Geld & Recht alle pijlers

recht of plicht kind naar vader?

22-06-2010 08:50 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn ex en ik zijn inmiddels al 2 jaar uit elkaar, er bestaat een omgangsregeling die bij de rechter is vastgelegd.

Nu wil mijn oudste zoon (10) niet altijd het hele weekend naar zijn vader.

Is hij verplicht te gaan of mag hij gaan?

En moet hij dat dan zelf melden aan zijn vader of mag ik dat ook doen?

Alvast hartelijk bedankt!
waarom wil je zoon niet naar zijn vader?
Hij is tien en heeft nog niks te willen lijkt me.

Als je zoon zegt niet meer bij jou te willen zijn, zou je dat dan ook overwegen?
In mijn ogen is het van ouder en kind een recht elkaar te zien en geen plicht. Je kunt de vader volgens mij ook niet dwingen. Als je zoon niet wilt en jij staat er achter dan kun jij natuurlijk bellen. Maar als ik naar de verhoudingen tussen mij en mijn ex kijk dan zou ik mijn kind zelf laten bellen om te vertellen dat zij niet wil komen, omdat ik anders de gebeten hond ben en hij mij (weer) gaat beschuldigen van van alles. Maar goed ik heb er verder geen verstand van dus misschien klopt het niet wat ik zeg.

Ik zou wel eerst eens goed praten met je zoon. Waarom wil hij niet, is daar een goede reden voor?
Erger u niet, verwonder u slechts!
Beetje vreemd dat je meteen de vraag stelt of ie wel of niet verplicht moet gaan. In plaats van dat je de vraag stelt hoe je bepaalde dingen op kunt lossen zodat je kind wel graag naar papa gaat. Vind je het belangrijk dat je kind ook het contact met zijn vader houdt?
Kun je het er niet gewoon met knul en je ex over hebben? Simpel "melden" lijkt mij een no go.
quote:absoluteEinstein schreef op 22 juni 2010 @ 08:57:

Als je zoon zegt niet meer bij jou te willen zijn, zou je dat dan ook overwegen?Maar een kind van 10 moet je wel serieus nemen. Dus uitzoeken waarom hij niet naar zijn vader wil. En de reden bespreken met ex. Uiteindelijk moet je kind niet ongelukkig naar zijn vader gaan.
Een kind wil natuurlijk in 't weekend met z'n vriendjes kunnen spelen en als de vader niet in dezelfde regio woont, dan kan dat niet. Elke keer weggerukt worden uit je sociale leven lijkt me ook niet fijn. Zou beter zijn als gescheiden ouders verplicht zouden worden binnen 10 km van elkaar te blijven wonen tot de kids 18 zijn.
Volgens een rechter heeft je kind nog geen inspraak. Pas vanaf 14 geloof ik. En vanaf twaalf kunnen ze gehoord worden. Verder ben ik het met AE eens. Mijn kinderen wonen bij mijn ex en als ze een weekend niet naar mij zouden willen, moeten ze of een hele goede reden hebben en anders komen ze gewoon.

Verder vind ik dat de ouders onderling af horen te zeggen niet via het kind. Maar dat is persoonlijk.
quote:absoluteEinstein schreef op 22 juni 2010 @ 08:57:

Als je zoon zegt niet meer bij jou te willen zijn, zou je dat dan ook overwegen?Dat ik tien was wilde ik niet meer naar mn vader omdat die heel het weekeind dronken was.(+ schreeuwen en slaan!) Dronk als hij met ons nog in de auto moest)rustig een half kratje of nog meer achter zijn kiezen !) . Ik vind het heel erg als iemand had gezegd dat ik niks te willen had omdat ik pas 10 was!
hij wil een avond met ons mee naar een evenement, hier kwam hij zelf mee aan.

hij heeft ook op eigen initiatief een mail naar zijn vader gezonden om te vragen of hij het goed vind.

dit kwam niet bij mij vandaan.

ook heeft hij binnenkort een kamp waarvan hij pas op zaterdag terugkomt terwijl hij omp vrijdagavond al naar zijn vader zou moeten.

even ter reactie op absolute einstein...heeft een kind van 10 dan geen eigen mening of wil? Volgens mij wel...en als hij besluit liever bij zijn vader te willen wonen dan zal dat via de rechter geregeld worden als hij 12 is, zo is het immers geregeld in nederland. Waar het mij om gaat is, moet hij als hij niet wil naar zijn vader of mag hij....
quote:elninjoo schreef op 22 juni 2010 @ 09:03:

Een kind wil natuurlijk in 't weekend met z'n vriendjes kunnen spelen en als de vader niet in dezelfde regio woont, dan kan dat niet. Elke keer weggerukt worden uit je sociale leven lijkt me ook niet fijn. Zou beter zijn als gescheiden ouders verplicht zouden worden binnen 10 km van elkaar te blijven wonen tot de kids 18 zijn.Kunnen ze nog steeds niet met dezelfde vriendjes spelen. Dan moeten ze in dezelfde stad(of dorp) wonen.
quote:Sanmi schreef op 22 juni 2010 @ 09:00:

[...]

Maar een kind van 10 moet je wel serieus nemen. Dus uitzoeken waarom hij niet naar zijn vader wil. En de reden bespreken met ex. Uiteindelijk moet je kind niet ongelukkig naar zijn vader gaan.

Dit lijkt me de beste oplossing.

Kamp lijkt me toch dat hij daar gewoon heen moet kunnen.

Mijn vriendin is ook gescheiden en met zoiets als dat evenement overlegt ze met ex en plannen ze een andere dag of weekend. Maar ja, dat moet wel kunnen dat vader en moeder daar allebei soepel mee omgaan.
verder is de relatie tussen ex en mij zeer gespannen, persoonlijk contact is er niet, dit neemt niet weg dat ik me altijd aan de omgang houd.

zoon heeft buiten mijn medeweten om een mail naar zijn vader gezonden met een vraag dus geen mededeling.
Kamp/evenment regel je toch in onderling overleg? Dan ruilen jullie toch een weekend?
quote:bon1 schreef op 22 juni 2010 @ 09:04:

hij wil een avond met ons mee naar een evenement, hier kwam hij zelf mee aan.

hij heeft ook op eigen initiatief een mail naar zijn vader gezonden om te vragen of hij het goed vind.

dit kwam niet bij mij vandaan.

ook heeft hij binnenkort een kamp waarvan hij pas op zaterdag terugkomt terwijl hij omp vrijdagavond al naar zijn vader zou moeten.

Als (een van) beide ouders hier al niet op een normale en flexibele manier mee om kunnen gaan in het kader van 'geven en nemen', dan lijkt me dat toch wel een triest geval.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:jomaan10 schreef op 22 juni 2010 @ 09:05:

[...]

Kunnen ze nog steeds niet met dezelfde vriendjes spelen. Dan moeten ze in dezelfde stad(of dorp) wonen.Dan kunnen ze makkelijker weggebracht/opgehaald worden voor 'n middagje spelen en/of naar de vaste sportclub (10 km is 10-15 minuten rijden) dan wanneer de vader op 50 km woont.
En wat was de reactie van vader op die mail?
quote:Dahlia74 schreef op 22 juni 2010 @ 09:07:

Kamp/evenment regel je toch in onderling overleg? Dan ruilen jullie toch een weekend?Of blijft hij een weekend/dagje bij jou. Dat moet wel gewoon kunnen.
hij zou dan ipv vrijdagavond op zaterdagochtend komen deze keer...dus niet het hele weekend wordt afgeketst...
quote:bon1 schreef op 22 juni 2010 @ 09:06:

verder is de relatie tussen ex en mij zeer gespannen, persoonlijk contact is er niet, dit neemt niet weg dat ik me altijd aan de omgang houd.

zoon heeft buiten mijn medeweten om een mail naar zijn vader gezonden met een vraag dus geen mededeling.Dus het is meer een machtsspelletje tussen de ouders als een probleem van een kind wat een keer wil wisselen van dag.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:bon1 schreef op 22 juni 2010 @ 09:06:

zoon heeft buiten mijn medeweten om een mail naar zijn vader gezonden met een vraag dus geen mededeling.

Lastig !

als exen hoef je niets meer met elkaar te schaften te hebben.

maar jullie blijven de ouders van jullie kind(eren)

en ik denk dat goede communicatie op dat vlak essentieel is als het aankomt op de opvoeding van jullie kinderen.
eininjoo, daar heb je wel gelijk in.
de vader heeft overigens nog geen enkele reactie op de mail gegeven.

ruilen is geen optie daar staat de ex in geen geval voor open.

de andere kinderen gaan wel gewoon op vrijdagavond heen.

het is dus niet zo dat ik op enige wijze probeer de kinderen daar weg te houden, helaas is de situatie zo dat contact niet mogelijk is zonder tussenkomst van de rechter. Dit komt oa door een mishandeling etc van zijn kant af. helaas....
Juridisch gezien is je zoon verplicht op de afgesproken tijden naar zijn vader te gaan, en ben jij verplicht ervoor te zorgen dat hij die regeling kan nakomen. Zaken als kamp zijn een andere situatie: dan is hij noch bij jou, noch bij zijn vader. Het zou wel netjes zijn als je met je ex overlegt voor je hem opgeeft voor een kamp dat deels in zijn weekend valt. Misschien heeft hij zelf ook plannen met zoon gemaakt.

Met leuke uitstapjes en evenementen ben ik nogal terughoudend. Ik plan ze óf met de kinderen (als ze leuk zijn voor de kinderen) op een dag dat ze bij mij zijn, of ik plan ze voor mezelf. De kinderen bepalen niet zelf of ze meegaan naar een uitstapje dat ik voor mezelf plan. Ik neem die beslissing dus zelf op voorhand en ben daar duidelijk over tegen de kinderen. Als ik dus iets leuks ga ondernemen op een dag dat zij bij hun vader zijn, dan is dat iets waar zij sowieso niet naar mee hadden gemogen. Ik wil namelijk niet dat ze het idee krijgen dat ze iets missen als ze naar hun vader gaan.

Duidelijkheid is dus het devies, zou ik zeggen.
Ga in therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven