Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 16 juni 2010 om 16:30
Jade, velen voor mij zeiden het al maar ik wil mijn ervaring ook nog even toevoegen.
Ook hier pas op dag 6 stuwing, was meteen niet meer te houden... Inmiddels voed ik ruim 9 weken naar volle tevredenheid.
Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de andere adviezen.
Vergeet vooral niet te genieten meid!
Dan heb ik zelf ook nog een vraag, over twee weken trouwt mijn zusje, graag zou ik dat met een paar wijntjes meevieren. Hoe doe ik dit? Ik heb een flinke voorraad in de vriezer dus dat komt wel goed maar hoe lang gooi ik weg?
Zie er nogal tegenop om weg te gooien maar wil na 11 maanden even een avondje aan de wijn...
Ook hier pas op dag 6 stuwing, was meteen niet meer te houden... Inmiddels voed ik ruim 9 weken naar volle tevredenheid.
Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de andere adviezen.
Vergeet vooral niet te genieten meid!
Dan heb ik zelf ook nog een vraag, over twee weken trouwt mijn zusje, graag zou ik dat met een paar wijntjes meevieren. Hoe doe ik dit? Ik heb een flinke voorraad in de vriezer dus dat komt wel goed maar hoe lang gooi ik weg?
Zie er nogal tegenop om weg te gooien maar wil na 11 maanden even een avondje aan de wijn...
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
woensdag 16 juni 2010 om 17:27
Jade; ik kreeg pas stuwing op dag 8, wat eigenlijk de laatste dag van de kraamhulp zou zijn! Moet daar wel bij vermelden dat ik een keizersnee heb gehad.
Ook bij mij kwam de productie laat op gang, mijn zoontje heeft op dag 2 en 3 af en toe wat kv bijgehad (na het aanleggen uiteraard). Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen hoor! Blijven volhouden.
Ook bij mij kwam de productie laat op gang, mijn zoontje heeft op dag 2 en 3 af en toe wat kv bijgehad (na het aanleggen uiteraard). Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen hoor! Blijven volhouden.
woensdag 16 juni 2010 om 17:28
quote:Jade28 schreef op 15 juni 2010 @ 23:25:
Bedankt voor jullie lieve woorden. Ik ben nu echt een draak tegen de mensen om me heen.
De lactatiekundige liet het erop neer komen dat 't weinig nut heeft om nog door te gaan als de productie zo laag is. Ik heb nog steeds geen eens stuwing gehad, moet je nagaan.
Aanleggen heb ik vanmiddag alsnog gedaan en ga ik zometeen nog een keer doen, maar ik ben toch bang dat het geen nut heeft en als ik dan die kleine zo hard z'n best zie doen, voel ik me juist nog schuldiger en verdrietiger.
Ik ga zo kolven, dus als ik niet meer reageer, weten jullie waarom...
Duimen jullie alsjeblieft voor me????
Jade, wat goed dat je wilt doorzetten!
Ik herken wel wat je zegt, van geen stuwing en weinig voeding. Maar bij mij speelde dit alles al 8 jaar geleden dus mijn precieze details kan ik niet meer voor ogen halen. Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een borstvoedinghulpset aanschaffen. Zo kon Zoon wel bij mij drinken terwijl hij tegelijkertijd aan de borst lag en zo de productie verhoogde. Tezamen met (wekenlang) kolven heb ik hem zo wel volledig aan de borst gekregen.
Misschien is het ook iets voor jou, als het anders echt niet gaat.
Heel veel succes!
Bedankt voor jullie lieve woorden. Ik ben nu echt een draak tegen de mensen om me heen.
De lactatiekundige liet het erop neer komen dat 't weinig nut heeft om nog door te gaan als de productie zo laag is. Ik heb nog steeds geen eens stuwing gehad, moet je nagaan.
Aanleggen heb ik vanmiddag alsnog gedaan en ga ik zometeen nog een keer doen, maar ik ben toch bang dat het geen nut heeft en als ik dan die kleine zo hard z'n best zie doen, voel ik me juist nog schuldiger en verdrietiger.
Ik ga zo kolven, dus als ik niet meer reageer, weten jullie waarom...
Duimen jullie alsjeblieft voor me????
Jade, wat goed dat je wilt doorzetten!
Ik herken wel wat je zegt, van geen stuwing en weinig voeding. Maar bij mij speelde dit alles al 8 jaar geleden dus mijn precieze details kan ik niet meer voor ogen halen. Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een borstvoedinghulpset aanschaffen. Zo kon Zoon wel bij mij drinken terwijl hij tegelijkertijd aan de borst lag en zo de productie verhoogde. Tezamen met (wekenlang) kolven heb ik hem zo wel volledig aan de borst gekregen.
Misschien is het ook iets voor jou, als het anders echt niet gaat.
Heel veel succes!
woensdag 16 juni 2010 om 20:24
Jade, gefeliciteerd met je kleine!
Jammer dat het zo moeizaam gaat, maar ook jammer van je lactatiekundige.
Ben het met de anderen eens; aanleggen, aanleggen etc.
Lekker je kleintje bij je bed en bij elk smakje; aanleggen.
Voor je zelf; veel rust, weinig bezoek, veel drinken en goed eten.
Het is gewoon een heftige tijd en niet alleen maar leuk zoals de blaadjes je voorspiegelen.
Bij mijn eerste kon ik echt niet kolven er kwam bijna niets uit. Toch ging ze op een gegeven moment groeien gelukkig.
De tweede verdronk ik bijna met mijn melk.
Blijkbaar duurt het even voordat je lichaam het snapt.
Heel veel succes!
Jammer dat het zo moeizaam gaat, maar ook jammer van je lactatiekundige.
Ben het met de anderen eens; aanleggen, aanleggen etc.
Lekker je kleintje bij je bed en bij elk smakje; aanleggen.
Voor je zelf; veel rust, weinig bezoek, veel drinken en goed eten.
Het is gewoon een heftige tijd en niet alleen maar leuk zoals de blaadjes je voorspiegelen.
Bij mijn eerste kon ik echt niet kolven er kwam bijna niets uit. Toch ging ze op een gegeven moment groeien gelukkig.
De tweede verdronk ik bijna met mijn melk.
Blijkbaar duurt het even voordat je lichaam het snapt.
Heel veel succes!
woensdag 16 juni 2010 om 23:23
Vandaag een hele heftige dag achter de rug, maar tegelijk ook met veel gemengde gevoelens.
Ook die 24 uur hebben geen resultaat opgeleverd en dus besloten om over te gaan kv. Man, wat heb ik gejankt!!!! Kan nu nog doorgaan, maar doe het niet meer, ik wil er de rust en vrede in vinden, want anders wordt ik knettergek. Ik vond het al zo moeilijk om de knoop door te hakken, want dit heb ik niet zo gewild. Ik had het zooo graag anders gezien en het doorzettingsvermogen was er ook, maar gisteren herkende ik mezelf niet meer, ik was zo onaardig tegen m'n naasten. Als ik had doorgezet had ik een rottijd, met de kans dat 't voor niets geweest was, want mijn kraamverzorgster vertelde me (nadat ik m'n keus had uitgesproken) dat zij er weinig vertrouwen in had, dat 't ook na doorzetten, zou gaan lukken... Anyway, mijn tepels zijn dus al uren niet in aanraking geweest met de kolf of m'n baby en ze zijn zo zacht en soepel. De linkerborst heeft misschien net drie drupjes gelekt en de rechter een ieniemienie drupje! Voor mij ook weer een bevestiging dat bv voor mij niet is weggelegd. Ondanks mijn verdriet, heb ik op een bepaalde manier wel rust doordat ik niet telkens op de klok hoef te kijken voor kolftijd, nu nog de innerlijke rust vinden...
Bedankt voor jullie steun, ik hoop dat de dames hier volop kunnen genieten van het geven van bv. Ik vind het ook super dat jullie er voor elkaar zijn!
Ook die 24 uur hebben geen resultaat opgeleverd en dus besloten om over te gaan kv. Man, wat heb ik gejankt!!!! Kan nu nog doorgaan, maar doe het niet meer, ik wil er de rust en vrede in vinden, want anders wordt ik knettergek. Ik vond het al zo moeilijk om de knoop door te hakken, want dit heb ik niet zo gewild. Ik had het zooo graag anders gezien en het doorzettingsvermogen was er ook, maar gisteren herkende ik mezelf niet meer, ik was zo onaardig tegen m'n naasten. Als ik had doorgezet had ik een rottijd, met de kans dat 't voor niets geweest was, want mijn kraamverzorgster vertelde me (nadat ik m'n keus had uitgesproken) dat zij er weinig vertrouwen in had, dat 't ook na doorzetten, zou gaan lukken... Anyway, mijn tepels zijn dus al uren niet in aanraking geweest met de kolf of m'n baby en ze zijn zo zacht en soepel. De linkerborst heeft misschien net drie drupjes gelekt en de rechter een ieniemienie drupje! Voor mij ook weer een bevestiging dat bv voor mij niet is weggelegd. Ondanks mijn verdriet, heb ik op een bepaalde manier wel rust doordat ik niet telkens op de klok hoef te kijken voor kolftijd, nu nog de innerlijke rust vinden...
Bedankt voor jullie steun, ik hoop dat de dames hier volop kunnen genieten van het geven van bv. Ik vind het ook super dat jullie er voor elkaar zijn!
donderdag 17 juni 2010 om 08:18
Mijn premature prinsje gaat nu echt last krijgen van zijn ijzertekort. Lipjes nog wel rood, maar veel staren, jammeren en snel weer oogjes wrijven. Ik denk zelfs wallen onder zijn ogen te zien, maar sommige baby's hebben dat.
Heb veel gelezen over ijzertekort, vitC gegeten ivv fruit en dat via bv er weinig aan te doen is, maar ook dat ijzersupplementen niet aangeraden worden voor borstgevoede babies. We gaan straks bloedprikken in het zkhs waar ze de vorige keer wel ijzer hebben voorgeschreven. Ik zal dat middel van smollie vragen, of dat beter is. (blader zo terug hoe het heet)
Jade je hebt alles gedaan, ik vind je een doorzetter en geloof ook zeker dat het aan jouw wilskracht niet gelegen heeft. Kraamtranen met dit zal niet makkelijk zijn. Nu lekker genieten, dingen lopen soms anders, geeft niks.
Heb veel gelezen over ijzertekort, vitC gegeten ivv fruit en dat via bv er weinig aan te doen is, maar ook dat ijzersupplementen niet aangeraden worden voor borstgevoede babies. We gaan straks bloedprikken in het zkhs waar ze de vorige keer wel ijzer hebben voorgeschreven. Ik zal dat middel van smollie vragen, of dat beter is. (blader zo terug hoe het heet)
Jade je hebt alles gedaan, ik vind je een doorzetter en geloof ook zeker dat het aan jouw wilskracht niet gelegen heeft. Kraamtranen met dit zal niet makkelijk zijn. Nu lekker genieten, dingen lopen soms anders, geeft niks.
donderdag 17 juni 2010 om 09:09
Vervelend Jade dat het niet gelukt is. Probeer nu te gaan genieten van de rest van je kraamtijd en natuurlijk je prachtige kindje!
Hier nog steeds 'advies' CB aan m'n laars gelapt, en het gaat heerlijk! Alleen 's avonds vindt mevrouw het gezelliger bij ons als in bed/de wandelwagen... Tja, herkennen we nog van onze oudste. Maar van de quality-tijd genieten he?
Fijne dag dames!
Hier nog steeds 'advies' CB aan m'n laars gelapt, en het gaat heerlijk! Alleen 's avonds vindt mevrouw het gezelliger bij ons als in bed/de wandelwagen... Tja, herkennen we nog van onze oudste. Maar van de quality-tijd genieten he?
Fijne dag dames!
donderdag 17 juni 2010 om 09:55
quote:Fabindia schreef op 14 juni 2010 @ 10:59:
Hij krijgt 7-8 voedingen per dag en haalt uit een flesje 80-120
De vpk vond dat zijn maaginhoud nu wel wat groter mocht worden.
Hier heb ik nog eens over nagedacht en ik vind het absurd. De vpk vond dat zijn maaginhoud nu wel wat groter mocht worden. Gotskolere zeg, we krijgen steeds meer kinderen met overgewicht, het is juist goed dat het maagje niet opgerekt is.
Nou ja... dat wou ik nog ff kwijt.
Hij krijgt 7-8 voedingen per dag en haalt uit een flesje 80-120
De vpk vond dat zijn maaginhoud nu wel wat groter mocht worden.
Hier heb ik nog eens over nagedacht en ik vind het absurd. De vpk vond dat zijn maaginhoud nu wel wat groter mocht worden. Gotskolere zeg, we krijgen steeds meer kinderen met overgewicht, het is juist goed dat het maagje niet opgerekt is.
Nou ja... dat wou ik nog ff kwijt.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
donderdag 17 juni 2010 om 11:59
Bedankt voor de adviezen, dames. Ik heb ze braaf opgevolgd en veel aangelegd, en nu, 2 dagen sinds mijn vraag, zijn mijn borsten al een stuk soepeler en drink de kleine netjes om de 2-3 uur. We moesten dus duidelijk even indraaien samen.
Jade, heel veel sterkte! Ik weet van mijn eerste kindje hoe verdrietig je kan zijn als de bv niet lukt...
Jade, heel veel sterkte! Ik weet van mijn eerste kindje hoe verdrietig je kan zijn als de bv niet lukt...
donderdag 17 juni 2010 om 12:35
Ik werd net meteen al gebeld door de kinderarts. Ralph heeft een hb van 4,3 en zit dus onder de grens van toelaatbaar. Vanmiddag terug om te kijken of hij een transfusie moet, de arts zei dat ik dat vast rekening mee moet houden. Ze gaan dan zo zijn bloed kruisen en meteen bestellen.
Er is niets wat we hadden kunnen doen, het komt gewoon door zijn start maar ik ben wel een beetje verdrietig. Aan de andere kant is het wel goed, hopenlijk knapt hij ervan op
Er is niets wat we hadden kunnen doen, het komt gewoon door zijn start maar ik ben wel een beetje verdrietig. Aan de andere kant is het wel goed, hopenlijk knapt hij ervan op
donderdag 17 juni 2010 om 12:49
Oh fan, kan me voorstellen dat dat geen leuk bericht is, en je weet natuurlijk dat het er een beetje "bij hoort" als je kind te vroeg geboren is maar dan toch als het dan echt zo is wordt het er natuurlijk niet leuker op en mag je best even verdrietig zijn.
Jade, jij ook een jammer dat het niet gelukt is met de bv.
Jade, jij ook een jammer dat het niet gelukt is met de bv.