Aangename tinteling in hoofd

16-06-2010 14:55 255 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een gesprek gisteren vraag ik me af of er meer mensen zijn die het volgende herkennen:

Ik heb regelmatig een aangename tinteling op mijn hoofd. Met name in sommige situaties b.v als iemand achter de kassa een cadeautje voor mij inpakt of als ik iets uitgelegd krijg en daarbij op een vel papier geschreven word. Het is een soort van de fijne variant van kippevel als iemand met zijn nagels over het bord gaat ofzo.

Het voelt heel prettig en ik stond er nooit zo bij stil, maar zei het gisteren tegen een vriendin en die vond het maar raar. Zijn er meer mensen die dit hebben, en weet iemand hoe dit komt?
@ Chatterly: Ik bedoel met deja-vu een moment waarvan je denkt: dit heb ik eerder meegemaakt, maar dat dat gewoon helemaal niet kan. Omdat je daar nog nooit eerder bent geweest ofzo. Dan ga ik me afvragen of ik het gedroomd heb. Dat moment is maar zo kort maar toch vind ik het wel fijn voelen.

Ik zie trouwens een jaar als een tijdbalk waarbij december weer aansluit op januari. Als een soort ovaal ofzo. In februari gaat de balk 'door de bocht' en in augustus na de zomervakantie ook.

Ik kan ook hele fijne hoofdtintelingen krijgen als ik een lekkere geur ruik. Bijvoorbeeld als mijn vriendje op mijn bank gezeten heeft, en een dag later ruik ik nog een vleugje van zijn geur aan een kussen. Dat is heel kort, maar zorgt wel voor een hoofdtinteling.
Ik herken het helemaaaaaaal niet. Maar het klinkt grappig. Zou je dan bijna willen vragen aan dier persoon of ' ie ajb door wil gaan met inpakken haha?
quote:Ste_ schreef op 17 juni 2010 @ 21:36:

Dat de dagen van de week een kleur hebben is bij mij ook. Ik zie de week ook zeg maar 'schematisch' voor me, ik dacht dat iedereen dat had maar dat bleek niet zo te zijn. Raar! Wat zien anderen dan als ze bedenken, wat voor dag is het morgen?

Dan zie ik een dag? Meestal met een beeld wat er staat te gebeuren ofzo. Ofna, ik 'zie' gewoon niks. Het is een klank (zaterdag) en dat is morgen. Misschien dat ik het weer projecteer op die dag? Als ik bijvoorbeeld weet dat het mooi weer wordt, dat ik een zonnige dag voor me zie??

Zoiets?

quote:zonnestraaltje71 schreef op 17 juni 2010 @ 21:39:

Ik wil ook tintelingen!! ik ook.
quote:Isasue schreef op 17 juni 2010 @ 21:56:

- Ik herken het knallen in mijn hoofd bij net-slapen

- Ik herken de aangename tintelingen in mijn hoofd bij inderdaad (hahhaha ik moest zo lachen toen ik het las) het bladeren in de boeken bij twee voor 12!

(...)

- Ik teken altijd denkbeeldig driehoekige vormen in rechthoekige vormen (volg je me nog..). Bijvoorbeeld als ik tv kijk, dan ga ik steeds denkbeeldig van de ene hoek van het beeld naar de andere lijnen trekken. Wat kus ook zegt bij haar bakstenen. Ik doe dat ook in de auto bij lantaarnpalen, steeds streepjes zetten precies tussen de lantaarnpalen in.

Jullie zijn echt knettergek
quote:schouderklopje schreef op 18 juni 2010 @ 10:51:

Ik herken het helemaaaaaaal niet. Maar het klinkt grappig. Zou je dan bijna willen vragen aan dier persoon of ' ie ajb door wil gaan met inpakken haha?Nou, die gedachte komt dan wel bij me op ja. Ik heb het dus ook bij de stem van bepaalde mensen. En ik heb het al van kinds af aan. Zo zat ik nog op de lagere school, toen een klasgenootje eens een spreekbeurt gaf. Het ging over Zeeland, dat weet ik nog precies! Zij had ook zo'n stem waardoor m'n hoofd ging kriebelen. Van mij mocht die spreekbeurt de hele middag doorgaan, echt. Ik weet nog dat ik na afloop twee onzinnige vragen heb gesteld, zodat ze nog even doorging. Maf hè, maar het is echt een lekker gevoel! Beetje het gevoel wat je hebt als je bíjna in slaap valt, zo heel ontspannen.
Dat laatste ja, dat is het meer bij mij, een soort trance, wat je hebt als je bijna in slaap valt!!

Ik heb het vooral met papiergeritsel, en dan voornamelijk met krantenpapier . En als iemand onverwacht (dan werkt het het beste haha) iets gaat opruimen of opzoeken tussen papieren rommel.Oja: het werkt alleen als ik daarbij aan het lezen ben! Raar hè..want echt goed lezen lukt dan niet eens meer. En ik heb het ook wel als iemand aan m'n lichaam gaat frunniken, bijv als je kleding vermaakt moet worden en de verkoopster wat gaat lopen schikken aan de kleding, of als ik bij de kapper ben en dan dat gefrut aan je haar. Haha, dan ben ik ineens niet meer in voor een praatje, zit dan stilletjes te genieten!
Dat zou ik inderdaad ook wel willen vragen, of iemand door gaat met inpakken oid. Maar dat is misschien wel een beetje raar. Weet niet of het alleen het geluid is, want als ik het zelf inpak/iets schrijf dan heb ik het niet. Maar dat is natuurlijk ook niet onverwacht.

Kleuren van de week heb ik trouwens niet. Wel het jaar als een soort slier en knallen in mijn hoofd voor ik ga slapen.

Die slaapverlamming heb ik gelukkig ook niet. Dat klinkt wel heel eng
quote:Isasue schreef op 18 juni 2010 @ 10:47:

Ik zie trouwens een jaar als een tijdbalk waarbij december weer aansluit op januari. Als een soort ovaal ofzo. In februari gaat de balk 'door de bocht' en in augustus na de zomervakantie ook. .

Geestig, zo ongeveer is het bij mij ook. Alleen dan niet als een ovaal maar als een rechthoek. Waarvan de verhoudingen héél ver te zoeken zijn! Bovenkant van het rechthoek: jan, feb, maart. Rechterzijde: april. Onderkant: mei, jun, jul, aug, sept, okt, nov. Linkerzijde: December. Maar in mn hoofd past het precies hoor!

De dagen van de week hebben ook zo'n niet kloppend schema. Ik denk dat als ik er meer over uit ga leggen niemand het nog begrijpt. Maar wel een heel leuk topic dit!
Ik zie het jaar gewoon voor me zoals een kalender. Gewoon januari t/m december naast elkaar, en met Oud en Nieuw spring je dan weer naar voren!

Ik heb mijn 'weekschema' weleens proberen te tekenen, maar dat lukte inderdaad niet qua verhoudingen, terwijl het in mijn hoofd gewoon prima klopt
quote:jessy schreef op 17 juni 2010 @ 08:52:

Die aangename tintelingen op mijn hoofd had ik alleen als ik xtc gebruikte, vroegah Ja hahaha daar moest ik ook aan denken toen ik alles las! Klinkt serieus wel alsof het erop lijkt. Leuk dat mensen dat zelf kunnen produceren
Nog niet alles gelezen, maar ik heb dat ook. Als ik naar de kapper ga, als er een cadeautje wordt ingepakt inderdaad. Of als iemand een verhaal vertelt met allemaal gebaren erbij.

Moet trouwens zeggen dat ik het verder van niemand in mijn omgeving heb gehoord.
quote:wolkenvrouw schreef op 16 juni 2010 @ 16:20:

En ik heb nog iets raars: als het heel lang stil is om me heen en ik hoor dan een geluid (bijvoorbeeld het omslaan van de bladzijde van een boek) dan lijkt dat geluid heeeel traag. Herkent iemand dat ook?ja dat heb ik ook. En soms zie ik alles in slowmotion gebeuren, idd als het heel rustig/sereen is Ow wat zijn dat fijne dingen.
Okay eindelijk alles doorgelezen en herken toch nog best wel veel.

- Tinteling op hoofd check En idd bij de kapper onder in mijn rug, maar dat vind ik juist heerlijk! Wel moeilijk om stil te blijven zitten.

-Trage geluiden check en dus slowmotion beelden

- Slaapverlamming check

- De week/maand/jaar als kalender voor je zien en idd met alles ingevuld check wel heel irritant als een 'echte' agenda een andere layout heeft. Wijs ik heel debiel de verkeerde dag aan

- Deja-vu check

- Knallen bij het slapen gaan misschien. Wel het gevoel dat ik opeens in een heel diep gat val. Of dat met kabaal gepaard gaat weet ik eigenlijk niet.

- Lucide dromen check Is wel heel makkelijk, nooit meer echt erge nachtmerries.

Alleen die kleuren koppelen herken ik dus echt niet.

En verder zie ik altijd de woorden die gezegd worden. Superirritant. Vooral als het een heel gesprek is, als ik me heel goed concentreer kan ik dit uitzetten. Want anders dansen alle woorden voor mijn ogen rond.

En ik weet nog dat ik menig examen gemaakt heb zonder te lezen. Bij MC vragen. Ik had een gevoel waardoor ik op een rij alle antwoorden ABCDBCA enz. voorbij zag zweven en dat heb ik ingevuld, zonder de vragen te lezen. En toch al die jaren braaf geleerd

Ik vraag mij echt af of ik nu raar ben of juist niet.
Ik dacht dat dit topic over drank ging
Viva naar de knoppen.
quote:delphicat schreef op 17 juni 2010 @ 21:34:

Misschien een rare opmerking: maar kunnen die kleuren bij de dagen niet gekomen zijn vanuit de omroepgids die je als kind las? Daar hadden dagen toch ook altijd kleuren?Niet een heel rare vraag, want bij mij heeft het wel met mijn jeugd te maken. Mijn week ziet eruit als een doorsnee agenda en de kleuren zouden weleens de kleuren kunnen zijn die ooit op de lagere school aan de muur hingen bij de namen van de dagen. En hoewel ik al jaaaaaaren werk en geen zomervakantie heb, zie ik het jaar nog steeds voor me met een soort zonnig-gele onderbreking rond juni-juli. En heb, wat iemand anders ook noemde ook in mijn hoofd de maanden december en januari na elkaar staan en dan springt er een duidelijke streep met vuurwerk doorheen, dat ik dan oud en nieuw
[quote]schouderklopje schreef op 18 juni 2010 @ 10:59:

[...]

Dan zie ik een dag? Meestal met een beeld wat er staat te gebeuren ofzo. Ofna, ik 'zie' gewoon niks. Het is een klank (zaterdag) en dat is morgen. Misschien dat ik het weer projecteer op die dag? Als ik bijvoorbeeld weet dat het mooi weer wordt, dat ik een zonnige dag voor me zie??

Wat maf toch! Het is bijna niet te bedenken hoe iemand die het niet op dezelfde manier ziet, het dan ziet.... Jij ziet dus ' gewoon' een dag.... Ik zie ' gewoon' een bladzijde uit een agenda met kleur en afspraken erin :-)
quote:Potjethee schreef op 18 juni 2010 @ 13:59:

Dat laatste ja, dat is het meer bij mij, een soort trance, wat je hebt als je bijna in slaap valt!!

Ik heb het vooral met papiergeritsel, en dan voornamelijk met krantenpapier . En als iemand onverwacht (dan werkt het het beste haha) iets gaat opruimen of opzoeken tussen papieren rommel.Oja: het werkt alleen als ik daarbij aan het lezen ben! Raar hè..want echt goed lezen lukt dan niet eens meer. En ik heb het ook wel als iemand aan m'n lichaam gaat frunniken, bijv als je kleding vermaakt moet worden en de verkoopster wat gaat lopen schikken aan de kleding, of als ik bij de kapper ben en dan dat gefrut aan je haar. Haha, dan ben ik ineens niet meer in voor een praatje, zit dan stilletjes te genieten!hahahaha, het moet niet gekker worden
quote:anatje schreef op 18 juni 2010 @ 17:43:

Okay eindelijk alles doorgelezen en herken toch nog best wel veel.

- Tinteling op hoofd check En idd bij de kapper onder in mijn rug, maar dat vind ik juist heerlijk! Wel moeilijk om stil te blijven zitten.

-Trage geluiden check en dus slowmotion beelden

- Slaapverlamming check

- De week/maand/jaar als kalender voor je zien en idd met alles ingevuld check wel heel irritant als een 'echte' agenda een andere layout heeft. Wijs ik heel debiel de verkeerde dag aan

- Deja-vu check

- Knallen bij het slapen gaan misschien. Wel het gevoel dat ik opeens in een heel diep gat val. Of dat met kabaal gepaard gaat weet ik eigenlijk niet.

- Lucide dromen check Is wel heel makkelijk, nooit meer echt erge nachtmerries.

Alleen die kleuren koppelen herken ik dus echt niet.

En verder zie ik altijd de woorden die gezegd worden. Superirritant. Vooral als het een heel gesprek is, als ik me heel goed concentreer kan ik dit uitzetten. Want anders dansen alle woorden voor mijn ogen rond.

En ik weet nog dat ik menig examen gemaakt heb zonder te lezen. Bij MC vragen. Ik had een gevoel waardoor ik op een rij alle antwoorden ABCDBCA enz. voorbij zag zweven en dat heb ik ingevuld, zonder de vragen te lezen. En toch al die jaren braaf geleerd

Ik vraag mij echt af of ik nu raar ben of juist niet.Hoe bedoel je dat? En heb je die examens gehaald? Snap er niks van geloof ik.
Nou ja, hierna hou ik op, maar heb nog een rare....

Soms krijg ik als ik lig, een heel raar gevoel in mijn lijf. Dan is het net of ik ineens in een heeeeeeel grote ruimte ben en ik heel klein wordt. Heb ook wel eens het gevoel gehad dat mijn handen opzwollen tot joekels van ballonnen....Heel raar en niet goed uit te leggen. Als ik mijn ogen open doe is het weg. Heeft ook te maken met vermoeidheid. Kent iemand dit???
quote:maasje schreef op 18 juni 2010 @ 19:01:

Nou ja, hierna hou ik op, maar heb nog een rare....

Soms krijg ik als ik lig, een heel raar gevoel in mijn lijf. Dan is het net of ik ineens in een heeeeeeel grote ruimte ben en ik heel klein wordt. Heb ook wel eens het gevoel gehad dat mijn handen opzwollen tot joekels van ballonnen....Heel raar en niet goed uit te leggen. Als ik mijn ogen open doe is het weg. Heeft ook te maken met vermoeidheid. Kent iemand dit???

Dat met die ballonhanden ken ik alleen uit een nummer van Pink Floyd, Comfortably Numb: when I was a child I had a fever, my hands just felt like two balloons.

Ik heb weleens voordat ik in slaap val het gevoel dat ik val.
Cum non tum age
@michelle1974

@notebook

@rary

en anderen; Wow, slaapverlamming is het dus! Ik heb dit al heel lang, sinds ik een jaar of 15 ben en ik vind het zo vervelend! Van die "mensen" die inderdaad opeens je te lijken vast te houden tot "geesten" en het is zo lastig uit te leggen aan iemand die het niet kent, het is namelijk niet "echt" maar zo voelt het dus wel. Tegenwoordig helpt het me om geluid te maken, zo van: ga weg! of iets dergelijks. En dan kom ik langzaam weer bij mijn positieven.
Wow, herkenbaar. Heb nog niet alles gelezen.... maar dat met die kriebel heb ik ook. Al zit het bij mij niet echt in mijn hoofd geloof ik. En ik heb het vooral als mensen aan mijn spullen zitten of iets aardigs tegen mij zeggen.

De dagen zie ik gewoon als dagen voor me... geen kleuren ofzo. Maar mijn agenda zit wel vol kleuren, iedere activiteit heeft een eigen kleur. 'Werken' is bijvoorbeeld rood, 'stage' is paars en een afspraak met de dokter, kapper, etc. is roze! Ja, mijn agenda lijkt ontzettend op die van een autist!
quote:noa schreef op 18 juni 2010 @ 19:05:

[...]

Dat met die ballonhanden ken ik alleen uit een nummer van Pink Floyd, Comfortably Numb: when I was a child I had a fever, my hands just felt like two balloons.Aan dat nummer moest ik ook direct denken, maar dan de uitvoering van Scissor Sisters (cultuurbarbaar die ik ben ).
quote:maasje schreef op 18 juni 2010 @ 18:58:

[...]

Hoe bedoel je dat? En heb je die examens gehaald? Snap er niks van geloof ik.

Ja ik heb al mijn examens gehaald (afgezonderd een mondeling in het 1e studiejaar). Het is supervaag, maar bij Meerkeuzevragen had ik rij van letters (a/b/c/d/e) in een bepaalde volgorde in mijn gedachten/zag ik voor mij. Ik heb nav die letters mijn antwoordenformulier ingevuld. En de eerste paar keren ik alles nog nagelezen en gecontroleerd. Maar ook eens zonder lezen ingeleverd en ja die examens heb ik gehaald. Ik vertrouwde er echter niet zo op dus wat ik vaak deed was alles gewoon maken en vragen die ik niet wist nav die 'zwevende' antwoorden invullen.

Moet trouwens zeggen dat ik nog nooit een 10 heb gehaald, dus helemaal waterdicht is het niet. Maar als iemand een logische wetenschappelijke verklaing heeft, geloof ik die gelijk. Ik houd namelijk niet zo van 'tussen hemel en aarde' gedoe

Wat mijn jongste zusje en ik ook hebben is dat we af en toe, terwijl we beide in een ander land (verre afstand) wonen het zelfde gevoel hebben. Zo heb ik een keer geklaagd over bepaalde buikpijn enz en hoorde ik later van mijn moeder dat mijn zusje wegens een blindedarmontsteking was opgenomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven