Kleine moestuin

dinsdag 9 februari 2010 om 20:53
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?
Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
vrijdag 25 juni 2010 om 09:08
quote:yasuko schreef op 25 juni 2010 @ 08:44:
Weten jullie misschien of een vijgenplant een aanrader is op een balkon?
Ik zag er eentje in een tuincentrum met wat vruchten eraan.
Een vijgenboom op het balkon is wel een ellende in de winter, omdat een pot weinig bescherming geeft tegen vorst.
Je moet dan tegen de winter de pot goed inwikkelen met jutte, en daar rond bolletjes-plastic doen.
In de tuin is het iets makkelijker, als je over een beschutte, maar toch zonnige plaats beschikt, want veel zon heeft hij wel nodig.
Daar kunnen de wortels diep in de grond, en bevriezen ze niet.
Hij kan wel uitgroeien tot een flinke boom hoor.
Weten jullie misschien of een vijgenplant een aanrader is op een balkon?
Ik zag er eentje in een tuincentrum met wat vruchten eraan.
Een vijgenboom op het balkon is wel een ellende in de winter, omdat een pot weinig bescherming geeft tegen vorst.
Je moet dan tegen de winter de pot goed inwikkelen met jutte, en daar rond bolletjes-plastic doen.
In de tuin is het iets makkelijker, als je over een beschutte, maar toch zonnige plaats beschikt, want veel zon heeft hij wel nodig.
Daar kunnen de wortels diep in de grond, en bevriezen ze niet.
Hij kan wel uitgroeien tot een flinke boom hoor.

vrijdag 25 juni 2010 om 09:55
Super Suze, de eerste courgette geoogst! Bij ons beginnen de bloemen zich te ontwikkelen. We hebben 6 planten, dus ik hoop op een flinke oogst.
Met de aardappelen gaat het niet beter. Bedankt voor het meedenken. Ik heb ze nogmaals onderworpen aan een uitgebreide controle, maar kan echt geen kevers of larven vinden. Bij de tomaten zag in inmiddels ook enkele op dezelfde manier aangevreten bladeren... Verder groeien ze goed.
Onze radijzen, witte kolen (5), rode kolen (2), spitskolen (2) en bloemkolen (2) groeien goed. Sla lukt niet meer (alleen op het balkon), alle kleine plantjes worden onmiddellijk door de slakken aangepakt. De boerenkool en winterbietjes komen mooi op. Tussen alle opkomende gerst (uit ons strobed ) staat mais maar die is onherkenbaar, en sperziebonen, maar af en toe verdwijnt er eentje. Ik had 4 augurken uitgeplant waarvan er 2 zijn opgepeuzeld en er 2 nog leven. Maar ik had er ook 2 op het balkon gehouden en die zijn al veel groter. De tuinboontjes zijn heel schattig aan het groeien.
Alle aardbeien zijn nog steeds groen
Met de aardappelen gaat het niet beter. Bedankt voor het meedenken. Ik heb ze nogmaals onderworpen aan een uitgebreide controle, maar kan echt geen kevers of larven vinden. Bij de tomaten zag in inmiddels ook enkele op dezelfde manier aangevreten bladeren... Verder groeien ze goed.
Onze radijzen, witte kolen (5), rode kolen (2), spitskolen (2) en bloemkolen (2) groeien goed. Sla lukt niet meer (alleen op het balkon), alle kleine plantjes worden onmiddellijk door de slakken aangepakt. De boerenkool en winterbietjes komen mooi op. Tussen alle opkomende gerst (uit ons strobed ) staat mais maar die is onherkenbaar, en sperziebonen, maar af en toe verdwijnt er eentje. Ik had 4 augurken uitgeplant waarvan er 2 zijn opgepeuzeld en er 2 nog leven. Maar ik had er ook 2 op het balkon gehouden en die zijn al veel groter. De tuinboontjes zijn heel schattig aan het groeien.
Alle aardbeien zijn nog steeds groen

vrijdag 25 juni 2010 om 12:46
Ik heb nog nooit vijgen gegeten. Maar ik vind een vijgenboom wel erg mooi!
Genieten jullie ook zo van alles wat groeit en bloeit?
Ik heb onlangs een Brugmansia gescoord, die ruikt echt HEERLIJK!
Wat gaaf dat de eerste courgette al geoogst is zeg!
Hier ook een paar bloemen in wording gespot.
Tiny Tim en Balkonstar tomaten doen het goed hier. De snackkomkommer heeft geel blad, weet iemand wat dit betekent?
Genieten jullie ook zo van alles wat groeit en bloeit?
Ik heb onlangs een Brugmansia gescoord, die ruikt echt HEERLIJK!
Wat gaaf dat de eerste courgette al geoogst is zeg!
Hier ook een paar bloemen in wording gespot.
Tiny Tim en Balkonstar tomaten doen het goed hier. De snackkomkommer heeft geel blad, weet iemand wat dit betekent?
vrijdag 25 juni 2010 om 12:46
vrijdag 25 juni 2010 om 14:03
quote:yasuko schreef op 25 juni 2010 @ 12:46:
[...]
Waarom moeten ze openbarsten, die in de winkel liggen zijn toch ook niet opengebarsten?
Zien de vruchten er wel net zo uit?
Het gaat mij echt om de vijgen
Als ze openbarsten, weet je zeker dat ze rijp zijn.
Die in de winkel zijn meestal nogal droog, doordat ze te vroeg geplukt zijn .
Natuurlijk zien ze er net zo uit, vijgen zijn vijgen hoor, peervormig, maar wel korter, eerst groen, daarna donker paars.
[...]
Waarom moeten ze openbarsten, die in de winkel liggen zijn toch ook niet opengebarsten?
Zien de vruchten er wel net zo uit?
Het gaat mij echt om de vijgen
Als ze openbarsten, weet je zeker dat ze rijp zijn.
Die in de winkel zijn meestal nogal droog, doordat ze te vroeg geplukt zijn .
Natuurlijk zien ze er net zo uit, vijgen zijn vijgen hoor, peervormig, maar wel korter, eerst groen, daarna donker paars.
vrijdag 25 juni 2010 om 21:52
Hallo!
@jody, jammer van je okra. Hier is het ook nog niet veel hoor. Ze staan nog steeds binnen. Vorige week zat er ene bloem in eentje. Die meteen dor werd. Op die plek zit nu wel een soort bolletje. Bus héél misschien heb ik straks 1 okraboontje. Ik vind er niks aan die okra. Veel te lastig. Ik word juist altijd blij van planten die ik zo kan zaaien en dat het dan vanzelf gaat.
@ heli, ik had 9 juni onthouden. En die nick, ik dacht aan je eigen verjaardag ahum
@eefje, ik doe altijd tijdelijk een deksel van een kweekkasje over prille slaplantjes. Als ze dan stevig zijn, haal ik hem weer weg.
En die aardappelen; je eet toch de knollen. waarschijnlijk boeit het helemaal niet wat er bovengronds mee gebeurd.
Vijgenplant is mooi hoor! staat ook nog op mijn verlanglijst, maar ja, duur inderdaad.
En ik heb een paar iniemini tomaatjes hangen aan de pendulina red tomaatjes.
@jody, jammer van je okra. Hier is het ook nog niet veel hoor. Ze staan nog steeds binnen. Vorige week zat er ene bloem in eentje. Die meteen dor werd. Op die plek zit nu wel een soort bolletje. Bus héél misschien heb ik straks 1 okraboontje. Ik vind er niks aan die okra. Veel te lastig. Ik word juist altijd blij van planten die ik zo kan zaaien en dat het dan vanzelf gaat.
@ heli, ik had 9 juni onthouden. En die nick, ik dacht aan je eigen verjaardag ahum
@eefje, ik doe altijd tijdelijk een deksel van een kweekkasje over prille slaplantjes. Als ze dan stevig zijn, haal ik hem weer weg.
En die aardappelen; je eet toch de knollen. waarschijnlijk boeit het helemaal niet wat er bovengronds mee gebeurd.
Vijgenplant is mooi hoor! staat ook nog op mijn verlanglijst, maar ja, duur inderdaad.
En ik heb een paar iniemini tomaatjes hangen aan de pendulina red tomaatjes.
vrijdag 25 juni 2010 om 22:00
Yeah een mini-tomaatje!!!
Ik neem je niks kwalijk, hoor, wat betreft data. Maar als ik de 9e was uitgerekend, dan was ik inderdaad wel heul erg over tijd aan het gaan Ik vind het hardstikke lief van je dat je zo aan me dacht
Hier ook eindelijk! twee vruchtbeginselen van de courgette gezien. En de tomaat Garden Pearl zit vol vol vol met bloemen! Ook in de aardappels heb ik al het begin van bloemtrosjes gezien, dus het gaat helemaal goed komen.
De eerste aardbeien zullen volgende week oogstklaar zijn, denk ik. Heb ik nu al zin in!
Ik neem je niks kwalijk, hoor, wat betreft data. Maar als ik de 9e was uitgerekend, dan was ik inderdaad wel heul erg over tijd aan het gaan Ik vind het hardstikke lief van je dat je zo aan me dacht
Hier ook eindelijk! twee vruchtbeginselen van de courgette gezien. En de tomaat Garden Pearl zit vol vol vol met bloemen! Ook in de aardappels heb ik al het begin van bloemtrosjes gezien, dus het gaat helemaal goed komen.
De eerste aardbeien zullen volgende week oogstklaar zijn, denk ik. Heb ik nu al zin in!

zaterdag 26 juni 2010 om 19:55
@ spicegirl: de slaplantjes stonden in de koude bak, en werden daar opgegeten. Toen heb ik er per plantje plastic bakjes overheen gezet, en toen bleven de meesten staan. Maar toen de bakjes echt te klein werden, en de slaplantjes dus echt al best groot, heb ik ze weer moeten verwijderen. Resultaat: volgende dag alle plantjes weg
Overigens hoop ik inderdaad dat het ondergronds gewoon nog goed gaat met de aardappelplanten!
Vandaag vond ik slijmsporen op mijn aardappelplanten. Dus misschien zijn het toch gewoon slakken! Slakken met een sterke voorkeur voor aardappelplanten (en sla natuurlijk)? Bestaat dat?
Vanavond lekkere maaltijdsalade gegeten met kropsla (de laatste), rucola en radijzenblad uit de tuin. En een ander groen blaadje (zaadjes uit Iran gekregen van een vriend en geen idee wat het is). Het is behoorlijk pittig, de smaakt lijkt wat op tuinkers, maar de blaadjes zijn veel groter.
Overigens hoop ik inderdaad dat het ondergronds gewoon nog goed gaat met de aardappelplanten!
Vandaag vond ik slijmsporen op mijn aardappelplanten. Dus misschien zijn het toch gewoon slakken! Slakken met een sterke voorkeur voor aardappelplanten (en sla natuurlijk)? Bestaat dat?
Vanavond lekkere maaltijdsalade gegeten met kropsla (de laatste), rucola en radijzenblad uit de tuin. En een ander groen blaadje (zaadjes uit Iran gekregen van een vriend en geen idee wat het is). Het is behoorlijk pittig, de smaakt lijkt wat op tuinkers, maar de blaadjes zijn veel groter.

zondag 27 juni 2010 om 19:41
Hm, misschien wel! Maar het heeft helemaal geen gelobde blaadjes (het lijkt misschien wel zo op dat blaadje dat een beetje naar voren hangt, maar dat is denk ik aangevreten oid). Die breedbladige tuinkers is het volgens mij niet, want de blaadjes zijn rond en niet puntig. Ik heb zelf ook flink gegoogled maar ben er nog niet echt uit. Rucola komt wel het meest in de buurt geloof ik.
Overigens was de vangst in mijn biervallen vanmorgen 6 slakken. Lijkt me een topje van de ijsberg. Maar goed, wel 2 heeele dikke gevangen bij de aardappelen!
Overigens was de vangst in mijn biervallen vanmorgen 6 slakken. Lijkt me een topje van de ijsberg. Maar goed, wel 2 heeele dikke gevangen bij de aardappelen!

zondag 27 juni 2010 om 22:20
Vijf (!!) bloemen in de courgette!
Aardbeien zijn in de maak!
Twee komkommerplanten zitten al met 4 bloemen (in wording) elk!
(moet je dat nog helpen, qua bestuiven, eigenlijk?)
En:
Onze waterpomp doet het eindelijk weer! Man heeft hem gelukkig toch nog kunnen fixen en dus kan ik morgen naar hartelust de hele dag de pomp aanzetten Hehe eindelijk! (Kraanwater is een beetje too expensive, met 900m2 te besproeien, dus heb minimaal gesproeid, de afgelopen tijd)
maandag 28 juni 2010 om 22:11
net de eerste oogst van de tuin gehaald
het kruidenhoekje groeit weelderig door zelfs de peterselie die gaat gewoonlijk altijd dood bij mij
de sla en de andijvie die zijn lekker aan het groeien in het zonnetje
eerst bloem in mn courgette
en ook twee bloemen in mn komkommer
mn tomaat in bloei
en knoppen in de paprika
het kruidenhoekje groeit weelderig door zelfs de peterselie die gaat gewoonlijk altijd dood bij mij
de sla en de andijvie die zijn lekker aan het groeien in het zonnetje
eerst bloem in mn courgette
en ook twee bloemen in mn komkommer
mn tomaat in bloei
en knoppen in de paprika