Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik mag geloof ik wel heel erg blij zijn met mijn go, die heeft me begin deze week gevraagd of ze dochter wat water mocht aanbieden. Ik heb er geen bezwaar tegen, mits ze er niet minder melk door gaat drinken.
Hmm, had een mailtje van bv.com in mijn inbox met het verzoek om een bijdrage. Vond het wel een beetje "maffia" qua toon moet ik zeggen. Nou ben ik gelukkig vrij om op delete te drukken dus dat heb ik maar gedaan
Oh, vond je? Ik heb net nog eens gekeken, ik vond het eigenlijk niet zo'n gekke mail. Als je 'borstvoeding' vervangt door 'tropische vissen houden' is het vrij normaal toch?

Maar idd, daarvoor heb je die deleteknop op je computer zitten
Ik heb de mail niet eens gelezen, alle mails zonder persoonlijke afzender gaan hier direct in de delete (ik ken mezelf, het zou me anders erg veel geld kosten).

Over het CB heb ik net in het draagdoektopic zitten typen dat ik er eigenlijk ook niet meer heen wil, maar dan om een andere reden; ik ben juist wél tevreden, ze zeuren niet, geven geen commentaar, wegen en meten alleen en ik kan mijn vragen stellen.

...Maar omdat ik nooit vragen stel (als ik ze heb, dan vind ik de antwoorden eerder op internet dan te wachten tot de volgende afspraak), levert het me behalve een nieuw gewicht en een nieuwe lengte eigenlijk ook niks op, terwijl ik er wel steeds minstens een uur mee kwijt ben incl. wachttijd (en de CB-dagen zijn hier precies mijn werkdagen).
ik vond dat mailtje eigenlijk ook wel ok, en dacht er zelfs aan een (kleine) bijdrage te geven. Viva, vind je het dan geen eng idee dat er eigenlijk niemand meer goed naar de ontwikkeling van je kind kijkt tot die 4 is en naar de schoolarts gaat? Echt ernstige dingen vallen je zelf wel op natuurlijk, maar ik heb toch een paar voorbeelden van dingen die bij het cb aan het licht gekomen zijn die ouders niet in de gaten hadden, gewoon door die routine metingen en controles.
VFF, kun je niet op een niet-werkdag naar een ander buro? Ik weet niet of dat mogelijk is?
Zijn er maar een beperkt aantal dagen dat je naar het cb kunt VFF? Of kan je man anders gaan?

Ik hoop maar dat er een menstruatie komt, want ik heb een vre-se-lijke productiedip en kolf echt amper wat. De domperidom maar weer uit de kast trekken.
Mijn man werkt ft en vér van huis, dus dat is geen optie. En ik woon in een durp, hier is maar 2 dagen per week CB, en dat zijn ook mijn werkdagen. Het dichtstbijzijnde buro is meteen weer 10 km verderop, dus áls dat al zou mogen, dan bespaart het in ieder geval geen tijd.

En of ik dat een eng idee vind Arwen? Nee, eigenlijk niet. Qua ontwikkeling denk ik dat ik zelf goed genoeg op de hoogte ben, en bij medische aandachtspunten trek ik natuurlijk meteen aan de bel (bij de huisarts dan). En voor de metingen zou ik gewoon naar het weeguurtje kunnen gaan, dat is nl wél op een dag dat ik niet hoef te werken (en zonder wachttijd). En die metingen worden hier ook gedaan door de vpk, dus wat het verschil dan nog is met een reguliere afspraak? Het is maar een gedachte hoor, dit is mijn eerste kindje en ik blijf nog keurig gaan, maar ik kan niet beloven dat ik dat bij een 2e of 3e nog steeds op deze manier zou willen.
misschien dat het overal anders is hoor, maar ik moet altijd ook even langs de arts die luistert naar hart en longen, balletjes voelt, spierspanning bekijkt etc. Voor echt medische dingen ga ik ook altijd naar huisarts, nou ja, misschien komt het door de voorbeelden in mijn omgeving dat ik dat toch een fijn idee vind. (1 kindje wat klein is en waarbij iedereen zei, ach ja, gewoon klein kind, kleine ouders, groeit vanzelf en die heeft toch een schildklier afwijking, een kindje bijna doof, wat de ouders zelf gewoon echt niet gemerkt hadden, ja achteraf viel het kwartje)
maar troost je viva, eerste half jaar ga je 5 keer ofzo, dan wordt het elk half jaar en vanaf 2 1 keer per jaar. Dus het wordt rap minder.
Ik hoef ook pas over ruim een half jaar weer, lekker hoor.

Arwen, ik dacht ook over een kleine bijdrage. Vind het prachtig dat ze die site gratis bijhouden, wat een schat aan informatie staat daar. Maar ik ben ook maffia
Nou, hier komt het verslag...

De vorige afspraak was uitgelopen, dus ze had niet zo heel veel tijd. Ze heeft de flesvoeding geobserveerd en kwam tot de conclusie dat reglibaby moeilijk vaccuum kan houden en zwak zuigt. Dat wisten we al. Ze heeft een aantal technieken geprobeerd (kin ondersteunen, wangen knijpen, over kaaklijn wrijven), maar dat hielp niet. Ze vond ook dat reglibaby te grote kaakbewegingen maakte, dat ze kleine zuigbewegingen zou moeten maken. Maar een grote hap en grote halen zijn toch juist goed bij borstvoeding?

Irritant is dat ze steeds bang is dat reglibaby te moe wordt (te veel voedingen= te vermoeiend, niet te lang aan de borst, vermoeiend, etc.). Ze wilde zelfs dat ik ging meeknijpen met de speen, zodat ze nog makkelijker melk krijgt. Maar dat vind ik gevaarlijk, ze verslikt zich soms al. En 150cc in 20 min is prima toch, dat hoeft toch niet sneller? Ik snap die angst voor vermoeidheid niet zo, ze is een sterke baby van 10 weken en bijna 6 kilo, die prima groeit, haar hoofd rechtop kan houden en rustig 4 uur wakker blijft. Ze was trouwens wel enthousiast over de draagdoek (dat kun je ook echt niet vermoeiend noemen natuurlijk).

Er is dus niet echt iets uitgekomen, en volgende week neemt haar collega het over. Die kan dan ook kijken uit welke gewone flessen ze zou kunnen drinken. (de speen die ze nu heeft is erg duur en vrij ingewikkeld, dus als ze straks naar het kdv gaat is dat niet zo handig). Ik kreeg het gevoel dat ze blij was dat iemand het overnam. Ze heeft niets meer over kv gezegd trouwens, voordat ik de kans had erop terug te komen was ze al weer weg.

Hopelijk kan haar collega nog iets.
Ik ben vast een uitzondering, maar ik vind het cb leuk. Er werken leuke mensen, die echt wel iets van borstvoeding weten en die erg meeleven. De verpleegkundigen waren echt heel behulpzaam toen reglibaby in de eerste weken niet goed groeide, ze hebben ons spontaan een weegschaal geleend en moed ingepraat dat het echt wel goed zou komen met de borstvoeding. O ja, en de cb-arts heeft 2x per dag kolfpauze (zou dat er iets mee te maken hebben?). Daarnaast heeft de verpleegkundige laatst iemand voor mij geregeld om Arabisch mee te oefenen.

Kortom, ik vind het cb wel een leuk uitstapje.
Dat klinkt als een fijn CB Reglisse! Tja, het staat of valt met de mensen die er werken.

Vreemd inderdaad dat de logopediste het heeft over kleine kaakbewegingen, hoe groter de hap hoe beter. Dat van die vermoeidheid, dat kun jij duidelijk het beste zelf bepalen. Ze zal er wel vaak mee te maken hebben dat baby's heel moe worden van het drinken oid, maar dat wil niet zeggen dat dat bij jullie ook zo is natuurlijk. Hopelijk kun je met haar collega meer bereiken (misschien vragen of die ook nog eens een voeding wil observeren? Dan moet je wel overnieuw, maar deze dame is kennelijk niet zo van de bv)
Dat klinkt idd als een fijn CB. Zo gaat het bij ons niet, het is gewoon gezeur. En Arwen, je hebt gelijk dat het goed is dat er dingen van de ontwikkeling gecheckt worden, maar de gesprekken met de wijkverpleegkundige voegen echt niets toe. Het is meten en wegen, wat geneuzel over eten en drinken en dat is het dan. Ik ben overigens defintief het vertrouwen in haar kwijtgeraakt toen ik kwam voor prikjes, maar Mini vlak daarvoor ziek was geweest. De dag ervoor had ze nog verhoging gehad. Wvp zei twijfelend (en denk hier een enorme zijige zeurstem bij): "Ja, ze moeten officieel 3 dagen koortsvrij zijn, maar ja, anders moet je nog een keer terugkomen, ik denk dat het wel kan." Ik denk dus van niet. Ik ken dan weer iemand wiens kind na vaccinaties heel erg ziek is geworden, iets epilepsie-achtigs, en het verband tussen de vaccinaties en de ziekte is natuurlijk nooit keihard te bewijzen, maar ik ben dus niet de moeder die dan maar laat prikken omdat ze anders nog een keer terug moet komen. Ik kom nog wel een keer terug, daar verzinnen we wel wat op.

Reg, wat zonde dat er niets uit is gekomen met de prelogopediste. Geef jij wel duidelijk aan wat jij verwacht?
smollie, ik zou die hele wvp skippen als ik jou was, gewoon aangeven en als je dat niet durft (ik zou dat ook moeilijk vinden hoor en lekker laf mijn man dat laten opknappen) een afspraak afzeggen en zeggen dat je zelf nog wel belt voor een nieuwe afspraak ofzo. Of overleggen met je arts, je hebt toch een combi huisarts / cb arts? met hem overleggen of je niet 1 of 2 keer per jaar een kleine check up kan krijgen en dat je het wat-eet-en-drinkt-en-hoe-slaapt-je-kind gedoe gezien laat. Ik vind al die verschillen trouwens best raar, ik heb dus echt serieus sinds zoon geboren is 1 keer de vpk gezien, hier thuis toen hij 1 week was, daarna 4 keer de arts, en volgende afspraak bij 9 maanden is ook weer bij de arts. Die vpk zie ik alleen bij dochters 1 (of 2) keer per jaar. Je zou toch denken dat dit een soort landelijk protocol is, maar niet dus.
Ik geloof dat mijn wvp bij het volgende bezoekje op vakantie is en dat we een vervanger hebben. Misschien dat we het bij die aangeven.

Tijdje terug had ik het toch over Mini en bv? Dat ze de fles van Dennis had leeggedronken. Vanmorgen zat ik te kolven, dat vond ze razend interessant en zodra de melk begon te stromen werd ze wild! "Melk drinken! Melk drinken!" Dus na het kolven 20 cc in een glas gedaan en aan haar gegeven, dat was zo weg en toen was het: "Meer melk! Meer melk!" Heb haar later wat melk gegeven die al een paar dagen in de koelkast stond en het "lekker lekker lekker" was niet van de lucht. Dat is nog eens fijn kolven, haha, als het zo enthousiast ontvangen wordt!
Wat een lief verhaal Supersmollie. Maakt het kolven toch weer een stuk prettiger
Ik vond het ook zo leuk. Ik werd er wel bloednerveus van tijdens het kolen, ze liep maar om me heen te draaien en te springen en maar roepen dat ze melk wilde drinken.
Haha, waarom verbaast het me niks dat ik hier dezelfde mensen tegenkom als op het draagtopic?!

Smollie, leek om op die manier te kolven! Hier viel mijn dreumes (waarvoor ik dus al die tijd ft heb gekolfd omdat 'ie niet aan de borst dronk) gisteren opeens mijn borst aan toen hij zijn kleine broertje er naar zag happen. Hij wilde ook denk ik Ook leuk is dat elke keer dat ik ga kolven of voeden, mini heel enthousiast begint te roepen: 'mama melk maken!' Zo schattig! (als zijn broertje het doet is het: 'Kruimel melk maken' , haha!)

Vanmiddag kreeg ik zo'n heftige toeschietreflex dat ik gewoon dwars door mijn zoogkompres heen lekte. Mijn hele shirt was doorweekt. Gelukkig kwam ik erachter voordat ik naar het kdv ging en niet onderweg ofzo
ik ben we blij dat ik nog steeds voed. D eet zo slecht met dit warme weer. als er een halve boterham in gaat op en dag is het veel. fruit voert ze aan de hond. koekjes blieft ze niet.

maar wel de halve dag aan mamma's mem gekoppeld.

zo krijgt ze toch nog wat binnen.
Wat schattig Smollie! Dat maakt het kolven leuker (en langduriger, als ze de helft van je kolfopbrengst op gaat drinken )

OGG, omdat dragen de borstvoeding stimuleert natuurlijk
quote:Supersmollie1 schreef op 01 juli 2010 @ 14:37:

Ik geloof dat mijn wvp bij het volgende bezoekje op vakantie is en dat we een vervanger hebben. Misschien dat we het bij die aangeven.

Tijdje terug had ik het toch over Mini en bv? Dat ze de fles van Dennis had leeggedronken. Vanmorgen zat ik te kolven, dat vond ze razend interessant en zodra de melk begon te stromen werd ze wild! "Melk drinken! Melk drinken!" Dus na het kolven 20 cc in een glas gedaan en aan haar gegeven, dat was zo weg en toen was het: "Meer melk! Meer melk!" Heb haar later wat melk gegeven die al een paar dagen in de koelkast stond en het "lekker lekker lekker" was niet van de lucht. Dat is nog eens fijn kolven, haha, als het zo enthousiast ontvangen wordt!

Leuk, je hebt er nog een fan van je melk dan!

Maar niet echt relaxt kolven dan

Ik heb altijd wat overproductie en ik kolf bijna elke ochtend.

Mijn jongste krijgt dit niet op. Ze drinkt maar een paar keer per week een flesje.

Dus mijn oudste van bijna twee krijgt al zes maanden elke week twee à drie keer " melkie mama" in een fles.

Ben ik nou erg "maffia" als ik denk dat ze daarom de afgelopen zes maanden niet ziek is geweest?
Hee spoockey, dat klinkt heel goed! Ik wil mini ook structureel wat geven. Ze zag net op het aanrecht een medelaflesje en werd meteen weer enthousiast.

Yam, eten is hier ook dramatisch. Mini zit nu aan een ontbijt van een droge beschuit met een danoontje. Drinken doet ze gelukkig wel, heb vannacht een tuitbeker met water in haar bedje gelegd en om 5 uur hoorde ik haar drinken. Vanmorgen was de beker leeg, 200cc...

Overigens had Dennis een droge luier vanmorgen.
aaah Smollie wat lief zeg dat verhaal van je dochter

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven