waar praten jullie over?
woensdag 9 juni 2010 om 18:09
Tijdje geleden heb ik een punt gezet achter mijn relatie. Ging niet zo leuk...heb hier eerder over gepost maar daar wil ik nu niet op in gaan. Wel op het gebied van communicatie. Hij vond het niet nodig dat ik elke dag over mijn werk vertelde maar wel over mijn persoon wat mij bezig houdt e.d. Ik vond dat soms zo moeilijk en niet nodig. Vinden jullie dit ook? Hoe gaat dat bij de samenwonenden? Wat voor gesprekken voeren jullie? Wil hier nl. graag van leren en ook of ik dat moet veranderen bij mezelf.
woensdag 9 juni 2010 om 18:14
Ik vind het niet echt nodig om dagelijks over gevoelens te praten, alleen als er echt iets is wat mij of mijn vriend dwars zit. Verder gaat dat gewoon zoals het komt. Als er veel is wat ons bezighoudt, praten we meer over dat soort dingen en soms juist veel minder.
Verder hebben we luchtige gesprekken over hoe onze dag was tot diepere gesprekken naar aanleiding van iets dat we gehoord of gezien hebben of waar we over nagedacht hebben.
Het verschilt van dag tot dag, maar ik denk dat het niet echt werkt om geforceerd dagelijks over je gevoelens te praten als dat niet in je aard ligt. Misschien hoef jij niet zozeer te veranderen, maar waren jij en je vriend niet zo'n handige match op dit gebied.
Verder hebben we luchtige gesprekken over hoe onze dag was tot diepere gesprekken naar aanleiding van iets dat we gehoord of gezien hebben of waar we over nagedacht hebben.
Het verschilt van dag tot dag, maar ik denk dat het niet echt werkt om geforceerd dagelijks over je gevoelens te praten als dat niet in je aard ligt. Misschien hoef jij niet zozeer te veranderen, maar waren jij en je vriend niet zo'n handige match op dit gebied.
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
woensdag 9 juni 2010 om 18:24
woensdag 9 juni 2010 om 18:24
Eens met de anderen. Zoek het niet in een tekortkoming van jezelf. Waarschijnlijk passen jullie niet bij elkaar. Ik heb een vriendin gehad die zich eigenlijk ook nauwelijks interesseerde voor mijn werk en de andere dingen die ik op een dag deed. Maar wel eindeloos kon praten over hoe dingen voelen, hoe mensen in elkaar zitten, enz. Heel psychologisch benaderd. Niet mijn ding, ligt niet aan mij, ook niet aan haar. Geen goede match...
Nu wel, heb nu een vriendin waarmee ik over vanalles praat. Soms over 'niets', soms over serieuze dingen, soms over gevoelens. Meer in balans, voor mij een betere (lees: de beste) match.
Nu wel, heb nu een vriendin waarmee ik over vanalles praat. Soms over 'niets', soms over serieuze dingen, soms over gevoelens. Meer in balans, voor mij een betere (lees: de beste) match.
woensdag 9 juni 2010 om 18:26
quote:Elmervrouw schreef op 09 juni 2010 @ 18:24:
Mogen getrouwden ook reageren?
Ik denk dat het meer over hem zegt. Hier gaat het ook gewoon zoals het komt, zoals Doortje ook al zegt. Luchtige gesprekken, diepe gesprekken, gewoon geklets; alles.Waarom zegt het meer over hem? Er is toch niet ergens vastgelegd waar je interesses wel of niet mogen liggen? Daar zijn toch geen normen voor?
Mogen getrouwden ook reageren?
Ik denk dat het meer over hem zegt. Hier gaat het ook gewoon zoals het komt, zoals Doortje ook al zegt. Luchtige gesprekken, diepe gesprekken, gewoon geklets; alles.Waarom zegt het meer over hem? Er is toch niet ergens vastgelegd waar je interesses wel of niet mogen liggen? Daar zijn toch geen normen voor?
woensdag 9 juni 2010 om 18:33
quote:Robin1973 schreef op 09 juni 2010 @ 18:26:
[...]
Waarom zegt het meer over hem? Er is toch niet ergens vastgelegd waar je interesses wel of niet mogen liggen? Daar zijn toch geen normen voor?
Natuurlijk niet. Maar TO's ex vond dat ze niet over haar werk mocht praten, maar moest over haar gevoelens praten. Dat leg je iemand toch niet op? Lekker praten wordt dat, onderwerpen angstvallig vermijden of juist aankaarten omdat je partner dat wil.
Wij praten overal over. Werk, de kinderen, wat ons bezighoudt, het weer, wie de kliko buitenzet...er is geen onderwerp taboe en er is ook geen verplichting om het over een bepaald onderwerp te hebben.
Mijn man zit momenteel in een kloterige situatie op zijn werk. Dus wordt daar veel over gepraat. Ik vind het fijn dat hij dat met mij kan en wil delen, liever dan dat hij het voor zich houdt en alles opkropt.
[...]
Waarom zegt het meer over hem? Er is toch niet ergens vastgelegd waar je interesses wel of niet mogen liggen? Daar zijn toch geen normen voor?
Natuurlijk niet. Maar TO's ex vond dat ze niet over haar werk mocht praten, maar moest over haar gevoelens praten. Dat leg je iemand toch niet op? Lekker praten wordt dat, onderwerpen angstvallig vermijden of juist aankaarten omdat je partner dat wil.
Wij praten overal over. Werk, de kinderen, wat ons bezighoudt, het weer, wie de kliko buitenzet...er is geen onderwerp taboe en er is ook geen verplichting om het over een bepaald onderwerp te hebben.
Mijn man zit momenteel in een kloterige situatie op zijn werk. Dus wordt daar veel over gepraat. Ik vind het fijn dat hij dat met mij kan en wil delen, liever dan dat hij het voor zich houdt en alles opkropt.
woensdag 9 juni 2010 om 18:37
Goh, alsof je het over mijn ex hebt! Ook geen leuke relatie en idd: dat eeuwige "ik wil weten wat je voelt, hoe je voelt en hoe je in de wereld staat". Collega's waren idd taboe.
Daar moet je niets van aantrekken. Het ligt aan hem en niet aan jou. Hij toont geen interesse in wat je doet, en hoe je dag was geweest op het werk. Toch meestal de eerste dingen die je verteld als je thuiskomt...
Wat Robin1973 zegt: het moet wel van 2 kanten komen.
Daar moet je niets van aantrekken. Het ligt aan hem en niet aan jou. Hij toont geen interesse in wat je doet, en hoe je dag was geweest op het werk. Toch meestal de eerste dingen die je verteld als je thuiskomt...
Wat Robin1973 zegt: het moet wel van 2 kanten komen.
woensdag 9 juni 2010 om 18:38
Wij praten over alles.
Meestal vinden wij elkaars intresses ook intressant of ieder geval de moeite waard om naar te luisteren.
Ik vind het zelf heel belangrijk om over me werk te praten, het is iets waar je 40 tot 50 uur per weerk bent. Voor ons is het fijn om te weten wat diegene die dag heb meegemaakt of wat er gaat gebeuren en dat soort dingen..
Meestal vinden wij elkaars intresses ook intressant of ieder geval de moeite waard om naar te luisteren.
Ik vind het zelf heel belangrijk om over me werk te praten, het is iets waar je 40 tot 50 uur per weerk bent. Voor ons is het fijn om te weten wat diegene die dag heb meegemaakt of wat er gaat gebeuren en dat soort dingen..
woensdag 9 juni 2010 om 18:39
Mijn man en ik praten over van alles en nog wat: over werk, over het weer, over ons kind, nou noem maar op.
Het gevoel van je ex kan ik me enerzijds wel voorstellen: ik heb ook heel erg de behoefte om te weten wat er in mans hoofd omgaat. Ik ben bang dat ik iets mis in die zin dat ik hem dan niet kan ondersteunen waar nodig.
Ik kom best uit een "praatgezin" waarin zo ongeveer alles besproken werd/ wordt. Man helemaal niet. Mans ouders waren/ zijn niet zo van het praten ( en al helemaal niet over gevoelens) Man vindt dat soms best irritant als ik elke 5 minuten vraag wat of er is en of er wat is.
Met man de duidelijke afspraak gemaakt dat als één van ons iets dwars zit hij of zij dat aangeeft en dat de ander ook ruimte geeft/ maakt om te luisteren.
Misschien, dat weet ik natuurlijk niet, heeft je man dezelfde behoefte om dezelfde reden als ik. Het enige wat je zou kunnen doen is hem vragen waar die behoefte vandaan komt. Als het er nu nog iets toe doet.
Het gevoel van je ex kan ik me enerzijds wel voorstellen: ik heb ook heel erg de behoefte om te weten wat er in mans hoofd omgaat. Ik ben bang dat ik iets mis in die zin dat ik hem dan niet kan ondersteunen waar nodig.
Ik kom best uit een "praatgezin" waarin zo ongeveer alles besproken werd/ wordt. Man helemaal niet. Mans ouders waren/ zijn niet zo van het praten ( en al helemaal niet over gevoelens) Man vindt dat soms best irritant als ik elke 5 minuten vraag wat of er is en of er wat is.
Met man de duidelijke afspraak gemaakt dat als één van ons iets dwars zit hij of zij dat aangeeft en dat de ander ook ruimte geeft/ maakt om te luisteren.
Misschien, dat weet ik natuurlijk niet, heeft je man dezelfde behoefte om dezelfde reden als ik. Het enige wat je zou kunnen doen is hem vragen waar die behoefte vandaan komt. Als het er nu nog iets toe doet.
woensdag 9 juni 2010 om 18:41
Precies dat bedoel ik. Ik houd zeker van diepgaande gesprekken, en als er iets is of waarover ik nadenk etc. spreek ik dat zeker uit. Zit nu over onze relatie na te denken en het kostte me zoveel energie. Daardoor ging ik denken dat ik oppervlakkig was omdat ik dus (volgens hem) weinig te melden had op dat vlak. Dat vond ik niet, omdat ik alles vertelde wat er in mij om ging. Waarschijnlijk is hij het anders gewend? Dan is het geen match op dat level. Ging op gegeven moment zo geforceerd ik veel beter met vriendinnen kon praten wat me bezighoudt en in vorige relaties kon ik dat ook. Daar kreeg ik begrip. Begrijp niet zo goed waarom iemand zo kan pushen en dat wil opleggen. En daardoor ga ik weer twijfelen aan mezelf.
woensdag 9 juni 2010 om 18:47
Wij praten over wat ons bezig houdt. Dan kan van alles zijn, maar een flinke portie daarin is natuurlijk wel het werk van allebei. Het is bij mij/ons ook niet zo dat er elke dag diepzinnig over gevoelens gepraat hoeft te worden, maar dat het wel altijd bij elkaar kan. geforceerd bepaalde onderwerpen afdwingen, of nog erger, de plek/omstandigheden waar je partner toch de meeste wakkere tijd doorbrengt, maar uitsluiten als gespreksonderwerp, lijkt me erg ver gaan en getuigt niet van veel interesse in de werkomgeving van je partner. Terwijl die, in veel gevallen, wel heel veelzeggend is over diezelfde partner en zijn/haar vorming/visie.
woensdag 9 juni 2010 om 19:03
Hier wordt ook over alles gepraat. Of het nou luchtig of diepgaand is, dat maakt niet uit. Wat ik kwijt wil, wat hij kwijt wil, het maakt niet uit, er wordt gewoon naar elkaar geluisterd. En geen van beiden is minderwaardig.
Mijn man was in het begin nogal een binnenvetter, maar door mij is hij daarin best veranderd. Niet omdat dat van mij moest, maar omdat hij zag dat het bij mij werkte, die extravertheid. Hij wilde zelf graag opener worden naar mij toe. Naar anderen is hij nog steeds heel gesloten maar mij vertelt hij alles. Wat hem dwarszit, wat hij leuk vindt, waar hij van genoten heeft, noem maar op.
Wij vertellen elkaar gewoon alles, hoe gek of futiel ook.
Mijn man was in het begin nogal een binnenvetter, maar door mij is hij daarin best veranderd. Niet omdat dat van mij moest, maar omdat hij zag dat het bij mij werkte, die extravertheid. Hij wilde zelf graag opener worden naar mij toe. Naar anderen is hij nog steeds heel gesloten maar mij vertelt hij alles. Wat hem dwarszit, wat hij leuk vindt, waar hij van genoten heeft, noem maar op.
Wij vertellen elkaar gewoon alles, hoe gek of futiel ook.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
woensdag 9 juni 2010 om 19:24
Ik heb spannend, afwisselend en best heftig werk. Ik woon samen met mijn vriend. Als ik thuiskom moet ik vaak eerst even spuien over de maffe, zware of zielige dingen die die dag gebeurd zijn. Dat vindt mijn vriend echt niet erg. Sterker nog, als ik een avond niet over mijn werk praat vraagt hij of er wat aan de hand is! Van de andere kant vertelt hij ook over zijn werk, zowel inhoudelijk als gewoon over collega's, het eten in de kantine, dat soort dingen. Dat vind ik fijn: zo weet ik ook een beetje wat hij de hele dag doet.
Verder ben ik het eens met de anderen hier: we praten over van alles! Over grappige dingen die ons die dag zijn opgevallen, over het nieuws, over vrienden en familie, over ons werk, over gevoelens, noem maar op. Ik vind het juist fijn dat ik met hem overal over kan praten. Zelfs als hij me soms niet kan volgen (ik wil nog wel eens iets te diep uitwijden over een academisch onderwerp waar hij niks van af weet) dan luistert hij wel, en stelt ook vragen en toont interesse. Van de andere kant luister ik ook naar zijn verhalen over beleggen, waar ik echt geen touw aan vast kan knopen.
Waar het voor ons op neerkomt is denk ik: Ik vind hem de leukste en de liefste, en hij mij. Daarom zijn we geïnteresseerd in wat de ander bezighoudt, hoe basaal, diepzinnig of werkgerelateerd ook.
Verder ben ik het eens met de anderen hier: we praten over van alles! Over grappige dingen die ons die dag zijn opgevallen, over het nieuws, over vrienden en familie, over ons werk, over gevoelens, noem maar op. Ik vind het juist fijn dat ik met hem overal over kan praten. Zelfs als hij me soms niet kan volgen (ik wil nog wel eens iets te diep uitwijden over een academisch onderwerp waar hij niks van af weet) dan luistert hij wel, en stelt ook vragen en toont interesse. Van de andere kant luister ik ook naar zijn verhalen over beleggen, waar ik echt geen touw aan vast kan knopen.
Waar het voor ons op neerkomt is denk ik: Ik vind hem de leukste en de liefste, en hij mij. Daarom zijn we geïnteresseerd in wat de ander bezighoudt, hoe basaal, diepzinnig of werkgerelateerd ook.
woensdag 9 juni 2010 om 20:30
Over van alles, soms over werk, soms niet.
Ik vind het trouwens ook niet onverkort interessant om elke dag over werk te praten hoor.Als je een heftig beroep hebt of iets speciaals hebt meegemaakt wel, maar man en ik hebben werk dat niet elke dag interessante verhalen oplevert. Ook al vind ik mijn werk heel leuk.
Ik vind het trouwens ook niet onverkort interessant om elke dag over werk te praten hoor.Als je een heftig beroep hebt of iets speciaals hebt meegemaakt wel, maar man en ik hebben werk dat niet elke dag interessante verhalen oplevert. Ook al vind ik mijn werk heel leuk.
woensdag 9 juni 2010 om 20:51
soms denk ik dat we minder over werk zouden moeten praten, maar het is toch wel een belangrijk deel van ons leven. Zijn werk is voor mij ook niet altijd extreem boeiend, en andersom ook, maar het is wel fijn om even je ei kwijt te kunnen.
Verder over van alles, kind, ons, huis, vrienden, familie, bekenden.... zoals het komt
oh ja, het onderwerp voetbal is taboe
Verder over van alles, kind, ons, huis, vrienden, familie, bekenden.... zoals het komt
oh ja, het onderwerp voetbal is taboe
woensdag 9 juni 2010 om 20:51
vrijdag 11 juni 2010 om 09:35
Wij praten over van alles. Luchtige dingen, zwaardere zaken. Maar ik zou er wel heel moe van worden als ik altijd maar moet vertellen wat mij bezig houdt, wat er in mij omgaat. Daar zou ik niet tegenkunnen. Buiten dat ik het een beetje gezever vind, vind ik ook dat je niet alles altijd tot in den treure hoeft te bespreken, te herhalen en herkauwen.
vrijdag 11 juni 2010 om 09:37
Hmm. Ik weet dat je er niet dieper op in wilde gaan, maar heeft dit niet te maken met jouw vriends eigen problemen op dat gebied? (Dat ie tijd zonder werk zat?). Ik denk nml dat het daar wel mee te maken kan hebben. Ik weet dat ik me tijdens relatie met veeeeelverdienende man vaak erg bezwaard voelde als hij over zijn werk begon. Soms bijna minderwaardig. Het herrinnerde me aan wat ik zelf zou moeten doen. En dat vond ik vet irritant. Eigenlijk. Ik heb dat zelf omgezet in wat positiefs en ben zelf een leukere baan gaan zoeken. Maar zouden zulke gevoelens misschien een rol kunnen spelen?