Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
oh beer, dan ga ik goed in de gaten houden of ze geen koorts krijgt. plasluiers zijn nu wel redelijk... ik ga er op letten, als het minder wordt ga ik meer afgekolfde melk geven... (ps. hoe gaat het met de zwangerschap?)
Ben in januari bevallen...

Maar met die kleine gaat (op een spruwinfectie na) alles goed.
quote:wen schreef op 25 juni 2010 @ 21:43:

Flonneke, als het binnen 24 uur is, kun je het (op dezelfde temperatuur, dus allebei gekoeld) bij elkaar gooien en invriezen.Wat gebeurt er als je het na een dag pas invriest? Bederf het dan, of gaan er veel stoffen verloren? En hoe weet je of melk bedorven is? Drinkt een baby het niet meer? En zie je dat ook aan de melk?
Goeie vraag Lara... volgens mij is de kans op bederf hoger én gaan er stoffen verloren. Maar dat weet ik niet zeker. Als je melk ranzig ruikt, kan het bedorven zijn. Of je hebt ranzig ruikende melk, dat kan ook nog. Handig he?

Volgens mij is het inderdaad zo dat je kind het dan niet wil drinken.

Maar ik denk niet dat het na een dag al zover is. Als je het echter langer in de vriezer wilt bewaren, wil je wel goede kwaliteit melk gebruiken. Denk ik.

Ik ben overigens vandaag in het BV-café in Groningen geweest, was leuk!
oh beer wat erg! dat wist ik natuurlijk wel, ik haalde je even gigantisch door de war met lady-bug,

wat vervelend dat jullie spruw hebben, hopelijk gaat het snel weer over. (even offtopic; plaats je binnenkort prive een foto van je meisje?)
Je mag gekolfde melk max. 5 dagen achter in de koelkast bewaren tot je het geeft. Wil je het invriezen, dan moet dat binnen 24 uur na het kolven gebeuren. Tuurlijk raak je dan wat voedingsstoffen kwijt, maar dat is te verwaarlozen (en denk dat anders die bewaartijden veel korter zouden zijn)

Verse melk heeft bijna geen geur, maar als het ingevroren of opgewarmd is, kan het wel eens weekblad ruiken. Ik heb altijd geleerd dat je baby je melk niet meer drinkt als die bedorven is. Mini heeft nooit melk geweigerd, zelfs niet als ik echt wel zwaar twijfelde aan de kwaliteit

Manlief voelde zich trouwens erg schuldig na het vriezer drama van gisteren. Hij is er de hele dag chagrijnig door geweest. 40 van die avent bakjes gingen er door de gootsteen. Pfff... dat deed pijn! We hebben Kruimel gisteren maar steeds omtdooide melk gegeven en ik heb met de voedingen meegekolfd. Zo hebben we tenminste weer ietsje achter de hand, voor just in case. Want uitgerekend nu heb ik steeds superslappe borsten en is mijn productie enorm gekelderd..... Ja, het voelde gisteren wel even alsof de bv ons gewoon niet wordt gegund...

Maar we houden het koppie omhoog en gaan weer met frisse moed verder Kruimel heeft net een slappe borst tot een volkomen leeg theezakje gedronken dus dat is alweer stap 1 voor een hernieuwde poging tot een fijne en lange bv-periode!
Oef....40 bakjes...

Mijn melk ruikt niet en smaakt zoetig. Ik hoopte al dat mijn dochter het gewoon niet wilde als het bedorven zou zijn. Dat is dan makkelijk.

Poe. Wat kunnen kinderen hard bijten zonder tanden...!
Sjee, 40 bakjes...dat is wel erg zuur.

Mijn melk ruikt "vers" nergens naar. Als het ingevroren is geweest vind ik het vies ruiken, dan is het ook korrelig in de fles overigens. Het invriezen doet echt iets met de textuur van de melk.

Bengelien heeft ook flinke klemkaakjes, eerst deed ze dat alleen bij het aanhappen maar sinds vorige week bijt ze echt venijnig. Echt heel gemeen de kaken over elkaar schuiven en vanuit haar ooghoeken naar mij kijken. En als ik dan mopper smijt ze haar hoofd in haar nek met mijn tepel er nog klemvast tussen. Au!!
oef 40 bakjes, wat ontzettend klote zeg. Ik ga vanavond man maar even toespreken dat hij er extra op let. Heb ook ongeveer zo'n voorraad. Moet er niet aandenken om dat weg te kunnen doen.
40 bakjes!!! Ik geloof dat ik man omgebracht had!
40 bakjes!!! wat veel!!! (ik heb maar 1 flesje in de voorraad -ontaarde moeder) Kan me voorstellen dat je daar even van slag van was!
Nehhh, ombrengen is niet handig; heb flinke BI en kan dus niet zo veel uitvreten behalve op een stoel zitten of in bed liggen. Met een dreumes van bijna 20mnd en een baby van 3 weken is een vent in huis (voor het sjouwwerk, luiers en het nodige poetswerk ) dan best handig. En ach....verder is 'ie gelukkig best lief
Kind van 3 weken en al 40 bakjes, respect!
Met 3 weken 40 bakjes in de vriezer? Dan heb je vet overproductie...

Off topic, GW, soms lees ik heerlijke vernederlandste Duitse uitdrukkingen in jouw posts. Is me al een paar keer opgevallen, ik vind het zo grappig!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
I know smollie, ik verduits........ die zeldzame keren dat we een nederlanse patient hebben moet ik echt heel erg hard nadenken hoe je sommige dingen ook alweer zegt.... vond dat altijd zo stom van nederlanders in het buitenland en nu heb ik het zelf...
Lieve dames,

Sinds twee dgaen voed ik mijn zoontje van 4 weken liggend. Hiervoor deed ik dat zittend maar vanwege pijnlijke tepels voor liggend gekozen.

Dat gaat op zich goed, dat wil zeggen geen pijn meer en mijn zoontje lijkt het ook ijn te vinden, hij ligt er lekker relaxed bij.

Echter na de voeding spuugt hij flink veel. Bij het zittend voeden was het soms een mondje terug maar nu zijn het flinke hoeveelheden. Net zijn bedje weer moeten verschonen, flinke natte plek door hydrofielluier, hoeslaken, molton en zelf het matras was nat. Hij lijkt er zelf geen last van te hebben trouwens.

Enig idee hoe dit kan? Krijgt hij meer/te veel melk binnen liggend? Komt het doordat hij ligt en de voeding niet goed zakt ofzo? Kan het kwaad? Kan ik er wat aan doen (behalve weer zittend voeden)?

Heb ook het idee dat hij daarna weer honger heeft. Weer voeden of is dat niet handig?

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!
Ja, ik had idd overproductie door het ft kolven. Ik kolfde al nog maar 4x per dag en niet 's nachts, om het zo enigszins terug te brengen, maar had dan nog 1200ml per dag. Bij oudste had ik op het eind ruim 150 volle bakjes in de vriezer...

Maar nu de baby eindelijk bij mij drinkt, is de productie gelukkig wel wat aan het afnemen.
Mii, onze zoon spuugde ook veel, echt bogen af en toe. Ik had het idee dat het erger was met liggend voeden. Nu voed ik zittend (of half liggend op m'n rug) met zoon rechtop tegen m'n buik. Ik weet niet hoe dat voor jouw tepels is...

Hem opnieuw voeden deed ik in ieder geval weer wanneer hij weer aangaf honger te hebben (dat was vaak niet meteen na het spugen, maar ook niet pas na 3 uur).
Oh ja, ik had dus het idee dat hij lucht minder makkelijk kwijt kon bij het liggend voeden ('s nachts voed ik nu wel weer liggend).

Wanneer hij nu tegen mijn buik aanleunt, pak ik met 1 hand m'n borst (niet te dicht bij de tepel), en maak die platter, als een soort "hamburger" ;) Dan kan ik hem helpen om de tepel zo ver mogelijk in z'n mond te nemen. En dan opletten dat hij niet afzakt. Als dat gebeurt, koppel ik hem los en beginnen we opnieuw.
Mii, hou je hem na het voeden wel weer even overeind voor je hem neerlegt?
Opgoedgeluk, mocht je straks weer heel veel voorraad hebben, en over hebben, dan zou je kunnen overwegen om een donatie aan de moedermelkbank te kunnen doen, als je dat wilt. Dat gaat vanaf 1,7 liter van dezelfde moeder.

Joh, 150 bakjes, ik was in de zevende hemel als ik een voorraad van 10 bakjes had
150 bakjes wow!! dan heb je wel een giga vriezer zeg!

even jullie advies:

al vanaf dat k 8 weken is komt ze om de 5 uur dit op eigen verzoek( aangezien ze niet kon aanhappen krijgt ze afgekolfde melk) ze drinkt dan 200-240 cc dus een hele boel in een keer. Ik heb nog geprobeerd om 5 flessen te geven dmv haar wakker te maken etc maar deze weigerde ze zelf dus toch maar aan haar eigen verzoek aangehouden. ze is nu 5 maanden en haar dag ziet er dus als volgt uit:

8.00 fles

9.30 naar bed tot 13.00

13.00 fles

14.30 naar bed tot 17.45

17.45 fles

18.30 naar bed tot 22.30

22.30 fles

hier kan ik bijna de klok op gelijk zetten.

nu twijfel ik dus met dit warme weer of ik haar wakker moet gaan maken om nog een fles aan te bieden of dat ik erop vertrouw dat als ze honger heeft echt wel erom vraagt.

hebben jullie ook nog ideeen hoe ik vast eten kan gaan introduceren?? want het lijkt me dat je voor de fles vast eten geeft en dan daarna melk alleen is het bij haar wakker worden en dan gelijk de fles vervolgens spelen en dan weer naar bed. of kan je als je begint met bijvoeding dit ook een tijdje na het melk drinken geven??
Jacjac, ik denk dat ze vanzelf wat extra wil drinken met dit weer. Als ze de fles leeg drinkt zou je nog wat extra aan kunnen bieden, of een extra flesje tussendoor inderdaad. Ze is niet veel wakker tussendoor he? Als je dochter in een koele kamer slaapt krijgt ze natuurlijk minder mee van de hitte.

Zolang ze goede plasluiers heeft, kun je vertrouwen op haar eigen signalen.

Met vast voedsel is het in het begin echt bijvoeding. Dan geef je eerst de fles (de hoofdvoeding), en ga je daarna eens spelen met eten. Na verloop van tijd draait dit zich wel om, en tegen de tijd dat je kind een jaar is wordt het vaste voedsel de hoofdvoeding. Ga je geprakt geven of doe je het à la Rapley?
Wat fijn dat dit topic er is! Ik zat vanavond in een behoorlijke voedingsdip (als in: er zat van zijn). Mijn zoontje is 6 weken oud en lijkt continu te 'regelen', en de laatste dagen wil hij wel heel erg vaak drinken. In elk geval elk uur, en als het tegenzit vaker waardoor ik bijna de hele dag met hem op schoot zit. 's Nachts zit er nu zo'n 2 uur tussen -als het meezit 3 uur, meestal tussen 10 en 1-, en voor mijn eigen gemak leg ik hem na de voeding van 3/4 uur naast mij zodat ik wat kan blijven dommelen. Een voordeel: sinds vorige week doet hij geen uur meer over een voeding en zijn we soms al in 30 minuten of nog sneller klaar.

Ik ben nu toch aan het twijfelen of ik het wel goed doe en we niet in een verkeerd patroon zitten. Hij heeft goede plas en poep-luiers, dus ik neem aan dat hij voldoende binnenkrijgt en dat niet de reden is dat hij zo vaak wil drinken. Het kan, vooral het patroon van de laatste dagen, aan de hitte liggen, maar dan vrees ik met grote vreze de aankomende zomer Slapen doet hij het liefst op schoot, maar ja, dat kan met dit patroon ook bijna niet anders aangezien er weinig tijd overblijft om in de wieg te liggen (daarnaast slaapt hij al sinds zijn geboorte relatief weinig en slaapt overdag hij tussen de voedingen door nauwelijks, af en toe een half uur oid). Ik test af en toe met een speen of hij niet gewoon wil sabbelen, heel soms heb ik geluk maar meestal wil hij toch gewoon drinken.

Ehm, en wat is mijn vraag :-) ? Ik heb het idee dat ik maar wat doe en ben toch wel bang dat ik hem verkeerde dingen aanleer (niet alleen kunnen slapen en alleen maar op schoot, kleine beetjes drinken ipv genoeg in 1 keer). Of is dat onzin? Herkennen jullie dit?

Misschien wat warrig, hou het maar op slaapgebrek. Wil vooral even mij ei kwijt geloof ik
anoniem_88075 wijzigde dit bericht op 27-06-2010 23:50
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Dorinke om je slaapgebrek. En gefeliciteerd met zoon.

Aangezien hij pas 6 weken is, kun je met een gerust hart het idee van patroon nog even loslaten. Met 6 maanden mag je daar aan gaan denken .

Het warme weer is absoluut een factor, en misschien regelt hij ondertussen er ook nog eens bij.

Vanwege de goede luiers: maak je geen zorgen. Mogelijk zie je met een week of wat, als het weer koeler is en zoon uitgeregeld is, weer een heel ander ritme ontstaan (en daarna weer, en daarna weer...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven