Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Ooh die ijsjes. Mijn vriend vond het ook niet zo'n punt om haar even van een ijsje te laten proeven toen ze 5,5 maand was. Ik kon haar nog net redden van de suikerondergang

Van de week heeft ze haar eerste eigen ijsje gerapleyed, ze was ongenadig hard op een tegel gestuiterd met een hele dikke lip, en vier tanden door de lip als resultaat. Dan verdien je wel wat verkoeling met troostsuiker

Ik bedacht me gisteren dat ik natuurlijk niet meer kan zeggen dat we Rapley doen, de meeste kinderen zullen nu wel zelf eten. Toch?
wen dat is een interessante vraag. Wat is eigenlijk de definitie van de Rapley mehode? Ik zou ook zeggen dat je niet meer aan Rapley doet aangezien je kind kan eten, maar blijf in de buurt want ik heb nog wat vragen.

Eerst iets grappigs van het kdv: Ik vroeg of ze Rapley kenden, haha het antwoord: Is dat een kindje van de andere groep??

Ons kind is al niet meer van de suikerondergang te redden. Hij krijgt van mij voorlopig niks met suiker, maar in het zkhs heeft hij regelmatig sucrose gehad als troost bij ingrepen.

GW een magnum is een goed begin toch? Ze snapt toch niet wat het verschil is? En dat zou ik zo houden.

Wen of andere ervaren moeder: hoe maak ik paprika Rapley-klaar? Gegrild is heerlijk om op te sabbelen maar er kan niks afgebeten worden want: nog te taai. Gekookt is te zacht en dan kan hij het niet meer vastpakken. Gisteren eerst gegrild en toen nadat zoonlief echt heel lang en lief op een stukje had gesabbeld zonder klagen, maar ook zonder iets te kunnen afhappen, toch maar nagekookt. Mocht niet meer baten.
Wij eten nooit paprika
Ik geef paprika gewoon rauw. In reepjes snijden en zoontje smult er van.
ha wen ik begon er juist een beetje aan te wennen / op te rekenen dat jij altijd overal van af weet!!

Heb gisteren de andere halve paprika gegeven, rauw, was geen succes. Hij vind het wel lekker en blijft er heel lang op sabbelen/ kauwen. Appel hapt hij wel af, maar dit is misschien nog te moeilijk. Over een tijdje maar weer eens proberen.

Nieuw 'probleem' meneer zit heerlijk te smullen van wat ik heb bedacht dat hij ging eten, tot hij ontdekt wat wij op ons bord hebben. Je ziet hem kijken: stukje paprika in zijn hand, mondje half open, kijkt naar mijn bord en dan naar mij, dan weer naar papa's bord en weer naar mij waarom heb ik dat niet???
Ghehe, jammer he?

Dat van dat kijken naar je bord, dat herken ik dan wel weer. Doet ze nog steeds, alleen kan ze nu met die lange armen van haar bij mijn bord komen om de lekkere dingen van mijn bord te jatten. Ik heb serieus wel eens iets verborgen achter een pannetje en stiekem opgegeten omdat ze dat anders ook zou willen hebben en ze daar nog te klein voor was
Fabindia: ik kom even binnen vallen, las toevallig een stukje van dit topic. Je kan paprika heel even stomen zodat het niet meer rauw is maar ook niet gaar gekookt zodat het helemaal slap is. Mijn dochter van nu al ander half vond en vindt het op die manier erg lekker.

Grappig, dat van het bord kijken herken ik ook heel erg. Ik eet altijd ontbijtkoek op mijn brood 's ochtends. En sinds een week of twee herkent ze dit als koek. Dus nu wil zij dat 's ochtends ook. Koek koek! roept ze dan...Tja, ze wordt nu dus zo oud dat ik toch mijn eetgewoonte moet aanpassen als ik niet wel dat ze al te veel suikers binnen krijgt. En Wen, dat heb ik ook wel eens gedaan! Maar ben toch bang dat ze dat stiekem doen ook wel in de gaten heeft.
Oh wanneer gaan de kindjes volgens de rapley methode trouwens met bestek eten? En iets minder knoeien ;)?
Bloem eet met bestek, of nou ja, met een vork of met een lepel. Dat gaat vrij aardig hoor! Op het KDV moeten ze brood met een vork eten, dat helpt ook. Een paar weken geleden ging de meeste yoghurt ernaast, nu belandt het meeste wel in haar mond.

Dat van je eetgewoontes dan maar aanpassen herken ik ook
Ze kan het ook wel hoor, met een lepel en/of vork eten maar ze maakt er nog steeds een zooitje van ;0) ben benieuwd wanneer ze netjes gaat eten.
Mag hier wat vragen droppen? Sophietje is een half jaar, ze heeft een paar keer een fruitje 'gegeten' a la rapley de afgelopen week. Ze krijgt niet zoveel binnen en ik weet dat het niet hoeft, maar toch merk ik dat ik er wat onrustig bij ben. Op het cb wilden ze haar een maand geleden al aan de bijvoeding hebben omdat ze klein is. Dat wij tot 6 mnd wilden wachten, was prima, maar dan moesten we eigenlijk wel veel gaan geven vanaf 6 mnd. Daarom neig ik dan toch maar naar prutjes veren.

Ik wil haar eigenlijk de tijd geven om zelf te leren eten, maar wil natuurlijk ook niet dat ze essentiële dingen misloopt. Ze krijgt flesvoeding. Ze drinkt 5 flessen en zit daarmee aan de max. Officieel zou ik over moeten stappen naar opvolgmelk, maar daar mag ze minder van en ze drinkt daar nog teveel voor. Dus zou ik een fles moeten laten vallen. Maar dat wil ik nog niet, want daar staat nu nog niets tegenover. Ik weet dus even niet meer hoe ik het aan moet pakken. Iemand ideeen?

Ik heb 'van borst tot boterham' gister gelezen, maar dat is toch wel erg op bv gebaseerd. Ik heb er niet zoveel aan als het gaat om de overgang van volledige fv naar minder volledige fv.

En om mij heen worden alle babies al vanaf 5 mnd vlgestopt met liga, diksap en allerhande prutjes, dus mijn referentiekader is een beetje anders dan hoe ik er zelf in sta.

Hopelijk wil iemand met me van gedachten wisselen, want ik vind het maar ingewikkelde materie
Sophy, wij gaan binnenkort ook beginnen, maar hier wordt juist aangeraden om niet over te stappen op opvolgmelk. Ik blijf dus ook gewoon pre-voeding geven (ik geloof dat je die in NL niet hebt? Maar dat is nog de stap voor 1.) Daarvan mag je zoveel geven als je kind vraagt.

Dus ik zou in jouw geval bij de 1 blijven. Ik zie dochter hier ook nog niet meteen grote hoeveelheden weg werken. Dus ik blijf ook gewoon haar flessen aanbieden. Speelt mee dat ik een tot nu toe erg relaxede kinderarts heb die zegt, ' eigenlijk hoeven we niet te wegen, ze ziet er goed uit (is wel nog steeds tenger) maar voor de moeder doen we dat wegen dan even'.

I
Ah gw! Hier idd geen prevoeding, maar had idd bedacht eerst 1 te blijven geven. Maar ik wil ook niet dat ze dingen misloopt door 1 te blijven geven. Bij Nutricia zeiden ze natuurlijk dat ik niet 1 kon blijven geven. Eigenlijk ken ik het verschil niet goed.

Cb en Nutricia adviseren pap te geven om zo de laatste fles te laten vallen. Maar pap is weer niet echt rapley. Ik geef wel wat rijstebloem.

Mmmm dit zijn meer fv topic vragen lastig!
Ik heb even mee zitten denken en denk het volgende: Als flesvoeding in principe alles zit, dan geef je toch gewoon eerst een fles en dan daarna stukjes om aan te vullen? Dan zou sofietje zelf kunnen aanvullen wat ze nog mist. áls ze iets te kort komt
nog 2 weken en dan mogen wij ook beginnen

ben al een beetje aan het aftellen want heb we hebben er zin in!!

maar wat ik me afvraag hebben jullie je kindje gelijk in de kinderstoel gezet of rechtop in de wipper? en zijn jullie met groente of fruit begonnen en wat voor soort?
Sophy: mijn dochter dronk met 6 maanden ook nog 5 flessen. En er is mij aangeraden (nu 4 maanden geleden, mijn dochter is nu 10 maanden) om wel over te stappen naar nummer 2.

Omdat de ijzerbehoefte vanaf 6 maanden groter is en daarom nummer 2 beter aansluit op die behoefte.

Dat je dan meer flesvoeding geeft dan de maximale hoeveelheid dat geeft niet zoveel, je zal zien dat de melkbehoefte vanzelf minder wordt als ze meer bijvoeding krijgt.*

Kortom: er werd mij verteld dat het belangrijker is om op nummer 2 over te gaan, dan om je aan de juiste hoeveelheid melk te houden. Ik zou het als ik jou was gewoon even navragen als je twijfelt.

*mijn dochter drinkt nu (met 10 maanden) 2,5 - 4 flessen melk per dag. En helaas is het echt nog minimaal wat ze binnenkrijgt aan eten. Wel geef ik haar ook andere drankjes tussendoor, dus thee, water en af en toe een sapje. Alhoewel ze nogsteeds bijna niet eet drinkt ze hierdoor toch minder flessen melk dan toen ze 6 maanden was.
Sophy, geen tips wb flesvoeding, maar dat ze op het CB zeggen dat je haar maar veel moet geven omdat ze licht is, vind ik wat gek. Volstouwen lijkt me de manier om haar eigen hongergevoelens en vol-signalen om zeep te helpen, zeg maar. Als ze gewoon volgens een keurig lijntje groeit, zonder diepe dalen, is er geen reden om haar veel te gaan geven, er zijn nu eenmaal lichte kinderen en zware kinderen.

Ook met flesvoeding is fruit en groente tot een jaar bijvoeding.
Sophy, hier zeggen ze dat je ip gewoon pre of 1 (die laatste maakt kinderen iets zatter, dus handiger bij kinderen met veel trek, maar voor H. niet nodig) kunt geven totdat ze 1 jaar zijn. Opvolgmelk e.d. is bedacht door de industrie.

Pre lijkt het meeste op bv in de zin dat het ook redelijk snel verteerd wordt.

Vind het wel raar dat dat advies per land zo verschilt, dus ik denk dat je niet veel fout kunt doen door haar nog gewoon 5 flessen met 1 aan te blijven bieden. Maar goed, dat is mijn mening en is het plan hier voor dochter.
Totaal off-topic maar ik wil toch even inspringen op de opvolgmelk discussie: hier (Spanje) wordt geadviseerd na 6 maanden over te gaan op opvolgmelk ivm de veranderde behoeften van het kind. En er wordt niet gepraat over een maximale hoeveelheid. Ook niet van de no 1 melk trouwens. Het idee is dat je kindje drinkt wat hij nodig heeft.

Dat teveel melk kwaad zou kunnen voor de nieren gaat kennelijk alleen op in de eerste weken na de geboorte.
Tanx voor de reacties.

Diana: dat zeiden ze tegen mij idd ook en daarom twijfel ik over wachten met 2 geven totdat ze zelf aangeeft minder flessen te willen. Ik wil niet dat ze een ijzertekort oid krijgt natuurlijk.

Maar ik wil haar nu ook niet maar de hele dag volstoppen met bijvoeding zodat ze maar die fles laat vallen.

Wen: ben het helemaal met je eens. Ze volgt haar eigen curve en zolang dat het geval is maak ik me geen zorgen. En ze kan heel goed zelf aangeven wanneer ze genoeg heeft en wanneer ze honger heeft. Dat wil ik ook graag zo houden en daarom trekt rapley me ook. Maar merk dat ik me een beetje laat opfokken door die opmerking van het cb, iedereen die vraagt waarom ze nog geen hapjes krijgt en de ligababy's om me heen.

De nutriciamevrouw probeerde me pyjamapapjes aan te praten, bijvoorbeeld. Dan raak ik toch onzeker of ik geen essentiële dingen over het hoofd zie.

Fabindia: tanx ook. Ik blijf idd gewoon melk aanbieden als hoofdding en geef haar strax wat fruit ah eind vd ochtend. Wat ze binnen krijgt is tof en wat niet, dat eet ik wel op. Misschien pikt ze het wel sneller op dan dat ik nu denk.

Blijft alleen de vraag welke melk. Ik ga nog wel even nadenken. Misschien laat ze zelf die fles wel vallen en is het probleem opgelost. Tjonge, dat bv is wel ideaal hoor wat dit betreft. (en wat andere dingen betreft, begrijp me goed )
Hihi gw, maakt kinderen zatter

gemelitos: ik hoor er erg veel verschillende verhalen over. De nutriciamevrouw (daar is ze weer, die vh pyjamapapje ) zei max 800 ml, maar een tijdje teveel was niet erg. Maar eigenlijk max 800. Kun je weer net niks mee. Ik neig nu naar het gewoon proberen.
Ja, toen ik het schreef vroeg ik me al of of dat nu wel helemaal goed nederlands was.... maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel
Ooh pyjamapapjes, praat me er niet van. Vol met suiker, ook nog.

Het enige wat een baby in feite nodig heeft is zuivel, groente en fruit na 5 dan wel 6 dan wel 7 maanden (afhankelijk van je mening ) en wat granen en vetten. Al die onzin van koekjes, papjes, tussendoortjes, ontbijtkoek, fruitreepjes (mea culpa, ik heb ze ook) smeerkaas en wat allemaal nog meer bedacht is om ouders een schuldgevoel aan te praten en fabrikanten wat rijker te maken...

Flesvoeding bevat meer natrium en eiwitten (als ik het goed heb onthouden) ook als ze wat groter zijn is dat niet goed voor de niertjes om teveel van binnen te krijgen.
haha GW ik zei tegen mijn man, hoe zou jij verzadigd vertalen in het Duits? gesättigt (schrijf ik het zo goed?) Bezat dus arm kind
ha sophy, ook aan de bijvoeding hier geen succes overigens tot nu toe. Bleh perenmoes, bleh joghurt, blehhhhh pruim. Gatverdarrie wat vies. Enfin, sophietje is een klein babietje, maar zolang ze haar eigen kleine lijntje volgt en dus wel blijft groeien, zou ik me geen zorgen maken. Al die adviezen, echt, knettergek zou je ervan worden. Ik kreeg met 5 maanden ook de vraag of we gingen bijvoeden, nou prima dat we dat niet deden, al vertelde cb arts dat het wetenschappelijk helemaal niet zo sterk is dat 6 maanden wachten beter is dan 5 maanden, maar goed, ze zei ook juist, rustig aan met 6 maanden. Vaak gaat het bijvoeden dan relatief snel, omdat babies het lekker vinden, kunnen en nodig hebben en zit je binnen 2 weken aan de gebakken aardappels met een karbonade en dat was dus weer niet de bedoeling volgens haar. Dus rustig aan met bijvoeden, en wat melk betreft, ik heb geen idee, wat een lastige toestand. Gek idee misschien, maar kan je niet combineren, (omdat je minder mag van 2) dus bijv 3 flessen van nummer 2 en dan wat ze nog verder wil van nummer 1? Ik heb vanaf 6 maanden bij de vorige altijd nummer 2 gegeven, maar combineerde dat dan met bv, en dat is dan toch anders, omdat daar geen max aan zit natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven