Werk & Studie alle pijlers

Continue gevoel van verveling.

05-07-2010 10:25 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al. Ik ervaar in mijn hele leven altijd en (bijna) overal het gevoel dat ik me verveel.

Wie herkent het? Hoe kom ik er uit want ik weet eigenlijk niet anders.

Verveling....

Totaal aantal stemmen: 30

is voor kleine kinderen. (17%)
is lastig. (7%)
bestaat niet. je moet jezelf uitdagen. (23%)
kan je functioneren belemmeren. (7%)
zit mij ook dwars. (37%)
(vul zelf in) (10%)
Ja begrijp ik dat veel dingen ook moeten in de volwassen wereld.

Maar inderdaad wat margaretha aangeeft vind ik een goede tip.

Ik ben zelf ook niet zo efficient maar er zijn vast wel veel meer van dit soort efficiente patronen die je misschien zou kunnen invoeren?
TO

Ik denk eigenlijk dat je eerste even goed moet bedenken of het "vervelen" of "lusteloosheid" is.

Vervelen is meer een "verwend gevoel" zeg maar. Je vervelen kan saai zijn, maar levert je geen enorme problemen op. Behalve dat je geirriteerd of zelfs verdrietig raakt omdat je niets (vaak ook nog LEUKS) te doen hebt op dat moment. Maar je kan als je je verveelt prima je huis gaan schoonmaken. Alleen wil je liever iets echt leuks doen.

Lusteloosheid. Geen interesse hebt/kan opbrengen voor zaken. Dat je niet vooruit te branden bent, gevoel van niet willen maar moeten bij alles wat je doet. Niet weten waar je de energie vandaan moet halen. Nooit echt uitgerust zijn. Je constant opgejaagd voelen, steeds het gevoel hebben tijd te kort te komen want je moet nog zoveel.
quote:flatscreen schreef op 05 juli 2010 @ 11:27:

een andere baan nemen?

Moet ik vinden. Huidige projectcontract loopt eitnd dit jaar af maar de tijd is er niet echt naar om keuze te hebben bij een nieuwe baan.

Ik weet niet hoe ik nog meer routine in mijn dingen kan krijgen. Mijn dag zit zo vol.

5.30 opstaan. 6.15 bus.

17.45 weer thuis. ff wat drinken

evt boodschap of meteen koken omdat ik/vriend 'savonds weer weg moeten. als het lukt om 10.00 naar bed. en dan is de dag om.

En het weekend zit zo vol met huishouden dat alleen de zondag overblijft en die is hard nodig om bij te slapen en nog wat huishoudelijke dingen te doen. en dan 'savonds weer om 10 uur naar bed.
herken het gevoel van vroeger... maar sinds ik drie kleine kinderen heb, is dat gevoel helemaal over :-S
quote:flatscreen schreef op 05 juli 2010 @ 11:27:

een andere baan nemen?Dat werkt dus niet echt. Elke nieuwe baan is in het begin leuk, uitdagend en spannend. Tenzij je dus een baan vindt waar je steeds nieuwe dingen moet doen, elke drie maanden of elk half jaar. Weet jij bij wat voor baan dat bijvoorbeeld is? (oprechte vraag, zoiets zie ik namelijk helemaal zitten)
ik herken het wel.

En meestal word ik ook nog sjacherijnig omdat ik me verveel. Dan wil ik iets leuks doen, maar ik weet gewoon niet wat.
Heb geen tijd om uitgebreid te reageren maar is het geen rusteloosheid wat bij jou een rol speelt, Maja?
Misschien doelen stellen voor jezelf? Je komt vrij 'doelloos' op mij over (niet gemeen bedoeld hoor, ik bedoel het als in de zin van het woord, niet dat jij doelloos bent). Iedere dag hetzelfde, geen spanning (herken het wel momenteel). Een doel kan je motivatie behoorlijk opkrikken, al moet je natuurlijk wel wat doelen hebben. Maar iedereen heeft ze wel dus met jou moet dat ook wel loslopen!

Ga eens met een schriftje in de weer en schrijf op wat je nog wilt doen in je leven en wellicht nu met één van die doelen beginnen. Dat kan echt spannend en leuk zijn! Misschien kom je uit je lusteloosheid (goed beschreven van Iwannalive!) en kun je je leven weer wat pit geven.

Succes!
@ Maja & Iwannalive: Nee.
Net als nu. Ik zou eigenlijk moeten werken. Dingen invoeren. maar het is zo saai dat ik er de fut niet voor kan vinden. Ik ben moe (dit weekend 9, 7 en 4,5 uur geslapen) en ik wil naar huis om op te ruimen en schoon te maken.

en als ik thuis ben weet ik niet waar ik moet beginnen.
quote:Maja82 schreef op 05 juli 2010 @ 11:39:

[...]

Moet ik vinden. Huidige projectcontract loopt eitnd dit jaar af maar de tijd is er niet echt naar om keuze te hebben bij een nieuwe baan.

Ik weet niet hoe ik nog meer routine in mijn dingen kan krijgen. Mijn dag zit zo vol.

5.30 opstaan. 6.15 bus.

17.45 weer thuis. ff wat drinken

evt boodschap of meteen koken omdat ik/vriend 'savonds weer weg moeten. als het lukt om 10.00 naar bed. en dan is de dag om.

En het weekend zit zo vol met huishouden dat alleen de zondag overblijft en die is hard nodig om bij te slapen en nog wat huishoudelijke dingen te doen. en dan 'savonds weer om 10 uur naar bed.

Moet je ´s avonds weg? Of ga je ´s avonds leuke dingen doen?

Waarom doe je vaker dan één keer per week boodschappen? Waarom heb je de hele zaterdag nodig om te poetsen (wat doe je dan allemaal)? Toen ik nog thuis woonde deed ik soms met mijn moeder het hele huis (en dat was een huis met 6 slaapkamers even voor het idee) en in een ochtendje was dat wel gedaan.

Als je om kwart voor zes thuiskomt, één begint met het eten en de ander doet een huishoudelijke taak in diezelfde tijd hoef je zaterdag helemaal niet meer te poetsen wed ik. Je kan ook voor twee dagen koken. Wat ook prettig is is maaltijden die je alleen nog maar hoeft op te warmen in de diepvries te hebben, als je dan eens écht geen zin hebt eet je toch gezond en lekker.

Ik heb zelf ongeveer dezelfde werktijden (en slaap en opsta tijden) en juist helemaal niet het gevoel dat mijn dag er zo vol uit ziet. Maar ik ben dan ook niet elke avond buiten de deur, dat scheelt voor mij héél veel.
quote:BarbaraAnn schreef op 05 juli 2010 @ 11:45:

Ga eens met een schriftje in de weer en schrijf op wat je nog wilt doen in je leven en wellicht nu met één van die doelen beginnen. Dat kan echt spannend en leuk zijn! Misschien kom je uit je lusteloosheid (goed beschreven van Iwannalive!) en kun je je leven weer wat pit geven.

Succes!

Ik heb wel doelen maar dat is allemaal lange termijn.

Andere baan. Maar dan moet er wat voorbij komen. Vorige week een goed gesprek gehad n.a.v. een open sollicitatie, leuk bedrijf maar.... geen vacature. Je bent de eerste die we bellen als we wat hebben...

Waarschijnlijk bellen ze vlak voor dat mijn huidige contract afloopt en rol ik zo weer in een volgende baan. Die 'mazzel'heb ik altijd. Nooit moeite hoeven doen.

Er zit schot in de zaak met sporten. Goeie coach, goeie trainingsfaciliteiten, leuke medesporters maar daar is het nu ook vakantie. Seizoen is over. In september weer verder maar dat blijft ook bij 2 avonden in de week.

Ik wil graag een kind maar dat is nu is mezelf niet op de rit heb nog niet verstandig en mijn vriend wil ook nog niet. Eerst wij stabiel dan pas verder.

Doel?

geen idee
quote:Margaretha2 schreef op 05 juli 2010 @ 11:47:

[...]

Moet je ´s avonds weg? Of ga je ´s avonds leuke dingen doen? 2x per week sporten(in het seizoen), 2x hardlopen. Vaak eten we pas om half 8 ofzo en dan is de avond over als ik de vaatwasser heb ingepakt. Tuin watergeven, hond uitlaten en naar bed

Waarom doe je vaker dan één keer per week boodschappen? zaterdag en woendsdag vers spulWaarom heb je de hele zaterdag nodig om te poetsen (wat doe je dan allemaal)? Toen ik nog thuis woonde deed ik soms met mijn moeder het hele huis (en dat was een huis met 6 slaapkamers even voor het idee) en in een ochtendje was dat wel gedaan. dat lukt mij dus niet, en dat frustreerd.Ik heb gister 4 uur staan klote op een snikhete zolder: afstoffen stofzuigen opruimen wasopvouwen dozen inpakken

Als je om kwart voor zes thuiskomt, één begint met het eten en de ander doet een huishoudelijke taak in diezelfde tijd hoef je zaterdag helemaal niet meer te poetsen wed ik. Je kan ook voor twee dagen koken. Wat ook prettig is is maaltijden die je alleen nog maar hoeft op te warmen in de diepvries te hebben, als je dan eens écht geen zin hebt eet je toch gezond en lekker.

Ik heb zelf ongeveer dezelfde werktijden (en slaap en opsta tijden) en juist helemaal niet het gevoel dat mijn dag er zo vol uit ziet. Maar ik ben dan ook niet elke avond buiten de deur, dat scheelt voor mij héél veel.

Wat doe jij dan wanneer want ik krijg het niet voor elkaar.

Kijk jij dan ook nog weleens journaal 's avonds en een programma er na?

Het is zo'n bende. Het ziet er nog het zelfde uit als toen we vogigjaar net hier woonde. Lades zijn iet ingericht maar liggen vol zooi.

Spullen staan in de verkeerde kasten. Leesboeken zitten nog in dozen en staan weggepropt achter het knieschot Ik heb niet het idee dat ik in mijn mooi bedachte woonkamer zit maar in een onafgemaakte puinzooi.
Ook met lange termijn doelen kan je kleine dingen bedenken die je daar dichterbij brengen. Bijvoorbeeld je wilt later zus of zo worden. Welke kennis heb je daar voor nodig die je nog niet hebt? Hoe zou je daar aan kunnen komen? Heb je mensen in je netwerk die je vooruit kunnen helpen? Zo nee, welke mensen zou je kunnen benaderen om eens een kopje koffie bij te gaan drinken? Is je CV up to date? heb je een Linked-In account. Welke ervaring ontbreekt er nog?

Zo heb je heel veel kleine brokjes die je allemaal dichter bij je doel brengen. Ik probeer dan bv. elke week íets te doen wat me dichter bij mijn doel brengt. Dat kan vanalles zijn.

Op deze manier lees ik interessante boeken, ben ik actief bezig met mijn netwerk, heb ik iets gepubliceerd in mijn vakgebied wat binnenkort uitkomt, ben ik lid van een onderzoeksgroepje, enzovoort. Je slaat twee vliegen in één klap: je verveelt je niet want je bent bezig met iets concreets, en je hebt op het eind van de dag een lekker gevoel over jezelf want je hebt weer dingen gedaan die je dichterbij je doel brengen, dus je bent productief en zinvol bezig geweest.

Zo kan het met alles hoor, ik geef even het werk voorbeeld omdat dat voor mezelf nu het meest relevant is.
Hoe maak je daar dan tijd voor naast je werk?
Ik geef je een site waar je misschien veel aan hebt, voor mij was het een openbaring, ik ben van nature nogal slordig namelijk. http://www.flylady.net/

Hier staan heel veel tips over routines. Ikzelf sta op om 5:30, ga dan een half uurtje hardlopen (dat doe ik alleen omdat ik in Zuid Europa woon en de mussen van het dak vallen op andere tijden), douche me, kleed me aan, ontbijt uitgebreid en om 6:30 ga ik naar het werk. Om 16:00 ben ik thuis, ik kook dan voor ´s avonds en voor wat ik naar het werk meeneem als lunch. Dat zet ik vast klaar in een tupperware bakje en leg er ook fruit bij of net wat voor snack zodat ik dat morgen maar hoef te pakken. Zo heb ik elke dag een lekkere en ook gezonde lunch (dat helpt heel veel, als ik overdag veel honger krijg heb ik ook veel minder energie, en ook als ik de hele dag marsen ofzo zit te vreten)

Ik heb een klein appartement, ongeveer om de dag stofzuig en dweil ik. Elke dag was ik af en neem dan meteen met een doekje de aanrecht af, ik denk één keer per week ook de keukenkastjes met een sopje. Elke dag ruim ik alle zooi die ik heb laten liggen op. Mijn bed maak ik ´s ochtends al op voor ik naar het werk ga en ik laat de slaapkamer netjes achter. Dit kost me denk ik (exclusief koken) 10 minuutjes. Dat doe ik elke dag.

Verder wanneer het nodig is doe ik ook elke dag een ander ding. De badkamer, daar ben ik wel een kwartiertje ofzo mee bezig, doe ik 2 keer per week. Afstoffen doe ik ook regelmatig (misschien 3 keer per week fozo) kost denk ik 3 minuten. Wassen kost 5 minuten, strijken wel langer, daar heb ik een hekel aan, doe ik één keer per week terwijl ik een serie ofzo kijk. De ramen lappen doe ik ook weleens, mijn administratie hou ik bij, mijn tas ruim ik uit, mijn klerenkast hou ik netjes, nouja al die kleinigheidjes, doe ik net hoe het uitkomt (maar wel vrijwel elke dag iets).

Dat betekent dat ik om 16:30 klaar ben met alles wat "moet". Ok ik snap dat het veel vroeger is want dat jij veel langer op je werk bent, maar jij zou dan ook om kwart over zes klaar kunnen zijn, als je alles samen met je vriend doet nog wel eerder misschien.

Dan heb je nog 4 uur voor je naar bed gaat. Ik vroeg of je weg moest ´s avonds of dat je dan wat leuks gaat doen omdat als het als een soort verplichting voelt het niet echt ontspannend meer is. Ik ga ook regelmatig ´s avonds wat doen, maar dan voelt dat als "beloning" ipv als verplichting. Als het teveel als verplichting gaat voelen zou ik iets gaan schrappen. Als ik zelf elke avond buitenshuis ben heb ik dat gevoel wel al snel. Ik ga denk ik 4 of 5 keer per week wat doen (weekends bij inbegrepen)
Ik ga trouwens vaak genoeg om negen uur of half tien naar bed omdat ik het heerlijk vind om negen uur per nacht te slapen.
quote:Maja82 schreef op 05 juli 2010 @ 12:06:

Hoe maak je daar dan tijd voor naast je werk?Ik "moet" dit niet van mezelf, ik vind het dus een leuke manier om interessante / leuke / uitdagende dingen te doen, voor als ik me verveel. Soms verveel ik me een paar weken achter elkaar helemaal niet of heb ik er geen zin in en dan doe ik het dus ook niet.
Nu ik er pas goed de kijk op heb hóe weinig tijd veel dingen eigenlijk kosten doe ik ook heel vaak al iets voor ik naar het werk ga. Bv.alle keukenkastjes afdoen met een sopje,de vloer dweilen (stofzuigen mag niet meer van mijn benedenbuurvrouw )De wc schoonmaken,een doekje over de spiegel en de deurknoppen,bidet, bad, doucheraam en wasbak schoonmaken.Bed afhalen en met schone lakens opmaken

Al die dingen an sich kosten minder dan 5 minuten. En hoe lekker het voelt als je thuiskomt en alles is al gedaan.

Als ik vier uur lang aan het huishouden moet in één ruk ga ik trouwens ook huilen hoor, ik heb er best wel een hekel aan, daarom gebruik ik ook het efficiëntste systeem.

Nouja ik hoop dat je er wat aan hebt.
quote:Margaretha2 schreef op 05 juli 2010 @ 12:23:

Nu ik er pas goed de kijk op heb hóe weinig tijd veel dingen eigenlijk kosten doe ik ook heel vaak al iets voor ik naar het werk ga. Bv.

alle keukenkastjes afdoen met een sopje,de vloer dweilen (stofzuigen mag niet meer van mijn benedenbuurvrouw )De wc schoonmaken,een doekje over de spiegel en de deurknoppen,bidet, bad, doucheraam en wasbak schoonmaken.Bed afhalen en met schone lakens opmaken

Al die dingen an sich kosten minder dan 5 minuten. En hoe lekker het voelt als je thuiskomt en alles is al gedaan.

Als ik vier uur lang aan het huishouden moet in één ruk ga ik trouwens ook huilen hoor, ik heb er best wel een hekel aan, daarom gebruik ik ook het efficiëntste systeem.

Nouja ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik snap alleen niet hoe mensen in 5 min de wc kunnen doen. Dan heb ik nog amper mijn emmer vol water en de zut uit de wc gehaalt. Halen die dan alleen een borstel door de plee of wat

Badkamer ben ik ruim een halfuur mee bezig.

Was verzamelen uitzoeken sorteren er in stoppen, oude was opvouwen en opruimen duur ook zo'n 20 min.

Kamer ff stofzuigen. ruim een half uur. dan ook nog dweilen maak er dan maar meer dan een uur van.

ff boodschappen doen en spul opruimen. driekwartier

Bad afhalen oké maar opmaken is een crime vooral als je er achterkomt dat het moet als je net naar bed wil enzo.

Ik ga eens kijken op die site.
Ja boodschappen ben ik ook langer mee bezig. Als ik de toilet schoonmaak haal ik inderdaad een borstel erdoor, daarna doe ik met een doekje bril en buitenkant af. Spullen staan al in de badkamer, toiletborstel staat in zijn bakkie met chloorwater en als ik zie dat dat vies is (zie ik dus direct aangezien ik hem zo vaak schoonmaak) gooi ik dat meteen om en maak nieuw chloorwater. Ik ga niet met een tandenborstel elke dag in de scharnieren en onder tussen de tegels zitten Ik doe dan ook niet de hele badkamer, de volgende keer doe ik weer wat anders uit de badkamer. Of als ik tijd over heb pak ik nog een klusje (bv. spiegels en handdoekenrekken ofzo)

Ik denk als je er zo lang over doet dat dat komt omdat je het per se perfect wilt doen, en dat duurt dan weer zolang, dat je er nooit zin in hebt, en dan stel je het weer uit waardoor het ook daadwerkelijk een best wel grote klus wordt. Vooral bv. met stofzuigen, nu ik dat heel vaak doe is het eigenlijk nooit meer vies, dus elke keer dat ik stofzuig lijkt het haast overbodig (vroeger thuis hadden mijn ouders weleens een hele week niet gestofzuigd en toen duurde het echt lang, en hoorde je ook het vuil door die stofzuigerslang, dat heb ik nu nooit!).

Op die website staat dan ook dat je elke week 1 kamer helemaal goed moet doen. Bv. Keuken, dan ook de keukenkastjes uitruimen en alle zooi weggooien, de keukenkastjes van binnen poetsen, je tupperware bakjes uitzoeken en weggooien wat je niet gebruikt, nouja ik noem maar wat. Dat zijn dingen die ook niet elke week hoeven, maar wel af en toe / regelmatig.

Als ik in één keer de keuken schoon moet maken en dat betekent afwas, magnetron, keukenkastjes uitruimen en van binnen schoonmaken, sopje van buiten, koelkast schoonmaken van binnen en buiten, kruidenrekje uitzoeken, ijs uit de vriezer halen, stofzuigen, dweilen, plinten / vensterbanken, nouja al die dingen dus, dan zakt de moed me al bij voorbaat in de schoenen. Als ik elke dag één ding doe heb ik na één week de keuken een grote beurt gegeven en kan die er weer tegen voorlopig.
Bij mij helpt het om mijn verstand op nul te zetten met dingen die ik moet doen zoals het huishouden. Ik heb er van nature een hekel aan. Ik zet een muziekje op, verheug me op hoe het voelt als het gedaan is en maak er nu zentijd van ipv me er kapot aan te ergeren. Zo ruim ik mijn hoofd op tegelijkertijd met het huis. Toen ik me er vooral aan ergerde kostte het me energie, nu niet meer. Merk daaraan dat het echt een mindset is en dat je kunt leren de knop om te zetten.

Maar ik begreep uit een van je posts dat je huis nog niet af is, dat er nog dingen moeten gebeuren. Dat geeft ook onrust en ergernis. Ik zou dat zo snel mogelijk gaan regelen, dat alles zijn plek heeft, dat je weggooit wat overbodig is (vooral dat, scheelt zooi en creeert overzichtelijkheid en meer gemak bij je huis opgeruimd houden).

Je hebt geen doel zeg je. Dat lijkt me een vervelend gevoel. Ik begrijp dat je daar wat doelloos van wordt. Kun je niet bijv je doel maken voor de komende tijd dat je je lekkerder gaat voelen? En dan gaat kijken wat daarvoor nodig is? Bijv huis regelen en af ingericht krijgen, meer structuur en minder ergenis bij het opruimen, uitvogelen wat voor jou een fijne beloning is zodat je meer piekmomenten krijgt. Ik weet het niet, ik zeg ook maar wat. Maar glas halfvol of halfleeg zit toch tussen de oren, daar kun je dus verandering in aanbrengen, ook als het niet van nature komt.
De was sorteren doe ik trouwens wel in 5 minuten, maar als dat je veel tijd kost en je hebt de ruimte kan je ook twee of drie wasmanden neerzetten, wit kleur en zwart ofzo. Ik heb geen droogtrommel dus de was moet er direct uit, dat duurt zeker minder dan 10 minuten.

Ik hang die uit en als ik hem weer van de lijn haal (dat moet wel snel anders ruikt het niet lekker vind ik) dan sorteer ik hem direct: alles wat gestreken moet worden doe ik op een stapel en alles wat direct in de kast kan (handdoeken enzo) ruim ik direct weg. Dat duurt misschien ook 5-10 minuten, maar is dus vaak ´s avonds of de volgende ochtend na het wassen.

De volgende dag strijk ik (en omdat het niet echt veel is ben ik daar na een kwartiertje of twintig minuten ook wel mee klaar).

Ik zeg er eerlijk bij dat hoe langer ik de strijk laat liggen en hoe hoger die stapel wordt, hoe meer ik er tegenop zie en hoe langer het uiteraard ook duurt. Een uur strijken vind ik echt de hel namelijk.

Maar doe jij alles thuis? Dingen die je niet leuk vindt of waar je lang mee bezig bent kan misschien je man doen?
quote:Maja82 schreef op 05 juli 2010 @ 12:31:

[...]

Ik snap alleen niet hoe mensen in 5 min de wc kunnen doen. Dan heb ik nog amper mijn emmer vol water en de zut uit de wc gehaalt. Halen die dan alleen een borstel door de plee of wat

Badkamer ben ik ruim een halfuur mee bezig.

Was verzamelen uitzoeken sorteren er in stoppen, oude was opvouwen en opruimen duur ook zo'n 20 min.

Kamer ff stofzuigen. ruim een half uur. dan ook nog dweilen maak er dan maar meer dan een uur van.

ff boodschappen doen en spul opruimen. driekwartier

Bad afhalen oké maar opmaken is een crime vooral als je er achterkomt dat het moet als je net naar bed wil enzo.

Wat doet je vriend in het huishouden?

Overigens komt het me bekend voor, een continue gevoel van verveling (en heel slecht concentratievermogen), van jongs af aan al, heel vervelend. Nog steeds geen idee waar het vandaan komt en nog steeds geen idee hoe je ervan af komt. Hoewel ik enerzijds van vastigheid, zekerheid, structuur houd, word ik pas ''wakker'' van nieuwe en/of een beetje heftige dingen, een lastige combinatie soms. Wat bij mij wel een beetje heeft geholpen is het zoeken naar werk dat mij ligt (onderzoeker), waarin mijn enorme nieuwsgierigheid uitweg vindt en ik (als veldonderzoeker) regelmatig in nieuwe situaties kom. De werkzaamheden blijven uiteraard hetzelfde, maar omgevingen zijn steeds nieuw. Ik heb geen oplossingen voor je, maar herken het dus wel.
Mijn vriend doet ook die dingen. Vaak lopen we elkaar in de weg of erger ik me suf dat hij alles weer perfect wil doen of v.v. dat hij loopt te nuttelen dat ik als ik X doe ook meteen ff Y moet doen omdat anders X geen zin heeft.

Eerst afstoffen dan stofzuigen. enz enz en dan ben je altijd eeuwen bezig met opruimen. Als ik boven stofzuig moet ik het beneden ook doen anders kan ik binnen een halve dag boven opnieuw beginnen want dan loop je de zooi weer naar boven.

(ik heb al ritalin geprobeert maar dat help geen z*k)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven