Abortus

16-06-2010 11:13 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mezelf af waarom het nog steeds een taboe is als iemand abortus heeft gepleegd.

Ik ben trouwens zelf voor abortus, ik vind dat we blij mogen zijn met de keuze om het te houden of niet.

Soms zie ik kinderen van 14/15 met een zwangere buik, dan breekt me hart echt. Wat kunnen zij het kind in hemelsnaam bieden?!

Hoe denken jullie erover??
Die roze wolk is zowiezo een soort van kamikaze gedachte. Trek dit maar meteen door naar relaties, waarvan mensen vaak verwachten dat het alleen maar leuk is. Je kunt van niks in het leven verwachten dat het altijd leuk is en als je dat wel doet dan stel je jezelf op voor teleurstelling.
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2010 @ 14:41:

[...]

Die taboes zouden beter wat meer publiciteit krijgen, zodat meiden die twijfelen niet onbezonnen aan kinderen beginnen omdat hun eierstokken beginnen te rammelen. Als er meer en meer openheid komt door mensen bij wie het ouderschap vies tegenviel, wordt men misschien wat sneller van die roze wolk geluld.Dat jij pleit voor een kinderloze wereld en denkt dat iedereen er spijt van heeft dat weet ik Elninjoo. Dat weet ik.
quote:summerbreeze21 schreef op 16 juni 2010 @ 13:55:

cf

[...]

En als je dat laat bestaan, wat dan? Wat heeft iemand daaraan? Wat hebben die kinderen eraan?

Van mij mag dat taboe blijven. Schouders eronder en gaan, want de situatie verandert niet en ik mag hopen dat de kinderen er geen lucht van krijgen.

Die kinderen hebben er niks aan. Die moet je met je spijt lekker met rust laten. Maar ik vind dat er bekendheid in de maatschappij voor moet zijn. Nu is het oooh kinderen fantastisch!!

Maar hoeveel mensen zijn er wel niet met spijt die nu uit angst om minimaal voor ontaard mens uitgemaakt te worden hun mond maar dicht houden.

Dat is van de zotte. Als daar bekendheid voor komt kun je als persoon veel beter een keus maken; voor of tegen.

Het is natuurlijk ook een bezopen gedachte dat iedereen maar spijt heeft van zijn of haar kinderen.

Ik wil ze niet maar dat betekend niet dat iemand anders ze niet wil hoe onbegrijpelijk ik dat ook vind.
quote:ziva schreef op 16 juni 2010 @ 18:15:

[...]

Die kinderen hebben er niks aan. Die moet je met je spijt lekker met rust laten. Maar ik vind dat er bekendheid in de maatschappij voor moet zijn. Nu is het oooh kinderen fantastisch!!

Maar hoeveel mensen zijn er wel niet met spijt die nu uit angst om minimaal voor ontaard mens uitgemaakt te worden hun mond maar dicht houden.

Dat is van de zotte. Als daar bekendheid voor komt kun je als persoon veel beter een keus maken; voor of tegen.

Het is natuurlijk ook een bezopen gedachte dat iedereen maar spijt heeft van zijn of haar kinderen.

Ik wil ze niet maar dat betekend niet dat iemand anders ze niet wil hoe onbegrijpelijk ik dat ook vind.

En jij denkt dat kinderen dat niet voelen?

Wat een onzin dit zeg, sorry hoor ik moet er een beetje om lachen. 'Voor of tegen', alsof het om je favoriete voetbalclub gaat. Als een soort waarschuwing als op sigarettenpakjes?

Maak er een overheid-spotje van zou ik zeggen: Kinderen maken meer kapot dan je lief is.

Spijt heb je gewoon niet van je kinderen, not done wat mij betreft nee; inderdaad. Spijt heb je van die te dure aankoop of dat je weer een avond patat hebt gegeten. Het is iets anders als je wel eens terug verlangt naar je leven zonder, volgens mij heeft elke ouder dat wel eens. En dan nog zou ik maar heel snel relativeren, want veel zin hebben die gevoelens niet.

Maar als je echt spijt voelt zorg je wat mij betreft maar voor dat je het heel snel niet meer voelt, op welke manier dan ook, want dat gaan je kinderen aanvoelen. Dan ga je maar in therapie om je leven te accepteren zoals die is in plaats van te blijven hangen met die gevoelens en dat te projecteren op je kind. Want dat kind is er en gaat niet meer weg.

En voor zover ik weet komt het verlangen naar een kind uit je hart en is het nergens op gebaseerd. Niemand kan de wens ook echt onderbouwen.

Ik denk daarom ook niet dat menig mens zich laat omlullen doordat de mening van mensen met spijt 'openbaar zijn gemaakt'. Tenminste, ik zeker niet.
inderdaad hebben die gevoelens niet veel zin. Maar als ze er eenmaal zijn kun je er nergens mee heen want dan krijg je dus dit soort reacties.

Hoe rot is dat niet.

Inderdaad, kinderen heb je voor de rest van je leven. Daar moet je mee dealen en ik ben er van overtuigd dat als je ze eenmaal hebt en er spijt van hebt je toch het beste van kan maken.

Ik kan me ook voorstellen dat als je spijtgevoelens hebt dat je die ergens kwijt wilt en dat het goed zou zijn dat mensen zouden horen dat er ouders zijn die deze gevoelens hebben.

Ik ken wel verhalen van vrouwen die spijt hadden van hun kind. Dat vertelden ze hun kind niet, deden alles voor hun kind maar leden wel behoorlijk onder die gevoelens.

Dat kind zal er nooit iets van merken maar zij kan geen kant op met haar gevoelens.

Ik vind dat heel triest.
quote:Zwieber schreef op 16 juni 2010 @ 11:40:

Ik vind abortus voor mezelf alleen acceptabel als er een ernstige afwijking bij het kind zou zijn. En juist omdat dat risico er is zorg ik er gewoon voor dat ik niet zwanger word. Dat laatste lijkt me een prima startpunt voor iedereen. Gewoon niet zwanger worden. Want als ik lees hoe er met anticonceptie wordt omgegaan door veel mensen dan zakt de moed me in de schoenen en denk ik: heb je weer een abortus alleen omdat de moeder zwangere zo dom was niet de bijsluiter van de pil te lezen etc. Abortus wordt dus veel te vaak onnodig gedaan, althans, als je zwanger bent kan je het niet terugdraaaien maar zwanger zijn voorkomen lijken sommige dames te vergeten of niet zo secuur mee om te gaan.

Ik hoop dat je snapt dat je veel mensen hiermee tegen hun schenen schopt, want zo gaat het vaak natuurlijk niet. Anticonceptie is niet 100% betrouwbaar helaas. In mijn geval was het zo dat ik een dag diarree had, ik dacht dat de pil alleen niet werkte als je overgaf. (en als je hem onregelmatig neemt natuulijk)

Door onregelmatig slikken is mijn zus zwanger geraakt, en dit is iets wat ik absoluut niet wilde. Ik heb de wens niet om zwanger te raken en ik heb nu een spiraal, maar ook die is niet 100& veilig.

Het enige wat helpt om niet zwanger te raken is geen seks. Nou, moet ik daar nog wat aan toevoegen?

Vind het apart dat mensen zo zwart/wit kunnen denken.

En natuurlijk zijn er een hele hoop meer gevallen als mijn zus die wel abortus plegen.

Mijn zus deed dat niet, maar ik denk dat zij stiekem gewoon een kind wilde, want ze kwam er pas achter na 4 maanden.
Dan hadden die vrouwen daar heus wel wat aan kunnen doen.

Naar een psycholoog bijvoorbeeld om er mee te leren dealen is een optie.

Het gaat er bij mij niet in dat een kind er niks van meekrijgt.
quote:summerbreeze21 schreef op 16 juni 2010 @ 13:55:

cf

[...]

En als je dat laat bestaan, wat dan? Wat heeft iemand daaraan? Wat hebben die kinderen eraan?

Van mij mag dat taboe blijven. Schouders eronder en gaan, want de situatie verandert niet en ik mag hopen dat de kinderen er geen lucht van krijgen.En soms krijgen ze dat dus wel. En dat is zo schrijnend! Zo slecht voor je eigenwaarde en vertrouwen. Zo'n kind loopt schade op wat hij/zij niet te boven komt en meeneemt voor de rest van het leven in al zijn/haar relaties.
quote:summerbreeze21 schreef op 16 juni 2010 @ 15:20:

[...]

Dat jij pleit voor een kinderloze wereld en denkt dat iedereen er spijt van heeft dat weet ik Elninjoo. Dat weet ik.

Beetje flauwe opmerking.

Spijt hebben van je kinderen is nu eenmaal taboe dus dat zal bijna niemand hardop zeggen.

Maar het zegt wel iets.

Mensen zijn nu eenmaal verschillend en niet in iedereen schuilt een moeder of vader. Mensen moeten goed nadenken voordat ze een kind op de wereld zetten want daarmee gaan ze een zware verplichting aan. En zo'n kind vraagt nergens om.

Er zijn ouders die het heel serieus nemen maar er niet opnieuw aan zouden beginnen. En er zijn van die flierefluiters die niet zo nauw kijken, hun kinderen tekort doen en vrolijk verder leven.
quote:summerbreeze21 schreef op 16 juni 2010 @ 20:16:

[...]

En jij denkt dat kinderen dat niet voelen?

Wat een onzin dit zeg, sorry hoor ik moet er een beetje om lachen. 'Voor of tegen', alsof het om je favoriete voetbalclub gaat. Als een soort waarschuwing als op sigarettenpakjes?

Maak er een overheid-spotje van zou ik zeggen: Kinderen maken meer kapot dan je lief is.

Spijt heb je gewoon niet van je kinderen, not done wat mij betreft nee; inderdaad. Spijt heb je van die te dure aankoop of dat je weer een avond patat hebt gegeten. Het is iets anders als je wel eens terug verlangt naar je leven zonder, volgens mij heeft elke ouder dat wel eens. En dan nog zou ik maar heel snel relativeren, want veel zin hebben die gevoelens niet.

Maar als je echt spijt voelt zorg je wat mij betreft maar voor dat je het heel snel niet meer voelt, op welke manier dan ook, want dat gaan je kinderen aanvoelen. Dan ga je maar in therapie om je leven te accepteren zoals die is in plaats van te blijven hangen met die gevoelens en dat te projecteren op je kind. Want dat kind is er en gaat niet meer weg.

En voor zover ik weet komt het verlangen naar een kind uit je hart en is het nergens op gebaseerd. Niemand kan de wens ook echt onderbouwen.

Ik denk daarom ook niet dat menig mens zich laat omlullen doordat de mening van mensen met spijt 'openbaar zijn gemaakt'. Tenminste, ik zeker niet.

Je begrijpt weinig van Ziva. Ze heeft wel degelijk in de gaten dat kinderen dat voelen en dat is nu net wat ze kinderen wil besparen.

en ze bestaan echt, mensen die spijt hebben van hun kinderen. Omdat mensen als jij het heel gewoon vinden dat iedereen en heel de wereld het hebben van kinderen leuk vindt. Maar het is nu eenmaal niet zo. Accepteer het nu maar.

En therapie zal daar niets aan verhelpen.

Je moet trouwens niet uitsluiten dat mensen die er spijt van hebben, toch heel veel van hun kind houden hoor.
quote:Michelle90 schreef op 16 juni 2010 @ 11:13:

Ik vraag mezelf af waarom het nog steeds een taboe is als iemand abortus heeft gepleegd.

Ik ben trouwens zelf voor abortus, ik vind dat we blij mogen zijn met de keuze om het te houden of niet.

Soms zie ik kinderen van 14/15 met een zwangere buik, dan breekt me hart echt. Wat kunnen zij het kind in hemelsnaam bieden?!

Hoe denken jullie erover??

Ik ga toch reageren... (Misschien beter van niet, maar goed... Ik ben dus kind van jonge moeder in de leeftijd die jij daar beschrijft. Ik wil wel even melden dat ik apetrots ben op mijn moeder. Natuurlijk is het niet ideaal, maar ze heeft me prima groot gekregen! En nee, we gingen niet op vakantie, en ik had geen dure kleding, maar is dat dan het belangrijkst? Ik ben liefdevol opgevoed, en dat is ook hoe het kan.

En ja mijn moeder geeft nu eerlijk toe dat als ze een keuze had, ze het wellicht anders zou aanpakken. Dat doet in mijn geval niets af aan haar liefde voor mij. Ik heb daar geen trauma aan over gehouden of zo. Dus het is misschien ook niet overal zo zwart-wit als beschreven staat.

(Oké, ik besef me ook terdege dat het niet overal zo zou zijn... maar wil het toch gezegd hebben!)
quote:iones schreef op 16 juni 2010 @ 22:31:

[...]

Beetje flauwe opmerking.

Spijt hebben van je kinderen is nu eenmaal taboe dus dat zal bijna niemand hardop zeggen.

Maar het zegt wel iets.

Mensen zijn nu eenmaal verschillend en niet in iedereen schuilt een moeder of vader. Mensen moeten goed nadenken voordat ze een kind op de wereld zetten want daarmee gaan ze een zware verplichting aan. En zo'n kind vraagt nergens om.

Er zijn ouders die het heel serieus nemen maar er niet opnieuw aan zouden beginnen. En er zijn van die flierefluiters die niet zo nauw kijken, hun kinderen tekort doen en vrolijk verder leven.Niet flauw hoor, Elninjoo kan vast zelf beamen dat het zo is
Misschien moet abortus dus niet alleen uit de taboe sfeer komen, maar ook vroeg moeder worden? Ik denk namelijk dat de taboe daaromheen nog veel groter is dan om abortus.
quote:iones schreef op 16 juni 2010 @ 22:34:

[...]

Je begrijpt weinig van Ziva. Ze heeft wel degelijk in de gaten dat kinderen dat voelen en dat is nu net wat ze kinderen wil besparen.

en ze bestaan echt, mensen die spijt hebben van hun kinderen. Omdat mensen als jij het heel gewoon vinden dat iedereen en heel de wereld het hebben van kinderen leuk vindt. Maar het is nu eenmaal niet zo. Accepteer het nu maar.

En therapie zal daar niets aan verhelpen.

Je moet trouwens niet uitsluiten dat mensen die er spijt van hebben, toch heel veel van hun kind houden hoor.

Ik vind je toontje hier erg naar worden.

Verder ben ik het met je eens dat mensen goed moeten nadenken voor ze kinderen krijgen, vanzelfsprekend.

Misschien hebben wij een andere definitie van spijt.

Spijt blijven houden? Ik zie dan gewoon een soort lapzwans voor me die blijft hangen in een negatieve spiraal. Ik denk dan, kom op.. Herpak jezelf en blijf niet in die spijt hangen. Het draait niet meer om jou, maar om een ander leven. En ja, ik denk dat therapie dan wél een oplossing is. Met een derde persoon erbij kijken hoe je die negatieve gevoelens om kan zetten in positieve lijkt mij juist een goede oplossing.

En als Ziva geen kinderwens heeft dan is dat toch prima? Daar hoor je mij toch ook niet over?
quote:nazife schreef op 16 juni 2010 @ 22:48:

Misschien moet abortus dus niet alleen uit de taboe sfeer komen, maar ook vroeg moeder worden? Ik denk namelijk dat de taboe daaromheen nog veel groter is dan om abortus.Hoezo denk je dat? Dat merk ik helemaal niet in mijn omgeving
Ik ken zelfs mensen die spijt hebben van hun adoptie. En hoe goed is daar wel niet over nagedacht.

Een proces van jaren en jaren en toch kun je je niet goed voorstellen hoe het is, als het kind er is.

Dat kun je nooit.

Je kan het niet van te voren weten. Bang zijn dat je spijt krijgt is geen reden om wel of niet een abortus te laten doen.

Zeker weten dat je nù geen kind wil, dat je geen kind wil van deze man, of dat je zeker weet dat je het kind geen stabiele, liefdevolle basis kan geven. Dat is een reden voor abortus.

Maar iedere geboorte kan resulteren in spijt. Of het nou gepland is of niet, of het nou gewenst is of niet. Zoals iedere geboorte kan resulteren in geluk. Of het nou gewenst is of niet, of het nou gepland is of niet.
Michelle, heb je al getest?
quote:Iris26 schreef op 17 juni 2010 @ 11:22:

Michelle, heb je al getest?Ook niet onbelangrijk, inderdaad.
Ik heb op mijn 22ste een abortus gehad. Daar heb ik heel goed over nagedacht en besloten dat het voor mij, mijn kinderen, maar ook voor de ongeboren vrucht niet goed zou zijn om geboren te worden. Ondertussen ben ik in januari bevallen van een dochtertje. Mijn derde(of vierde hoe je het wil zien) kind.

Persoonlijk heb ik nooit spijt gehad dat ik op mijn 19de een kind heb gebaard. Maar ik heb ook nooit spijt gehad van mijn abortus. En toch vertel ik mensen niet snel dat ik vier kinderen had kunnen hebben. Want er zijn wel degelijk nog heel veel mensen die daar vreemd van staan te kijken. Of vinden dat je het recht niet hebt om een kind weg te laten halen.

Wat ik wel weet is dat ik nu op mijn 32ste niet een slechtere of betere moeder ben dan ik op mijn 19de was. En dat ik als ze mijn advies vragen een abortus nooit zou aanraden. Maar een kind als je er niet aan toe bent ook niet!

En dat kunnen wij met z'n alle niet bepalen.

Michelle, heel veel sterkte.
quote:jomaan10 schreef op 17 juni 2010 @ 12:55:

Ik heb op mijn 22ste een abortus gehad. Daar heb ik heel goed over nagedacht en besloten dat het voor mij, mijn kinderen, maar ook voor de ongeboren vrucht niet goed zou zijn om geboren te worden. Ondertussen ben ik in januari bevallen van een dochtertje. Mijn derde(of vierde hoe je het wil zien) kind.

Persoonlijk heb ik nooit spijt gehad dat ik op mijn 19de een kind heb gebaard. Maar ik heb ook nooit spijt gehad van mijn abortus. En toch vertel ik mensen niet snel dat ik vier kinderen had kunnen hebben. Want er zijn wel degelijk nog heel veel mensen die daar vreemd van staan te kijken. Of vinden dat je het recht niet hebt om een kind weg te laten halen.

Wat ik wel weet is dat ik nu op mijn 32ste niet een slechtere of betere moeder ben dan ik op mijn 19de was. En dat ik als ze mijn advies vragen een abortus nooit zou aanraden. Maar een kind als je er niet aan toe bent ook niet!

En dat kunnen wij met z'n alle niet bepalen.

Michelle, heel veel sterkte.Een hele goede post!
Hallo allemaal,

Het duurde allemaal even maar zojuist gebeld door me huisarts en ik ben niet zwanger!

Ik ben nu druk op zoek naar een andere dokter en ook aan mijn dokter aangegeven dat als hij me geen andere anticonceptie geeft ik het dan ergens anders ga halen.

In ieder geval hartstikke bedankt voor de reacties!!
Ik heb hier laatst een essay over geschreven, grappig

Er heerst een taboe op spreken over je abortus, terwijl de "andere kant" namelijk zwanger zijn / bevallen heel veel aandacht (mag) krijgen. Terwijl abortus ook gewoon onderdeel van het leven van een vrouw is (kan zijn). Doordat veel vrouwen hun abortus stil houden (mede omdat we gelyncht worden waarschijnlijk), krijgen de anti-abortion lobby alleen maar meer kracht en macht en gaan er altijd van de broodje aap verhalen rond over abortus. Erg schadelijk voor de (geestelijke) vrijheid van vrouwen. Ik vind dat wij vrouwen net zo trots mogen zijn op onze keuzevrijheid En dus onze vrijheid mogen vieren na een (vrijwillige) abortus. De stilte na een abortus bevordert schaamte...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven