Schotland in september

04-07-2010 22:37 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had eigenlijk een heel rustig low-profile vakantietje in gedachten voor de 2 weken die ik mezelf heb vrijgegeven in september, maar ineens kan ik aan het begin van die 2 weken een paar dagen een klusje doen in Londen. En ik dacht, als ik daar dan toch ben, kan ik natuurlijk ook door naar Schotland, waar ik al heel lang ns heen wil. Maar ik zie door de bomen het bos niet op internet, het lijkt me allemaal zo mooi daar. Dus ik hoop op tips. Wat ik in elk geval wil:

Natuur! Ik ben ook dol op steden, maar heb nogal behoefte aan rust momenteel, dus ik wil wandelen, veel groen, water en bergen om me heen, en weinig mensen. De bergen moeten overigens wel een beetje begaanbaar zijn voor een niet super-geoefende wandelaar.

B&B's of aanverwanten voor niet teveel geld. Ik ben eigenlijk meer van het kamperen, maar omdat het toch allemaal vliegen/openbaar vervoer wordt, zie ik dat niet zo zitten qua hoeveelheid bagage. Ik denk dat ik het liefst 1 of 2 plekken wil kiezen waar ik dan een paar nachten blijf. Dit omdat ik ook wel echt wil uitrusten, en dan is elke dag een ander verblijf moeten zoeken niet heel relaxed, zeker niet als je afhankelijk bent van openbaar vervoer.

Ik zou het leuk vinden om een tocht te paard te maken (ben een redelijk goede ruiter) maar dat is geen vereiste.

Ik wil wel echt omgeving kiezen waar ik heen ga. Met het klusje en reizen erbij geteld, ben ik denkelijk uiteindelijk maar een week in Schotland, en ik wil mezelf behoeden voor het gevoel dat ik niet alles heb gezien/gedaan wat ik wilde. Daarom wil ik ook niet combineren met Edinburgh, het lijkt me een geweldige stad, maar als ik 3 dagen Edinburgh en 3 dagen wandelen zou doen, zou ik het gevoel hebben dat ik alles half had gedaan.

Zo op de site van visitscotland neig ik op het eerste gezicht naar Argyll & The Isles (ik ben ook dol op Islay whiskies, dat helpt ook), Galloway en natuurlijk de Highlands. Om uit te kiezen dus, niet om allemaal te doen.

Oh, en hoe is t met de muggen in september?

Dank alvast voor eventuele tips!
Heb jaren geleden een klein stukje Schotland gezien, wat een mooi deel is: Loch Lomond, Loch Ness en er zijn veel wandelroutes rondom de Ben Nevis. Plaatsen als Fort William zijn aardig & niet te druk. Ga je nog noordelijker, dan wordt het landschap alsmaar ruiger.

Muggen: geen idee!
niet naar inverness gaan... dat is dodelijk saai..
Ben jaaaaarrren terug in september naar Schotlnd geweest, vorig jaar ook, maar toen in een andere periode. Prachtig land!

Muggen, ik had er beide keren weinig last van. Denk er om als je naar Fort William wilt om de Ben Nevis te beklimmen dat je dit niet de eerste zaterdag van september doet. Deed ik wel, niet wetende dat dan de Ben Nevis Run wordt gehouden. Ik heb er ca. 6 uur over gedaan, heen en terug. Wist niet dat de run precies die dag werd gehouden. De winnaar deed het in 1,5 uur....Je moet je ook niet afvragen hoe die naar beneden ging haha! Maar bijkomend nadeel is dat heel Fort William dan is volgeboekt, ik kon nog net een plekje vinden. Ik had niets gereserveerd want dcht: september valt het wel mee.....

Vanuit Edinburgh en Glasgow is er een organisatie die bustrips organiseerd. Dat kunnen dagtochten zijn, maar ook 3-daagse tochten. Op de site van de jeugdherberg van Glasgow kan je er volgens mij informatie over terugvinden.

Ik vind het een prachtig land, zou zo weer gaan! Veel plezier!
Regenspullen meenemen

Heel veel plezier. Ik wil er dolgraag een keer heen. Partner is er vaak geweest en de foto's zijn prachtig
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Schotland is echt geweldig.

Wij hebben ons tentje toen in Fort Augustus opgezet echt tegen het meer van loch ness aan. Echt super leuk dorpje of er bb's zijn weet ik niet maar ook goede uitvalsbasis om verder te komen. Vanuit daar de Ben Nevis bezocht, Highland games in Inverness en een dagje het eiland Skye gedaan echt super leuk maar hadden wel de beschikking over een auto. Deze omgeving is wel echt geschikt om te wandelen en actief in de natuur bezig te zijn. Het dorpje had overigens ooke en vvv met vele verschillende mogelijkheden voor dagtochtjes enzo.
Ik was ooit in september in Schotland voor 10 dagen. We zaten 'n aantal dagen in Edinburgh en hebben toen 'n backpackerstripje van 'n dag of 4/5 van 'wild in scotland' gedaan naar Skye en de Highlands. Dat was echt heel gaaf! Skye is zooooo mooi! En de verhalen van de gids waren super. Ik heb normaal altijd 'n hekel aan gidsen en hun gezever, maar hier geen historische feiten, maar geweldig beeldend vertelde legendes. Vanuit Edinburgh zijn we trouwens ook 'n dagje met de trein naar de kust gegaan.

http://www.wildinscotland.com/
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-03-2011 22:35
Reden: spam
% gewijzigd
He Moosey,

September is een 'goede' maand in Schotland, het weer kan heel stabiel mooi zijn (maar ja, het blijft Schotland he, dus neem regenkleren mee)

Er zijn overal in Schotland genoeg B&Bs en hostels. Ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken om vooruit te boeken, maar als je sowieso een beetje rust wil is dat misschien wel prettig.

Net als de anderen zou ik zeggen: Skye! en ik vind de omgeving van Glencoe altijd erg spectaculair. Hier zijn ook veel wandelpaden (je kunt bijv. een stuk West Highland Way lopen). Alleen is het daar wel wat 'afgelegen' volgens mij. Geen heel goede connecties met ov.

Verder is het een wat ruiger gebied, ik weet niet hoe fit je bent, maar het is af en toe steil op die paden daar.

Mocht je last hebben van midges: koop iets in een Schotse outdoorwinkel ofzo. Autan helpt in ieder geval echt helemaal niet!

Veel plezier in bonnie Scotland!
I could go into detail...but I won't.
Ik ga er in augustus heen voor een bruiloft, in Perthshire. Ben vaker in Schotland geweest omdat het grootste gedeelte van mijn familie daar woont, maar kom dan meestal niet verder dan Glasgow en Uddingston, omdat mijn familie daar dus is.

Loch Lomond is mooi en New Lanark is geweldig, dat laatste is in de Clyde aria, vlakbij the Clyde falls. Daar heb je ook een hostel voor weinig geld.
Schotlandkalender
Thanks all! Ik moet zeggen dat Fort William en de Ben Nevis me niet zo heel erg trekken omdat dat blijkbaar het eerste is wat iedereen roept als je't over Schotland hebt, lijkt me dan toch het meest toeristische stukje. Al heb ik geen idee hoeveel last je daarvan hebt daar, maar ik ben altijd wel een beetje van off the beaten track. Skye klinkt mooi, en die gids klinkt ook erg goed Elninjoo. Ik ga ns kijken op die link. Clyde Falls ga ik ook opzoeken. En fijn om te weten dat september wel een goede tijd is.

Niemand ervaring met Galloway dus? Moest volgens de site waar ik was ook erg mooi zijn, en het leek me wel praktisch te bereizen omdat het wat zuidelijker is. Maar misschien moet ik toch maar voor de Highlands gaan..
@ moosey: toeristisch? nee. schotland is zo ontzettend groot, dat blijft ruig, en geweldig. glencoe is inderdaad prachtig mooi. omgeving oban is erg leuk. kan je van alles doen, lekker eten, winkels kijken en ook eenvoudig naar de natuur trekken waar je écht niemand tegen komt hoor. fort william vind ik zelf ongezellig. oban is leuker. je kunt vanaf daar ook eiland hoppen zoals mull en iona, echt fantastisch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven