Ik ben zo vreselijk jaloers.. HELP!!

23-10-2007 23:19 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi iedereen!

Ik heb een probleem! Ik heb nu ruim 3 jaar een relatie met mijn vriend en de laatste tijd word ik steeds meer jaloers. Ik probeer het zo min mogelijk aan hem te laten merken (ik weet dat hij het heel erg vindt), maar van binnen ga ik er aan kapot.. Het is zo vervelend om de hele tijd in tweestrijd te zitten met jezelf: er iets over zeggen of niet, eraan toegeven of het negeren, enz. Ik wil helemaal niet jaloers zijn maar het is een soort oncontroleerdbare drang!

Ik voel bijna een soort obsessie om hem in alles te controleren (msn-gespekken opslaan, smsjes lezen, kijken wie hij gebeld heeft, enz enz) en om maar alles van hem te weten te komen en vooral om te weten te komen met wie hij allemaal omgaat! En dan zijn de vrouwelijke contacten natuurlijk het interessantst..

Nu is het zo dat ik soms dingen ontdek die hij mij niet verteld heeft of waarover hij gelogen heeft (niet hele grote leugens, bv over wie hij aan de telefoon had (hij zei Tim, het was Chrissy, dat soort dingen)) , maar daardoor word ik wel gesterkt in mijn gevoel dat ik hem moet blijven controleren! Ik vind het tegenwoordig al verdacht als hij zijn sms-inbox heeft geleegd... En ik schaam me er echt voor dat ik dit doe en ik wil er heel erg graag vanaf!! Zeker omdat ik in januari voor een half jaar naar het buitenland ga, dan is het natuurlijk helemaal niet te doen!

Dus als er iemand tips heeft hoe ik hiervan af kan komen, graag want ik ben het zat!!!!!

Groetjes Linn24
.
anoniem_773 wijzigde dit bericht op 24-10-2007 11:57
Reden: dubbele posting eentje verwijderd
% gewijzigd
Hey Linn,

Herkenbaar verhaal. Het wordt van kwaad tot erger als je er niks aan doet.... Je moet echt proberen op te houden met jaloers zijn. Het klinkt zoveel makkelijker dat het is, dat weet ik, maar het verkloot echt je relatie. Je moet maar zo denken, hij heeft niet voor niets wat met JOU. Hij zoekt misschien af en toe de grens op, maar ja, ben er gewoon niet meer nieuwsgierig naar. Lees z'n smsjes/mail etc. niet meer, je wordt er alleen zelf harstikke para van. Als hij vreemd gaat of wil gaan, dan voorkom je dat echt niet om je zo jaloers te gedragen. Het is beter voor jezelf en voor je eigen gemoedstoestand om jezelf niet gek te maken. Vertrouw op je relatie en op jezelf. Succes meis!
TD, dat vind ik zo'n gelul dat je persé eerst moet weten waardoor bepaald gedrag wordt veroorzaakt. Gedrag afleren kan ook zonder allerlei navelstaarderij.

Tuurlijk is het soms ook handig om te de oorzaak te weten, maar eer je daar achter bent ben je soms zomaar een maand of wat verder. Met, in dit geval, misschien wel het einde van de relatie als gevolg.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
quote:Antonio schreef op 24 oktober 2007 @ 10:01:

Ik had het over Sourire, scorpio, jouw argwaan kan ik me nog enigzins voorstellen. Sourire heeft werkelijk haar vriend op een hele nare manier gecontroleerd.

Volgens mij hebben Scorpio, Linn en ik het over dezelfde manieren van controleren en jaloezie. Namelijk het obsessief nagaan van zijn stappen....

Maar als jij iets ziet waardoor mijn geval het ergst is dan hoor ik het graag!

En mijn gedrag kwam echt niet uit het niets hoor, mijn ervaring is dat er eerst iets naars moet gebeuren met je vertrouwen voordat je zo jaloers kunt zijn. Het feit dat ik het hier niet heb genoemd betekend niet automatisch dat het er niet is.

Maar het topic gaat over jaloezie. het nare gevoel dat je tot wanhoop drijft zonder dat je er iets aan kunt doen. Het is het rotste gevoel wat er is en ondertussen ben jij degene die het steeds voedt.

Dit topic gaat niet over exen die de hele boel bij elkaar liegen, toch?

Vandaar dat ik Linn ook vraag of er een aanleiding is voor haar jaloezie
@Sourire, maar jouw controle drang en argwaan zijn toch nog steeds een onderdeel van je huidige relatie? Dit naar aanleiding van de topics die je hier geopend hebt.
Controle dwang en argwaan? In mijn huidige relatie? Nee hoor....

Je bedoeld of ik bang ben dat alles wat ik nu zo verschrikkelijk fijn vind aan mijn leventje en relatie misschien kapot gemaakt wordt door drugs.. Ja!

Maar argwaan? Nee hoor

en nu weer on topic want het ging over jaloezie toch
quote:Zuss schreef op 24 oktober 2007 @ 16:56:

TD, dat vind ik zo'n gelul dat je persé eerst moet weten waardoor bepaald gedrag wordt veroorzaakt. Gedrag afleren kan ook zonder allerlei navelstaarderij.

Tuurlijk is het soms ook handig om te de oorzaak te weten, maar eer je daar achter bent ben je soms zomaar een maand of wat verder. Met, in dit geval, misschien wel het einde van de relatie als gevolg.

Nuancering, Zuss. Ja, het gedrag afleren lijkt sowieso de beste optie. Ik doelde alleen op het feit dat je de keuze hebt om rucksichtlos ander gedrag aan te gaan leren (met het risico dat dit krampachtig en onnatuurlijk, en dus mogelijk ineffectief is) of om je eigen gedrag te leren begrijpen door middel van wat jij zo liederlijk navelstaarderij noemt en dus structureel bij jezelf kunt ingrijpen op de langere termijn.

Mijns inziens is die relatie óók niet gebaat bij optie 1 namelijk.
Gelukkig maar sourire dat je er geen last meer van hebt,het is al vervelend zat! Vaak schaam je je enorm dat je deze controle dwang hebt. Is niet tof dat je hierom wordt aangevallen terwijl deze topic over jaloezie gaat. Blijkbaar vinden mensen het leuk om een ander in de zeik te zetten,omdat ze in real life dat misschien niet kunnen of onderdrukken. En we hebben inderdaad alle 3 dezelfde manier van controleren... dus daarom voelde het voor mij ook als een aanval.

En antonio valt ons aan.. en intussen draait hij/zij(?) de boel om zodat het lijkt alsof het door ONS komt, omdat we van die egoistische jaloerse vrouwen zijn..
@ TD Helemaal met je eens

Het heeft weinig zin om elke ochtend als mantra 'ik ben niet jaloers' op te zeggen want dan los je nooit iets op en ben je door het knippen van een vinger weer terug bij af.

Kijk waar het vandaan komt, wat kan je zelf doen, wat moet je partner doen? Heb je hulp nodig etc etc
@scorpio

Ik dacht inderdaad dat ik een jaloers kreng was

maar nu weet ik dus wel beter

Ik denk dat iedereen in mindere mate wel jaloezie in zich heeft en misschien heeft Antonio dat ook en heeft hij het mooi onder controle en snapt absoluut niet waar wij het over hebben...

In mijn ogen kan je de ziekelijke jaloezie waar het over gaat ook niet oplossen door -zoals ik hierboven zei- 'even je gedrag aan te passen'. Ik denk dat er maanden overheen gaan voordat je relaxed op de bank kunt zitten en niet denkt aan mail checken oid.
Jaloezie... Lijkt mij een gevolg van onzekerheid...?

Waar ben je onzeker over..?

Over dat hij misschien vreemd zou gaan?

De reden waarom hij vreemd zou gaan? Omdat hij zich niet kan beheersen? Daar ben je toch niet bang voor als je zeker bent dat jullie relatie goed zit? Dat hij genoeg heeft aan jou, en geen ander nodig heeft?

Dus dat je zeker bent over wat jij waard bent?

En dus niet onzeker... zoals ik mijn post begon
Hi Linn,

Ik herken je verhaal helemaal, gelukkig gaat het nu een stuk beter..

Heel af en toe heb ik nog een bui, maar daar kan hij mee leven :-)

De reden dat ik hem zo controleerde en jaloers was kwam niet door hem, hij gaf me geen enkele aanleiding om jaloers te zijn.

Mijn jaloersheid kwam voort uit mijn eigen onzekerheid....

Ik ben niet leuk genoeg, ik ben niet mooi genoeg, ik ben niet grappig genoeg.... kortom ik vond dat ik niet goed genoeg was voor hem.

En al die andere vrouwen waren wel heel leuk, mooi en grappig in mijn ogen.

Ik ben naar een psycholoog gestapt en dat heeft me al heel veel geholpen.

Het eerste wat hij vroeg: Ga je zelf vreemd?

Het schijnt namelijk vaak zo te zijn dat mensen die zelf vreemd gaan, ook erg jaloers en achterdochtig zijn.

Niet in alle gevallen hoor , het kwam bij mij dus door onzekerheid, ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem te bedriegen...

De psych had erg goede tips om over mijn angst heen te komen en dat heeft me heel erg geholpen.

Verder had ik mezelf wijs gemaakt dat ik van hem afhankelijk was, dat ik nergens anders heen kon.

Onzin natuurlijk!

Omdat ik vanuit de andere kant van het land naar hier was verhuisd kende ik in het begin nog helemaal niemand.

Op een gegeven moment ben ik meer gaan afspreken met mensen die ik leerde kennen en was niet meer elke avond thuis naast hem op de bank.

Ook ben ik gaan sporten...

Deze dingen hebben mij ook geholpen, gewoon lekker je eigen ding doen.

Waar ik ook onzeker door werd (en nu nog steeds een klein beetje) is dat hij een behoorlijke nuchtere vent is.

Hij laat niet vaak merken wat hij voor me voelt en is ook niet bepaald attent.

Zie topic: hoe attent en romantisch zijn jullie mannen?

Ik heb veel aan de reacties van de anderen gehad en hier met hem over gepraat.

Het blijkt dat hij aan veel dingen laat merken dat hij van me houdt, ik zag ze alleen niet omdat ik me daarin heel anders uit...

Voor wat betreft het controlerende gedrag, dat is iets wat ik mezelf had aangeleerd en het werd een soort van verslaving.

Telkens die drang om hem te controleren.

Ik ben gaan proberen om hierin te minderen en ook al koste het mij soms moeite om niet te controleren... ik kreeg hierdoor wel steeds minder de drang om hem te controleren.

Anyway.... probeer je te richten op andere dingen dan je vriend, ga lekker je eigen weg/je eigen dingen doen en weet dat je het waard bent :-)
Nou ik kan het heel goed begrijpen

Ik ben een man en getrouwd en mijn vrouw is ook jaloers alleen ze doet haar best om het niet altijd te laten merken.

Het is een ramp ik denk dat ik daardoor nog meer naar vrouwen kijk

Op een manier die zei niet leuk vind.

Ik ben al heel lang met haar getrouwd

Maar voor haar is het leven daardoor veel minder gezellig

zij ziet overal spoken en vertrouwd mij nooit.

en het is heel jammer voor mij maar nog veel erger voor haar.

Jaloers zijn is een soort zelfverwoesting een verslaving en inderdaad lopen daar veel meer relaties op stuk als je denkt

Wat er aan kan doen ik wou dat ik het wist dan begin ik morgen een praktijk en ik weet zeker dat ik gelijk volop werk hebt.
pluk de dag
Hey Klets!

Mooi een verhaal van de andere kant

Het leven is inderdaad een stuk minder leuk als je zo jaloers bent.

Jij zegt dat je daardoor nog meer naar andere vrouwen kijkt? Kan je me dat uitleggen? Is het de spanning om iets te doen wat zij niet leuk vind? Is het iets wat niet mag en daardoor aantrekkelijk wordt? Let je er meer op en lijkt het daarom misschien wel meer?

Ben er erg benieuwd naar
-
anoniem_29782 wijzigde dit bericht op 16-04-2009 09:15
Reden: -
% gewijzigd
Vertrouwen is een keuze. Intuitie is een ander verhaal maar daar hebben we het hier niet over.

Je vriend heeft je geen aanleiding gegeven hem te wantrouwen. Hij vertelt nu leugentjes om bestwil door jouw controledwang, begrijp ik dat goed? Als mijn vriend mijn telefoon zou willen controleren mag hij dat, maar na een tijd zou ik ook de neiging krijgen om mijn smsjes te verwijderen. Puur omdat wantrouwen niet in een relatie hoort.

Praat hier met hem over, en zoek naar een oplossing om jezelf zeker en goed te voelen zonder zijn gangen na te gaan. Zorg ervoor dat jij blij bent met jezelf, of hij nu bij je is of niet. Laat het daar niet van afhangen. Stop met controleren. Het maakt meer kapot dan je lief is (want als je lang genoeg zoekt, zul je zelfs die speld in de hooiberg kunnen vinden).
quote:Madhe schreef op 19 februari 2009 @ 23:57:

Vertrouwen is een keuze. Intuitie is een ander verhaal maar daar hebben we het hier niet over.

Je vriend heeft je geen aanleiding gegeven hem te wantrouwen. Hij vertelt nu leugentjes om bestwil door jouw controledwang, begrijp ik dat goed? Als mijn vriend mijn telefoon zou willen controleren mag hij dat, maar na een tijd zou ik ook de neiging krijgen om mijn smsjes te verwijderen. Puur omdat wantrouwen niet in een relatie hoort.

Praat hier met hem over, en zoek naar een oplossing om jezelf zeker en goed te voelen zonder zijn gangen na te gaan. Zorg ervoor dat jij blij bent met jezelf, of hij nu bij je is of niet. Laat het daar niet van afhangen. Stop met controleren. Het maakt meer kapot dan je lief is (want als je lang genoeg zoekt, zul je zelfs die speld in de hooiberg kunnen vinden).

Idd..

Ik was zelf ook erg jaloers, moest controleren, moest kijken want ik wist zeker dat er iets was! en als je niks vind, dan vertrouw je het niet want hij heeft het zeker al verwijderd..?

Dat je vriend liegt over met wie hij belt heeft ook te maken met jou controlegedrag, niet dat liegen goed is maar ik denk om de lieve vrede te bewaren misschien.

Wat je moet bedenken, is dat je hem hiermee wegjaagd. Hierdoor raak je hem kwijt, maar geef je hem ook geen ruimte om te praten over zijn gevoelens. Stel hij vind iemand anders aardig en misschien wel meer dan dat... en hij denkt erover na, wat moet hij hier nu mee doen??

Dan zal hij het voor zich houden ipv bespreken met jou zodat jullie er samen uit komen.

Jou angst, maakt dat hij minder open kan zijn.

Maak gevoelens en situaties juist bespreekbaar, wordt niet boos of raak niet in paniek want hierdoor krijg je dat mensen gaan liegen, controleren etc en misschien denkt hij wel dat jij niet betrouwbaar bent omdat je zoveel over hem twijfeld terwijl hij (misschien) niks verkeerd doet. Jaloezie kan zoveel kapot maken.

Je maakt er meer kapot mee dan je ermee wint.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat hij iemand anders leuk gaat vinden, zorgen maken helpt je niet.

En ik was echt jaloers maar het helpt je niet, en dat is dat besef is al heel wat! Dus ik denk dat jij dat ook wel kunt ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven