Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
oh en ik heb n eerste 7 doperwten geoogst en zo opgegeten lekkuuuurrrrrr !
Mag ik mee schrijven ???

Wij hebben sinds dit jaar een volkstuin van 100m2. En dit is dus het eerste jaar dat we eigen groente verbouwen.

Wat ik al geoogst heb:

rabarber (moes en ijs van gemaakt).

kilo's aardbeien (zo gegeten, jam van gemaakt en weggegeven).

sla

radijzen (echt hele groten).

spinazie

Mijn courgette-planten (2) hebben inmiddels ook bloemen.

de aalbessen en zwarte bessen kunnen binnenkort geoogst worden.

Frambozen zit al vol met vruchten.

Verder heb ik:

andijvi

bloemkool

spitskool

rodekool

bieten

wortels

prei

uien

stokbonen

bruine bonen

broccoli
quote:Sarah Scott schreef op 27 juni 2010 @ 22:20:

Vijf (!!) bloemen in de courgette!

Aardbeien zijn in de maak!

Twee komkommerplanten zitten al met 4 bloemen (in wording) elk!

(moet je dat nog helpen, qua bestuiven, eigenlijk?)

En:

Onze waterpomp doet het eindelijk weer! Man heeft hem gelukkig toch nog kunnen fixen en dus kan ik morgen naar hartelust de hele dag de pomp aanzetten Hehe eindelijk! (Kraanwater is een beetje too expensive, met 900m2 te besproeien, dus heb minimaal gesproeid, de afgelopen tijd)

Sarah, met dit warme weer is het beter om s'avonds de sproeier aan te zetten, als de zon ondergaat.

Waterdruppels op blaren en bloemen kunnen voor brandvlekken zorgen, omdat ze dezelfde werking hebben als een brandglas.

Bepaalde planten zoals paprika kunnen zo helemaal verbranden en afsterven.
Uiteraard weet ik dat Roef, maar toch bedankt voor de tip

Heb alleen op de grond gesproeid en in dit geval waren eventuele verbrandingen minder erg dan nog een dag zonder water

En de vijver moest aangevuld trouwens, dus dat heb ik in de ergste hitte gedaan.

Roef, heb jij ook ervaring met komkommers? Moet je dat zelf bestuiven, of hoeft dat niet? Ik heb nu 2 planten met bloemen erin.

Had gehoopt op antwoord van Helianthus, maar ik vermoed dat ze aan het bevallen is, of misschien zelfs al van Baby-Heli ligt te genieten
Ik hoop ook dat Heli aan het genieten is van een baby-zonnebloempje.

Dit lijkt me echt geen fijn weer om je laatste weekjes zwangerschap mee door te brengen...

quote:Sarah Scott schreef op 29 juni 2010 @ 10:18:

Roef, heb jij ook ervaring met komkommers? Moet je dat zelf bestuiven, of hoeft dat niet? Ik heb nu 2 planten met bloemen erin.

Had gehoopt op antwoord van Helianthus, maar ik vermoed dat ze aan het bevallen is, of misschien zelfs al van Baby-Heli ligt te genieten Ik heb zelf nooit iets gedaan aan mijn komkommers en toch altijd vrucht gehad. Mijn serre is vooraan wel gedeeltelijk open, en de hommels doen hun werk.
Hmm....hier staan ze in een tuinkasje. Die is overigens wel open. Maar misschien toch maar voor de zekerheid 'helpen'? Zal eens op internet zoeken.

Bedankt in elk geval voor je antwoord!
Ik heb nu 6 knoppen en elke courgette (twee planten) en een daarvan heeft nu een bloem die elk moment kan opengaan. Groeien de courgettes dan nog een tijdje door want de vrucht zelf is nog maar klein?

Bij overleeft de okra maar om nou te zeggen dat ie staat te gloreren..., nee. Ik laat hem staan tot ie echt weg is (als dat gebeurt) maar ik verwacht geen bloemen of vruchten. Ze zijn nu 7 tot 8 cm hoog en hebben elk een stuk of 5 blaadjes.

Mijn aardappelplant in mand zit nu ook onder de luis, zwart/grijze. Rotbeesten. In de framboos lijkt het minder te worden nu ik er twee lavendelplanten onder heb gezet.

Vanavond is het weer peultjes eten
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:louise1 schreef op 29 juni 2010 @ 14:10:

Ik heb nu 6 knoppen en elke courgette (twee planten) en een daarvan heeft nu een bloem die elk moment kan opengaan. Groeien de courgettes dan nog een tijdje door want de vrucht zelf is nog maar klein?

Vanavond is het weer peultjes eten

Het is pas als de bloem is uitgebloeid, dat de courgette begint te groeien, nu is het nog een vruchtbeginsel.

Je beslist zelf hoe groot je ze wil oogsten, en ze kunnen heel groot worden, maar dan zijn ze wat houterig vanbinnen.

20 à 25 cm zijn ze het best. Ze kunnen wel 50 cm en groter worden.
Bedankt voor de info.

Gisteren mijn rode uiten geoogst. Zal ze vanmiddag door een salade mengen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Zie nu pas de posts van Yamuna en Melodie!

Yam; wat staat alles er goed bij zeg! Super zo.

Melodie; welkom! Wat heb je veel Ben benieuwd hoe het jouw broccoli en bloemkool vergaat!
Broccoli en bloemkool zien er goed uit, maar kan nog niet opmaken dat het bloemkool en broccoli wordt
Haha dat is hier ook zo

Heb blaadjes van zo'n 15cm en dan houdt het wel op
Pffff heb nu klio's aalbessen, wat voor lekkers kan ik daarmee doen/ maken ?
Jam! En zo opeten natuurlijk Mijn ouders hadden hier vroeger ook een enorme struik van in de tuin staan, maar ik vind ze altijd een beetje zurig....
Wat leuk dat het allemaal zo goed gaat bij jullie!

Ik ging eergisteren wat blaadjes van mijn bessenstruiken afplukken (ivm meeldauw) en ontdekte toen dat er veel meer besjes aan zaten dan ik dacht haha. Dus die gingen vanmorgen door de yoghurt.

Verder zei ik eerder dat ik een cherrytomaatje had gekregen wat er zeer triest bij lag. Ik wilde hem in een ander potje doen (staat nu bij de bieslook), maar durfde het niet. Nu is het trieste takje uitgegroeid tot 2 niet-trieste takjes! Hoera! Dus nu moet het tomaatje eigenljik wel zijn eigen potje, maar durf het nog steeds niet, haha. Of kan er eigenlijk niet veel mis gaan als ik hem nu in een ander potje zet? Wel nog even een potje kopen trouwens, heb er geen meer met gat in de bodem.
@ Melody, wat een oogst al!

@ Mmargot, volgens mij kan er niet zoveel misgaan hoor. Gewoon voorzichtig zijn met het plantje en de wortels. Lijkt me dat een groter potje met wat nieuwe grond alleen maar goed kan doen!

En als je nog een pot zonder gat hebt staan kun je er ook zelf een gat in (laten) maken.

Bij de rest gaat het ook goed zo te lezen, afgezien van de luizen en de okra's.

Hier gebeurt er eindelijk weer wat. Wegens verhuizing moesten al mijn plannen voor de tuin plotseling verandert worden naar plannen voor een balkonnetje en een ander stukje tuin. Gelukkig houdt mijn moeder ook van tuinieren en was ze zo aardig een stukje grond af te staan voor mijn moestuin. Maar met het verhuizen en alles daaromheen was ik zo druk dat ik weinig tijd over had voor de plantjes. Nu eindelijk de laatste dingen ingezaaid en hopelijk vandaag (en anders zo snel mogelijk) alle plantjes naar de definitieve potten, want zo kunnen ze niet verder groeien! Ik hoop dat het nog wat wordt met de plantjes.
Voor wie het zich afvraagt: Ons zonnebloemmeisje is afgelopen zaterdag geboren.
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa een meisje! (Ik zei het! )

Van harte gefeliciteerd

Ook voor Heli-man!

(Zat al een paar dagen in spanning )

Jeeeuujjj, leuk!!! Gefeli!!!!
@ Helianthus en man en dochter, Gefeliciteerd!!! Hoe gaat het met jullie?
Gefeliciteerd Heli.
helianthus: gefeliciteerd! Geniet ervan!

groetjes
Mini-foto-update:

Cherrytomaten in wording:

De eerste afgerijpte cherry

Jummie!

En de tomaat 'Yellow Pearshaped', de vorm kun je al goed herkennen, grappig!

@ Jody, mooie foto's! Je eerste tomaatje al rijp, eet smakelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven