Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Wat kun je dan blij worden van aardig wat geld uitgeven, maar dan wel voor spullen waar je lang naar liep te zoeken én nog het nodige gratis bij kreeg!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja ik heb het net allemaal netjes in de la gelegd en alle ouwe zooi in een zak om weg te gooien, de lingerie die ik had was al jaren oud en helemaal afgedragen. Ik heb nu ook handwasjes gedaan om het goed te houden en ben vast van plan dat vol te houden
Margaretha: met hoeveel personen doe jij met die budget? Wij zijn met z'n tweeen. Ik denk dat wij dan op 100 euro in de week uit zouden komen, alleen als ik dat als budget op zij leg...dan ben ik meer kwijt dan nu ben ik bang.

Ik koop altijd dure kleding en we zijn ook nogal van de gadgets.Ik was van plan om datgene wat ik overhoud, apart te leggen en een klein spaarpotje van te maken waar ik dan kleding en andere dure dingen van koop. Ik ben alleen bang dat het spaarpotje zich te snel vult, waardoor ik dus meer ga kopen dan dat ik nu doe.

Moet hier nog even over nadenken merk ik. Misschien dat ik het budget dan toch krapper moet doen. Allen als ik een keer met mijn vriend uit eten wil, dan redden we het al niet met 40 euro.
Ik lees hier nog steeds mee!

Hier nog een geldterugactie van Wasa: http://www.wasa.com/nl/ni ... n-Wasa/probeer-nu-gratis/

Tis maar een klein bedrag natuurlijk, maar alle beetjes helpen!
En heb een gratis proefpakket Latte vanille aangevraagd! http://www.wilwatmetjedelen.nl/?p=try

Ik vind de hazelnoot en caramel smaak heerlijk dus wil deze ook graag proberen. Misschien ook wat voor jullie.

Heb de tips trouwens van gratiz.nl , jullie vast wel bekend.
Tinkeldel, mijn vriend en ik wonen niet samen maar eten wel vaak samen etc. Dit budget is dus voor anderhalf zal ik maar zeggen

Soms maak ik per week maar ¤ 30 op, maar als ik dan een keertje uit eten wil en ik ben 50 euro kwijt dan doe ik ook niet moeilijk over een keer extra pinnen.

Ik heb een tijdje al mijn uitgaven bijgehouden, maar ben daar weer mee gestopt, vanaf volgende maand wil ik dat weer gaan doen.

Ik heb trouwens bij Money You een spaarrekening en die kan je onderverdelen in verschillende rekeningen. Ik heb er 3, één voor mijn vriend, en voor mezelf een "Freedom Fund" en een "Emergency Fund" (dit heb ik op een Amerikaanse site gelezen en gewoon gekopieerd ). Op het Emergency Fund wil ik een bepaald bedrag hebben voor het geval ik mijn baan kwijtraak, er grote reparaties moeten komen aan de auto, enzovoort. Tegelijkertijd spaar ik op het Freedom Fund waar ik vakanties en leuke dingen van betaal. Als ik het bedrag op het Emergency Fund gehaald heb, dan ga ik vanaf dan álles naar het Freedom Fund sparen.

Jij zou bv. als je daar een spaarrekening hebt een subrekening kunnen openen met "kleding", één met "gadgets" en één met "vakanties" ik noem maar wat.

Je kan dit natuurlijk ook gewoon in enveloppen doen, maar dan kom je er wellicht wel weer sneller aan. Ikzelf vind het fijn dat ik geen pasje heb van die rekening, dus dat als ik er geld vanaf wil halen dat naar mijn lopende rekening geboekt wordt, en het weer een paar dagen duurt. Echte dure impulsaankopen zijn dus onmogelijk.
quote:Amber83 schreef op 13 juni 2010 @ 13:35:

En heb een gratis proefpakket Latte vanille aangevraagd! http://www.wilwatmetjedelen.nl/?p=try

Ik vind de hazelnoot en caramel smaak heerlijk dus wil deze ook graag proberen. Misschien ook wat voor jullie.

Ik heb van de week de Latte Vanille binnen gekregen, maar die gaan dus mee naar de kantine op het werk om daar door iemand gebruikt te worden: er zit 37% suiker in.

En voor een niet-suiker drinker is dat ontzettend goor.

Ik snap trouwens niet waarom ze die zakjes niet suikervrij maken, en iedereen suiker naar behoefte kan toevoegen. Zo bereiken ze ook de zoetjes- en geen-suiker gebruikers.
Ik pin per week 50 ¤ en doe die in de huishoudportemonnee. Op = op. Zo heb ik een veel beter overzicht, en soms moet ik wat puzzelen maar als ik in de winkels alles met de pin betaal heb ik minder snel in de gaten wat er doorheen gaat. Wat over is na een week doe ik in een spaarpot en daar doen we "leuke dingen" van. Soms is het maar wat losgeld maar er zijn ook weken bij dat het bijv. 10 euro is.
quote:himalaya schreef op 13 juni 2010 @ 14:21:

[...]

Ik heb van de week de Latte Vanille binnen gekregen, maar die gaan dus mee naar de kantine op het werk om daar door iemand gebruikt te worden: er zit 37% suiker in.

En voor een niet-suiker drinker is dat ontzettend goor.

Ik snap trouwens niet waarom ze die zakjes niet suikervrij maken, en iedereen suiker naar behoefte kan toevoegen. Zo bereiken ze ook de zoetjes- en geen-suiker gebruikers.

Tja de meeste mensen houden van zoet. Maar ben het met je eens hoor!

Ik drink het zelf trouwens heel af en toe, eens per 2-3 weken, 's avonds als lekker zoet opkikkertje. Je moet er echt niet dagelijks meerdere koppen van nemen wil je een beetje op je lijn letten!
Door een opmerking van Hiltje ( dankjewel) heb ik dit topic ontdekt. Ik heb zelf een redelijk goed verdienende baan, ga ook niet klagen, maar vriendlief is (tijdelijk) arbeidsongeschikt en sinds een paar maanden bij mij komen wonen. Daarnaast zijn we bezig om mijn huis in de verkoop te zetten, en een ander huis te gaan kopen. Kortom, veel financiele onzekerheid, en dat voor iemand die juist houdt van zekerheid...

Vandaar dat we onze uitgaven in de hand willen houden en ook vooral willen weten waar alles heengaat. Ik heb gisteren en vandaag het hele topic uitgeplozen en al heel wat ontdekt (ah.nl/mijnvoordeel is echt geweldig, heb me aangemeld bij invotes.nl en himalaya gemaild om ook bij nipo aangemeld te kunnen worden). Verder heb ik gisteren wat kasten uitgeplozen en het een en ander op Marktplaats gezet (waarvan 1 boek al verkocht is).

Overigens, je uitgaven voor alleen al boodschappen kunnen soms schrikbarend hoog zijn. Zowel vriend als ik houden van eten en van koken. Onlangs hadden we meer dan 300 euro in een maand uitgegeven!! We bewaren de bonnen en tellen het dan na een maand op. Nu hebben we afgesproken om het van maximaal 75 euro per week te doen (incl. wasmiddelen en het voer / verzorging van 2 katten).
Ik ga je binnenkort even aanmelden Teigera, ik zit nu op een plek waar ik mijn inloggegevens niet bij de hand heb van het Nipo (en wel nodig voor jouw aanmelding). Ik mail je als ik het gedaan heb.
Hee goedzo Teigera, welkom!

Ik houd een kasboek bij, schrijf alles op! Krijg je heel veel inzicht van. Maar dan wel echt een paar maanden volhouden, want ik merkte dat ik de ene maand 150,- aan boodschappen uitgaf en de andere maand 350,-.

Maar ik snap even jouw boodschappenvoorbeeld niet. 300,- euro voor een maand voor 2 personen vind je teveel en nu ga je het budget op 75,- per week stellen. Maar dat komt ook op (zelfs ietsje meer) dan 300,- uit!

Voor 2 personen vind ik 300,- echt niet overdreven veel hoor. Zit in mijn eentje precies op de helft! En dat lukt wel, maar wij smulpapen die dan ook nog een flesje wijn (of twee) erbij willen, moeten dan echt wel gaan oppassen!
Ik heb trouwens het boekje succes van Annemarie van Gaal (voor de grap) gekregen. Er staan allemaal tips in dit ik ga uitproberen. De komende maanden ben ik meer vrij en ga ik er mee bezig. Als het werkt zal ik het hier neerzetten.
Ik heb al weken geen mail van Nipo gehad, raar. Ik zal eens kijken hoe dat kan. Heb wel een nieuwe pc maar mijn oude mailadres. Kreeg sowieso weinig mail van hen, of zou dat liggen aan mijn gegevens?

Tinkeldel, ben erg benieuwd naar dat boek van Annemarie van Gaal, is het de moeite van het kopen waard?
Al een tijdje niet meer gelezen hier, ook al een tijdje niet zo goed bezig geweest met geld, hehe... Een 'jammer dan' momentje in een luxe drogisterij is niet handig, maar ach. Wel qua boodschappen weer redelijk goedkoop geweest. Wat me nu écht opvalt is dat als je andijvie gewoon als stronkje koopt en bij spinazie gewoon precies in een zak gooit wat je nodig hebt (ik eet beide altijd rauw, dus niet zoveel nodig) dat dat al gauw een euro per groente scheelt met voorverpakt. Dus nog wel een beetje vrekkerig geweest :D
Ik moet het nog gaan lezen en gebruiken, dus kan er nog niks over zeggen.

Ik heb deze week trouwens 3 etentjes...ergens baal ik daar wel een beetje van...
@Himalaya: dankjewel voor je e-mail ook. Komt goed met de aanmelding, doe rustig aan en bedankt alvast!

@Hiltje: wij zijn onlangs geschrokken van meer dan 300 euro per maand uitgeven aan de boodschappen. Nu willen we dus maximaal 75 euro per week doen (dus idd 300 per maand) maar dan proberen er wel onder te blijven. Misschien dat we later nog wat verder zakken. Maar inderdaad, ik kook graag (en mijn vriend ook) en we eten ook allebei graag, dus je bent al snel geneigd wat meer bijzondere en duurdere dingen te halen. Dat moeten we dus niet al te vaak doen.

Vandaag ben ik met een voorraadje bonnen naar de AH geweest (www.ah.nl/mijnvoordeel) en daar ingeslagen. Ik had meer dan 7 euro korting, hoefde maar 12,45 te betalen. De kassamevrouw heeft mijn galiameloen helemaal niet aangeslagen, dat was een leuk extraatje .
Hier deze maand ook goed binnen het budget gebleven (onze 'maand' loopt van de de 20e tot de 20e omdat dan het 1e salaris wordt gestort.

Himalaya, ik heb al een paar enquetes gehad van de NIPO, hoe kan ik mijn vriendin daar aanmelden?
Wat is een dierenartsbezoekje toch altijd duur! Vanmiddag onze kat laten inenten, een nieuwe potje pilletjes voor zijn schildklier meegenomen en voor de hond en de kat beide 3 pipetjes vlooien- en wormenbestrijding: schade: 140 euro.

We zitten vanaf eind febr. tot nu op zo'n 400 euro, vanwege bloedonderzoeken voor de kat.

Voor de hond hebben we een verzekering, maar die is tot nu toe gelukkig kerngezond . Helaas moet je preventieve geneesmiddelen, zoals vlooienbestrijding enz. ook voor de hond zelf betalen.

Hoe doen jullie dat?

Hebben jullie daar een apart potje voor?

Met de apk en kleine beurt van de auto is onze belastingteruggave alweer bijna op . Valt dus niet mee om eens echt lekker door te sparen...
Ik heb helaas ook een dure week. Vandaag de APK voor de auto, daar kwamen wat "kleine puntjes" uit die me 360 euro kosten. Verder vandaag 23,95 antivlooienmiddel voor onze twee katten, en donderdagavond komt hier een kattengedragstherapeut langs om te helpen met het "samenvoegen" van de twee katten. Kleine situatieschets: vriend en ik zijn 4 maanden geleden gaan samenwonen, in mijn huis. Ik had al een kat, hij nam de zijne mee. Iedere kans die ze krijgen, grijpen ze om elkaar helemaal af te maken. Ze zitten nu dus 24 uur per dag gescheiden van elkaar, wat in een woning van 60 vierkante meter nog niet zo gemakkelijk is. Het kattengedragsgebeuren gaat geloof ik een kleine 300 euro kosten. Tja, daar kunnen mijn AH-kortingsbonnetjes niet tegenop!
Als ik dit hoor, ben ik altijd maar weer blij dat ik geen huisdieren heb en ook niet rook.

Bedenk me ook dat wij binnenkort ook weer voor de APK moeten.
Ik heb vandaag van een tante van een vriend van mij een fiets overgenomen voor 50,- euro en een doos bonbons van 12,50.

Een heerlijke oude damesfiets met mandje voorop.

Verder kon ik gratis dineren bij Herman den Blijker vandaag in het kader van een evenement waar ik de komende dagen ook bijna fulltime rondhang in ruil voor consumptiebonnen.

Volgende week wordt ook nog een decadent vrekkenweekje: als het goed is 2 spannende dates, waarbij tenminste bij eentje meneer mij trakteert. En een aspergedinertje bij goede vrienden die van uitpakken houden.

Oja en een jurkje van een duur merk via marktplaats aangeschaft, 12,60 inclusief verzendkosten. Vandaag ontvangen. Zou mooier staan met 5 kilo minder, maar vooruit. Het is een makkelijk ding om aan te schieten.

We zitten verder op de helft van de maand dus ga even mijn kasboekje optellen voor een overzicht.
quote:lila01 schreef op 15 juni 2010 @ 19:11:

Helaas moet je preventieve geneesmiddelen, zoals vlooienbestrijding enz. ook voor de hond zelf betalen.

Hoe doen jullie dat?

De vaste kosten (voer, entingen, ontwormingen, etc.) reken ik tot vaste lasten. Verder koop ik zoveel mogelijk online. Goede ervaringen met dierapotheker.nl daar heb ik laatst 15 euro bespaart op iets wat overal 40 euro moest kosten.
quote:hiltje schreef op 15 juni 2010 @ 23:20:

Verder kon ik gratis dineren bij Herman den Blijker vandaag in het kader van een evenement waar ik de komende dagen ook bijna fulltime rondhang in ruil voor consumptiebonnen.

Volgende week wordt ook nog een decadent vrekkenweekje: als het goed is 2 spannende dates, waarbij tenminste bij eentje meneer mij trakteert. En een aspergedinertje bij goede vrienden die van uitpakken houden.

Oja en een jurkje van een duur merk via marktplaats aangeschaft, 12,60 inclusief verzendkosten. Vandaag ontvangen. Zou mooier staan met 5 kilo minder, maar vooruit. Het is een makkelijk ding om aan te schieten.

We zitten verder op de helft van de maand dus ga even mijn kasboekje optellen voor een overzicht.

Zo Hiltje, dat klinkt allemaal leuk! Het Herman iets lekkers gekookt?

Gisteren naar de speciale koopavond van de Bijenkorf geweest. Vier dingen voor man gekocht van Boss met flinke korting, en zelf een jasje van Arma: 200 euro 'gewoon', 50% korting, en nog 20% stickerkorting. 80 piek dus voor een heel mooi leren jasje. Daarna nog een zonnebril gekocht, en die werd van de punten afgeboekt die ik ongemerkt had verzameld.

Ik heb dan ook besloten, de Bijcard creditcard als 'hoofdkaart' te gaan gebruiken. Ik gebruik hem toch alleen bij aankopen via internet en op reis, en als ik ongemerkt kan sparen, is dat lekker meegenomen. Ik koop maar een paar keer per jaar iets bij de Bijenkorf, altijd in de uitverkoop, maar had ongemerkt 5 tientjes gespaard! Toch leuk.
quote:lila01 schreef op 15 juni 2010 @ 19:11:

We zitten vanaf eind febr. tot nu op zo'n 400 euro, vanwege bloedonderzoeken voor de kat.

Voor de hond hebben we een verzekering, maar die is tot nu toe gelukkig kerngezond . Helaas moet je preventieve geneesmiddelen, zoals vlooienbestrijding enz. ook voor de hond zelf betalen.

Hoe doen jullie dat?

Met de apk en kleine beurt van de auto is onze belastingteruggave alweer bijna op . Valt dus niet mee om eens echt lekker door te sparen...

Ik heb m'n beide honden verzekerd. Verzekeringspremie, voer etc. schaar ik onder de vaste lasten. Voor m'n jongste hond ben ik de laatste drie maanden ook alweer flink wat geld kwijt aan dierenartskosten en het einde is nog niet in zicht, maar dat krijg ik gelukkig grotendeels terug van de verzekeringsmaatschappij. Verder heb ik nog een flinke spaarpot achter de hand voor als er iets met de dieren gebeurt, echter heb ik daar tot nu toe nog niets van hoeven gebruiken. Tegenwoordig kun je zelfs je konijn laten verzekeren, al loont zich dat naar mijn mening niet. De keren dat mijn konijnen iets begonnen te mankeren, was het helaas ook een verloren strijd. Wat je dan nog aan dierenartskosten kwijt bent, is heel wat minder dan wanneer je iedere maand premie betaalt. M'n konijntje is dus niet verzekerd, maar voor de honden vind ik die verzekering erg prettig.

M'n auto moet ook APK gekeurd worden, ik hoop dat het een beetje meevalt.
anoniem_99524 wijzigde dit bericht op 16-06-2010 13:09
Reden: typfoutje
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven