Geld & Recht alle pijlers

recht of plicht kind naar vader?

22-06-2010 08:50 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn ex en ik zijn inmiddels al 2 jaar uit elkaar, er bestaat een omgangsregeling die bij de rechter is vastgelegd.

Nu wil mijn oudste zoon (10) niet altijd het hele weekend naar zijn vader.

Is hij verplicht te gaan of mag hij gaan?

En moet hij dat dan zelf melden aan zijn vader of mag ik dat ook doen?

Alvast hartelijk bedankt!
ik heb echt geprobeerd om het contact goed te houden...helaas heb je daar 2 partijen voor nodig, maar ik zou nooit de kinderen tegen hun eigen vader opzetten, het blijft hun vader ongeacht wat hij allemaal heeft gedaan.

ik zal ook nooit de kinderen als machtsmiddel inzetten, daar heb ik geen kinderen voor gekregen.

net als elke andere ouder hoop ik dat ze opgroeien tot mooie mensen met een eigen mening, en dat stimuleer ik.
Dus kan de vader nog steeds zeggen "dat je op zaterdagochtend komt is geen probleem, want zo'n kamp is hartstikke leuk!"... Bij het evenement zou ie kunnen zeggen "nee". Ik weet niet wat voor evenement het is (hoe speciaal voor kind), maar bij gewoon een evenement zou ik de weigering van vader kunnen begrijpen... Probeer eerst eens een reactie van vader te krijgen voordat je op basis van meest negatieve scenario allerlei dingen gaat bedenken.
Bon is eventueel met een mediator blijven communiceren met je ex een idee.

met een neutrale derde erbij , helpt vaak wel .

(brul maar wat hoor , misschien heb je zuks al geprobeert)
Mishandeling? Is het wel veilig dat de kinderen zonder toezicht naar hem toe gaan dan? Of heb je iets geregeld op dat punt?
Ga in therapie!
ik heb meerdere keren mediation voorgesteld, maar ook daar geen enkele reactie op.
Helemaal eens met dubiootje!
omtrent de mishandeling is alles gelukkig afgehandeld en goed geregeld.
Vervelend voor je TO, dat het alleen kan met tussenkomst van de rechter. Heb zelf een goed contact met ex.
Ik zou je ex een mail sturen dat je niet wist dat zoon hem had gemaild met deze vraag en aangeven dat je met zoon zult praten, en dat alle afspraken over de omgangsregeling tussen jullie beiden zullen worden gemaakt, zonder tussenkomst van zoon.

Dan zou ik met zoon praten, uitleggen dat je niet wilt dat hij op eigen houtje afspraken tussen jou en zijn vader (!) verandert en dat hij alles met jou kan bespreken. Als jij het goedvindt, stel jíj het voor aan zijn vader.

(Zijn vader is nu namelijk de gebeten hond als hij nee zegt, dat is niet eerlijk.) Je kan in zo'n geval ook zeggen dat je erover na zal denken, ondertussen ex mailen of hij akkoord gaat, en als hij nee zegt (of niet reageert) tegen zoon zeggen dat jij het niet goedvindt. Dan hoeft je zoon helemaal niets mee te krijgen van de weigering van zijn vader.
Ga in therapie!
quote:bon1 schreef op 22 juni 2010 @ 09:18:

omtrent de mishandeling is alles gelukkig afgehandeld en goed geregeld.Mag ik vragen wat je daaronder verstaat? Er is nul communicatie van de kant van vader, in hoeverre is het dan goed afgehandeld en goed geregeld?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 22 juni 2010 @ 09:19:

I Je kan in zo'n geval ook zeggen dat je erover na zal denken, ondertussen ex mailen of hij akkoord gaat, en als hij nee zegt (of niet reageert) tegen zoon zeggen dat jij het niet goedvindt. Dan hoeft je zoon helemaal niets mee te krijgen van de weigering van zijn vader.En dan ben jij dus de gebeten hond.
Kamp is een vaststaand iets waar niets mee te regelen valt.

Ik denk dat het niet uit moet maken bij welke ouder het kind op dat moment is maar dat dat gewoon door moet kunnen gaan.

Maar uitstapjes en evenementen kan je inderdaad niet zomaar plannen in zijn weekenden zonder overleg.

Gelukkig kunnen ex en ik wel goed door 1 deur maar ik heb ook gezegd dat verjaardagen enz in eigen weekenden gepland moeten worden.

Steeds wisselen is ook niet goed voor de kinderen.

Je zoon is in principe verplicht naar zijn vader te gaan (want hij staat onder jullie ouderlijk gezag en jullie hebben dat afgesproken met of zonder tussenkomst van de rechter) en jij bent verplicht dit te faciliteren. Vader is ook verplicht de omgang na te komen.

Voor een evenement met jou zou ik het niet aan vader voorleggen, het kamp wel. De verhouding tussen jullie is niet goed genoeg om flexibiliteit te vragen in belang van de andere ouder. Het kamp, daar is alleen het belang van je kind bij gebaat. Vaders tijd gaat niet naar jou.

Bij evenementen met het gezin: verzet het evenement naar een weekend dat het wel kan en anders is het jammer. De andere kinderen gaan toch ook niet mee? Die gaan toch ook gewoon naar vader dat weekend? Ik zou je zoon duidelijk maken dat er voor hem wat dat betreft geen uitzondering wordt gemaakt. En dat dit niet afhankelijk is van de goed of afkeuring van vader, maar van de afspraken die jij en vader daar over hebben gemaakt.

oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:jomaan10 schreef op 22 juni 2010 @ 09:22:

[...]

En dan ben jij dus de gebeten hond.Precies, en dat is ook zoals het hoort. Als jij het goedvindt dat je zoon meegaat naar een evenement dat in het weekend valt dat hij naar zijn vader zou gaan, dan ben jij daar verantwoordelijk voor. Dan moet je je kind nee verkopen. Dat heet opvoeden
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 22 juni 2010 @ 09:35:

[...]

Precies, en dat is ook zoals het hoort. Als jij het goedvindt dat je zoon meegaat naar een evenement dat in het weekend valt dat hij naar zijn vader zou gaan, dan ben jij daar verantwoordelijk voor. Als het dan niet door kan gaan, dan moet je je kind nee verkopen. Dat heet opvoeden Beetje flauw om de verantwoordelijkheid daarvoor bij je ex te leggen.
Ga in therapie!
Ok, dubiootje, daar heb je gelijk in. Kan alleen zelf wel alles met ex bespreken en regelen.
Dat is dan weer het nadeel van kampen. Ze kunnen moeilijk van een klas of een voetbalclub rekening houden met alle bezoekregelingen....

Daarnaast vind ik dat vader in dit geval zijn zoon het pleziertje zou moeten gunnen. Maar ja, het moet bijvoorbeeld wel kunnen in verband met de afstand. Als vader daarvoor twee keer bijvoorbeeld naar de andere kant van het land moet rijden om eerst de andere kinderne op te halen en de dag erna weer om de oudste te halen.... Kan ik me indenken dat hij dat niet wil.
quote:jomaan10 schreef op 22 juni 2010 @ 09:05:

[...]

Kunnen ze nog steeds niet met dezelfde vriendjes spelen. Dan moeten ze in dezelfde stad(of dorp) wonen.Zelfs dan vaak niet eens, kunnen het beste in dezelfde wijk wonen wat betreft spelen met vriendjes.
Als een kamp betekent dat het consequenties voor beide ouders heeft zou er naar mijn mening eerst afstemming tussen beide ouders moeten zijn voordat 1 van beide ouders een toezegging richting kind doet. Dan is ook niemand de gebeten hond, dan kan de boodschap zijn 'papa en mama hebben besloten dat het niet kan'.
quote:Robin1973 schreef op 22 juni 2010 @ 10:01:

Als een kamp betekent dat het consequenties voor beide ouders heeft zou er naar mijn mening eerst afstemming tussen beide ouders moeten zijn voordat 1 van beide ouders een toezegging richting kind doet. Dan is ook niemand de gebeten hond, dan kan de boodschap zijn 'papa en mama hebben besloten dat het niet kan'. als het een schoolkamp betreft, gaat dit volgens mij niet op. Het is mede tijdens schooltijd en volgens mij moeten kinderen dan mee.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Voor zover ik weet moet hij gewoon naar zijn vader, tenzij er in overleg iets anders geregeld kan worden. (Dat is hier tenminste ook het geval.) Hij heeft tot zijn twaalfde, voor de wet tenminste, niets te willen.

Kijk, als Zizimans oudste (ook tien) een keer niet wil komen is dat ook goed, maar dan wel met een goede reden. En ja, op die leeftijd is maar-ik-wil-buitenspelen-met-mijn-vrienden-en-bij-jullie-is-het-saai voor ons ook een goede reden. Eens in de zoveel tijd. Een feestje of evenement ook. Maar dit moeten wel uitzonderingen blijven vind ik.
Jullie hebben gewoon te overleggen. Het kan verschrikkelijk vervelend zijn dat je kind niet naar een uitje kan van jouw kant omdat hij naar zijn vader moet, maar dat is nu eenmaal zo.

Het enige wat ik je kan aanraden is om niet te mee te doen met zijn inflexibiliteit. Dus als je ex jouw wat vraagt wat in jullie tijd is en jij vindt het wel leuk c.q. belangrijk genoeg voor je kind (belangrijkste: je kind vindt het leuk), laat hem dan gewoon gaan. Niet denken van: van jouw mag ook niets dus van mij ook niet.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:elninjoo schreef op 22 juni 2010 @ 09:03:[...] Zou beter zijn als gescheiden ouders verplicht zouden worden binnen 10 km van elkaar te blijven wonen tot de kids 18 zijn.Mooi toch, van die vaststaande opvattingen over allerlei zaken. Zo lekker flexibel ook.
@Elninjoo

Als 1 van de ouders geen contact wilt met de ander en niet flexibel kan of wil zijn dan kan je zelfs buren van elkaar zijn en je kind in die tijd niet zien.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:misspoez schreef op 22 juni 2010 @ 10:22:

[...]

Mooi toch, van die vaststaande opvattingen over allerlei zaken. Zo lekker flexibel ook.het is misschien niet flexibel, maar kan het in dit geval wel eens zijn met Elninjoo. Verplichten is misschien een stap te ver, maar waar mogelijk zouden ouders idd niet te ver van elkaar moeten gaan wonen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven