Doe elke dag wat engs!

05-07-2010 11:18 52 berichten
Na mijn depressie, vind ik het moeilijk om weer stappen te nemen. Om mijn vrienden terug te krijgen, om mijn studie weer op poten te zetten, om werk te organiseren en nog veel meer dingen die lastiger te omschrijven zijn.

Ik merk dat ik bang ben om te bellen voor mezelf, om mensen teleur te stellen/lastig te vallen enz enz. Echte angststoornis heb ik niet, maar ik merk gewoon dat ik nerveus wordt als ik dingen moet regelen en daarom doe ik ze vaak niet en stel het uit tot het oneindige.

Dus ik heb nu als doel gesteld: doe elke dag iets waar je bang voor bent.

Vandaag heb ik er al 3 gedaan:

-mijn psycholoog terug gebeld (had vanochtend gebeld, maar durfde niet op te nemen. Afspraak blijkt niet door te gaan )

-mijn voicemail sinds maart afgeluisterd (was bang dat hier allemaal nare berichten opstonden van mensen die boos op me waren omdat ik niks van me liet horen ed)

-mensen van mijn scriptie gemaild.

Ik heb nu nog een warm gevoel in mijn maag van de spanning, maar dat trekt zo wel weg en dan hou ik er waarschijnlijk een goed gevoel aan over.

Wat heb jij vandaag gedaan wat je eng vind? Wat je eigenlijk probeerde te vermijden? Of zijn er dingen die je liever uitstelt omdat je het eng vind?
Alle reacties Link kopieren
ik herken het bellen wel. Ik durfde nooit te bellen naar bijv mogelijke stageverleners. Ik had altijd hartkloppingen en stelde het maar uit. Toen ben ik in een callcenter gaan werken, en nu is de angst over.
Wauw, goed van je!

Ik moet een docent bellen die mijn opdracht de grond in heeft gemaild. Ben nu nog aan het kijken hoe terecht ik de kritiek vind. Maar daar zie ik ook wel tegenop.

En ik ben bang voor onderwater zwemmen. Wordt er een soort van claustrofobisch van. Dus iedere keer dat ik ga zwemmen (waar ik dol op ben), duik ik in het bad en probeer ik de 7 meter te halen. Dat lukt bijna nooit, maar ik durf dan iig kopje onder. Aan het begin van het buitenbadseizoen is het wel erger dan aan het eind trouwens....
hebben veel mensen hoor, wat goed dat je pogingen doet er iets aan te doen!! Keep up the good work.
goed van je zeg! Echt stoer dat je zo actief jezelf erdoorsleept. Ik ben vandaag naar de huisarts geweest en heb het ziekenhuis gebeld voor een afspraak waar ik erg tegenop zag. Al jaren.
Wat een goede doelen allemaal!
Goed van je!

Daar mag je echt trots op zijn!
quote:Soppie300 schreef op 05 juli 2010 @ 11:20:

ik herken het bellen wel. Ik durfde nooit te bellen naar bijv mogelijke stageverleners. Ik had altijd hartkloppingen en stelde het maar uit. Toen ben ik in een callcenter gaan werken, en nu is de angst over.

Het gaat niet alleen om het bellen, ook belangrijke brieven of mails opende ik niet.

Gelukkig ben ik nu qua veel dingen weer bijgewerkt. Maar dat is altijd wel even diep ademhalen en verstand op nul en openen die hap.
Wat goed van je!

Als ik er over nadenk zijn er - met uitzondering van dingen als bungeejumpen ofzo - weinig dingen die ik "eng" vind.

Hoewel: "spreken in het openbaar" of iets anders waarbij alle ogen op mij gericht zijn vind ik niet prettig.

Heb één keer een fotoshoot gedaan, maar ben halverwege opgehouden: kan er gewoon niet tegen dat mensen via hun camera de hele tijd naar je zitten te loeren. Kreeg de kriebels dat iedereen naar mij zat te kijken. Dat "nog een keer doen" zou ik "eng" vinden. Maar ik doe het gewoon maar niet meer
Viva la vida
quote:ndh86 schreef op 05 juli 2010 @ 11:39:

Wat goed van je!

Als ik er over nadenk zijn er - met uitzondering van dingen als bungeejumpen ofzo - weinig dingen die ik "eng" vind.

Hoewel: "spreken in het openbaar" of iets anders waarbij alle ogen op mij gericht zijn vind ik niet prettig.

Heb één keer een fotoshoot gedaan, maar ben halverwege opgehouden: kan er gewoon niet tegen dat mensen via hun camera de hele tijd naar je zitten te loeren. Kreeg de kriebels dat iedereen naar mij zat te kijken. Dat "nog een keer doen" zou ik "eng" vinden. Maar ik doe het gewoon maar niet meer

Het is ook nieteens zozeer eng, maar meer iets waar je geen zin in hebt. Niet erg, maar maanden dat ontlopen... en dan wordt het wel iets groots en engs zoals je voicemailbox

Presentaties geven vind ik dan weer niet zo eng op het moment zelf, maar ervoor moet ik mezelf wel even vooruit schoppen om het te doen.
Ik wil al jaren een poesje, maar durfde het niet omdat ik bang ben voor mijn meubels (en omdat manlief het niet goed vond). Nu heb ik sinds een paar dagen een poesje en heb hem vandaag voor het eerst echt in de woonkamer laten spelen. Doodeng, maar het ging goed. Hij heeft niets gesloopt! Ik ben trots op mijzelf en op mijn kleine vriendje
Knap van je...

Ik vind zelf ook niet veel "alledaagse" dingen eng. Zo draai ik mijn hand niet om voor het bellen van mensen (dat resulteert er dus ook in dat ik altijd de pineut ben als er gebeld moet worden ) of het openmaken van mogelijk vervelende post.

Wel zul je mij niet veel presentaties zien geven, dat is iets dat ik écht vreselijk vind of wat dacht je van iets simpels als een projectje (hoe klein ook) te leiden?
Knap van je dat je het aangaat. Daar heb ik respect voor
Ik snap je heel goed.. heb zelf ook iets met regelen en administratie. Geen idee waardoor het komt, maar daar word ik bloednerveus van en ik stel alles dan ook eideloos uit (facturen versturen, bankzaken, bezoek aan mijn boekhouder, belastingbrief...). ik laat alles gewoon liggen tot het echt onhoudbaar wordt en ik problemen krijg, krijg dan een vreselijke paniek- en huilbui, geef mezelf een schop onder de kont en werk alles uiteindelijk netjes af... om dan het hele proces weer van voren af aan te beginnen.

Het is een soort van administratiefobie eigenlijk... ben ik de enige hiermee??
Heb je zelf wel door dat je elke dag 1 eng ding wilt doen en er vandaag gewoon zomaar al 3(!) hebt gedaan!

Helemaal top! Ik vind het knap van je dat je je angsten aangaat!
Ik snap hoe je "eng" bedoelt: niet "bibberknie-klappertand-eng" maar je ziet er tegenop... toch? En dan zie je tegen het één meer op dan tegen het ander.

Vind het knap dat je jezelf er toe zet om die dingen "gewoon eventjes" aan te pakken.

Overwinning op jezelf!
Viva la vida
lassma, wat ontzettend goed van je!! Misschien doe ik wel met je mee...ben nu aan het afstuderen en aan het solliciteren en dat vind ik allemaal doodeng. Dingen regelen met de onderwijsbalie en met docenten, opbellen naar bedrijven, sollicitaties versturen..allemaal dingen die ik doodeng vind maar wel moet doen en niet kan uitstellen..

Ik kom denk ik wel heel makkelijk aan één eng ding per dag op deze manier, ha ha.

(Heb trouwens vanochtend een sollicitatiegesprek gehad, dus ik kan vandaag al wegstrepen )
quote:RosieQ schreef op 05 juli 2010 @ 12:23:

lassma, wat ontzettend goed van je!! Misschien doe ik wel met je mee...ben nu aan het afstuderen en aan het solliciteren en dat vind ik allemaal doodeng. Dingen regelen met de onderwijsbalie en met docenten, opbellen naar bedrijven, sollicitaties versturen..allemaal dingen die ik doodeng vind maar wel moet doen en niet kan uitstellen..

Ik kom denk ik wel heel makkelijk aan één eng ding per dag op deze manier, ha ha.

(Heb trouwens vanochtend een sollicitatiegesprek gehad, dus ik kan vandaag al wegstrepen )

Hoe ging je gesprek?

Maar inderdaad, ik geloof dat ik op dit moment veel dingen qua afstuderen ed met je deel. De onderwijsbalie is hier echt RUK en ik vind hen misschien nog wel het engst om mee te dealen. Zo ontzettend inflexibel en niet bereid om maar een beetje mee te denken....

Ik zou er ook momenteel meer per dag kunnen/moeten doen, maar een per dag is al een stuk meer dan de afgelopen tijd, dus lijkt me een haalbaar doel
in het kader van hele enge dingen: ik heb voor mezelf afgelopen zaterdag een ontmoeting met de nieuwe vriendin van mijn ex gearrangeerd omdat ze met mijn ex en mijn kinderen op vakantie gaat. Ik werd gék van het malen over haar dus ik vond het nodig een gezicht bij de verhalen te hebben.

We zijn met z'n tweeen een blokje om gaan lopen, en gelukkig vond ik haar niet heel erg stom of heel erg leuk, gelukkig vond ik helemaal niet veel van haar.....
lassma: die dingen zoals jij omschrijft in je openingspost, precies zoals ik ook in elkaar zit... Vreselijk, alle energie gaat naar dingen waar je "bang" voor bent. Het is een neerwaartse spiraal. Gelukkig heb ik nu een hele fijne psych die me echt helpt om mijn spoken te verjagen
Hartstikke goed dat je je angsten aangaat!

Soms kan ik dit ook goed, en soms val ik terug in mijn vermijdingsgedrag.

Ik vind het wel een goede tip om iedere dag iets te doen wat ik spannend vind. Door te doen, en te ervaren dat het (meestal) meevalt, ontkracht je beste je angsten.
quote:lassma schreef op 05 juli 2010 @ 12:38:

[...]

Hoe ging je gesprek?

Maar inderdaad, ik geloof dat ik op dit moment veel dingen qua afstuderen ed met je deel. De onderwijsbalie is hier echt RUK en ik vind hen misschien nog wel het engst om mee te dealen. Zo ontzettend inflexibel en niet bereid om maar een beetje mee te denken....

Ik zou er ook momenteel meer per dag kunnen/moeten doen, maar een per dag is al een stuk meer dan de afgelopen tijd, dus lijkt me een haalbaar doel

Mijn gesprek ging wel goed! Ik heb er wel een goed gevoel over..

Ja, de onderwijsbalie hier (misschien is het wel dezelfde als die van jou, he) is ook zo..probleem is dat de docenten ultraflexibel zijn, in de zin van 'stel je eigen deadlines maar' en 'inleveren kan volgend jaar nog', maar daar staat dan wel zo'n onderwijsbalie die natuurlijk alles op tijd geregeld wil zien, maar wel op rare uren open is en dan ook nog tussen de middag niet telefonisch te bereiken is en waarvan de medewerkers ook elke keer weer iets anders zeggen..nou ja, gelukkig heb ik dat nu allemaal geregeld, maar zie er wel elke keer behoorlijk tegenop om er naartoe te gaan..
.
Zoals ik al op mijn andere topic even heb upgedate: het gaat goed met mijn lijstje "enge"dingen afwerken. Een per dag heb ik bij lange na niet gehaald, maar ik sta nu al zoveel stappen verder dan het begin van deze maand.

Qua studie afronden is al een hoop geregeld. Nu moet ik ook op banenjacht, nu mijn afstudeerdatum langzaamaan zeker wordt, maar dat is wel iets leuks, iets nieuws. Hoewel ik wel vragen zal krijgen over mijn studievertraging Ga maar eens goed bedenken hoe ik dat ga brengen. Vaak krijg ik toch waterige ogen als ik erover praat, dus oefening is nodig....
Oh zo herkenbaar, dat je uit de depressie bent en dan een hele lading achterstallige klussen hebt...

Waar ik dan voor moet waken is dat ik niet alles tegelijk wil doen. De administratie én de achterstallige mail én telefoontjes én mijn vrienden weer eens zien / spreken én eindelijk weer lekker op stap én....

Dus daar wil ik je een klein beetje voor waarschuwen maar misschien doseer jij het heel netjes.

Wat ik voor engs gedaan heb? Tja de dingen zijn op dit moment niet eng dus dan eigenlijk niks noemenswaardigs
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven