Gezondheid alle pijlers

gezond eten

26-06-2010 20:36 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er meer mensen die steeds meer het besef krijgen voor de troep die er in ons eten zit? Alle smaakversterkers, zoetstoffen, bindmiddelen, conserveringsmiddelen, geur- kleur en smaakstoffen, genetisch gemanipuleerd, enz enz enz?

Ik stap steeds meer over naar biologisch groente, fruit en zuivel en kijk steeds meer op een verpakking wat erin zit. En kook steeds meer vers, laat de potjes en zakjes staan.

Het is overigens (voor iemand als ik die naast bewust toch ook wel makkelijk is) niet te doen om alles te vermijden, maar ik geloof zeker wel dat het goed is om 'deze richting' in te slaan. Zeker voor mijn kind(eren).

Wie praat er mee?
Ik wilde vandaag nieuwe vitamine's voor dochter (3,5) kopen zit er gewoon aspartaam in?? Mag volgens mij helemaal niet onder de 4 jaar. Vond het heel vreemd.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Jeetje nouschi. Das inderdaad een beetje schokkend.
quote:nouschi schreef op 26 juni 2010 @ 20:47:

Ik wilde vandaag nieuwe vitamine's voor dochter (3,5) kopen zit er gewoon aspartaam in?? Mag volgens mij helemaal niet onder de 4 jaar. Vond het heel vreemd.

Klopt. In Davitamon, geloof ik, zit aspartaam. In meer kindervitamine dacht ik.

Ik let allang op wat ik eet. Ik koop veel biologisch en lees alle etiketten Aspartaam, andere zoetstoffen en E621 komen het huis niet in. Verder ook bijna geen E-nummers, een enkeling wordt goedgekeurd

Vlees, en dan met name kipfilet sowieso biologisch.
...
quote:queenie1 schreef op 26 juni 2010 @ 20:53:

[...]

Klopt. In Davitamon, geloof ik, zit aspartaam. In meer kindervitamine dacht ik.

Ik let allang op wat ik eet. Ik koop veel biologisch en lees alle etiketten Aspartaam, andere zoetstoffen en E621 komen het huis niet in. Verder ook bijna geen E-nummers, een enkeling wordt goedgekeurd

Vlees, en dan met name kipfilet sowieso biologisch.Same here. Bak nu zelfs ook mijn eigen brood. Het liefste zou ik een eigen boerderij met groenten, koeien/geiten (melk) en kippen (voor de eieren) hebben.
Ja was idd Davitamon maar die had ik ook maar is me niet opgevallen de vorige keer.

Verder hier ook zoveel mogelijk biologisch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nomad schreef op 26 juni 2010 @ 20:56:

[...]

Same here. Bak nu zelfs ook mijn eigen brood. Het liefste zou ik een eigen boerderij met groenten, koeien/geiten (melk) en kippen (voor de eieren) hebben.

In het weekend bak ik ook weleens brood, misschien dat ik dat ook nog eens helemaal ga doen

Mijn ouders hebben een mega groentetuin waar ik weleens meehelp, dus veel groente kan ik daar halen. Eieren ook Verder heb je hier een pluktuin, met verse onbespoten groentes en fruit. En een biologische tuin waar je ook je groenten kunt kopen.

Heb het even nagekeken maar in de kindervitaminen van Centrum, Davitamon, Trekpleister, Apothekers, Etos multikind, Kruidvat en Multi + kids van Lucovitaal zit aspartaam.
...
[quote]queenie1 schreef op 26 juni 2010 @ 21:06:

[...]

In het weekend bak ik ook weleens brood, misschien dat ik dat ook nog eens helemaal ga doen

Mijn ouders hebben een mega groentetuin waar ik weleens meehelp, dus veel groente kan ik daar halen. Eieren ook Verder heb je hier een pluktuin, met verse onbespoten groentes en fruit. En een biologische tuin waar je ook je groenten kunt kopen.

Heb het even nagekeken maar in de kindervitaminen van Centrum, Davitamon, Trekpleister, Apothekers, Etos multikind, Kruidvat en Multi + kids van Lucovitaal zit aspartaam.[/quote]

Dan blijft er niet veel over.
ja ik lees veel etiketten. Moet je eens opletten hoeveel suiker overal inzit. Hartstikke verslavend. Ik zag van die nijntje koekjes die vriend had gekocht voor dochter.

3 of 4 verschillende soorten suikers. Dat is toch belachelijk!!

Zo jong een suiker verslaving creëren. Ach, het verkoopt natuurlijk wel lekker

Ik probeer zo min mogelijk suiker te gebruiken maar je ontkomt er bijna niet aan en eet veganistisch.
Ik geef mijn kinderen gewoon geen vitamines, nog beter
Ik ben dus niet de enige gelukkig! Verbaas me erover dat blijkbaar zo weinig mensen er bewust van zijn en lekker alles makkelijk, instant of diepvries kopen. Zelfs mijn vriendin, die dietiste is, kookt echt zoveel met dat spul.

Hebben jullie het boekje 'wat zit er in uw eten' (of zoiets) gelezen? Daar kun je in ieder geval zien welke E nummers je absoluut moet vermijden.

Ja en aspartaam in kindervitaminen, ongelovelijk! Ook in bv roosvicee zitten E nummer die je beter niet kan consumeren, onbegrijpelijk vind ik dat.
Niks mis met diepvries, qua groenten zelfs vaak beter voor behoud van vitamines e.d..
quote:Star schreef op 26 juni 2010 @ 21:26:

Ik geef mijn kinderen gewoon geen vitamines, nog beter Ze eet bijna nooit.
Dat boekje heb ik inderdaad en daar kijk ik regelmatig even in.
...
quote:Star schreef op 26 juni 2010 @ 21:26:

Ik geef mijn kinderen gewoon geen vitamines, nog beter
...
@ star, de kant en klare maaltijddiepvries dan he
quote:nouschi schreef op 26 juni 2010 @ 21:30:

[...]

Ze eet bijna nooit. Ja dan wel handig ja
Ik weet graag wat ik eet. Dit betekent dat ik redelijk 'puur' eet. Biogarde met muesli, brood met kaas & tomaat, verse pasta, verse groente, puur vlees ipv rare burgers. Geen snoep, koek, chips of andere 'bedachte' snacks. Als tussendoortje veel fruit, gedroogd fruit, noten.

Moet ik even opbiechten dat ik eet zoals ik eet omdat ik dit lekker vind. Ben geen health-freak, tenzij per ongeluk
Ik voel me ook wel thuis binnen dit topic!:)

Ik lees altijd etiquetten op smaakversterkers en zoetstoffen. Ik koop graag de biologische producten als het kan!

Wanneer het aankomt op E-nummers merk ik wel dat ik hier weinig verstand van heb. Ik zou hier graag meer over willen weten. Nu kijk ik meestal op woorden. Dus als er staat Smaakversterkers E..nogwat. Dan laat ik het product mooi liggen.

Ik koop nu ook deodorant van bijv. Weleda, om niet al die troep via de porien naar binnen te krijgen en ik wil rustig aan ook naar goede shampoo. Ook tandpasta heb ik graag op natuurlijke basis, zonder fluoride!

Inderdaad zijn er heeeel veel mensen die het heel gewoon en juist verantwoord vinden om lightproducten en dergelijke te eten. Ik snap dat niet zo goed.

Dat boekje over die Enummers, waar vind ik die?

Slaap lekker!
Ach wat is troep. Gevaarlijk eten bestaat tegenwoordig niet meer. Vroeger zat er tenminste nog lekker veel groeihormoon in het vlees, of dioxine in de melk en kwik in de sinaasappel.

Wist je trouwens dat in biologische groenten niet minder gifstoffen zitten dan in confessioneel geteelde groenten?
als je gezond eet heb je geen vitaminepreparaten nodig, ook kinderen niet. Behalve babies, op doktersvoorschrift
quote:ziva schreef op 26 juni 2010 @ 21:09:

ja ik lees veel etiketten. Moet je eens opletten hoeveel suiker overal inzit. Hartstikke verslavend. Ik zag van die nijntje koekjes die vriend had gekocht voor dochter.

3 of 4 verschillende soorten suikers. Dat is toch belachelijk!!

Zo jong een suiker verslaving creëren. Ach, het verkoopt natuurlijk wel lekker

Ik probeer zo min mogelijk suiker te gebruiken maar je ontkomt er bijna niet aan en eet veganistisch.

Suiker is slecht voor de tanden en levert veel calorieën.

Verslavend of gevaarlijk is het niet
quote:Star schreef op 26 juni 2010 @ 21:30:

Niks mis met diepvries, qua groenten zelfs vaak beter voor behoud van vitamines e.d..eens. Diepvriesgroente zijn een stuk verser dan de verlepte sla van de biowinkel, waar groentes veul langer liggen dan in de supermarkt.
Geen verschillen zijn bekend op de volgende punten:

1.In biologische granen worden geen hogere gehalten aan schimmelgifstoffen aangetroffen. Omdat de biologische landbouw geen synthetische bestrijdingsmiddelen tegen schimmel gebruikt, wordt weleens verondersteld dat biologische granen meer schimmelgifstoffen kunnen bevatten dan gangbaar geteelde granen.

2.Het is niet bekend of biologische producten meer of minder plantaardige gifstoffen (fytotoxinen) bevatten. Fytotoxinen zijn plantaardige gifstoffen, die de plant onder meer gebruikt om planteneters te weren. Het zou kunnen dat gewassen met een hogere weerstand tegen plagen - wat past in de biologische landbouw - meer van die giffen bevatten. Op dit moment gebruiken biologische boeren nog dezelfde rassen als gangbare boeren. Het Louis Bolk Instituut in Driebergen is bezig rassen te ontwikkelen voor de biologische landbouw.
Veiligheidsaspecten

In algemene zin is biologisch voedsel niet veiliger of onveiliger dan gangbaar voedsel.

Op de volgende punten onderscheiden biologische producten zich positief:

1.Biologische groenten en vruchten bevatten in het algemeen minder resten van bestrijdingsmiddelen. De kans dat ze meer resten van bestrijdingsmiddelen bevatten dan wettelijk is toegestaan, is daardoor kleiner dan bij gangbare groenten en fruit.

2.Biologische groenten bevatten soms minder nitraat dan producten uit de gangbare landbouw, mogelijk doordat ze beperkt worden bemest.

Bron: Voedingscentrum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven