Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Doh bosaapje 8 weken is helemaal niet weinig hoor, is bijna 2 maanden en dat is helemaal niet kort!

Ik ben de 3 jaarsgrens gepasseerd op 4 juni en merk dat ik er nu langzamerhand echt niet meer mee bezig ben behalve als ik hier op het forum kom kijken.

Ja! Ik ga me aansluiten bij de stoppers! Vanaf morgen rook ik niet meer. Nu rook ik nog 1,5 pakje per dag uit pure verslaving en verveling...maar dat wil ik gaan veranderen. Als een ander het kan dan moet ik ook kunnen ;)
Zo is het Caroline. Waarom nu niet meteen, misschien handiger als je tegen morgen op ziet.

Het gaat je lukken, hou vol

Sartan, ik heb het idee dat ik al veel langer gestopt ben vandaar dat ik 8 weken zo kort vind lijken.

Het lijkt wel jaren geleden, in een ander leven
Ben gestopt! Gemotiveerd omdat ik een operatie in het verschiet heb, daar wil ik zo fit mogelijk in gaan.

Valt me wel zwaar aangezien ik hele dagen op bed lig te vervelen.... Ga maar eens een filmpje kijken ter afleiding!

Succes iedereen!

Het is makkelijker er 1 te weigeren, dan er 1 op te steken en weer te moeten stoppen!
Caroline, gefeliciteerd met je beslissing, en inderdaad die éne eerste sigaret niet opsteken, dat is de truuk!

Lees anders de OP (openingspost) even door en volg wat van de links, meestal zit er wel iets bij waar je wat aan hebt. En mocht je het moeilijk krijgen kom dan gewoon hier even kijken/huilen/vloeken (zachtjes) of gewoon klagen dat je het moeilijk hebt. Gedeelde smart is halve smart zeg maar... en vieze Nico is een loser!

Wie is er nog ondertussen, 't is hier rustigjes!
Ik weet niet of ik wel hoor bij deze topic... maar.. hoe zijn jullie ooit begonnen met roken?

Ik heb zelf namelijk zo'n beeld van "af en toe" een sigaretje, wat leidt tot het kopen van het eerste pakje... en vanaf dat moment ben je min of meer verloren dus.. ?
Hallo toppers,

ik ben na 30 jaar roken... gestopt!

Ik dacht nooit dat het me ging lukken...

en ik ben zo blij om vrij te zijn, nu al zes jaar!

Echt, jullie kunnen allemaal slagen...ik ben herboren!!!

Go for it!
Meiske, ik ben ooit al jong begonnen. Nieuwsgierig, afzetten tegen mijn ouders en ik vond het stoer. Mijn vrienden rookten, dus ik deed lekker mee. 5 jaar veel gerookt en daarna gestopt. Na 5 jaar gestopt te zijn ben ik naar Lowlands gegaan, had zin om met een groepje een jointje te roken. Inderdaad de gedachte: eentje kan geen kwaad. Dan de gedachte, nou, alleen deze drie dagen festival. Nou, alleen met uitgaan. Nou, alleen in het weekend dan. Alleen 's avonds? En dan ben je opeens weer een flinke roker. Dit heeft voor mij een jaar geduurd en na opnieuw drie jaar gestopt te zijn weer in dezelfde valkuil gestapt. Weer na een jaar gestopt en een jaar geleden door 'dat ene sigaretje' weer een half jaar gerookt.

Ja dus, het sluipt erin. Voor mij zal het nooit gaan werken, dat ene sigaretje. Ik ken mensen die het kunnen, maar bij de meesten wordt het langzaam aan toch steeds meer. Voor mij dus geen optie meer!

Gisteren weer heel bewust de sigaretten afgeslagen, voelde goed om te zeggen: nee, ik rook toch niet meer?

Three months, four weeks, one day, 18 hours, 43 minutes and 53 seconds. 1781 cigarettes not smoked, saving ¤ 468,70. Life saved: 6 days, 4 hours, 25 minutes.
...
Hoi, ben nu vijf weken gestopt, en heb het even heel moeilijk. Afgelopen zaterdag had ik een verjaardag, er zaten veel niet rokers, maar ook veel rokers. Heb de hele avond gefixeerd zitten kijken, wie rookt wat (shag, sigaretten, merk), hoeveel sigaretten rookt die of die, kijken naar het aansteken, inhaleren, uitblazen.... gezellie, ik wilde ook! Niet gedaan, vroeg naar huis gegaan.

Ik voelde me zo'n stuk chagrijn, en dat was ik volgens mij ook!

Over zes weken gaan we met vakantie, ik zie er gewoon een beetje tegenop! Zit ik te chagrijnen in een strandstoel, belachelijk!!
Goed zo Witte, en nu volhouden.

Ben zelf 5 maanden rookvrij. De eerste weken waren zooo zwaar !!

Op dit moment is mijn moeder erg ziek en dan denk ik soms...oef, even een trekje. Maar nee, ik begin er niet aan...doorzetten dus !
Volhouden Witte. Ik ben juist gestopt voor de vakantie omdat ik oa geen zin had om chagrijnig in het vliegtuig te zitten omdat je daar niet mag roken.

Ik ben spontaan gestopt en ik ben geen enkel moment chagrijnig geweest en al helemaal niet op vakantie.

Juist op vakantie is het makkelijk om er vanaf te blijven omdat je een heel ander ritme hebt plus afleiding.

Laat je vakantie niet vergallen door die domme Nico en Tine en ga genieten.

Ik ben zo blij dat mijn humeur niet afhankelijk is van zo'n dom, ongezond stokje en dat het goedkoper is, minder vieze adem en stinkende kleren en heel belangrijk:

Mijn zelfbeeld, trots is stukken gegroeid.
Hey lieve sTopperds!

Vlammetje, ik weet dat ik ook niet zo iemand ben die af en toe een sigaretje kan roken. Volgens mij kan je dat ook niet als je ooit een 'echte' roker bent geweest.

Bijna iedereen die gestopt is en denkt op een gegeven moment wel weer een sigaretje te kunnen roken, valt weer helemaal terug in fulltime roken. Ik maak me daar geen illusies over wat mezelf betreft .

Maar jeetje, jij bent echt een veteraan op stopgebied zeg! Ik zou de conclusie maar voor eens en altijd trekken dat je duidelijk helemaal geen roker wil zijn hahaha.

Sartan, 3 jaar! Echt fantastisch nogmaals. En nu pas echt niet meer ermee bezig (behalve hier). Dat belooft wat voor mij .

Bosaapje, 2 maanden is al best lang hoor! En tegelijk natuurlijk niet als je jaren hebt gerookt. Maar een heleboel stoppers zijn voor die tijd allang weer begonnen hoor, dus wat dat betreft....

Ik vind het echt een mirakel dat jij het zo makkelijk doet. Heeel fijn lijkt me dat !

Zombieke, heel fijn ook om te lezen hoe blij jij bent dat je al zo lang gestopt bent. Thanx!

Ik heb het helaas opeens best moeilijk . De laatste 2 weken voel ik me gewoon niet zo goed psychisch: leeg, down, alsof alles een beetje grauwig en een sleur is. Ik denk dat ik gewend was om heel veel negatieve emoties 'weg te roken' en dat kan nu niet meer. Ik mis gewoon mijn rookmomenten en het gevoel dat dat opleverde (althans, het gevoel dat ik denk dat het opleverde). Maar ik denk dat dat vooral aangeeft waar mijn valkuilen liggen en waarom ik rookte. En daar zal ik anders mee om moeten leren gaan.

Ik moet zeggen dat ik het best irritant vind dat ik er nog lang niet klaar mee ben na 2 maanden, 2 weken en 5 dagen kennelijk. Elke dag heb ik nog wel een moment dat ik denk: "wat als ik nou gewoon weer lekker ga roken?" . En dan ben ik jaloers op mensen die het besluit om te stoppen nog niet hebben genomen en dus lekker kunnen paffen. Aan de andere kant weet ik donders goed dat ik- toen ik rookte- altijd dacht dat ik wilde stoppen en me ranzig en slecht voelde. Echt, ik wil niet roken en ik doe het ook niet.Maar ik ben het gevecht tegen nico wel een beetje beu.

He, lucht best op om het even neer te plempen hier . Om mezelf weer even een boost te geven, zal ik nog even neerzetten waarom ik perse gestopt wil blijven...

- Ik wil geen slaaf meer zijn van nico. Meestal ben ik niet meer met hem bezg en dat is heerlijk! Laat staan als ik er nooit meer mee bezig hoef te zijn over een tijdje.

- Ik stink niet meer naar asbak en mijn huis ook niet meer. Heerlijk om schone was even in de kamer te kunnen laten liggen zonder dat het meteen stinkt.

- Het scheelt heel veel geld waar ik hele leuke dingen mee kan doen. Aan vakantie uitgeven bijvoorbeeld !

- Ik zie er gezonder en frisser uit. Volgens mijn moeder heb ik geen wallen meer en mijn huid is ook veel mooier aan het worden.

-Ik kan aandacht vasthouden op mijn werk of bij een training zonder dat ik de hele tijd denk dat ik een rookpauze zou willen.

- Ik word fitter en makkelijker wakker.

- Mijn conditie is beter.

Dus, nico ik geef je een heeeeele harde trap en ik ga niet aan je stomme kletspraatjes om me over te halen toegeven. No way!
Hihihi, ik vind mezelf vast een debiel als ik dit over een hele tijd terug zou lezen
Weet je wat het gekke is, het gaat de hele dag goed, dan denk ik er niet aan. Vanmiddag in de auto, ik kwam uit mijn werk, zie ik iemand voor me een peuk opsteken. Was effe dubbel hoor, ik wilde ook wel, maar ik zag die rook om die persoon heen hangen, en toen was ik wel weer een pietsie blij.

Ik was ook altijd jaloers op vrienden die gestopt waren, dan voelde ik me een beetje een aso dat ik nog rookte.

's-Avonds als ik in bed lig, ben ik altijd blij, kan gewoon mijn niet rokende vent boven op zijn mond kussen, zonder naar een asbak te stinken. Ik droom de laatste tijd wel over roken!! Zie toch nog steeds een beetje op tegen de vakantie, maar bosaapje heeft gelijk, verleden jaar op vakantie rookte ik, maar kwam dat ook niet altijd gelegen. Buren met kinderen die de deuren dicht moesten houden vanwege de stank........ jemig, echt erg!!
oh ja Himmie, ik ben wel gaan hardlopen. Moet toch een andere verslaving hebben, en ik merk dat het niet eens zo heel erg rot gaat! Als ik loop voel ik me echt Nikovrij, jammer dat dat maar drie keer per week een kwartiertje is. Ben nog in de opbouwfase!!
Hey Witte! Goed bezig jij Doe je start to run toevallig?

Ik ben ook gaan hardlopen en dat is inderdaad een heel goed idee als je stopt met roken . In het begin wilde ik het liefste ook wat langer lopen, voor de afleiding maar ook omdat het echt een goed, rookvrij gevoel gaf. Inmiddels kan ik bijna 3 kwartier lopen per keer en dat geeft echt een beetje een high. Echt heel fijn!

Ach, het helpt wel om te bedenken dat ik 15 jaar stevig heb gerookt en dat het dus niet gek is als ik na bijna 3 maaanden niet zomaar vergeten ben dat ik rookte. Roken is jarenlang een opvuller geweest, een afleiding, etc. Ik denk dat het heel reeel is om er een jaar voor te nemen tot ik er echt vanaf ben. Dat is dan maar zo..
Ik heb dat jaren geleden gedaan, start to run is met een schema toch?? Dat werkte prima! Maar ben nu met beatrunning begonnen, en dat vind ik nog veel lekkerder. Hoef ik niet steeds op mijn horloge te kijken, kop in de wind en gaan met die banaan!

Ik vind drie kwartier al hartstikke goed, zou willen dat ik weer zover was!

Stom he, drie jaar geleden liep ik anderhalf/twee uur, heerlijk rookvrij. Waar is het nou toch ooit weer mis gegaan? Tsja, dat ene sigaretje op dat feestje..... Wat kost dat toch veel he, rotzooi. Je hele conditie naar de knoppen, en maar stinken! Goed dat er niets in huis is, zou nu zelfs de sigaren van mijn man opsteken, haha!!
Jeetje joh, wat zonde dat je zo'n goeie conditie had en toch weer voor de bijl bent gegaan! Zo'n stomme eerste peuk kost dan inderdaad heel veel. Maar heel goed dat je het weer doet nu :-) ! Je bent over niet al te lange tijd weer zover en dan weet je dat je die ene peuk dus niet moet roken .

In elk geval heb je de herinnering dat je zonder die stinkdingen kan en dat je dan heerlijk rookvrij 1,5 uur kan rennen. Da's toch een hele goeie motivatie, lijkt me!

Gatver haha, sigaren vind ik echt heel goor. Maar ik kan het me goed voorstellen dat dat je zelfs wel aanstaat voor een momentje. Als het maar bij dat momentje blijft en je het niet echt doet haha.

Bij start to run hoef je ook niet op de klok te kijken hoor. Het is gewoon een podcast die je kan downloaden: mp3-speler aan en rennen . Heel fijn systeem!
Volgens mij doen wij hetzelfde runsysteem. Ik vind het geweldig. Heb nog wel een hartslagmeter om. Ik schrijf de standen in mijn agenda, dus duur loop, hartslag hoog en laag, calorieen. Geeft ook een stok achter de deur, elke keer een stukske beter.

Wat zit een mens raar in elkaar he, ik verlang naar wat ik haatte, en ik haat naar wat ik verlang. Is dat het antwoord??? Het zijn echt momenten, nu bijvoorbeeld, roseetje,sigaretje, NEE!! Wat een rotverslaving, ik moet vaak denken aan hoe ik begonnen ben, heb jij dat ook?
Het motiveert enorm om dat bij te houden! Ik wil ook nog wel een hartslagmeter en teller gaan kopen. Inmiddels moet ik 1 keer per week een soort intervaltraning doen en dan lijkt me dat wel handig. Ik vind zo'n rookstopmeter op mijn computer ook erg motiveren trouwens.

Dat is wel mooi omschreven:" ik verlang naar wat ik haat en ik haat wat ik verlang" . Dat is echt het gevoel dat bij stoppen met roken hoort.

Het stomme is dat ik toen ik begon met roken geen idee had wat een rookverslaving is. Daar stond ik ook helemaal niet bij stil op mijn 15e. Ik dacht ook zo'n beetje:"wie dan leeft, dan zorgt" haha. Als ik had geweten hoe irritant zo'n verslaving is, was ik toen vast niet begonnen. Maar ja, dat is achteraf lullen.

Ik ben wel over mijn dip heen gelukkig

Caroline, hoe gaat het met stoppen?

Deurtje, dat is ook echt de grootste testcase: stress en verdrietmomenten doorstaan tijdens ziekte van naasten en zo. Maar een trekje gaat toch niks helpen. Het enige is dat je dan weer gerookt hebt en daar waarschijnlijk stevig van zou balen nog bovenop alles wat je verder meemaakt. Sterkte!
Oke superstoppers ; ik hoop een beetje support te vinden, want.....vanavond rook ik mijn laatste pakje op. Ik wil niet meer afhankelijk zijn! Ik vind het reuzespannend, ik ga denk ik elk vrij moment op dit forum lezen, ik ben erg gemotiveerd geraakt door jullie verhalen. Morgen vertel ik over mijn eerste 'vrije' dag.
Himmie, ook jij gaat als een speer. Goed hoor

Wat ik nog steeds in noodgevallen heb ik de Nicorette. In de auto liggen er een paar, in mijn motorjas en in mijn tas.

Ik ben een keer weer begonnen met roken door een bijna ongeluk en kocht toen bij de dichtbijzijnste tankstation een pakje sigaretten. Dit wil ik dus echt niet meer op deze manier.

Aangezien de Nicorette zo goor blijkt te zijn (ja, ja, nog steeds geen nodig gehad) heb ik de keuze.. of helemaal niks of een vies rotding in mijn mond

Hoe is het vandaag gegaan Witte?

Goed plan Cannav. Succes morgen met de eerste loodjes en laat je niet uit het veld slaan. Zoek afleiding en houd vol. Ook jij kan het
Cannav, goed besluit om te stoppen :-) ! Ga je zonder hulpmiddelen stoppen of met een pilleke of kauwgummetje oid? Kom hier vooral spuien als je het moeilijk (of hopelijk juist makkelijk ) hebt. Dat kan je er echt doorheen helpen.

Heel veel succes morgen alvast !

Bosaapje: haha, nicorette is heel erg smerig. Ik heb het ooit weleens gebruikt en het is niet aan te raden (nicotinell is veel beter te doen overigens).
Vandaag al weer 4 maanden gestopt met roken! Gaat erg goed; kost me weinig moeite.

Succes nieuwe sToppers!
Eigenlijk gaat het hartstikke goed. Het zijn alleen van die kleine momenten... en daar word ik hartstikke chagrijnig van! Ben al bijna een week niet aan het hardlopen, heb een blessure, mijn hond zag een kat en trok me omver. Maarrrr geen sigaretten gekocht!

Dat vind ik zo vreemd, met boodschappen doen denk ik er niet eens bij na. Wel als ik langs een tankstation rij, daar haalde ik 's-avonds in geval van nood sigaretten.

Sterkte cannav, als ik het kan, dan kan echt iedereen het!! Verstand op nul!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven