Het wordt een lange, lange zomer.. :(

16-06-2010 19:21 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Okee, nou hartstikke lekker dat het zomer is enzo, voor veel mensen vast een heerlijk seizoen en ik wil echt niet zeiken over het weer want daar kan niemand iets aan veranderen, maar ik heb echt wat tips nodig want ik weet niet hoe ik het uit moet gaan houden hier.

Ik woon op een zolderkamer, heb wel een eigen keukenblok en badkamertje. Ben hartstikke blij met m'n woonruimte, woon begeleid en zie dat veel van mijn mede-RIBW'ers veel en veel kleiner wonen dan ik. Het punt is dat het hier héél warm wordt. De zon staat bijna de hele dag pal op m'n ramen, en ondanks dat ik de gordijnen overdag dicht houd en de airco staat te loeien wordt het bloedheet en koelt het pas na uren af 's avonds.

Nu is het nog uit te houden, maar ik zit al behoorlijk te zweten. Als het echt warm is buiten druppelen de zweetdruppels hier van m'n gezicht en wordt m'n bed kliedernat (en ik zweet voor zover ik weet niet overmatig). Ik ben door omstandigheden veel, en ook wel graag!, thuis, maar hoe moet ik dit in godshemelsnaam de hele zomer vol gaan houden, en hoe zorg ik ervoor dat ik nog enigszins in slaap kom 's vóór vier uur 's nachts?

Een airco staat er dus wel maar maakt het niet veel koeler (hij staat nu al een tijd aan en het is nog steeds 31 graden), het briesje is op zich wel lekker. Ook heb ik een ventilator bij m'n bed. Als ik er echt genoeg van heb kan ik naar familie in de stad of even buiten iets gaan doen, maar ik heb geen zin maandenlang bezigheden buitenshuis te moeten zoeken om hier maar weg te zijn. Ik ben gewoon graag alleen, thuis, en een tuin is er ook niet.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het hier wat afkoelt? Andere airco (heb nu een HE FREEZZ 9000)? Andere gordijnen? Ramen afplakken? Gewoon zorgen dat er een internetverbinding in de badkamer komt en daar gaan wonen? Of kan ik nog iets anders proberen? Heb hier al een zomer gewoond, en heb bij m'n ouders ook altijd op een hele hete zolder geslapen, maar ik kan het er nu gewoon even niet bijhebben.

Bedankt alvast. Oh en emigreren naar Noorwegen of gewoon verhuizen naar een kamer die lekker op het noorden ligt ofzo is op dit moment geen optie. Zou iets te veel stress opleveren (waargh nóg meer stress ).
met een plantenspuit af en toe even de kamer doorspuiten. scheelt een paar graden, laat stof naar beneden vallen en voelt gelijk frisser aan.
Wat vervelend! Ik heb ook zo'n kamer gehad waar je wegsmolt. Is er misschien iets te doen met hitte werend folie ofzo? Zowel op je raam als op je schuine muren?

Even off-topic, hoe is het afgelopen met de broeken die te groot waren? Konden ze ingenomen worden?
Een ventilator helpt niet veel, blaast alleen maar warme lucht rond airco wel!

Trucs met de ventilator: op een bak koelelementen/ijsklonten mikken, dan koel de lucht snel af.

In geval van 1 raam: 's avonds de ventilator voor het raam zetten en naar binnen laten waaien (hij zuigt dan de koude lucht van buiten naar binnen).

In geval van 2 ramen: zie vorige tip en in het andere raam de ventilator naar buiten laten blazen! Je krijgt dan gelijk een luchtstroming en het koelt best heel snel af!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alles dicht houden en een goede airco aanzetten.
ribw??
Waar woon jij? Ik heb dat mooie weer namelijk nog niet gezien in Noord Nederland. Je kunt hier niet eens buiten zitten door de koude wind en de wolkenvelden.

Een tip die ik eens heb gelezen in een reisgids voor Griekenland als het daar echt heet is: koel douchen, je niet afdrogen, een badlaken in je bed leggen en daar nat op gaan liggen zonder deken over. Met een beetje mazzel val je in slaap voordat je helemaal droog bent en weer erg warm wordt.

En ik zou de aircotips proberen die hier worden gegeven. Helpt dat niet, dan een andere airco aanschaffen wat die je er hebt staan functioneert duidelijk niet.

Succes!
Mijn tips:

-gordijnstof met een reflecterende zilveren achterkant

- ramen ook gewoon overdag open zetten, warm wordt het toch wel onder het dak, heb je tenminste frisse lucht.

( heb al 6 zomers een kleine kamer drie hoog onder het schuine dak zonder airco)
quote:Ikbenanoniem schreef op 16 juni 2010 @ 19:43:

Waar woon jij? Ik heb dat mooie weer namelijk nog niet gezien in Noord Nederland. Je kunt hier niet eens buiten zitten door de koude wind en de wolkenvelden.

Het is hier in het oosten lekker terrasjes weer, maar het is nog niet heet, mijn zolderkamertje is nog op normale temparatuur.
Fleecevest uit?
Naar Noorwegen verhuizen helpt ook niet. Ik smelt hier in mijn appartement met alle ramen op het zuiden en westen
WTF?
Ik zou je airco eensch na laten kijken. Als dat ding aanstaat en het blijft 31 graden dan heb je of 1. een kapotte airco, 2. weet je niet hoe je dat ding moet instellen of 3. is het een ventilator vermomt als airco.

Mijn zoon slaapt op zolder, sinds een paar weken daar een airco neergezet en het koelt daar prima af.
RIBW = Regionale Instelling voor Begeleid Wonen. Geloof ik. Zit ik vanwege psychiatrische achtergrond zeg maar.

Zij zijn ook degenen die veranderingen aan m'n kamer kunnen aanbrengen en folie op de ramen/achter de gordijnen lijkt me op zich wel een goed idee. Ga ik voorstellen. Ventilator op een bak ijs - tja een bak ijs wordt een beetje een probleem met een ieniemienie vriezertje. Bij het raam kan ik proberen. Heb alleen geen een of twee ramen maar een hele zijkant van m'n kamer met ramen, vandaar het broeikaseffect waarschijnlijk.

Kan in principe een groot deel van de ramen openzetten, maar dan moeten m'n gordijnen allemaal open en dat voelt niet echt veilig . Ben een beetje aan het kluizenaren zeg maar. Er staat nu dus één (groot) raam open en de gordijnen zijn een klein stukje open. Of heeft het zin om de ramen wel open te hebben en de gordijnen gewoon dicht? Dan lijkt het me dat er nog niet veel frisse lucht binnen kan.

Enneh.. over m'n broeken. Heb afgelopen weken beetje in crisis gezeten (rotwoord maar dat was het wel denk ik), veel bij m'n ouders geweest want dat voelt dan het veiligst. Er daarom niet meer aan gedacht (prioriteiten he). Maar ik ga het zéker snel laten doen. Mm nieuwe broeken, fijn die herinnering, thanks .
quote:abusu schreef op 16 juni 2010 @ 19:50:

Naar Noorwegen verhuizen helpt ook niet. Ik smelt hier in mijn appartement met alle ramen op het zuiden en westen Nouou . Zeg dat nou niet dat was m'n laatste hoop.
Flink veel terrasjes pakken?
quote:Pammie schreef op 16 juni 2010 @ 19:57:

Ik zou je airco eensch na laten kijken. Als dat ding aanstaat en het blijft 31 graden dan heb je of 1. een kapotte airco, 2. weet je niet hoe je dat ding moet instellen of 3. is het een ventilator vermomt als airco.

Mijn zoon slaapt op zolder, sinds een paar weken daar een airco neergezet en het koelt daar prima af.

Mm ik weet hoe hij werkt, spreekt redelijk voor zich. Er zit een airco- en ventilatorfunctie op, en heeft ook zo'n huge slang naar buiten, allemaal netjes aangesloten. Misschien kan ik ze zover krijgen om me een nieuwe te geven of deze na te laten kijken?

@Hooverphonic: M'n fleecevest hangt al weken aan de wilgen. Voel me heel kaal nu, in m'n t-shirtje :(.
Oh wacht het is ondertussen 29,5 graden. Nou dat wordt nog wel wat vanavond .
misschien kan je een andere kamer krijgen als iemand weg gaat?

toen mijn man in zijn studietijd op kamers zat (vroeger haha) werd het wel 40 graden omdat hij onder een plat dak zat, niet te houden zo heet!!! geen ventilator die daar tegen helpt hoor en een airco moet dat wel aankunnen lijkt me, misschien even opnieuw laten instellen?

succes ermee meid
Helpt het RIBW dan niet bij het vinden van een oplossing? (heb je die wel gevraagd?).

Al die ramen open lijkt me wel het eerste om te doen. Is het een idee om in plaats van gordijnen van die bamboe dingen van Xenos voor je ramen te zetten? Daar kan zeker wind door (en boven kijken er alleen maar vogels naar je, toch?).
Ik zou toch maar een nieuwe airco afdwingen vragen.
quote:mamzelle schreef op 16 juni 2010 @ 20:12:

Helpt het RIBW dan niet bij het vinden van een oplossing? (heb je die wel gevraagd?).

Al die ramen open lijkt me wel het eerste om te doen. Is het een idee om in plaats van gordijnen van die bamboe dingen van Xenos voor je ramen te zetten? Daar kan zeker wind door (en boven kijken er alleen maar vogels naar je, toch?).

Nou ik heb al heel vaak aangegeven dat het heel warm wordt. Vorige keer kreeg ik als antwoord dat ze inderdaad bij meer cliënten op zolderkamers komen die daar last van hebben. Nou, toen was alles opgelost natuurlijk!

Nee ik ga zeker achter een andere airco aan. Verhuizen wil ik echt niet en ik vind het wel een beetje de verantwoordelijkheid van het RIBW dat het hier om uit te houden is. Tis tenslotte een AWBZ-instelling, ik betaal geen huur maar eigen bijdrage (dat klinkt als weinig maar valt vies tegen hoor).

Oh en met de inkijk valt het inderdaad mee, maar ik vind het gewoon geen fijn idee, zonder raambedekking te zitten. Kan ik niet zo goed uitleggen, gewoon het idee dat je dan heel kwetsbaar bent ofzo. Dat je aan alle kanten aangevallen kan worden (mm klinkt een beetje psychotisch ).
Ik heb eigenlijk nog nooit op een koele kamer/appartement gewoond... Laatste appartement was ook een zolder en werkelijk stikheet. Gelukkig betaalde ik 'inclusief' en stonden bij mij dus de hele dag door twee airco's te loeien.

Misschien nog een airco erbij? Ik weet niet wat voor iets je hebt, maar de meeste airco's hebben eigenlijk maar capaciteit voor één kamer. Ik had een soort van studio met dus wel een redelijk oppervlak en inhoud, en dat trok één airco gewoon niet. Je kan eens op mp kijken voor een goede.

Bij m'n bed had ik een ventilator staan (ik sliep helemaal in de nok van de zolder), dat bracht nog wel enigzins verlichting.

En, belangrijk: maak je niet te druk. Ga nu niet bijv. staan stofzuigen midden op de dag, krijg je het alleen maar warm van!
kan je je ramen misschien afplakken met plastic? Dan kunnen ze open zonder dat je inkijk hebt.
quote:fleecevest schreef op 16 juni 2010 @ 19:58:

Enneh.. over m'n broeken. Heb afgelopen weken beetje in crisis gezeten (rotwoord maar dat was het wel denk ik), veel bij m'n ouders geweest want dat voelt dan het veiligst. Er daarom niet meer aan gedacht (prioriteiten he). Maar ik ga het zéker snel laten doen. Mm nieuwe broeken, fijn die herinnering, thanks .

Wat vervelend dat je een nare tijd hebt (gehad).

Wat betreft je ramen....hoe gaan die open? Misschien is er een soort van constructie te bedenken dat je er lichte/witte dunne stof voor kunt hangen. Dan heb je wel het "frisse" van het raam open, maar voel je je misschien toch veilig genoeg.

Misschien nog een tip voor als je gaat slapen.....leg een koelelement/icepack op bijvoorbeeld je polsen of in je nek. Dan koel je zelf een beetje af. Waarschijnlijk net genoeg om in slaap te komen.
Toen wij twee zomers geleden in turkije waren was het 40 graden buiten. En 's avonds om 11 uur nog steeds 29 graden. Daar hadden we een hele goede airco in ons hotel. We moesten echt onze dekens over ons heen houden anders was het te koud. Maar zodra hij uit was werd het direct warm. Dus ik denk echt dat je een goede airco moet gaan kopen....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven