Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Mag ik hier even stoom afblazen?

Vanmiddag is de prelogopediste geweest. Ik heb het hele verhaal uitgelegd (slechte drinktechniek, spruw, pas goed gaan groeien bij fulltime gekolfde melk). En vervolgens zou ze borstvoeding observeren. Helaas nam Reglibaby (moe van het warme weer en de hele dag al kleine beetje aan het drinken) 3 slokken en viel als een blok in slaap, niet meer geïnteresseerd in drinken. De logopediste gaf 1 of 2 tips en kwam toen met het volgende advies:

- Borstvoeding is natuurlijk de beste voeding en zo, maar zo is het niet leuk meer. Ik moet dus binnenkort toch maar gewoon over op kunstvoeding, zeker als ik weer ga werken en zo.

- Ik moet 's avonds maar vast een flesje kunstvoeding geven, daar slapen ze lekker op (reglibaby slaapt al van 12-6!). En proberen om tot 6 voedingen per dag te beperken, anders wordt het te vermoeiend voor reglibaby???!

Dat geloof je toch niet? Mijn ultieme poging om reglibaby aan de borst te krijgen klinkt als een consultatiebureau uit de jaren 80 ! Morgen komt ze terug om een flesvoeding te observeren en daarover tips te geven (daarvan noemde ze er meteen al veel meer dan over borstvoeding). Daarna wil ze ons overdragen aan een collega (nu op vakantie) met veel ervaring, ook in het ziekenhuis. Hopelijk weet die er meer van.

Ik was helemaal ontdaan toen ze wegging, en boos. Mijn vriend suggereerde zelfs om de afspraak van morgen maar af te bellen als ze me zo irriteert (hij staat er wat lachonieker in), maar dat lijkt me ook geen goed plan. Ik denk dat ik maar gebruik moet maken van alle expertise van deze logopediste op het gebied van flesvoeding (die kunnen we tenslotte ook goed gebruiken, zeker als reglibaby straks naar het kdv moet) en de "borstvoedingstips" maar even moet negeren.
Nou ja

Daar valt je b*k idd van open zeg, sjongejonge dat is dan expert....pffff.
En dan zijn er maar weinig in Nederland, dus ik moest nog best even zoeken naar deze expert
Dzjie, Reg, ik zou er klaar mee zijn. Heb je deze op advies van een LK laten komen?
Hoi allemaal

Mag ik ook even spuien?

Vandaag bij het CB geweest, best een lieve dokter en ze zal het ook allemaal goed bedoelen... maar hier werd ik wel wat kribbig van:

Arts: 'Wat is er dan met dit kindje dat het nog zo vaak (lees: ongeveer 8 a 9 x per dag) wil drinken???'

Ik: 'Niks! Dat had mijn oudste zoon ook, komt vanzelf goed. Ik vind het prima zo en mijn kind is supertevreden.'

Arts: ...

Waarschijnlijk ook niet zoveel verstand van BV, want toen haar ter ore kwam dat mijn oudste zoon ooit afgekolfde melk in fles weigerde, opperde ze om dan nu vooral maar niet teveel te oefenen met de fles...
Inderdaad; in zo'n expert zou ik ook niet veel vertrouwen meer hebben! Helaas zal ze wel niet makkelijk te vervangen zijn, als je naar deze al moest zoeken.

Nou, hier een stopper. Ik heb wéér een verstopping/beginnende BO, weer op dezelfde plek en ik ben er helemaal klaar mee. Ik was alweer bijna vergeten hoe zeer het deed, maar de herinnering komt in volle glorie terug. En hoe ouder zoonlief wordt, hoe moeilijker het wordt de verstopping weg te krijgen, want hij vindt vast voedsel veeeeel interessanter dan de tiet en drinkt nog maar 3 of 4 keer per dag. Dus ik heb de knoop doorgehakt en ik ga nu toch echt afbouwen als de verstopping weg is. Met een week per voeding, en wat voorraad in de vriezer, heeft hij dan 9 mnd moedermelk gehad, dat is precies 9 maanden langer dan ik verwachtte toen ik net begon

Dus, bij deze wil ik jullie allemaal (maar in t bijzonder SS, Wen, Arwen) bedanken voor alle steun en adviezen, zonder dit topic en mijn kraam had ik het niet gered zo lang!
Reglisse, bizar zeg! En dat zijn dan de professionals opgeleid die het (gezondheids)belang van je kind voorop hebben staan.

Opgoedgeluk: hier was structureel groene poep trouwens een teken van koemelk- en soja-allergie.

Vivafeelfree: topprestatie hoor!!

Ook hier even afstomen. Ik heb alweer ruim 2 weken spruw, druk weer aan de flucanazol en zoonlief aan de gentiaan violet én daktarin, maar het laait steeds weer op. De eerste 3 maanden hebben we spruw gehad en veel gedoe daarmee, maar daarna geen last meer tot 8 maanden. Na een ab-kuur is het dus weer terug en de vellen hangen aan mijn rechtertepel en die kant weigert zoonlief vaak. Hij drinkt al niet vaak (vindt bijvoeding veeeeeeeel interessanter) en nu met dat warme weer wil hij maar steeds 1 borst ipv 2 geeft mij geen goed gevoel. Gelukkig kan ik hem 's nachts / 's avonds laat wel foppen.
Reglisse, lekker dan, zo'n advies.... heb je dus helemaal niks aan...

Men, Kruimel wil maar blijven drinken vandaag....en sabbelen, heel veel sabbelen....
reglisse ik zeg dit tegen de prelogopediste

quote:opgoedgeluk schreef op 28 juni 2010 @ 22:21:

Reglisse, lekker dan, zo'n advies.... heb je dus helemaal niks aan...

Men, Kruimel wil maar blijven drinken vandaag....en sabbelen, heel veel sabbelen....

Ghe yammini ook .

heb inmiddels tieten tot op mn knieën
Ik krijg er juist niets in.... en als ik aanbied terwijl zoonlief niet blieft, bijt hij me hard...
VFF, gatver, weer een aankomende BO. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er klaar mee bent. 9 Maanden meer dan je dacht (en 9 x zo lang als het landelijk gemiddelde, ik gooi hem er nog maar eens in) da's een hele prestatie! Enne, graag gedaan (zegt ze zittend op jouw doek )

Reglisse, jemig, dat is echt belachelijk. Mag je niet eens zelf bepalen of je het nog leuk vindt, dan wel of je 'leuk' geen criterium vindt? En dat van dat aantal voedingen

Ga je er morgen iets van zeggen of laat je het zo?
VFF, groot gelijk dat je ermee kapt. Genoeg is genoeg. En 9 maanden is geweldig, in zijn algemeenheid maar met al dit gedoe...
Deze praktijk was op advies van de lk, maar ik hoop dat ik de verkeerde heb getroffen omdat collega op vakantie is. Maar goed, er is ook weinig keuze in deze regio.

Als het goed is krijg ik morgen dus een hoop nuttige tips over flesvoeding, ook best nuttig als je fulltime kolft. Ik weet niet of ik er morgen nog op terug kom, ik ben meestal meer van het mijden van conflicten en ik ben sinds de bevalling al helemaal mijn assertiviteit kwijt. Ik heb vandaag trouwens wel laten merken dat ik sommige adviezen niet helemaal zag zitten (vooral de kunstvoeding 's avonds, ze slaapt net zo goed de laatste tijd), en argumenten genoemd, maar ze walste er nogal overheen.

Fijn trouwens dat ik niet de enige ben die het idioot vind, ik begon al aan mezelf te twijfelen.
VFF, 9 maanden, wat knap!
quote:reglisse schreef op 28 juni 2010 @ 23:41:

Deze praktijk was op advies van de lkik kan me best voorstellen dat je het moeilijk vind om assertief te zijn. maar als je deze persoon op advies van de LK hebt ingeroepen dan zou ik jou ervaring wel terugkoppelen naar de LK
Vivafeelfree 9 maanden is een keurige periode! ik hoop dat je ondanks de BO's toch genoten hebt van deze byzondere periode in jullie leven. Je hebt je kindje een fantastische start meegegeven
quote:opgoedgeluk schreef op 28 juni 2010 @ 22:21:

Men, Kruimel wil maar blijven drinken vandaag....en sabbelen, heel veel sabbelen....Hier precies hetzelfde gisteren. De hele dag alleen maar sabbelen. Dacht al dat het een regeldag was, maar misschien heeft het dan toch met het weer te maken.
kan ook allebei zijn proffille

vorig jaar op vakantie had ik mn menstruatie dip, warm weer regeldagen en waterpokken ....

6 dagen dag en nacht elk uur voeden ...
Oh ja, dat herinner ik me nog wel Yam
Ik geloof dat ik gek ga worden. Met deze hitte zijn ze buiten de riolering er uit aan het drillen. Moeten zij weten, maar zoonlief gaat dus nu helemaal niet meer slapen. En als hij dan eindelijk aan de borst in slaap valt, hoor je buiten Ptsssshhhhh !! of gaan ze onder het raam drillen en kunnen we weer! Ze hadden net koffie pauze dus even in slaap gevallen in de wagen, maar ze zijn alweer begonnen en dus tranen met tuiten. Wat een F*&kzooi!
Het is misschien een wat vreemde vraag voor iemand die nog niet met BV wil stoppen, maar ik denk er de laatste tijd toch veel aan.

Hoe en wanneer stop je? Laat je dat aan je kindje over? Stopt je kindje vanzelf?

Zoon is nu bijna 14 maanden en drinkt er nog vrolijk op los. 's Ochtends bij het opstaan, voor zijn ochtendslaap, zijn middag slaap en voor het naar bed gaan. Tot voor kort kwam hij nog voor nachtvoedingen, maar die heeft hij nu blijkbaar niet meer nodig.

Mijn twijfel is over het volgende. Zakt mijn productie niet te veel in met 4 voedingen? Blijft mijn productie in stand als hij straks zijn ochtendslaap niet meer nodig heeft? Hoe lang gaan we hier nog mee door, geeft hij straks zelfs aan te willen stoppen?

Toen ik met het geven van borstvoeding begon had ik alle verwachtingen losgelaten omdat het bij de eerste (om verschillende redenen) niet was gelukt. Nu had ik mij goed voorbereid en had de instelling: ik ga door zolang het goed gaat. En het gaat nog steeds goed.

Ik zie mezelf alleen niet met een peuter of een kleuter aan de borst. Maar het idee om te stoppen vind ik vreselijk en het idee dat mijn productie zou kunnen inzakken beangstigend.

Terwijl ik dit zit te typen denk ik: Muts, wat doe je moeilijk! Ga gewoon door totdat je niet meer wil of zoon wil stoppen!

En zo is het natuurlijk ook. Misschien toch dat stigma dat onderbewust meespeelt?

Omdat ik nu al een tijdje zit te typen plaats ik deze post toch maar, ookal heb ik inmiddels mijn eigen vraag beantwoord...
Nog meer mensen met dezelfde ervaring dus; mijn dochter wilde gisteren bijna elk uur beide borsten drinken; en vandaag lijkt het dezelfde kant op te gaan. Aan de hitte kan het eigenlijk niet liggen - we hebben een heel koele woning (21/22 graden is het binnen, ik heb zelfs koude voeten!) en we zijn vandaag nog niet buiten geweest. Ik voelde me gisteren helemaal leeggezogen, ik was echt kapot, en hoopte dat het vandaag rustiger zou zijn.

Kan het niet zijn dat ik haar signalen verkeerd interpreteer? Maar als ze geen volle luier heeft en niet moe is, dan MOET het bij een baby van 5 weken toch honger zijn?

Ik wilde eigenlijk nog een stukje in het park wandelen, nu het nog niet zo heet is, maar ik heb geen zin om op elk bankje mijn borst eruit te moeten halen, en buiten is ze bovendien snel afgeleid... Dus maar wéér eens een dagje in ons koude, donkere hol doorbrengen, bah.
Foxymama, wat fijn dat het deze keer dan wel zo lang goed gaat als het bij je eerste niet gelukt is.

Na een jaar is je productie over het algemeen zo stabiel dat die het prima op kan vangen als er minder gedronken gaat worden. Zelfs mijn toch niet al te stabiele productie trekt het nu prima (17 maanden) dat er de ene dag 2 keer, en de andere dag 5 keer gedronken wordt.

Dat je jezelf niet met een peuter aan de borst ziet, dat komt volgens mij vast ook door het beeld dat dat niet gepast is. Maar je eigen kind is niet meteen een peuter of een kleuter, dat gaat heel geleidelijk en zelf wen je er ook heel geleidelijk aan zo. En het is je eigen kind, je kleintje aan de borst. Voor een ander lijkt dat heel anders omdat die een afstand heeft tot jouw kind die jij niet hebt.

Uit zichzelf stoppen kinderen van nature tussen de 2,5 en 7 jaar ergens. Gemiddeld rond de 4 jaar. Dat heeft ook te maken met het immuunsysteem dat rond je 6e volgroeid is, tot die tijd ondersteunt de moedermelk dat proces (ik typ nu de woorden die ik daarstraks las, dat voelt heel gek aangezien ik die informatie al langer ken maar het zelf nu niet meer anders kan verwoorden dan ik daarstraks las ).

Dus ja, hij geeft straks vanzelf aan te willen stoppen. De kans is groter dat jij voor die tijd al wilt stoppen, overigens, omdat sociale druk gewoon wel meespeelt bij dat soort dingen (of omdat je er gewoon geen zin meer in hebt natuurlijk). Maar er zijn heel veel moeders die doorvoeden tot een jaar of 3, alleen dan thuis waar niemand het ziet, en ze praten er verder ook niet over.

Ik vond het altijd wat gek, een peuter aan de borst, gaan lopen leek me toen een redelijk natuurlijke grens. Maar nu denk ik daar heel anders over, nu ik meer weet over immuunsysteem en natuurlijke speenleeftijd. Dus ik trek me zo min mogelijk aan van wat anderen vinden van het voeden van een peuter, en wij gaan door zolang wij dat prettig vinden. Niemand heeft er last van, kind heeft er voordeel van (en ik ook!)

Fab, balen he, van die herriemakers. Ik werd gisteren gewoon pissig op spelende kinderen buiten (om half elf....). Gelukkig was Bloem toen wel uitgeteld.

Chadidja, bij 5 weken klinkt het als regeldagen. Dat is officieel bij 6 weken, maar daar houden ze zich niet altijd aan

Overigens kan het naast luier, moeheid en honger ook behoefte aan nabijheid zijn. Maar regeldagen lijken me nu waarschijnlijker. Sterkte ermee!
Nog meer moeders dus die eigenlijk niets anders doen dan voeden en luiers verschonen deze week.

Dochter is bijna 10 weken en wil al sinds zondag ook elk uur drinken. Dan valt ze aan de borst in slaap, maar als ik haar wegleg is ze weer wakker. Luier verschonen, weer wegleggen en na een kwartier begint het hele riedeltje weer. Ik ben ook nog ziek (griep), dus het is erg vermoeiend. Het is geen zuigbehoefte, want het speentje hoeft ze niet. Tussendoor is ze zo actief (wat wil je, al die energie die ze binnenkrijgt)!

Pfff, ik wijd het maar aan het warme weer, dit kunnen geen regeldagen zijn denk ik. (Ze krijgt trouwens geen nachtvoedingen, slaapt sinds 3 weken door van 10-5. Kan het zijn dat ze dit overdag compenseert misschien?)
Winter is the season in which people try to keep the house as warm as it was in the summer, when they complained about the heat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven