Stemkeuze, einde relatie?

10-06-2010 01:56 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Mijn vriend is momenteel op vakantie in het buitenland. Vanavond spraken wij elkaar over de verkiezingen en hij vroeg wat ik uiteindelijk had gestemd. Ik vertelde mijn keuze en daarna werd hij ineens heel kil en hing bijna meteen op. Om daarna een kort af smsje te sturen.

Toen ik hem op belde bleek hij erg teleurgesteld te zijn in mij. Ik weet dat we een andere keuze hebben voor partijen en we hebben het hier ook regelmatig over. Dit kwam echt als donderslag bij heldere hemel voor mij en ik weet nog steeds niet echt wat ik hier mee moet. Het is allemaal heel erg dubbel, aan de ene kant bent ik verdrietig maar ik ben ook heel erg boos op hem. Ik snap niet dat hij gewoon niet respecteerd wat ik stem!! Hoe kan je dat jammer vinden of in mij teleurgesteld zijn?? Ik accepteer hem toch ook hoe hij is, wat hij nou stemt.. Ik snap het echt niet..

Waar het aan het einde van het gesprek op neer kwam is dat hij niet zeker weet of hij nu nog wel met mij verder kan. Hij weet niet of hij kan leven met iemand die andere politieke denkbeelden heeft. Ik vind het echt zo bizar! We hebben al een tijd een relatie en dan nu dit ineens. Ik snap het echt gewoon niet!!

Ik moest het heel even kwijt.

Liefs Sparkling
quote:Rik78 schreef op 10 juni 2010 @ 14:47:

(je hebt op links gestemd neem ik aan)
quote:Rik78 schreef op 10 juni 2010 @ 14:47:

In context als selectiecriterium voor een relatie vind ik dat apart maar te begrijpen, maar in het algemeen vind ik dat een a-sociale houding en begrijp ik het niet.

Zal ik nog een keer typen dat het mij gaat om de politieke voorkeur en een relatie (zie OP), of is dat inmiddels duidelijk?
quote:Oriane schreef op 10 juni 2010 @ 13:03:

Gewoon op de cijfers... dat werd gisteren ook tijdens de uitzending verteld. Er zijn altijd her en der wel wat uitzonderingen vandaar dat ik schrijf 'de meeste' mensen. Maar volgens mij gaat dit topic niet om mijn persoonlijke voorkeur maar om het feit dat de TO een probleem heeft met het onbegrip van haar partner? Ik voel geen behoefte om mijn mening/keuze te verdedigen net zo min als ik dat zou verwachten van SP stemmers. Iedereen heeft zijn eigen motivatie.

Het gaat me ook helemaal niet om de discussie wat jij denkt en stemt (dat zou me namelijk ook behoorlijk aan mijn reet roesten), het gaat eropm dat je aanneemt dat mensen kiezen omwille van hun financiële situatie. Dat is een aanname, die zelfs niet in de mond is genomen tijdens de uitzending gisteren. Een politieke stem is van allerlei factoren afhankelijk, ook bijvoorbeeld de buurt waar je woont, je gezondheid, hoe je in het leven staat, er tegenaan kijkt.

Het is jouw keuze om een politieke keuze te baseren op je financiële positie.
Only dead fish go with the flow
quote:Rik78 schreef op 10 juni 2010 @ 14:43:

[...]

Dat vind ik wel interessant wat je schrijft want zijn bijvoorbeeld alle PVV stemmers discriminerend of xenofoob, of alle SGP stemmers fundamentalistisch?

Ik denk van niet ondanks dat hun partijprogramma soms daar wel een indruk van kan geven.

Ik denk dat veel stemmers zich afzetten tegen de huidige tendens en een signaal willen afgeven dat de huidige manier in ieder geval niet de juiste is en dat er echt dingen moeten veranderen. daarom is een middenpartij als het CDA ook niet groot meer nu. Mensen kiezen kleur nu en het de politiek is nu een stuk opwindender dan 4 jaar geleden.

Ik zal wel een beetje simpel zijn maar ik kan me niet voorstellen dat je SGP stemt als je niet denkt dat wij vanuit het onveranderlijk Woord van God een antwoord dienen te hebben op de veranderende tijdsomstandigheden, of dat je PVV stemt terwijl je niet vindt dat de islam moet worden bestreden en de islamisering van ons land gestopt.

Als je niet achter zulke fundamentele principes staat, kies je toch een andere partij om je proteststem op uit te brengen?
mahna mahna tuduuuudududu
quote:Rik78 schreef op 10 juni 2010 @ 14:09:

[...]

Hoezo 'ernstige moeite'? Heb jij 'enstige moeite' met grofweg een derde van alle Nederlanders? Met zo'n 5 miljoen mensen heb jij 'ernstige moeite'.

Waar slaat dit op? Alleen omdat iemand een andere politieke visie heeft, heb jij 'ernstige moeite'? Waarom niet wat verdraagzaamheid?

Voltaire zei het al : "Ik ben alleen onverdraagzaam tegenover onverdraagzaamheid. "

En in Duitsland was ook een groot aantal mensen tegen de Joden. Mocht je daar dan ook geen moeite mee hebben?

In de Zuidelijke Staten van Amerika was vroeger een meerderheid van de mensen voor slaverij. Mocht je toen geen moeite hebben met die mensen?
quote:noahtb schreef op 10 juni 2010 @ 02:24:

[...]

Ik neem terug wat ik zei: met SGP gaat 'ie er subiet uit.En bij mij zou een PVV'er er letterlijk en figuurlijk niet in komen.
quote:ventje8 schreef op 10 juni 2010 @ 12:07:

terug komende op vorige: echt meid als dit de enige rede is dan zat je relatie al niet goed .Uhh, als de relatie niet goed zat, dan waren er meerdere redenen, en kan dit dus niet de enige reden zijn. Als dit de enige reden is, dan zijn er geen andere redenen, en zat de relatie dus niet al niet goed.
Liever elitair dan een pauper!
quote:loomii schreef op 10 juni 2010 @ 14:47:

[...]

De politieke voorkeur is voor mij een logisch gevolg van hoe je in het leven staat en wat je daarin belangrijk vindt, voor jezelf, je gezin/familie, je omgeving, de maatschappij. En dan lijkt het mij als atheïstische rechtse lesbo idd lastig om mijn leven te delen met enthousiaste aanhangers van de door mij genoemde partijen.

OK. Voor mij is dat niet. Mijn partner is uitgesproken links en we hebben, zeker deze dagen, weleens een politieke discussie maar zij is meer een aanvulling op mijn gedachtengoed dan dat we tegenover elkaar staan.

Kijk maar naar relaties tussen moslims en christenen, het is moeilijker maar zeker niet onmogelijk.
quote:Feesie schreef op 10 juni 2010 @ 14:52:

[...]

Ik zal wel een beetje simpel zijn maar ik kan me niet voorstellen dat je SGP stemt als je niet denkt dat wij vanuit het onveranderlijk Woord van God een antwoord dienen te hebben op de veranderende tijdsomstandigheden, of dat je PVV stemt terwijl je niet vindt dat de islam moet worden bestreden en de islamisering van ons land gestopt.

Als je niet achter zulke fundamentele principes staat, kies je toch een andere partij om je proteststem op uit te brengen?Ik kan me best voorstellen dat mensen uit bijvoorbeeld taktische overwegingen op de PVV stemmen. Of om een statement te maken tegen links. En ik denk dat er ook niet gelovigen op SGP, CU of CDA stemmen, ondanks hun Christelijke achtergrond,
quote:Rik78 schreef op 10 juni 2010 @ 15:04:

Kijk maar naar relaties tussen moslims en christenen, het is moeilijker maar zeker niet onmogelijk.Mijn zegen hebben ze hoor. Als ik maar niet hoef
quote:Reiger100 schreef op 10 juni 2010 @ 14:57:

[...]

Voltaire zei het al : "Ik ben alleen onverdraagzaam tegenover onverdraagzaamheid. "

En in Duitsland was ook een groot aantal mensen tegen de Joden. Mocht je daar dan ook geen moeite mee hebben?

In de Zuidelijke Staten van Amerika was vroeger een meerderheid van de mensen voor slaverij. Mocht je toen geen moeite hebben met die mensen?Wat is dit voor een onzinnige vergelijking? Stel je de holocaust en apartheid gelijk met het gedachtengoed van bijvoorbeeld de PVV?
quote:Rik78 schreef op 10 juni 2010 @ 15:04:

Mijn partner is uitgesproken links

Bij mij stonden PvdA en Groen Links ook niet in het rijtje. Dit even voor de duidelijkheid.

Wat lacht ze lief hè?
quote:Rik78 schreef op 10 juni 2010 @ 14:09:

[...]

Hoezo 'ernstige moeite'? Heb jij 'enstige moeite' met grofweg een derde van alle Nederlanders? Met zo'n 5 miljoen mensen heb jij 'ernstige moeite'.

Waar slaat dit op? Alleen omdat iemand een andere politieke visie heeft, heb jij 'ernstige moeite'? Waarom niet wat verdraagzaamheid?Die vijf miljoen doen maar, zolang ik er maar niet mee samen hoef te wonen.
quote:Star schreef op 10 juni 2010 @ 15:21:

[...]

Die vijf miljoen doen maar, zolang ik er maar niet mee samen hoef te wonen.

Ok:)

Aerosmith fan aan je onderschrift te zien:)?
quote:imikgirl schreef op 10 juni 2010 @ 09:29:

[...]

Niet eens, ik had dit jaar bij geen enkele partij dat ik het 100% met hun standpunten een was. Dan zal je toch een keuze moeten maken voor een partij met de minste punten waarmee je het oneens bent. En misschien is iemand het wel niet (helemaal) eens met het Islam standpunt van de PVV, maar weegt dat niet op tegen de andere punten waar die persoon het wel mee eens is.

Absoluut eens met Imikgirl.

Het is niet voor niks dat de PVV zo groot is geworden! Dat wil niet zeggen dat 1,5 miljoen mensen (of hoeveel het er uiteindelijk zijn geworden) tegen de Islam zijn. PVV kun je zeker ook stemmen voor behoorlijk wat goede punten... die veelal overeenkomen met CDA, en zelfs VVD.
quote:Rik78 schreef op 10 juni 2010 @ 15:13:

[...]

Wat is dit voor een onzinnige vergelijking? Stel je de holocaust en apartheid gelijk met het gedachtengoed van bijvoorbeeld de PVV?

Niet met de holocaust zelf maar wel met de gedachten over Joden die daaraan voorafgingen. Het een kan tot het ander leiden. Duitsers waren bang voor de Joden en vonden het hun plicht hun land tegen de "verderfelijke invloed" van de Joden te beschermen. Nu denkt men hetzelfde over de Moslims. Het komt allemaal voort uit angst, die tot haat leidt.

En mijn voorbeelden waren bedoeld om aan te geven, dat grote groepen mensen het toch wel degelijk erg mis kunnen hebben.
quote:Dotje84 schreef op 10 juni 2010 @ 15:29:

[...]

PVV kun je zeker ook stemmen voor behoorlijk wat goede punten... die veelal overeenkomen met CDA, en zelfs VVD.Correctie: punten die jij goed vindt
quote:daffyduck schreef op 10 juni 2010 @ 11:05:

Denk dat de datende dames toch een probleem gaan krijgen,zeker als je in limburg woont,waar 25% van de stemmen voor Geertje was...

Ik denk het niet, want dat zal dan 25% dames en 25% heren gemengd zijn...

1 op de 4 heeft PVV gestemd. En de mensen in Limburg zijn echt niet anti-Islam. Die wonen hier het minst van in het hele land denk ik. Als in de randstad en steden in Brabant enzo komt, lopen er constant gesluierden en anders gekleurden langs. In de steden in het zuiden is dat echt minimaal. Als er 1 moslim op 4 schoolklassen zit, is dat echt veel!

PVV hoef je niet te stemmen omdat je tegen de Islam bent, Er zullen genoeg/veel mensen zijn geweest die het partijprogramma hebben gelezen en zich hebben verdiept en om hun betere punten wel PVV hebben gestemd.
quote:Dotje84 schreef op 10 juni 2010 @ 15:43:

PVV hoef je niet te stemmen omdat je tegen de Islam bent, Er zullen genoeg/veel mensen zijn geweest die het partijprogramma hebben gelezen en zich hebben verdiept en om hun betere punten wel PVV hebben gestemd.Aangezien de PVV zich duidelijk heeft geprofileert als anti-Islam, lijkt het me vrij zinloos om daarop te stemmen als je dat standpunt niet deelt.
quote:Reiger100 schreef op 10 juni 2010 @ 15:37:

[...]

Niet met de holocaust zelf maar wel met de gedachten over Joden die daaraan voorafgingen. Het een kan tot het ander leiden. Duitsers waren bang voor de Joden en vonden het hun plicht hun land tegen de "verderfelijke invloed" van de Joden te beschermen. Nu denkt men hetzelfde over de Moslims. Het komt allemaal voort uit angst, die tot haat leidt.

En mijn voorbeelden waren bedoeld om aan te geven, dat grote groepen mensen het toch wel degelijk erg mis kunnen hebben.

Ik zie de boodschap van Wilders anders: Iedereen is welkom als men zich maar aan de regels houdt.

Maar je schrijft; 'het komt allemaal voort uit angst die tot haat leidt'

Nu doe jij toch hetzelfde en bent bang voor Wilders.

Wilders durft zaken te benoemen die andere politici niet durven te benoemen. Ik vind het zo zwak om hem dan te vergelijken met de situatie in Duitsland met Hitler in de jaren 30 te vergelijken. Het is niet te vergelijken.
Is het hier nog ontopic? In dat geval: Ik denk dat als de één extreem links is en de ander rechts dat een relatie niet gaat werken, maar dan kom je daar in het begin al achter want dan sta je toch op een andere manier in het leven. Als mijn vriend nu opeens voor een christelijke partij zou kiezen ofzo dan zou ik er wel even mijn vraagtekens bij zetten, maar uitmaken?

Misschien had ie op vakantie een leuke scharrel en zag ie de verkiezingen bij uitstek een geschikte kans om het uit te maken. Zou wel doordacht zijn, voor een man. En een beetje kinderachtig.
quote:Dotje84 schreef op 10 juni 2010 @ 15:43:

[...]

PVV hoef je niet te stemmen omdat je tegen de Islam bent, Er zullen genoeg/veel mensen zijn geweest die het partijprogramma hebben gelezen en zich hebben verdiept en om hun betere punten wel PVV hebben gestemd.Dat zal wel, maar dan zullen ze het standpunt van de PVV over de moslims toch ook niet 'erg' gevonden hebben. Geen 'breekpunt'.
quote:loomii schreef op 10 juni 2010 @ 15:49:

[...]

Aangezien de PVV zich duidelijk heeft geprofileert als anti-Islam, lijkt het me vrij zinloos om daarop te stemmen als je dat standpunt niet deelt.Dat lijkt zinloos voor jou maar voor veel anderen niet. Kan ook taktisch zijn of voor de rest van hun inhoud
quote:Rik78 schreef op 10 juni 2010 @ 13:10:

Het is dat ik niet kan stemmen maar anders had ik zeker PVV gestemd. Niet vanwege de Islamopvattingen maar ik zie 'de politiek als een kop soep die met verschillende partijen een beetje op smaak gebracht kan worden. Spice it up om zo maar te zeggen.

Als je op een bepaalde partij stemt weet je zeker dat niet alle ideeën van die partij werkelijkheid worden. Dus ik denk ook niet dat de extreemste ideeën van Geert Wilders werkelijkheid worden (kopvoddentax en dergelijke).

Ik vind het werkelijk te sneu voor woorden dat men iemand (nota bene de partner) beoordeelt op zijn of haar politieke visie.

En al helemaal dat PVV stemmers in een kwaad daglicht stellen. Alsof alle PVV stemmers anti islam zijn. Ik niet dus. Maar ben er wel van overtuigd dat het linkse geluid van de afgelopen jaren niet werkt. Kijk maar naar de cijfers inzake criminaliteit.

Een waarschijnlijk toekomstig rechts kabinet heeft dan 4 jaar om zich te bewijzen.

Elke partij heeft ongelijk en gelijk..het is maar net in welke verhouding het tot je eigen mening staat en op basis daarvan stemt.

Ik vind bijv. Groenlinks ook goede ideëen hebben maar ook veel slechte...enzovoorts...Doe mij maar een kabinet VVD, PVV en CDA. Laten we het inderdaad maar eens op rechts proberen.
quote:Reiger100 schreef op 10 juni 2010 @ 15:50:

[...]

Dat zal wel, maar dan zullen ze het standpunt van de PVV over de moslims toch ook niet 'erg' gevonden hebben. Geen 'breekpunt'.Dat denk ik niet nee. En zo radicaal is dat nu ook weer niet. Ze hoeven heus niet opeens allemaal het land uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven