Kebab, kebab, kebab
zaterdag 26 juni 2010 om 21:48
Ik ben nu 5 dagen in Turkije en heb nu al genoeg van wat we hier eten. Zijn er hier Turkije kenners die me de namen kunnen geven van andere lekkere Turkse gerechten? (we houden van alles, behalve pens, andere ingewanden en bokkenballen) We hebben wel een boekje waar o.a.gerechten in staan, maar dat biedt niet veel duidelijkheid want de Nederlandse vertaling klopt niet echt.We zijn hier nog wel een paar weken, dus suggesties zijn erg welkom.
En waarom doet Google Maps het niet hier?
En waarom doet Google Maps het niet hier?
zondag 27 juni 2010 om 11:34
zondag 27 juni 2010 om 16:05
Vanmiddag gozleme met ayran erbij gehad. Was erg lekker. Ik hou niet zo van zuivel, maar die ayran is heerlijk fris. Uludag is toch een soort van icethee?
Vivagirl, ik ben aan een fietsreis bezig en fiets nu door Turkije, van het zuidwesten naar het noordoosten.
Heb alle gerechten opgeschreven en we gaan ze uitproberen. Bedankt nogmaals.
Vivagirl, ik ben aan een fietsreis bezig en fiets nu door Turkije, van het zuidwesten naar het noordoosten.
Heb alle gerechten opgeschreven en we gaan ze uitproberen. Bedankt nogmaals.
zondag 27 juni 2010 om 22:17
maandag 28 juni 2010 om 11:08
Moet lukken met 35 graden Nog even over die kebabjes, ik weet wat je bedoelt, maar ik vind bijvoorbeeld de Iskender kebab (mijn favoriet, op brood met yoghurt en tomatensaus) toch weer heel anders dan de Adana kebab (ook heerlijk, een soort grove frikandel). Ook met de bijgerechten valt goed te varieren, de ene keer ga ik voor zazik (yoghurt met knof) en de andere keer voor een sheperd's salad of acili ezme (een soort stevige salsa, echt heerlijk).
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
maandag 28 juni 2010 om 15:00
Ooh zal al wel lekker opwarmen zo richting Iran op de fiets.
Ik ben zelf altijd groot fan van de mezze, bestel dan gewoon verschillende voorgerechten en dan baklava toe. Het vlees verveelt me ook snel.
Oh en van die restaurants met van die bakken met eten en dan gewoon maar aanwijzen wat er lekker uitziet (en dat meestal wel is). Lekker veel brood erbij.
Als lunch/ontbijt brood met honing en noten, lekkere yoghurt. Gedroogd fruit, ook vaak erg lekker daar.
(Iran vond ik trouwens veel moeilijker om buiten de steden met restaurants iets lekker te eten, veel cola met hamburgers op...)
Fiets ze!!!
Ik ben zelf altijd groot fan van de mezze, bestel dan gewoon verschillende voorgerechten en dan baklava toe. Het vlees verveelt me ook snel.
Oh en van die restaurants met van die bakken met eten en dan gewoon maar aanwijzen wat er lekker uitziet (en dat meestal wel is). Lekker veel brood erbij.
Als lunch/ontbijt brood met honing en noten, lekkere yoghurt. Gedroogd fruit, ook vaak erg lekker daar.
(Iran vond ik trouwens veel moeilijker om buiten de steden met restaurants iets lekker te eten, veel cola met hamburgers op...)
Fiets ze!!!
maandag 28 juni 2010 om 18:05
Thanks! Iran gaat het helaas niet worden, te onstabiel momenteel. Erg jammer want ik vind de mensen daar superaardig.
Ik heb hier echt nog nergens mezze op de kaart zien staan, of bestel je het gewoon buiten de kaart om. En yoghurt met honing...wel in Griekenland maar hier krijgen we of een Turks ontbijt - erg lekker met olijven, tomaat, komkommer,kaas, honing, ei, brood - of soep met brood (kip, pens (bleh), goulash) wat we de Turken zel ook zien eten voor het ontbijt.
Baklava...heerlijk. Heb het zelfs al voor het ontbijt gehad.
Ik heb hier echt nog nergens mezze op de kaart zien staan, of bestel je het gewoon buiten de kaart om. En yoghurt met honing...wel in Griekenland maar hier krijgen we of een Turks ontbijt - erg lekker met olijven, tomaat, komkommer,kaas, honing, ei, brood - of soep met brood (kip, pens (bleh), goulash) wat we de Turken zel ook zien eten voor het ontbijt.
Baklava...heerlijk. Heb het zelfs al voor het ontbijt gehad.
maandag 28 juni 2010 om 19:27
Heeeee wat leuk, zat laatst nog aan je te denken waar je gebleven was!! Hoe is het met je en met Ti Ta Tuttebeau??? (je kunt me ook mailen hoor, als je m'n mailadres nog hebt)
Terrein is iets veranderd haha, ben ondertussen getrouwd (in NL), op de fiets geklommen, en terug op weg naar Thailand. Een hele onderneming, maar wel erg leuk.
Terrein is iets veranderd haha, ben ondertussen getrouwd (in NL), op de fiets geklommen, en terug op weg naar Thailand. Een hele onderneming, maar wel erg leuk.
maandag 28 juni 2010 om 20:38
Je trouwfoto's heb ik nog gezien, jullie waren een plaatje. En nu op de fiets naar Thailand? Gaaf hoor!
Met mij gaat het goed, nieuwe baan waar ik het erg naar mijn zin heb en plekje in ons huis helemaal gevonden. Met Tutteman ook goed, wat problemen op zijn werk maar tussen ons gaat het geweldig, we zijn in gesprek over toekomstplannen
Wanneer komen jullie volgens de planning weer in Thailand aan?
Met mij gaat het goed, nieuwe baan waar ik het erg naar mijn zin heb en plekje in ons huis helemaal gevonden. Met Tutteman ook goed, wat problemen op zijn werk maar tussen ons gaat het geweldig, we zijn in gesprek over toekomstplannen
Wanneer komen jullie volgens de planning weer in Thailand aan?
maandag 28 juni 2010 om 20:59
Ha!
Tuurlijk heb je de foto's gezien, dat was ik alweer vergeten, stom.
We hopen in de lente in Thailand aan te komen, afhankelijk van wat er onderweg nog allemaal op ons pad komt (vrijwilligerswerk, les geven etc).
Gaaf dat je een nieuwe baan heb gevonden én het ook nog naar je zin hebt. En de toekomstplannen!!
Leuk te lezen dat het je goed gaat hoor!!
Tuurlijk heb je de foto's gezien, dat was ik alweer vergeten, stom.
We hopen in de lente in Thailand aan te komen, afhankelijk van wat er onderweg nog allemaal op ons pad komt (vrijwilligerswerk, les geven etc).
Gaaf dat je een nieuwe baan heb gevonden én het ook nog naar je zin hebt. En de toekomstplannen!!
Leuk te lezen dat het je goed gaat hoor!!
maandag 28 juni 2010 om 21:01
woensdag 7 juli 2010 om 18:28
Iskender kebab hmmm, dat is het allerallerlekkerste!!
(als je naar Bursa gaat, moet je dat daar eens eten, staat de stad bekend om)
Alle soorten dolma's
Patlican kebab (aubergine kebab) is ook heerlijk
Mercimek Corba (linzensoep)
Cikofte
etc. etc. ik krijg nog meer trek, heb net kisir gemaakt met mercimeksoep, maar ik las iskender kebab hmmm.
(als je naar Bursa gaat, moet je dat daar eens eten, staat de stad bekend om)
Alle soorten dolma's
Patlican kebab (aubergine kebab) is ook heerlijk
Mercimek Corba (linzensoep)
Cikofte
etc. etc. ik krijg nog meer trek, heb net kisir gemaakt met mercimeksoep, maar ik las iskender kebab hmmm.
woensdag 7 juli 2010 om 18:43
Zie je dan nooit een eettentje (a la lokanta) waar je 12 verschillende gerechten in de vitrine ziet staan?
Je hebt warme en koude vitrines.
Meestal zijn de koude voor meze. Voorgerechtjes is de vertaling daarvan. Wat varieert van ezme (milde sambal) met brood, of sigara böregi (Turks kaassoufleetje) tot aan ovenpotje met garnalen in knoflook. Bestel daar voor ieder 2 of 3 van en je hebt een maaltijd (te drinken met raki, en er min 3 uur over doen)
Dan de warme vitrines. Dat is meestal sulu yemek. Daar liggen een aantal schalen. Met bijv gebraden kip, levertjes, witte bonen, sperciebonen, gehaktballetjes. Met rijst, aardappels.
Het is bij beiden een kwestie van aanwijzen, gaan zitten en eten.
Je hebt warme en koude vitrines.
Meestal zijn de koude voor meze. Voorgerechtjes is de vertaling daarvan. Wat varieert van ezme (milde sambal) met brood, of sigara böregi (Turks kaassoufleetje) tot aan ovenpotje met garnalen in knoflook. Bestel daar voor ieder 2 of 3 van en je hebt een maaltijd (te drinken met raki, en er min 3 uur over doen)
Dan de warme vitrines. Dat is meestal sulu yemek. Daar liggen een aantal schalen. Met bijv gebraden kip, levertjes, witte bonen, sperciebonen, gehaktballetjes. Met rijst, aardappels.
Het is bij beiden een kwestie van aanwijzen, gaan zitten en eten.