Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
He kiijk daar hebben we mirte en lauwe!

En leuk zomerkind dat je je ook weer meld. Inderdaad jammer van dat ene minuutje. Niet dat het zoveel uit maakt maar het klinkt heel anders he als je zegt 1hr 59. Maar goed het is al bijzonder dat je zo kort na die migrane aanval toch hebt kunnen starten. En het is een leuke uitdaging voor een eventuele volgende keer.

Fiekes en is je zusje geslaagd. En mooi die verkorte opleiding. Hoe lang duurt die nu in princiepe.

Ha ha max dat gebeurt niet vaak dat iemand me voor een jonge meid aan 'ziet' .Maar volgens mijn heeft de verslaving ook aardig greep op je genomen.

Sabeltandcavia het drinken en eventueel eten tijdens het lopen moet je echt leren. Momenteel neem ik eigenlijk nooit drinken mee tijdens het lopen en nu loop ik duurloopjes tot 2 uur. Beetje gemakzucht dat ik zonder ballast kan lopen want als je met warm weer 2 uur onder weg bent is drinken toch wel lekker. Maar vanaf begin juli begin ik weer met een marathon training en dat neem ik voor iedere training langer dan een uur isotone sportdrank mee. (in kleine flesjes aan een gordel). Gewoon om er zelf aan te wennen om voordurend wat te drinken en mijn maagdarm kanaal er aan te wennen om tijdens het hardlopen gewoon door te moeten werken.

Met kleine beetje beginnen en zo uitvogelen wat het beste valt.

Vanavond met de club in het bos getraind. Korte snelle blokken want bijna iedereen doet a.s zaterdag hier in de buurt mee met een wedstrijd. Ik heb de maastrichtse heuvels van afgelopen zondag nog in de benen zitten. Spierpijn in de boven benen was na een paar dagen weg maar de onderbenen zijn toch nog niet helemaal je van het. Alhoewel ik er vanavond met het lopen geen last van had.

Maar over 10 dagen is de halve marathon al dus zaterdag maar een gewoon duurloopje.

Morgenavond hebben de twee oudste een baanwedstrijd en zaterdag de 4 jongsten een stratenloop (waar al mijn clubgenoten ook naar toe gaan). Dus ondanks dat ik zelf niet mee ga doe ga ik wel sfeer proeven.

Jongste dochter is nu een nachtje bij een vriendinnetje logeren. Is pas de tweede keer in haar hele leven dat ze gaat logeren. Best wel spannend dus. Morgen is ze vrij van school en ik had speciaal vrij genomen. Was achteraf gezien niet nodig geweest. Heb morgen dus een vrije dag,
Hallo, en help staat er in het begin van de topic allemaal beginners zie ik gaande weg steeds meer het woord marathon voorbij komen.

Ik val dus in de categorie beginner( net een maandje) dus aan het opbouwen.

Voor eefje: ik ben gewoon naar de scapino gegaan en daar hardloopschoenen gekocht. Ze zijn anders inderdaad best duur en ik wilde eesrt zeker weten dat ik het wel goed kan volhouden. Anders had je voor dat bedrag namelijk erg leuke pumps of iets dergelijks kunnen kopen. Hardlopen zelf voelt erg lekker en vooral heel ontspannend
Elize mooi je hebt ons ook gevonden.

libelle mooie resultaten hoor. Heb je al een marathon op het oog? Ik heb voor mijn 50ste verjaardag de jungfrau marathon in gedachte. Had mijn man al een cadeau tip gedaan. Maar als hij tegen die tijd geen actie onderneemt doe ik me het reisje zelf wel cadeau.

Heb doe mijn man voor zijn verjaardag in april een weekend Texel voor ons tweeen cadeau. Met 1 huurfiets wel te verstaan. laat nou toevallig net dat weekend de 60 van Texel zijn.
Hé Baukje, gaan we hier nu verder of schrijf je ook nog mee op het oude hardlooptopic?

Ik ben Charlar en loop sinds anderhalf jaar. Ik ben begonnen met hardlopen omdat ik 20 kilo te zwaar was, die zijn er inmiddels af alhoewel ik mijn "vreetverslavingen" in heb gewisseld in een loopverslaving. Helaas raakte ik in maart geblesseerd en na een hééél lange rustperiode mag ik eindelijk weer korte stukjes lopen. In november had ik mijn eerste marathon gepland maar als ik op 10-10-10 de halve van EHV kan lopen, ben ik al gelukkig.

Voor diegeve (die in het zuiden van het land) nog een goede loopwinkel zoeken, kan ik het Loopcentrum in Horst aanraden. Afgelopen maandag heb ik daar nieuwe schoenen gekocht en ik was erg tevreden over de service die ze verlenen.

Gr./Charlar
hoi allemaal,lijkt me leuk ook mee te praten over hardlopen.

Ik ben 34 en heb nooit gerend of gesport.

daarom moet ik t langzaam opbouwen.

Heb nu pas 3 keer gelopen/gerend dus net begonnen.

Heb n schema hoe te beginnen en zit nu pas op 9 en halve minuut stevig doorlopen en dan 1 en halve minuut rennen,dan weer lopen,dan weer rennen en zo 40 minuten lang.(of kort)

Ik heb totaal geen conditie en bij die anderhalve minuut rennen ben ik op laatst al bijna op.

Heb echt respect voor diegenen die zo lang kunnen rennen en wil dat ook bereiken!

Zijn er hier ook lopers die roken?Ik weet dat ik t beste moet stoppen maar heb zoveel stres nu dat ik t nu (nog) niet kan.

Maar denk dat het wel veel zal schelen als ik ermee stop dus dat komt vast nog wel dat ik dat doe.

Ik wou gaan hardlopen omdat ik hoorde dat het zo goed is voor stres en je denken en je er n goed gevoel van krijgt.

Maar nu lees ik bij sommigen dat je er ook van afvalt?

Is dat echt zo want heb ook ns gelezen dat je er niet van afvalt.
jeetje.. wat een mensen!

Dat ga ik nooit bijhouden!

Dan alleen maar even reageren op wat ik onthouden heb..

@ Sabeltandcavia.. ik werk bij een hardloopspeciaalzaak en ik heb goed nieuws.. de loopschoenen bij ons (runnersworld) zijn even duur als bij de perry. Het enige verschil is dat wij alleen de betere types per merk verkopen en de perry ook de lagere types. Het verschil? comfort, demping, elasticiteit (hoe snel de tussenzool weer in de oude vorm terug keert) pasvorm.. Uiteindelijk gaan betere schoenen langer mee maar zitten ze vooral lekkerder.

Opzich kun je prima schoenen bij de perry kopen maar de meeste leken weten niet welke schoen ze nodig hebben. Het advies bij de perry is om te janken. Ik ga het proberen uit te leggen.

Naast de vorm van de voet (breed/smal/hol/plat/knikvoet/hallux valgus/doorgezakt enz) is de manier waarop je afwikkeld belangrijk. Je hebt de 'neutrale' en de 'pronerende' afwikkeling. Op het moment wanneer je hele gewicht op de gewrichten komt (tijdens hardlopen 2 a 4 keer je totale lichaamsgewicht) heeft bij een aantal mensen het enkel gewricht de nijging want naar binnen te komen. Dit is de normale manier van dempen van je lichaam maar wanneer je dit teveel doet kan dit voor klachten zorgen (schenen en knieen zijn vaak gehoorde klachten) Je kunt zelf vaak niet zien of je dat doet of niet. Ook kun je dat niet aan de slijtage van je oude schoen zien en ook niet als je op een voetspiegel staat. Zelfs op een lopende band wil het beeld nog wel eens vertekenen.

Wat een verhaal!

Kortom, je hebt maar 2 knieen en die moeten als het goed is nog heel wat jaar mee. Je kunt het echt flink voor jezelf verpesten zonder goede schoenen.

@ Mirte.. ik hou het ook niet bij met zoveel mensen! Als het te gek wordt gaan we stiekem door op het oude topic ;)

@ pomodori.. ik ken het probleem van het misselijk zijn! Tijdens trainingen heb ik er overigens nooit last van maar ik moet wel goed oppassen met eten voor die tijd. Wit brood is trouwens beter dan bruin voor een training. (doe het zelf alleen voor wedstrijden trouwens) van bruin brood worden je darmen namelijk actief en dat wil je liever niet tijdens de inspanning.

@ Zomerkind.. leuk dat je er weer bent! En jammer van die ene minuut.. begrijp ik wel.. motiveert dat niet extra om nog eens te gaan?

@ Lauwe.. inderdaad vandaag wel lekker gelopen. Zolang ik rustig blijf lopen gaat het best goed! Gewoon nog even niet op de racefiets en niet op de baan tempo's lopen. Maar goed ook want van al dat 'niet bewegen' werd ik ook niet gezelliger. Bovendien ga ik straks een maand weg naar een zonnige bestemming en is het dus bikinitijd! (ik heb geen klagen hoor, maar toch voel ik me wel lekkerder als ik gewoon kan blijven sporten)
@ Baukje.. mn zusje is geslaagd ja! Jammer dat ik niet kon ruilen op mn werk, anders was ik naar haar toe gegaan (okee, het is wel 2x2 uur reizen maar dat had ik hier wel voor over gehad)

De verkorte opleiding duurt officieel 3 jaar met de 1e 2 jaar, 2 dagen in de week en het laatste jaar fulltime stage. Maar mijn scriptie van nu kan ik ook voor daar gebruiken en door mn wetenschappelijke achtergrond krijg ik nog meer vrijstellingen waardoor het waarschijnlijk in 2,5 jaar kan.
Uh meisjes volgens mij heeft zomerkind het topic op slot laten gooien dus we moeten gewoon hier weer verder kletsen:). Maar ach we zullen wel zien, je hoeft toch ook niet op iedereen te reageren en over een tijdje zijn we er al weer aan gewend. Nu nog hopen dat de rest dream, yarissa, jerry, lentelove ons ook nog gaan vinden, dan wordt het hier een gezellige boel.
Oke oke, dank je Lauwe. Ik geloof dat ik je handje weer druf los te laten. Al gaat het op het moment heel snel hier! Idd Fiekes.

Leuk dat bijna iedereen erbij is. Heb op het oude topic gezet hoe ze hier moeten komen.

Nou daar gaan we dan. Ik ben Mirte en ik ben 25 jaar. Ik loop 2-3 keer per week en mn doel is binnen het uur 10 km lopen.

Dat is 2 weken geleden bijna gehaald, dus dat gaat zeker lukken.

En voor alle nieuwe, welkom.
Dank voor je welkom Mirte. Ik heb nog even een vraagje niet technisch maar puur praktisch. Wat voor ondergoed dragen jullie onder je sportkleding( of is dit een domme vraag) Ik heb of wel veuls te strakke en dan zie je de randen ofwel te flodderig en dan schuift het zeg maar. Of ben ik nou de enige die daar last van heeft
Hoi! Ik ben ook weer begonnen met hardlopen. 3e week met Evy nu. Al eerder en vaker begonnen op de loopband maar nu in het bos maar steeds door blessures af moeten haken. (Ben ik nogal gevoelig voor vanwege hypermobiliteit in bekken en heupen.)

Nu weer van vooraf aan opnieuw begonnen met Evy's schema en een hardloopmaatje. Mijn doel is om blessurevrij te blijven en 5 kilometer aaneengesloten te kunnen lopen in een half uurtje. Gewoon omdat het lekker is! Dat tempo heb ik nu nog niet, eerst gewrichten laten wennen en dan wil ik opbouwen in snelheid. Een loopmaatje bevalt me erg goed. Die remt me wat af en dat heb ik nodig. Conditioneel lukt het allemaal wel maar dan vergeet ik in m'n enthousiasme dat mijn lijf nog niet zover is en in plaats van in het bos loop ik vervolgens weer bij een fysio.

Sabel mijn eerste blessure heb ik te danken aan verkeerde schoenen. Later schoenen aan laten meten bij run2day en wat een verademing! Ja het is een investering maar wel in je eigen gezondheid. (Hoewel ik 120 euro voor schoenen EN een uitgebreid advies van een half uur wel mee vind vallen.) Schoenen zijn niet duurder in een speciaalzaak!
Paulsje speciaal voor het hardlopen heb ik heel eenvoudig naadloos ondergoed van de action. Op zich bevalt dat prima. Heb inmiddels ook speciaal ondergoed aangeschaft van odlo en x bionic. Behalve heel duur is het ook heel confortabel en voert het het zweet op de juiste manier af. En vooral belangrijk ook na ruim 3 uur hardlopen geen schuurplekken.

Welkom super cow. Als je zo blessure gevoelig bent is het misschien wel verstandig je aan te sluiten bij een atletiek vereniging of hardloopgroep. Daar wordt je optimal begeleid. Niet alleen in verstandig opbouw maar ook in loophouding,core stabilty training, warming up, cooling douwn etc.

Ik ken de lessen van evy niet. Nou ja wel over horen vertellen. En op zich lijkt het me een heel verandwoorde opbouw. Maar hardlopen is toch veel meer dan alleen een goed schema.

Hier dus nog iemand die al na 3 maanden een serieuze blessure had door verkeerde schoenen. Wilde eerst zeker weten of ik er mee doorging. Heel stom want juist een blessure is eenmoment om maar af te haken. Hier waren het de knieen die gingen protesteren. Heb een paar weken de trap niet meer af gekund. Heb echt een periode van 3 maanden rust moeten nemen voordat ik (dit keer met wel goede schoenen) weer kon gaan opbouwen.
quote:baukje schreef op 18 juni 2010 @ 13:10:

Niet alleen in verstandig opbouw maar ook in loophouding,core stabilty training, warming up, cooling douwn etc.Hé wordt dat ook behandeld tijdens zo'n les? Want daar gaat het bij mij steeds mis (losbandig type). Goeie tip!
Je wil niet weten hoe we soms afgebeuld worden superCow.
Wat leuk om hierover te lezen van jullie allemaal. Ik ben nu toch wel overtuigd van het nut van hardloopschoenen inderdaad, heb nog geen blessures maar dat is een risico dat ik niet moet nemen.

@paulsje: ga ik gelijk morgen even naar kijken dan!

Wat ik zo leuk vind om te merken na een aantal weken is dat je echt beter in het ritme komt, in het begin liep ik nog voor geen meter en nu zit er al een aardig tempo in. Ook het lopen in je eigen tempo helpt mij goed, ik had eerst de neiging om mee te lopen met mijn tante, die toch wat harder loopt dan ik, maar nu hebben we gewoon afgesproken dat we ons eigen tempo vasthouden.

Zijn er ook dingen waar je aan moet denken als je wat zwaarder bent? Ik ben flink afgevallen, maar nog niet op mijn streefgewicht. Ik bedoel bijvoorbeeld schoeisel.

En heeft iemand ervaring met een sportbeha van bijv. de Hema?

Ik doe nu een vrij strakke tshirt bh aan met daarover een strak topje maar dat houdt niet echt over, ha ha.

Grappig dat veel mensen ook 's avonds lopen. Ik loop ook na het werk en ook als ik vrij ben loop ik 's avonds. Morgen ga ik toevallig een keer 's ochtends omdat ik de rest van de dag druk ben, ben benieuwd!

Heb ook gemerkt dat van te voren eten (wel ruim twee uur) niet echt ideaal is voor mij. Even een banaantje en een flesje water vind ik prettiger.

En het leukste aan alles vind ik nog het buiten in de natuur zijn. Ik ontdek allemaal mooie routes hier in de buurt en ik woon hier alweer 8 jaar, ha ha
quote:baukje schreef op 18 juni 2010 @ 13:58:

Je wil niet weten hoe we soms afgebeuld worden superCow.Haha en die waarschuwing is om me over de streep te trekken?
quote:eefje1980 schreef op 18 juni 2010 @ 14:07:

En heeft iemand ervaring met een sportbeha van bijv. de Hema?

Nope, wel met de runningsokjes van de Hema en die zijn wel erg goed!
Ik zie nu ook pas dat dit een vervolg is op een bestaand topic over hardlopen. Toch zou ik het leuk vinden om zo nu en dan hier wat vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Ik hoop dat ik echt een tijd door kan gaan met het hardlopen en dat ik net als sommigen van jullie straks en tijdlang kan lopen.

Eefje: Omdat ik nog deels borstvoeding geef is een sportbeha voor mij ook echt een must (anders doet het ZEER!). Ik heb een hele fijne bij Hunkemöller gekocht.

Ik vind het alleen een drama om het ding aan te doen. Wat denken die ontwerpers? Dat ik handen op mijn rug heb ofzo?
Tinus kom gewoon gezellig meekletsen hoor.

Bij de combinatie borstvoeding - hardlopen is een goede sportbh inderdaad heel belangrijk. De eerste jaren gaf ik ook borstvoeding. Ben dus destijd op zoek gegaan naar een echte goede sportbh en niet zo eentje die de boel alleen maar samenperst. De hema sport bh's heb ik wel geprobeerd maar die verslijt ik nu maar als dagelijkse bh. De sportbh van anita (rosea of zoeits) bevalt me nog het beste. (en heeft een normale sluiting-want inderdaad het aantrekken van een sport bh kan al een utidaging op zich zijn.)

Maar zal ook wel een beetje persoonlijk zijn.

De running sokken van de hema zijn daarintegen bij mij weer favoriet.
@ eefje- dat van het eten heb ik ook gehad. Afgelopen zaterdag is mijn man met zijn racefiets weggeweest, dus ben ik 's avonds gaan lopen. Aangezien we laat aten en ik ook nog de kinderen na het hardlopen naar bed wilde brengen ben ik een half uur na een zeer uitgebereide nasimaaltijd gaan lopen. Het lopen ging goed maar het draaien van mijn maag was niet echt fijn( want nasi is alleen maar de eerste keer lekker)
Wow, wat een leuke reacties en goede adviezen hier! Fijn dat de ervaren lopers zo goed meedenken met de beginners. En het werkt motiverend, merk ik al. Ik krijg helemaal zin om ook zo'n marathon te lopen. (Later, als ik groot ben ).

Ik kan me nu al niet voorstellen dat ik een half uur achter elkaar zou kunnen lopen, dat zou al een mijlpaal zijn. Lopen was altijd het meest gehate onderdeel van de gymles voor me vroeger. Mijn conditie is nooit geweldig geweest en ik kan 1001 redenen bedenken om op die bank te blijven plakken. Maar langzamerhand gaat het knopje om. Dat had ik nooit van mezelf gedacht. En dat allemaal door dit topic!
Ik vind hier dingen van.
hihi, ondanks dat ik een hardloopspeciaalzaak werk, loop ik ook op de sokken van de hema. Prima spul! De sportbh van de hema past me weer niet maar ik heb dan ook maar een heel bescheiden cup a. Daarom is een hele stevige voor mij ook niet nodig. Ik heb er nu 2 van shockabsorber en het H&M topje werkt voor mij ook prima. Verder heb ik soms een proefmodel uit de winkel.. Op het moment verkopen wij de BH's van odlo en pure lime het best..
quote:elize_ schreef op 17 juni 2010 @ 21:37:

Hey, ook ik meld me weer hier!!!

Ben denk ik de minst fanatieke hardloopster hier....

Vanwege mn angststoornis kan ik niet zo veel hardlopen als ik wil.

loop nu twee keer per week ongeveer 20 minuten en hoop het steeds meer uit te breiden, maar heb niet de ambitie om een marathon te lopen maar vind het gewoon heerlijk om te doen..Niet zoveel?!?! Ik vind het anders super knap, helemaal met een anststoornis!
Bij de shockabsorber heb ik het gevoel dat de boel behoorlijk samengedrukt wordt. Op een gegeven moment voelt dat dan ook niet prettig. Heb er ook nog van odlo en falke (kun je na gaan hoelang de zoektocht naar 'de' bh heeft geduurd) maar dan kan ik de hartslagmeter band niet onder de bh band dragen want dan schuift hij er beneden. En zo heb ik nog een ander modelletje van odlo die heel laag valt maar dus juist op dat punt schuurplekken geeft.

Had vandaag een telefoontje gekregen dat er nieuwe ecco's voor me klaar stonden. Was er een paar weken terug mee maar de winkel gegaan omdat er gaten in de zolen vielen terwijl ik ze half september pas had gekocht. Ze zijn terug naar de fabriek gestuurd en nu heb ik dus een nieuw paar gekregen. Wat een weldaad voor mijn benen weer. Heb ze nu pas een middag aan en nu al gelijk geen last meer van mijn kuiten.

Wel een super service van ecco. Wat zijn eigenlijk de ervaringen met de hardloopschoenen van ecco Fiekes. In 'mijn ' schoenen winkel hebben ze ze volgens mijn niet. ook geen idee of ze alleen neutrale schoenen verkopen. Maar zie er de laatste tijd regelmatig advertenties van,
Thanx Nijntje!!!

lief!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven