Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
idem hier met de bh's. Ik werd echt zo doodongelukkig van voedingsbehaas, dat ik een gewone, goed zittende heb gekocht (nou heb ik nog wel een maat die gangbaar is, 85 d) en dan gewoon cups naar beneden, gaat ook prima.

Sophy, wat zeg je dat mooi en natuurlijk kan dat net zo goed. Het komt denk ik omdat flesvoeding toch vaker in een schema gegeven wordt en dan geef je niet een half flesje na een prikje, maar waarom niet? zoals jij schrijft kan je ook die troost bieden en dat lichamelijke intieme delen en geven aan je baby. En heel eerlijk? ik ervaar het als heel knus en troostend, ik weet echt niet het onze baby uitmaakt als hij lekker tegen papa of oma aan ligt met een flesje als ik werk.
Arwen: dat wij vooral voeden heeft ook te maken met de Breastflowfles. Niet iedereen snapt die fles en dan verloopt de voeding heel rommelig. Dat heeft ook wel meegespeeld.

Ik vind het eigenlijk best raar dat fv zo snel met schema's wordt geassocieerd, want dat hoeft helemaal niet. Sophietje heeft zelden dat ze de tax dreigt te overschrijden en als dat wel dreigt te gebeuren, dan los ik het op door wat meer water met minder schepjes te geven.

En je baby merkt vast het verschil. Alleen al omdat het een leuker idee is Ik denk namelijk dat Sophietje het veel leuker vindt m door mij gevoed te worden dan door de creche

Bengal: poeh, dat klinkt idd als zwaar zeg. Klagen mag zeker! Ik weet niet of je op tips zit te wachten, of dat ze misschien al geprobeerd zijn, maar ik schrijf het toch even op. Mag je gewoon negeren

Wat hier hielp toen ik weer ging werken was Sophietje 's avonds voeden op mijn verzoek. Rond 22u ben ik haar gaan wakker maken voor voeding. In het begin werkte dit niet, kwam ze alsnog om dezelfde tijden, of dronk ze weinig omdat ze bijv volgens haar eigen ritme een uur daarvoor nog had gedronken. Maar langzaam groeide ze in het idee dat 22u = eten en trok langzaam de nacht steeds langer door. Helemaal omdat ik haar in de ochtend consequent om 6u wakker maak (weekend soms uitgezonderd, maar meestal wordt ze uit zichzelf wakker). Overdag regelt ze het verder helemaal zelf. Maar door deze twee vaste voedingsmomenten loopt de dag ook wat strakker.

Weet niet of het voor Bengel ook zou werken, maar wie weet?

Verder diep en diep respect voor het doorzetten. 4 dagen is gewoon veel icm bv en gebroken nachten en privestress. Of andersom: bv is veel met 4 dgn werken, gebroken nachten en prive stress Of privestress is veel bij./....you get my point; het is veel!

Is er een weekend of een vrije dag waarop je een beetje zou kunnen bijslapen? Desnoods door even ergens anders te gaan slapen en Bengel bij Bengman te laten. En dan als je moet kolven een keer alleen de druk af te kolven, snel weer slapen en zo een paar uur te pakken?Of tijdelijk bijv wat ouderschapsverlof/vakantiedagen op te nemen. Wat je ook maar nodig hebt om even bij te tanken want te lang zo doorlopen is niet handig.

Oh en had ik al gezegd van diep respect?
Vermoeiend he Bengal! Wij hebben het ook... baby maken we altijd wakker om de tijd dat we zelf naar bed gaan. Dan krijgt ze dus bv en daarna wordt ze nog 2x wakker (1x rond 1 uur en een keer rond 4 uur). Af en toe zit er er daardoor echt doorheen. En ze is nu dus al 6.5 maand... Een paar nachten geleden werd ze maar 1x wakker en ik was zo ontzettend uitgerust die dag er na! Maar 't komt vast wel een keertje goed! Voordat ze 18 is

Rodebes; ik heb wel de indruk dat m'n tepels weer een beetje de oude geworden zijn. Maar m'n tepelhof is wel groter gebleven... geen idee of dat nog een keertje gaat krimpen haha
bengal, hoe oud is jouw baby ook al weer? Werkte jij nou ook in de zorg of haal ik nu echt alles door elkaar?

Ja, wat kan ik zeggen, behalve dat ik het herken. Ik werk minder, dus dat scheelt, maar wel erg onregelmatig en vooral met avond en nachtdiensten leef ik als een soort zombie.

Bij de oudste 2 kinderen zat ik er rond een maand of 7-8 echt totaal doorheen en zijn ze allebei uit logeren gestuurd een paar nachten. Dat hielp wel. Nu gaat het wel iets beter, maar ik vind het echt wel eens erg vermoeiend. Al koppel ik het niet direct aan borstvoeding. Geloof er namelijk niks van dat deze kabouter ineens wel zou gaan doorslapen met een flesje om 22.00. Mijn sociale leven is echt op een laag pitje en daar baal ik ook van, maar kan nu even niet anders.

En bengal, gaat je baby naar de creche? Kan je niet een keer een dag of 2-3 vrij nemen als zij wel naar de creche gaat, dat je gewoon een dag rust hebt, dan moet je alsnog wel kolven, maar heb je verder niks. Die dagen helpen mij altijd heel goed om mijn batterij op te laden.
En, hoe lullig het ook is voor jullie, ik ben elke keer weer zo blij als ik lees over andere babies die ook gewoon snachts drinken. Ik weet dat het normaal is en ik doe het zonder problemen, maar ik word wel gek van iedereeen die elke keer weer vraagt, en slaapt hij al door? nee???? oh ja, borstvoeding, geef dan ook eens een flesje....
Ik vind het ook heel fijn dat de meeste babies hier ook gewoon 's nachts drinken, voel ik me minder beroerd. Gedeelde smart enzo. En hier mag je ten minste even lekker zeuren dat het soms best zwaar is

Soof, ik heb me inderdaad voorgenomen om Bengel wakker te maken voordat ik naar bed ga. Gewoon even voeden op mijn verzoek, ze hapt toch wel aan die kleine vreetkees. En dan hopen dat het straks een keer beter gaat qua slapen.

Ik werk niet in de zorg Arwen, heb "gewoon" een kantoorbaan, gelukkig wel met flexibele werktijden en een zeer coulante leidinggevende.

Vrij nemen overweeg ik wel eens, maar ik doe het nog maar niet. Wil mijn dagen graag bewaren voor noodgevallen. Ik heb nl. een groot probleem met de opvang, krijg geen toeslag van de belastingdienst en heb nu opvang bij ouders/schoonouders. Dat is echter niet stabiel ivm gezondheidsproblemen aan beide kanten, dus daarvoor moet ik her en der mijn vakantiedagen inzetten. Mijn man heeft geen vakantiedagen, die is 24/7 ziek helaas...en kan mij dus ook maar beperkt ondersteunen en ontlasten.

Ik werk 4 dagen omdat ik de kostwinner ben, gelukkig vind ik mijn werk erg leuk, maar ik zou liever 3 dagen werken. De vrije tijd (en vakantiedagen) die ik heb besteed ik graag aan Bengel, ik mis al zoveel van haar....daarom heb ik moeite met haar uitbesteden en zelf in bed gaan liggen. Hoewel ik ook wel inzie dat ik een leukere en gezelligere moeder ben als ik tijd aan mezelf besteed.

En stiekem vind ik de nachtvoedingen dus ook wel fijn, dan is ze eventjes helemaal van mij alleen. Het is alleen zo jammer dat het zo dodelijk vermoeiend is allemaal
och jee, bengal, nou snap ik ook sophy's opmerking over privestress. Wat zuur dat je geen toeslag krijgt voor de creche, wat gek dat dat bij een zieke partner niet geldt. Je hebt vast al veel uitgezocht hoor, maar er is echt geen enkele kans op een tegemoedkoming voor jullie? of een plek via de gemeente? gemeente heeft toch noodpotjes voor dit soort situaties? ik weet ook van alleenstaande ouders, die niet werken, en toch hun kind naar de creche kunnen sturen een paar dagen omdat ze in de wao zitten. Nou ja, dit heb je natuurlijk al lang uitgezocht, vind het alleen volkomen onterecht. Ik snap ook je gevoel dat je dan tijd met haar door wil brengen en niet tijd voor je zelf wil nemen, maar inderdaad, het is wel echt zo, als jouw batterij is opgeladen, al is het maar een halve dag, ben je daarna een leukere moeder (althans, ik spreek voor mezelf).

Shit, wat een onmogelijke situatie zeg. Als je (schoon-) ouders ook al de normale opvang doen, wil je je kind daar natuurlijk niet nog eens extra brengen.

Nou ja, in elk geval af en toe lekker klagen hier, dat doet al goed, en weet dat je zeker niet de enige bent, en dat ik snachts ook 2 keer op de tast richting baby bedje loop, en dan denk, oh nee, niet weer, maar het dan toch ook wel weer prima vindt....
Bengal: ik herken het hoor, dat ik niets van Sophietje wil missen. Maar als ik een keer een goede nacht maak, dan kan ik er echt een paar dagen echt tegenaan. Dan voel ik me op mijn werk prettiger, ben ik niet totaal uitgeblust als ik thuis kom en kan ik meer energie in s steken. Dat werkt echt een paar dagen door, dus die paar uurtjes met b inleveren is een investering met uitstekend rendement

enne...had ik al gezegd van diep respect? ;)
Misschien moet ik jullie wijze raad dan toch maar opvolgen binnenkort als het rendement zo uitstekend is.

Het is nu ook even extra zwaar ivm ziekenhuisopname en vakantie van 1 van de oppassen (hartinfarct). Stress om de ouder in kwestie maar daarbij ook als direct resultaat opvangstress.

Arwen, ik heb alles al uitgezocht qua potjes etc. De gemeente werkt in mijn woonplaats niet mee jammer genoeg.
Figleaves is idd een site voor bh's, en ik heb laatst zelf besteld bij nursingbrashop (allebei met .co.uk erachter). Voor weinig geld 2 bh's van het merk Hotmilk in een relatief grote maat (34F), ik ben er echt superblij mee!

Sophy; goed van jou dat je er even op wijst dat je met fv ook kunt troosten! Ik kan dat onderbouwen, want ik geef weliswaar bv, maar niet in het openbaar, dus ik heb naar het cb altijd wat afgekolfde melk meegenomen bij prikjes, en dat werkt prima

Over de nachten: sinds ik mijn zoontje (nu 7 maanden) niet meer wakker maak voor een voeding om 23 uur, zijn de nachten véél beter geworden. Hij slaapt zelfs 'door' nu, van 19.30 's avonds tot de eerste voeding om 4 uur. En ondanks dat 4 uur natuurlijk een belabberd tijdstip is om eruit te moeten, heb ik nu toch veel meer rust en heb ik zelf ook echt het idee dat hij 'doorslaapt', omdat ik voorheen om 23 uur nog voedde en dan kwam hij om 1 uur weer en dan om 4 uur wéér. Daar zijn dus 2 voedingen tussenuit gevallen.

Maar goed, mijn zoontje eet ook erg goed van de bijvoeding, dat scheelt misschien ook.

Bengal, ik weet niet wat je man mankeert natuurlijk, maar kan hij het ook niet sporadisch een dagje overnemen, dat jij alleen de voedingen hoeft te verzorgen en jij de rest? Als jij zo bij wijze van spreken 1 keer per 14 dagen een dag kunt 'bijtanken' is het voor hem misschien ook nog te behappen? Nogmaals, misschien is dat een dom idee, maar dat komt als eerste in me op.
jeetje Bengal, kan me voorstellen dat je er even doorheen zit! Wat zwaar zeg! Een zieke man, 4 dagen werken en de stress om ouders/schoonouders/ oppas. Heeft je man een ziekte waardoor hij nooit meer kan werken? Als je 't niet wilt vertellen dan hoeft dat niet hoor
Geen kans op herstel idd, zal nooit meer kunnen werken. Wat hij heeft is te herkenbaar om hier neer te zetten. Het is niet dodelijk oid, niet zwaar ziek. Valt meer in de categorie handicap/beperking ten gevolge van ziekte.
Man kan het niet een dagje overnemen, hij slaapt elke middag 3 uur en dat is meer dan Bengel slaapt overdag. Onze lieftallige dochter slaapt overdag meestal niet meer dan 2x 30-45 minuten
Bengal, respect voor je meid! Waarschijnlijk wil je niet horen wat ik je als tip ga geven maar ik doe het toch. (of misschien doe je het al, ben niet helemaal goed bijgelezen) Is het voor jou geen optie om gecombineerd te gaan voeden. Dus bv en fles. Zo heb je iets meer rust en zul je zien dat bengel ook wat rustiger wordt en meer uren gaat slapen. Althans zo is het bij mijn kereltje wel gegaan net zoals bij mijn dochter 6 jaar geleden. Kereltje hier was ook veel wakker, wilde veel drinken. Aangezien ik niet genoeg voeding had moest ik wel gaan bij voeden met de fles (met pijn in mijn hart dat wel). Sindsdien is hij een heel tevreden mannetje die ook langer slaapt overdag. De nachten slaapt hij door sinds hij een week of 10 oud was.

Denk erover na. Mede door deze manier van voeden loopt het hier op rolletjes, dat gun ik jou ook zo!

Even een ego stukje... ik kan het wel van de daken schreeuwen... nog maar 1 weekje en dan heeft kereltje een half jaar bv gehad!!!! Yesssss, ik heb het gehaald! Het half jaar is bijna binnen, nu op naar een jaar hahaha. Nee dat niet hoor, ik zie wel hoe het nu verder loopt. Ik ga in elk geval nog niet stoppen.
Ik sta niet negatief tegenover de combi kunstvoeding en borstvoeding maar denk niet dat het probleem in te weinig voeding zit. Ze laat gerust wat over in de fles en ik kolf meestal ruim voldoende. Zelfs strak van de stress kolf ik nog genoeg om in haar behoefte te voorzien.

Het is gewoon een heel wakker en actief kind, was haar vader ook als baby. Die sliep nog minder

Bengel is in mijn ogen wel een tevreden baby, ze is heel vrolijk en gezellig (tot ze besluit dat ze honger heeft, dan is het krijsen).

Misschien moet ik het maar eens proberen als voeden op mijn verzoek niet werkt (vorige poging verliep hetzelfde als bij tandpasta).
voor de zes maanden grens die binnen handbereik is Zitah! Toch een magische grens he. Ik hoop het ook te gaan halen.
Even een voor Fabindia en Bengal, en een voor Sophy want dat is inderdaad een heel goed idee, om fv zo in te zetten!
Dames, een vraagje

Met nog 3 weken "op de teller" was ik me aan het afvragen of het handig is om nu alvast een voedingsbh te kopen. Of toch pas na de bevalling?
Ik zou nu een goedkope van de hema kopen, in de maat die je nu hebt of 1 maatje groter, en dan na de bevalling investeren in een paar goede en mooie. Maar dan heb je wat voor als je bevallen bent.
Geloof niet dat de hema in mijn maat voedingsbh's gaat hebben

Maar goed, ik heb er nog eentje liggen, dan mag die eerst het werk doen en dan ga ik na de bevalling eens aan het winkelen

Thanx
He ik kwam toevallig net binnen om dezelfde vraag als fussie te stellen. Deze maat of maatje groter dus.

Heb een BH van Carriwel op het oog, heb daar een steunband van van een heerlijk stofje, dus wilde een BH gaan proberen, iemand ervaring met BH´s van dit merk?

tevreden?

Hoe vallen ze?

(moet via internet bestellen, vanwege mijn bekken gaat winkelen niet zo makkelijk meer)
Miss MD, voor nu dan deze maat of een maatje groter, je weet niet hoe het uiteindelijk gaat worden, dus ik zou niet voor de bevalling heel veel geld betalen voor iets wat misschien wel of niet past, vandaar mijn hema suggestie. Als hema niks is, dan zou ik gewoon wachten tot na de bevalling.
Ik heb na mijn bevalling een voedingsbh vd livera gekocht. Zat veel beter Dam die vd Hema, die viel heel klein. En ik zou ook wachten tot na de bevalling. Mijn borsten waren een cup kleiner dan tijdens de zw schap toen de melk prod eenmaal goed was. Ja echt
Bengal, kereltje hier drinkt zijn flessen ook niet altijd leeg maar ik merk dat hij wel langer slaapt als hij een fles heeft gehad. Ook al is het maar een halve fles. s Ochtends drinkt hij altijd een volledige voeding bij mij, vaak heeft hij dan na 2 uur alweer trek terwijl hij wel langer dan 2 uur op een halve fles doet. Ik geef hem ook geen volledige flessen trouwens, hij mag 180 water en 6 scheppen maar ik geef meestal 120/4 of 150/5.

Misschien is het het proberen waard.
Bedankt voor je antwoord Bengal! Heb wel respect voor je hoor!

Zelf ben ik niet zo voor een combi flesvoeding/borstvoeding als je bv goed loopt. Want waarom fv geven als je genoeg bv hebt? Ben ook een beetje bang dat je de productie dan om zeep gaat brengen... Maar 't is natuurlijk 1 van de mogelijkheden. Ik merk dat dochter langer tussen de voedingen laat (overdag) als ik haar een fruithapje of groente geef.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven