Dilemma. Kat van de buren.

21-06-2010 16:12 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Klein dilemma. De kat van mijn buren komt al tijden bij mij over de vloer. Ik heb zelf een kat van 5, de kat van mijn buren is 13. Buurkat eet en slaapt vaak hier. Komt op schoot en ligt op de bank. Het is een 'pleegkat'.

Met mijn buren heb ik een goed contact, zij weten dat hij vaak hier zit en vinden het prima, mits ik er geen last van heb. Duidelijke afspraken dus.

Nu is buurkat ineens sterk vermagerd. Hij loop slechter en zijn vacht is dof. Er kleeft soms wat poep aan z'n staart. Volgens mij is hij ziek. De buren willen niet met hem naar de dierenarts, want hij eet goed. Ik zou graag zien dat ze wel naar de dierenarts gaan met hem, want ik denk dat het helemaal niet zo goed met hem gaat. Ik ben dus in staat om op mijn kosten (Ik betaal nu ook al voer etc, boeit me trouwens totaal niet), naar mijn dierenarts te gaan met dat beest. Maar dat kan ik dus niet maken. Bovendien is mijn arts niet op de hoogte van zijn geschiedenis.

De kat eet nog wel, maar minimaal. Hij komt de trap slecht op, hij valt soms ineens om omdat hij door de achterpoten zakt. Ik heb het dus al aangegeven bij de buren, maar zij zien het probleem niet zo.

Ze zijn niet vaak thuis en als ze er zijn, is de kat vaak bij mij. Ik ben vaker thuis en mijn kat is echt een soort vriend van buurkat. Die vermaken zich opperbest. Mijn kat wast buurkat nu zo af en toe. Buurkat lijkt het zelf slecht bij te kunnen houden.

Wat zouden jullie in dit geval doen?
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Ik zou onmiddellijk naar de dierenarts gaan, voor het te laat is, want deze kat is duidelijk al ver heen.

Ik zou dit overigens niet van te voren aan mijn buren melden, want hun standpunt is meer dan duidelijk lijkt mij.

Help dit arme dier, niemand anders doet het!
Een kat eet niet zomaar slechter en zakt door zijn poten. Dan is er wel wat meer aan de hand dan wormen. Ik vind het heel goed van je TO dat jij je om de kat bekommert.
quote:Starshine schreef op 21 juni 2010 @ 16:23:

en ja, ik ken ook katten die 20 zijn geworden. Ik ken trouwens ook mensen die 100 werden, maar daarentegen ook mensen die op hun 70ste al dood gingen.

Met katten dus net zo.precies en je bent geen dierenarts hé.........
Ik las de topictitel en dacht dat dit wel weer zo'n topic zou zijn over poepende katten ofzo. Niets is minder waar. Het gaat om een kattenbuuv met een warm hart voor haar buurtkat die nota bene een kat heeft die minstens net zo lief is (zo schattig dat jouw kat de buurkat wast...)

Probeer anders eerst even zelfstandig een wormenkuurtje uit. Die kun je gewoon bij de dierenwinkel krijgen tegen een schappelijke prijs en baat het niet dan schaadt het niet. Ze zijn vrij eenvoudig toe te dienen en hoeven vaak maar 1 keertje gegeven te worden. Vergeet dan niet ook gelijk een kuurtje voor je eigen kat te halen want het is vaak besmettelijk.

Als de kat in korte tijd sterk vermagert is, is dat vaak een veeg teken. Je kunt dan al snel denken aan een vorm van kanker. Aangezien deze kat zichzelf niet meer wast is hij er zeer slecht aan toe.

Een dierenarts bezoeken zou het beste zijn, maar ik ben bang dat dit misschien wel wat problemen kan geven bij je buren.

Sterkte. Het lijkt me vreselijk rot om zo'n beest achteruit te zien hollen.
Hmm nouja ik heb blijkbaar geen hart voor dieren. Succes ermee TO
quote:Poezewoes schreef op 21 juni 2010 @ 16:23:

Bel de dierenarts en leg de situatie uit. Vertel wat je bij de kat ziet en of hij de noodzaak ziet om langs te komen of idd adviseert het even aan te zien/wormenkuurtje oid. Met het antwoord van de dierenarts zou ik nogmaals langs je buren gaan. Zeggen dat je je toch zorgen maakt en advies hebt gevraagd. Mochten zij het nog niet nodig vinden dan kun je aangeven dat jij het advies van de dierenarts wél op gaat volgen en desnoods de kosten ervoor wel betaalt.

Zo zou ik het ook doen, precies hetzelfde.

Wel heel lief van je, kookwekkertje
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Kijk .. dit zijn nu van die topics waarmee mijn hele dag weer goed is .. niet omdat de buren van TO zo slecht voor hun kat zorgen, maar vanwege het feit dat er nog mensen als TO zijn.

Het zijn van die topics die ervoor zorgen dat ik over een paar maanden, bij een ander topic misschien TO weer eens tegen kom en denk:"ohja, kookwekkertje.. was dat niet dat lieve vrouw van die kat van de buren?
Computer says nooooo
Allereerst: wat lief dat jij je zo bekommert om het welzijn van je buurkat! Ik sluit me helemaal aan bij eerdergenoemde adviezen: Al dan niet na eerst de dierenarts om advies te hebben gevraagd nóg een keer gaan praten met je buren. Aangeven dat het echt nodig is, en dat jij desnoods wel wilt gaan of het 1e consult betalen indien ze het teveel moeite vinden en/of te duur. Omdat je het gewoonweg niet kunt aanzien. Volgens mij moeten ze dan wel erg sterk in hun schoenen staan (en enorme **kels zijn) willen ze er dan niets mee doen. Succes! Je laat hier toch wel even weten hoe het verderging he?
Ik zou als het geld niet uitmaakt wel naar de dierenarts met hem gaan, alleen wel met toestemming van de buren. Ik zou niet blij zijn als iemand zomaar met mijn kat naar de da gaat. Dus leg uit dat je je zorgen maakt en of ze het erg vinden dat je op jouw kosten even naar hem laat kijken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Heb gebeld. Zij zouden hem inderdaad moeten zien. Maar andermans kat onderzoeken vinden zij dus ook niet iets waar ze zich mee willen bemoeien. Het zou de schildklier kunnen zijn, en dan is ze nog optimistisch, zegt ze. Dan zou hij elke dag een tabletje moeten en als de buren nu al niet naar de arts willen, dan weet ze niet of ze daar wel zin in hebben. Ik wil best het tabletje geven, als zij dat niet willen. Hoge kosten betalen zou ik niet willen, simpelweg omdat ik dat geld niet heb.

Een wormenkuur kan nooit kwaad, zei ze. Ik ga toch maar naar de buren om te vertellen wat mij is verteld. Al voel ik me nu de bemoeizieke buurvrouw, het voelt toch ook wel goed om in ieder geval iets te doen.
quote:summer73 schreef op 21 juni 2010 @ 16:34:

Kijk .. dit zijn nu van die topics waarmee mijn hele dag weer goed is .. niet omdat de buren van TO zo slecht voor hun kat zorgen, maar vanwege het feit dat er nog mensen als TO zijn.

Het zijn van die topics die ervoor zorgen dat ik over een paar maanden, bij een ander topic misschien TO weer eens tegen kom en denk:"ohja, kookwekkertje.. was dat niet dat lieve vrouw van die kat van de buren?Ja zo werkt het wel, maar voor" de kat van de buren", was het ook al een lieverd hoor.
Kookwekkertje, ik kan me het beste vinden in het advies van Poez. Heb geen aanvullingen, maar wil alleen zeggen dat ik je heel lief vind ten opzichte van je 'pleeg'-kat
Peas on earth!
quote:Starshine schreef op 21 juni 2010 @ 16:26:

maar hoeveel geld heb je ervoor over TO?

Een wormenkuurtje is te overzien, maar wat als er een lange dure behandeling nodig is? Ben je bereid die óók te betalen?

Misschien ben ik een koud, harteloos wezen, maar ik zou dat dus niet doen (dure behandeling betalen voor andermans kat)

of je koud en harteloos bent weet ik niet maar het valt me enorm op dat je van de ene in de andere aanname valt.

jouw glas is vast halfleeg..

Als TO besluit om naar de DA te gaan of eerst te bellen betekend dat toch niet dat ze al 1000 euro verder is.

één stap tegelijk hé..

er heeft nog niemand geconstateerd dat het een dure behandeling is/gaat worden.

Daar zal toch eerst een (één) consult voor moeten komen om dat te bepalen.
Succes, kookwekker!
quote:mylenevalerie schreef op 21 juni 2010 @ 16:35:

Ik zou als het geld niet uitmaakt wel naar de dierenarts met hem gaan, alleen wel met toestemming van de buren. Ik zou niet blij zijn als iemand zomaar met mijn kat naar de da gaat. Dus leg uit dat je je zorgen maakt en of ze het erg vinden dat je op jouw kosten even naar hem laat kijken.Nee, ik zou daar ook niet blij mee zijn. Vandaar dit topic. Ik ben wel erg blij met de reacties. Ik hou jullie dus ook op de hoogte.
Bedankt voor de complimentjes zeg. Weet even niet wat ik moet zeggen.
Mee naar de dierenarts gaan! En als buren om verklaring vragen: jij hebt hun kat zoveel over de vloer, het voelt een beetje als jouw 'pleegkat' en je maakt je zorgen. En omdat de buren al zo druk zijn dacht jij 'ik ga vandaag met hem naar de dierenarts'.

Vind het echt erg als baasjes hun verantwoordelijkheid niet nemen! Ze mogen blij zijn met een buurvrouw zoals jij!
quote:kookwekkertje01 schreef op 21 juni 2010 @ 16:36:

Heb gebeld. Zij zouden hem inderdaad moeten zien. Maar andermans kat onderzoeken vinden zij dus ook niet iets waar ze zich mee willen bemoeien. Het zou de schildklier kunnen zijn, en dan is ze nog optimistisch, zegt ze. Dan zou hij elke dag een tabletje moeten en als de buren nu al niet naar de arts willen, dan weet ze niet of ze daar wel zin in hebben. Ik wil best het tabletje geven, als zij dat niet willen. Hoge kosten betalen zou ik niet willen, simpelweg omdat ik dat geld niet heb.

Een wormenkuur kan nooit kwaad, zei ze. Ik ga toch maar naar de buren om te vertellen wat mij is verteld. Al voel ik me nu de bemoeizieke buurvrouw, het voelt toch ook wel goed om in ieder geval iets te doen.Kookwekkertje, succes met het gesprek met de buren. Ik hoop dat ze inzien dat dat beestje echt naar de DA moet. Kan er anders misschien iemand met je mee van de buren? (voor het geval er misschien beslissingen moeten worden genomen)

Bekijk het maar zo: zelfs al blijkt de kat heel erg ziek te zijn, dan wordt dat tenminste vastgesteld en kan onnodig lijden worden voorkomen. Is het iets simpels, dan knapt de kat misschien zo weer op.

Succes!
Uit jouw beschrijving en uit mijn jarenlange professionele ervaring met katten haal ik dat het echt wel wat meer is dan wormen, dus ga zelf niet prutsen met wormenkuurtjes, maar stap met deze kat anoniem naar een DA. Je buren hoeven dit verder niet te weten als je dat eng vindt.

Wat is hier nu belangrijker? Het leven van een dier of de gekrengde gevoelens van je buren.

Ik zou het wel weten en heb ook dergelijke acties in het verleden ondernomen, zonder daar ooit spijt van te hebben gehad.
quote:biebelie schreef op 21 juni 2010 @ 16:36:

[...]

of je koud en harteloos bent weet ik niet maar het valt me enorm op dat je van de ene in de andere aanname valt.

jouw glas is vast halfleeg..

Als TO besluit om naar de DA te gaan of eerst te bellen betekend dat toch niet dat ze al 1000 euro verder is.

één stap tegelijk hé..

er heeft nog niemand geconstateerd dat het een dure behandeling is/gaat worden.

Daar zal toch eerst een (één) consult voor moeten komen om dat te bepalen.

En jij staat er totaal onbevooroordeeld in? Jij gaat er direct vanuit dat er niks ernstigs aan de hand is, dat de behandeling peanuts kost en dat alle katten minstens 20 worden.

Aan de hand van de OP vraag ik mij af wat ik zou doen en wat mijn opties zouden zijn.

Bij een kat van 13 met genoemde symptomen is er vaak meer dan alleen een wormenkuurtje nodig. Kat van mijn moeder heeft dezelfde symptomen gehad (en was ietsje ouder) en de behandeling was echt niet goedkoop voordat het beetsje ingeslapen werd).

En met die kennis en het feit dat ik geen geld heb voor frivoliteiten als dierenartsconsulten voor andermans kat, zou ik het dus niet doen.
quote:Sarah Scott schreef op 21 juni 2010 @ 16:21:

Tja, zielig, máár: hun kat. Misschien willen ze het even aankijken tot het echt niet meer gaat en hem dan laten inslapen? Wie ben jij (niet lullig bedoeld!) om voor hen te bepalen of hun al-dan-niet-naar-dierenarts-gaan het juiste traject is?

Nogmaals; zielig voor de kat (heb er zelf ook 2) maar dit kan je m.i. niet maken.Ik ben het wel met Sarah eens.. Het is hún kat! En hoewel ik me goed kan voorstellen dat je naar de dierenarts wilt, zou ik eerst blijven aandringen/aangeven bij de buren dat je écht moeite hebt om de buurkat zo te zien en dat je sterk aandringt op een bezoek aan de dierenarts. Stel dat hij iets heeft wat wellicht je eigen kat ook kan krijgen (en dit bedoel ik niet lullig. wellicht helpt dit argument de buren overstag te krijgen)
Ik zou er meteen mee naar de DA gaan, het welzijn van de kat staat voorop. En bovendien; is het ook al niet 'half' jouw kat aangezien hij vaak bij jou is en ook eten van je krijgt?

Gewoon doen! En ik zou het niet nog eens overleggen met de buren, want als zij dan nóg uitdrukkelijker 'nee' zeggen (of zelfs kwaad worden) wordt het alleen maar moeilijker om alsnog naar de DA te gaan.
Maar is het echt heel gek dat ik TO aanraadt van te voren serieus te bedenken hoeveel zij er voor over wil hebben?

En als ik toch aannames doe: stel kat blijkt behoorlijk ziek en de buren zeggen: "doe maar inslapen, TO trek de portemonnee even."

Wil jij dat ook betalen TO?

Ik vind het echt niet gek om van te voren een aantal scenarios door te lopen, zodat je nu al weet waar je staat.
Ik vind dit een hele moeilijke.

Ik kan niet zeggen wat je zou moeten doen, alleen wat ik zelf zou doen.

ik zou de dierenbescherming bellen. niet om de buren aan te geven, maar om advies in te winnen wat de beste weg is.

een dierenarts een kat ten onderzoek geven die niet van jou is,.. ik denk/vraag me af of ze dit wel willen/mogen.

Dat de kat ziek is , is buiten kijf.

komt nog bij, wat al eerder geopperd is: hoe ver wil je gaan. Het is niet gezegd dat het een dure behandeling is die het diertje moet ondergaan, maar het kàn wel. Wat als er een speciaal dieet moet komen? zo te lezen heb ik niet de indruk dat zij ervoor zullen zorgen dat het diertje dat ook echt krijgt. Hoeveel geld wil jij aan een kat besteden die niet van jou is?

Wat je zou kunnen doen:

adopteer 'm! ga naar je buren, zeg dat hij jouws inziens ziek is en dat je hem van hen wilt overnemen, tegen de kosten van de dierenarts, desnoods via een 'koopcontract'volgens mij zijn die te downloaden ergens. het eigendom gaat dan naar jou, dan is het JOUW kat en kan jij beslissen en heb je ook geen hommels met de buren. jullie katten kunnen met elkaar over weg, ik zie alleen een win win situatie hier!

oh, en voor jou: omdat je je bekommert om dat beestje.
quote:kookwekkertje01 schreef op 21 juni 2010 @ 16:36:

Een wormenkuur kan nooit kwaad, zei ze. Ik ga toch maar naar de buren om te vertellen wat mij is verteld. Al voel ik me nu de bemoeizieke buurvrouw, het voelt toch ook wel goed om in ieder geval iets te doen.Ik denk dat je ook niet meer kunt doen dan dit met hen overleggen. Als zij weigeren de kat te laten behandelen, dan is dat hun keuze.

Maar ik kan het me haast niet voorstellen, als jij nu vertelt wat de dierenarts heeft gezegd...... Even afwachten wat ze zeggen! Succes met het gesprek in ieder geval. Ik vind je dapper en lief dat je zo voor de poes opkomt!
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven