Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:germanwings schreef op 23 juni 2010 @ 21:46:

[...]

De meeste ziekenhuizen hebben hier vaak een "stillgruppe" of een "stillcafe" dat wordt vaak geleid door een stillberaterin en mijn ervaring is dat die zich beter uitkennen met bv dan de vk, mss nog een idee om een keer te kijken of er bij jou in de buurt ook zoiets wordt aangeboden.Ja, klopt, er is hier ook een Stillgruppe in de buurt, ga ik volgende week heen!
Tsssk opgoedgeluk dat is mooi idioot van die ha. Ik zou echt een lk bellen en haar met je ha laten bellen. Mijn lk kon ook consulten vragen bij een gerenommeerde ka. Echt doen hoor, dit is dom. En uitlachen? Dat is echt belachelijk. Alsof je er verdorie voor de lol zit.
opgoedgeluk; je bent niet gek hoor! de nystatine die dochter krijgt voor de spruw moet ik ook op m'n tepels deppen. Daarbij heb ik nog een tube miconazol creme die ik op m'n tepels 2x per dag moet smeren.

De spruw is bij dochter weg maar bij mij blijft het steeds sluimerend aanwezig. Ene dag erger dan de andere. Dus dit helpt niet voldoende. De arts van het cb gaf aan dat baby en ik evt ook fluconazol tabletten moeten krijgen als 't niet overgaat. Maar HA denkt er hier ook anders over. grrrrr
Ja, irritant he?! Je wil er gewoon vanaf en je kindje op een fijne manier kunnen voeden.

Opmerking dat het belangrijkste is dat Kruimel nu beter drinkt en goed groeit, was wel logisch, vind ik ook het belangrijkste. En ik snap ook dat hij niet zomaar medicijnen wil voorschrijven. Ik slik zelf echt nooit iets, heb ik nl. een hekel aan en dat ik nu de max. dosis paracetamol per dag slik, zegt genoeg over hoe veel pijn het doet.

Maar zijn opmerking dat de spruw voor mij hooguit 'vervelend' is, schoot bij mij toch even in het verkeerde keelgat...

Ik zal straks eens de LK bellen, misschien dat die nog iets kan doen. En ik begin sowieso vanavond met gentiaan violet. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Spruw sucks. Ik heb het bij beide kinderen veel en vaak gehad, en heb op aanraden van iemand hier Gentiaan Violet besteld.

Echt, nooit meer spruw gehad en binnen 2 dagen was het over!

Ik kan het iedereen aanraden hoor!

(Heb bij eerste ook wel kokosolie gebruikt, geen idee van wie die tip kwam, maar dat hielp preventief)
opgoedgeluk, jouw huisarts spoort niet...

(ik heb gelukkig een zelf bv gevende huisarts....dat scheelt...)
Zo'n gast wens je een gemene tepelklem toe. Gewoon een paar seconden. Dan zegt hij dat soort dingen niet meer. En mijn dochtertje had er echt wel last van.
opgoedgeluk, jij hebt een zelfde soort huisarts als de mijne, resultaat, inmiddels al bijna (even denken) 3maanden spruw hier, omdat huisarts ook weigerde mij wat te geven omdat ik geen klachten had. Na 4 weken en contact met de lactatiekundige kreeg ik eindelijk miconazol voorgeschreven, maar voor mijn baby (toen al bijna 4 maanden oud) weigerde ze daktarin voor te schrijven, moest maar doorgaan met nystatine (hoewel ook daarvan bekend is dat de schimmel daar snel resistent voor wordt.)

Uiteindelijk contact met een kinderarts, en ik heb (nu nog steeds) fungizone. De spruw gaat niet helemaal weg, maar er zijn (bij zowel dochter als mij) geen klachten meer. Ik sta nu dus onder behandeling bij een kinderarts.

En nee, jij bent niet gek, ik heb tegen advies van de huisarts in die fungizone ook op mijn tepels gesmeerd, en binnen 2 dagen waren de klachten weg!

Als ik dit allemaal over had mogen doen had ik eerst (nadat na 2 weken nystatine er geen verbetering was) contact gezocht met een lc, en vandaaruit naar de huisarts.

Ik was op een gegeven moment ook wanhopig, iedereen wil graag dat een kind 6 maanden bv krijgt, maar ik werd dus gewoon tegengewerkt door de huisarts (zo voelde dat althans). Een ha heeft die kennis over bv (meestal) niet. En wat betreft daktarin, in de bijsluiter staat dat het vanaf 3 maanden gegeven mag worden, maar dus zelfs bij een 4 maanden oude baby wilde ze er niet aan hier.

Oh ja, en een opmerking spruw is hooguit vervelend, mijn ha vroeg dus na 8 weken (klungelen), wat voor klachten heeft ze eigenlijk.... GRRRRR

Fungizone sloeg dus goed aan bij ons, en ik herkende mijn kind werkelijk waar niet terug, ze huilde gewoon helemaal niet meer, en sliep de nachten weer door.

Gentiaanviolet daar wil de kinderarts hier liever niet aan (hoewel het mij wel praktisch lijkt, maar 1 x per dag een medicijn in de kind "stoppen".) Ik heb zelf ook twijfels, omdat het op dezelfde wijze werkt als bosbessensap, en ik daar 3 maanden geleden, bij de eerste spruw-tekenen mee ben begonnen, en het alleen erger werd. Ook nystatine, en miconazol (bij mij) werkten helemaal niet. Na ja, ik mag vanmiddag weer terug naar de kinderarts, eens horen wat het beste te doen is nu. (Hoorde dat het al redelijk zeldzaam is dat een kind van 5 maanden nog spruw heeft)

het is in ieder geval goed van je om nu een lk in te schakelen.
Beer, volgens mij werkt Gentiaanviolet niet op dezelfde manier als bosbessensap hoor. Als je al zo lang spruw hebt, zou ik het toch gewoon proberen.

Ik heb nog een nuttige link over spruw, een document met véél informatie over de behandeling van spruw, alle voorkomende middelen worden volgens mij genoemd. Vooral de laatste pagina's kunnen denk ik heel nuttig zijn (misschien ook ter ondersteuning bij een huisarts?)

Link van lactatiekundige Karin de Graaf
Ik denk dat het ook belangrijk is te vermelden dat je Gentiaan Violet niet zomaar bij de apotheek moet gaan halen, maar even moet bestellen..(ik had het via Eurolac)
Net trouwens gekolfd. Ene fles: blauwige melk. Andere fles: groenige melk.

Zou dat nog iets zeggen? De kleur? En het feit dat het verschillende kleuren heeft?
Ghe, kleurtjes melk. Nee, het zegt niets, tenzij je gisteren spinazie gegeten hebt

De eerste fles (twee flessen overigens? Ik had hooguit halve flesjes per keer!) bevat minder vet, meer water, en zal daardoor wat blauwiger zijn, denk ik.
Nope, geen spinazie. Wel sla. Telt dat ook?

Ja, twee flessen van 175. Ik produceer voor de hele straat
wat maf; twee kleurtjes melk! Maar 't zegt volgens mij helemaal niets over je kwaliteit van de melk!

Ik wist trouwens niet dat het uitzonderlijk is om spruw te hebben bij een iets oudere baby. Baby hier is bijna 7 maanden
Is heel normaal hoor gonien. Mijn melk was vaak ook een beetje blauwig. De ene borst anders dan de andere.
Hier ook vaak groene of blauwe melk. Ziet er wat apart uit, maar kan inderdaad liggen aan wat je hebt gegeten en gelukkig is het gewoon goede melk.

Ik ben net gebeld door de huisarts. Die had overleg gehad met een gynaecoloog en met de lactatiekundige van het ziekenhuis en uiteindelijk heeft hij toch fluconazol voorgeschreven. Wel in een minder hoge dosering; dag 1 200mg, daarna nog 2weken 100mg per dag. Ben het meteen gaan halen en heb het al ingenomen. Kan me na het lezen van de gebruiksaanwijzing wel goed voorstellen dat ze het niet zomaar voorschrijven. Van de lijst met bijwerkingen word je gewoon helemaal eng.....

Nu maar hopen dat het helpt!
Oh ja, mijn huisarts is echt wel aardig hoor, maar weet gewoon weinig van bv. Zijn opmerking aan de telefoon net was dan ook: 'ach, en ik heb vandaag ook weer iets geleerd en dat is altijd mooi!'
Opgoedgeluk, ik hoop dat het helpt. Hier ook al 2 maanden spruw. Ik heb net 2 weken lang fluconazol 150 pd gebruikt (eerste dagen 300), het ging even beter, maar het is weer terug! Ik heb de fluconazol uiteindelijk via de gynaecoloog gekregen (huisarts wilde maar 1 dag voorschrijven), er is er hier in het ziekenhuis een waarvan de vrouw lang borstvoeding heeft gegeven en die zich er daarom in heeft verdiept. De lactatiekundige begon nu over een homeopathisch arts als alternatief, maar ik geloof dat ik toch maar eerst gentiaan violet ga proberen. Ik moest trouwens de daktarin gewoon door blijven gebruiken.

Ik heb trouwens altijd witte melk, wat ik ook eet. Blauw of groen lijkt me wel grappig voor een keer.
Ik heb trouwens net van een nieuwe (jonge) huisarts zonder problemen een verwijzing voor prelogopedie gekregen. Hij zei meteen dat hij er niets van wist en dat als de lactatiekundige iets adviseerde dat hij dat dan gewoon moest volgen. Ook een receptje voor oxytocine neusspray gevraagd. Dat kon hij zo niet vinden, dus heeft hij het ter plekke even gegoogeld en toen voorgeschreven. Hij vond het allemaal erg interessant, of ik een volgende keer even wilde laten weten of het had gewerkt. Het ging zo soepel, misschien dat ik maar voor altijd naar deze huisarts overstap. Mijn eigen huisarts is veel strenger.
anoniem_94644 wijzigde dit bericht op 24-06-2010 17:23
Reden: spelfout
% gewijzigd
Drinken jullie kinderen ook zo ongelofelijk veel met dit warme weer?

Mijn dochtertje van zes maanden heeft voor mijn gevoel wel 100 keer gedronken vandaag. Ben er helemaal moe en draaierig van.

Ik heb zelf ook heel veel gedronken en ga zo maar eens aan de soep voor wat extra zout.

Kan natuurlijk ook dat ze gewoon aan het regelen is.
spoockey; wel goed dat ze zoveel uit zich zelf gaat drinken met dit weer. Mijn dochter komt niet vaker dan normaal.
Hier ook spoockey, zoon komt vaker voor een klein beetje...(Behalve vandaag, hij was op het kdv).

Maar ook wel wat regeldagen gehad afgelopen week, en ik kolf vandaag opeens 2x175 ipv 2x150 (en de mijne is net zo oud als die van jou...)
spookey rond de zes maanden had ik de ergste regeldagen. en daarna werd het alleen maar makkelijker ... geen regeldagen meer
quote:opgoedgeluk schreef op 24 juni 2010 @ 16:10:

Oh ja, mijn huisarts is echt wel aardig hoor, maar weet gewoon weinig van bv. Zijn opmerking aan de telefoon net was dan ook: 'ach, en ik heb vandaag ook weer iets geleerd en dat is altijd mooi!'

fijne reactie van de huisarts , de mijne zou zuks niet uit haar strot weten te persen .

ik heb een ware strijd moeten leveren om Syntocinon voorgeschreven te krijgen, volgens HA zou het toch niet helpen... "maar ach als je er dan echt echt echt op staat ... dan moet je het zelf maar weten .." zei ze ... *zucht*
quote:Yamuna schreef op 24 juni 2010 @ 20:36:

spookey rond de zes maanden had ik de ergste regeldagen. en daarna werd het alleen maar makkelijker ... geen regeldagen meer

Ja, dat denk ik eigenlijk ook.

Want ze voelde helemaal niet zo warm.

Ze heeft tussen het drinken door ook lekker liggen spelen op het kleed op het gras.

Was heel gezellig dat voeden op het kleed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven