Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
ben ik weer...

sinds gisterochtend drinkt dochter (3,5 mnd) slecht, heel slecht. de eerste voeding neemt ze maar vanaf de tweede is het een slokje en dan loslaten en gillen, twee slokjes en weer loslaten en gillen, gisteravond om 8 uur goed gedronken en om half 12 weer alleen maar gillen (wat kan ik daar slecht tegen, ik denk dan echt kind, hou je hoofd) uiteindelijk vanochtend heul vroeg weer goed gedronken en nu weer alleen maar aan het gillen.... wat kan er mis zijn?

moet ik proberen of ze uit een flesje gekofde melk wilt?
Hi vlinder! Tegen dat gegil kan ik ook heel slecht.

Ben op zo'n moment dan heel blij dat ik geen alleenstaande moeder ben maar nog een man heb rondlopen Heeft ze misschien spruw? Je zou in haar mondje kunnen kijken of ze een witte waas of witte stipjes heeft zitten.

Een flesje afgekolfde melk kan je natuurlijk altijd proberen als je denkt dat ze anders uitdroogt (te weinig binnenkrijgt).. anders zou ik het niet doen.
nee geen spruw volgens mij, niets te zien iig.

ze heeft 40cc gedronken met een flesje (dan was ze heel even stil) en ligt nu met een speentje en haar handen te spelen. maar 40cc is niet genoeg voor d'r dus ze zal zo wel weer honger krijgen...

waarom kan ik beter geen flesje geven?

gelukkig is het morgen weekend en kan ik de zorg weer met manlief delen. vandaag moet ik ng de hele dag met d'r op pad...
Wat gek vlinder. Heb je misschien een heftig tsr, dat ze schrikt van de melk die er uitspuit? Eerst een beetje druk eraf kolven? Even een lk bellen?

Flesje zou ik doen als ze anders niet drinkt, maar blijven aanleggen. Als ze teveel flesjes krijgt kan het zijn dat ze strax niet meer ad borst wil en aanleggen houdt je productie beter op peil. Wel vervelend lijkt me. Helemaal met dit weer. Hoe lang heeft ze dit? Ik zou dus stug doorgaan met aanleggen maar wel flesje geven als het niet lukt en als het problematisch blijft even een lk vragen.

Succes!
Shitterdeshit! Manlief heeft per ongeluk de vriezer open laten staan....Weg voorraad!!! Dit is echt zo k*t!
Aaaah, da's balen

Vandaag dan nog geven van de voorraad die er al ligt en zelf aan het kolven voor nieuwe voorraad? Of gaat dat niet?

He, echt wel heel shit idd
Oh nee! Wat klote!
Ja, geef vandaag steeds ontdooide melk en kolf dan maar elke keer dat hij eigenlijk bij mij zou drinken 1 borst. (hij drinkt er altijd maar 1) .

Hè, en dat net nu hij eindelijk aan de borst drinkt...
Daar was ik weer... met de krampjes na de voeding gaat het inmiddels iets beter (geen idee waar het aan lag, maar goed). Maar, het volgende probleem heeft zich alweer aangediend: meneer spuugt. En niet een mondje teruggeven, nee, hele golven komen eruit bij het boertje. En ook als meneertje al lang en breed weer in zijn bedje ligt, dan wil er ook nog wel eens een plens uitkomen (uren na de voeding nog). Typisch gevalletje van reflux. Ik maak me er niet erg veel zorgen over want hij groeit goed (is 17 dagen oud en al 500 gram boven zijn geboortegewicht).

Mijn dochter had dit ook dus ik herken het wel van haar. Het hoofdeind van het bedje is inmiddels opgehoogd, en dat helpt iets, maar niet alles. Mijn dochter kreeg ingedikte flesvoeding, en dat hielp heel goed. Maar hoe doe je dat bij borstvoeding?
Elska, maar als je overproductie hebt, dan heeft het toch niks met reflux te maken en is indikken ook niet handig toch? Zeker als hij goed groeit zet ik mijn geld op overproductie.

Opgoedgeluk wat een ramp!! Ja, maar meteen opmaken idd. Is alles echt ontdooid? Nou, het is alsof het gewoon niet mag he?
Mmm, ja, misschien is het "gewoon" overproductie. Maar ik heb nog steeds niet helemaal door wat ik daar dan aan moet doen. Geduldig wachten tot het stabiliseert?
Elska: ik heb even gemist hoe oud je kindje is, maar je zou kunnen gaan blokvoeden (even googlen). Of iig eerst een beetje druk van je borsten kolven en dan pas aanleggen.
elska, kijk eens op borstvoedings.com. daar staat onder het kopje problemen ook overproduktie met heel duidelijk allemaal oplossingen. Misschien kan je er wat mee.
Ik heb net de prelogopediste gebeld en ze komt maandag al langs! (als het heel dringend was, was ze zelfs morgenochtend al gekomen). Ik hoop zo dat het nog gaat lukken op deze manier. Ik moet over ruim 2 weken al weer aan het werk, en dan heb ik gewoon veel minder tijd. Al lijkt het me wel makkelijk om ongestoord te kunnen kolven. Reglibaby slaapt overdag bijna niet (alleen in de draagdoek en zeker niet in bed), dus als mijn vriend moet werken is het een heel gedoe om tijd te vinden om te kolven.

Reglibaby drinkt juist moeizaam met dit warme weer. Overdag veel kleine beetjes en dan 's avonds achter elkaar huilen en drinken (binnen een uur ruim 200cc, wat ik erg veel vind voor een kind van 9 weken)
Elska klinkt mij ook eerder als overproductie. Ik heb het bij zoon (nu inmiddels alweer bijna 3 maanden) ook gehad. Hij is een gevalletje comazuipen, hij bleef drinken. Wat ik op een gegeven moment heb gedaan is nog maar 1 borst aanbieden, dan boeren en op speentje/pink laten sabbelen. Had hij dan nog honger kreeg hij nog de andere borst, maar heel vaak was hij voldaan. Sinds dat ik het zo doe is het spugen echt heel veel minder. (was hier ook bij boeren, maar ook uren later)
Oei wat een drama opgoedgeluk! Had je een grote voorraad? (daar ben ik dus zo jaloers op! Net als 2x 175 kolven... Ik kolf al weken nog maar 60-80cc per keer en dochter drinkt op het kdv 2 a 3 flesjes van 180cc. Gelukkig werk ik thuis, dus kan ik makkelijk kolven en probeer ik in het weekend wat meer te pakken, maar het blijft lastig.)
Dank voor de tips, ik ga ermee aan de slag!
Elska, ik bied 1 borst aan en als hij zich binnen het uur (ong, ik kijk niet op de klok) weer meldt krijgt hij dezelfde borst. Wat daarna komt gaat aan de andere kant, daar zelfde ritueel.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Supersmollie1 schreef op 25 juni 2010 @ 14:36:

Elska, ik bied 1 borst aan en als hij zich binnen het uur (ong, ik kijk niet op de klok) weer meldt krijgt hij dezelfde borst. Wat daarna komt gaat aan de andere kant, daar zelfde ritueel.zo heb ik het vanmiddag ook gedaan en dat ging redelijk... so far so good!
quote:Sophy schreef op 25 juni 2010 @ 09:06:

Wat gek vlinder. Heb je misschien een heftig tsr, dat ze schrikt van de melk die er uitspuit? Eerst een beetje druk eraf kolven? Even een lk bellen?

Flesje zou ik doen als ze anders niet drinkt, maar blijven aanleggen. Als ze teveel flesjes krijgt kan het zijn dat ze strax niet meer ad borst wil en aanleggen houdt je productie beter op peil. Wel vervelend lijkt me. Helemaal met dit weer. Hoe lang heeft ze dit? Ik zou dus stug doorgaan met aanleggen maar wel flesje geven als het niet lukt en als het problematisch blijft even een lk vragen.

Succes!

ik denk niet dat het aan het tsr ligt, ze dronk vanochtend vroeg namelijk wel maar de tweede dus heel slecht. erg wisselend... omdat ik vandaag een lange dag had met wat mensen om me heen had ik voor de zekerheid een bevroren flesje in mijn tas gedaan, als ze dan weer zo zou gillen tijdens het aan de borst liggen dan zou ik die kunnen geven. gelukkgi ging voeden goed maar heb die fles uiteindelijk vanmiddag om 5 uur toch laten drinken zodat ik ook een beetje weet wat er per voeding ingaat. ze heeft 110-120 ongeveer gedronken, is dat voldoende? ze is 3,5 mnd en ze weegt nog net geen 5 kilo? normaal 6 of 7 voedingen per dag (borst dus).

ik hoop dat het nu wat beter blijft gaan en anders ga ik inderdaad maar even lk bellen als ze weer zo enorm gaat gillen...

bedankt voor het meedenken in ieder geval weer,,,
Hey Vlinder, al gedacht aan oorontsteking. Dat heb ik gehad bij de oudste, niet drinken aan de borst, en later ook koorts...

Uit de fles dronk ze toen wat beter.

Opgoedgeluk, wat balen van die melk. Had je dat al lang gekolfd ingevroren, bedenk me namelijk net dat je melk bij spruw liever niet moet bewaren ivm herbesmetting.
oh ja, en vlinder, ivm uitdrogen letten op voldoende plasluiers.
@ Vlinder:

Tussen de 110 en 120 zou genoeg moeten zijn.

(gewicht x 150 / aantal voedingen per dag)

Ik heb ook nog even een vraagje: Hoe snel moet je afgekolfde melk invriezen? Ik heb vanochtend wat gekolfd, maar kolf het liefste morgen nog een beetje bij, zodat het samen een hele voeding is.. Maar weet dus niet of dat kan.
Flonneke, als het binnen 24 uur is, kun je het (op dezelfde temperatuur, dus allebei gekoeld) bij elkaar gooien en invriezen.

Opgoedgeluk, dat is echt vreselijk balen. Heeft je man al door het stof gekropen? Ongelooflijk zeg, hoe mannen soms omspringen met de kostbare melk. Ik heb hier ook al eens nijdig de vriezer dichtgegooid omdat vriend hem een stukje open laten staan. Met bijbehorende hormonale reactie naar hem toe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven