Tips gevraagd, nieuwe kat wil niets eten!

08-07-2010 18:36 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Titel klopt niet helemaal van het onderwerp het was meer bedoeld als help wij zoeken tips!! en het moest zijn "Kat uit pleeggezin voor kittens maar wil niets eten HELP!"

Wij zouden graag verhalen willen over eerdere ervaringen die mensen hebben met asielkatten en misschien een paar goede tips voor beginners.
Ik lees nergens hoe lang hij inmiddels bij jullie is, maar misschien lees ik erover heen.

Hoe dan ook, het beestje moet gewoon even wennen.

Ik heb ook wel eens een kat van ruim een jaar in huis gehaald. Nadat ie uit de reismand was gevlucht heeft ie dagen verscholen onder de bank gezeten, wilde niks. Totdat ie na een dag of 3 me midden in de nacht wakker kwam maken, een beetje bijterig. Heb hem toen naar zijn etensbak gebracht waar ie letterlijk op aanviel.
Oh 19 uur, hij komt vanzelf wel als ie honger krijgt. Zet hem voor je vanavond naar bed gaat nog even bij de waterbak neer. Of zet het waterbakje even bij hem onder de bank.
quote:ika35 schreef op 08 juli 2010 @ 20:36:

Oh 19 uur, hij komt vanzelf wel als ie honger krijgt. Zet hem voor je vanavond naar bed gaat nog even bij de waterbak neer. Of zet het waterbakje even bij hem onder de bank.

Goed idee, Wij zetten vanavond het bakje wel bij hem onder de bank.

We willen Kees liever laten zitten.

Bedankt voor de tip!
quote:Yamatootjes schreef op 08 juli 2010 @ 20:33:

[...]

Nee, Kees heeft nog niets gegeten of gedronken, die mevrouw van het pleeggezin had wel voer voor hem klaar gezet maar had toen volgens mij ook nog niet gegeten, en ook niet gedronken want ze moest de waterbak nog bijvullen zag ik hij zit nu ruim in totaal 3/4 van de dag onder die bank verscholen.

Hij slaapt wel veel, in totaal heeft hij nu bijna denk ik 19 uur niets gegeten en gedronken. Wij hebben voor Kees droogvoer van Royal Cannin.

Toen Kees vanmiddag op de stoel lag heeft hij wel 1 brokje opgegeten en wilde er meer pakken denken wij, maar mijn vriend stond op en toen schoot Kees weer onder de bank.

Okay, dan moet 'ie vanavond of vanacht wel iets eten. Misschien helpt het als je wat blikvoer voor 'm neerzet, dat ruikt vaak sterker dan droogvoer en wil nog weleens helpen om katten aan het eten te krijgen. Let er ook op dat z'n etensbakje en waterbakje niet te dicht bij de kattenbak staan, want dan zal 'ie ook niet eten. En waar staat je kattenbak? Is het een rustige plek waar hij op z'n gemak kan zitten?

En je hebt dus hetzelfde merk voer als z'n pleeggezin als ik het goed begrijp? Het is namelijk echt niet zo dat katten wel eten als ze honger hebben....dat is echt een misvatting die veel mensen hebben.

Maar goed, 19 uur is nog geen drama, fingers crossed dat 'ie straks iets eet :-)
[quote]ika35 schreef op 08 juli 2010 @ 20:34:

Ik lees nergens hoe lang hij inmiddels bij jullie is, maar misschien lees ik erover heen.

Hoe dan ook, het beestje moet gewoon even wennen.

Ik heb ook wel eens een kat van ruim een jaar in huis gehaald. Nadat ie uit de reismand was gevlucht heeft ie dagen verscholen onder de bank gezeten, wilde niks. Totdat ie na een dag of 3 me midden in de nacht wakker kwam maken, een beetje bijterig. Heb hem toen naar zijn etensbak gebracht waar ie letterlijk op aanviel.[/quote

Ik lees dat het zeer normaal is om een kat een paar dagen tot weken met rust te laten, en dat hij vanzelf naar je toe komt.
Wij weten helaas niet wat zijn pleegverzorger had, het is een goed idee om het te gaan vragen aan haar.

Die tip van blikvoer is wel een goede maar de winkels zijn gesloten dus kunnen we dat niet meer aanschaffen op het moment.

De kattenbak staat op een rustige plek onder het raam ver van ons vandaan en makkelijk te bereiken voor hem als hij onder de bank vandaan komt.

Zijn eten en drink bakjes heeft mijn vriend naast de bank gezet zodat hij vannacht stiekem kan eten :D zonder ons "geloer"
Als er een grote benzinepomp in de buurt zit, hebben die wellicht kattenvoer. Heb je anders pate/smeerworst/leverpastei in huis? Daar een heel klein beetje (theelepeltje) van bij het voer doen kan ook net genoeg geur afgeven.
Wat vind Kees hier van?
quote:nummerzoveel schreef op 08 juli 2010 @ 21:18:

Als er een grote benzinepomp in de buurt zit, hebben die wellicht kattenvoer. Heb je anders pate/smeerworst/leverpastei in huis? Daar een heel klein beetje (theelepeltje) van bij het voer doen kan ook net genoeg geur afgeven.

Helaas niet is afgebroken over 4 maanden staat de nieuwe benzine pomp als ik me goed herinner :( wij zijn helaas vegetariers :( alleen vegetarische paté ben ik bang. Goed nieuws ook. Kees kwam 3 minuten geleden onder de bank vandaan en is nu nieuwschierig aan het rondlopen en in zijn kattenbak aan het snuffelen en aan zijn bakjes, hij durft alleen niet erin te kijken of te gaan eten uit de bakjes, maar toch vooruitgang! morgenochtend gaan we meteen natvoer halen voor ons droepie Kees.

Momenteel ligt Kees dicht bij de voeten van mijn vriend! onder de stoel ernaast!
Benzine pomp is inderdaad een goed idee. Het is geen geweldig voer maar Gourmet (die kleine blikjes) ruikt wel heel sterk en valt bij de meeste katten in de smaak (het is dan ook de Mcdonalds van de kattenwereld, maar ach, voor de ene keer :-)

Of heb je kip in huis? Een klein stukje gekookte kip (geen hele kipfilet) wil ook nog wel eens helpen. Wel belangrijk dat het verder geen gemarineerde kip is natuurlijk, gewoon au naturel, in een pannetje, heel even aan de kook brengen en laten afkoelen)
quote:Yamatootjes schreef op 08 juli 2010 @ 19:46:

[...]

Dan krab je maar een keer en gelijk heb je
ooooh, lees net dat je vegetarier ben, tsja, dan zal het met die kip ook niet lukken :-) Ik ben zelf ook vegetarier maar man en poezen niet, vandaar dat wij kip dus meestal standaard in huis hebben :-)

Sterkte met Kees, gaat vast wel goedkomen :-)
quote:Tiddles schreef op 08 juli 2010 @ 21:33:

ooooh, lees net dat je vegetarier ben, tsja, dan zal het met die kip ook niet lukken :-) Ik ben zelf ook vegetarier maar man en poezen niet, vandaar dat wij kip dus meestal standaard in huis hebben :-)

Sterkte met Kees, gaat vast wel goedkomen :-)

Dankjewel Tiddles, en ook bedankt voor je tips, er komt zeker kip voor Kees om te eten

Fijne avond
quote:dangeensuus schreef op 08 juli 2010 @ 21:38:

En TO waarom zorg je er niet voor dat je alle voer en spullen in huis hebt voordat Kees komt? Beetje dom

We hebben alles voor Kees in huis.

behalve natvoer misschien ontschoten op het lijstje dat is jammer zoals ik al zei morgenvroeg meteen ;)
Met veel geduld en liefde gaat het best goed komen met Kees.

Kees kan ook een typische kat zijn die alleen blikvoer eet.

Je moet maar zo denken, dat hij even aan zijn nieuwe omgeving moet wennen en van wie hij nu eten krijgt.
Alleen blikvoer is ook niet goed
quote:minny schreef op 08 juli 2010 @ 21:48:

En beestje moet nu eten, niet morgen. Is er geen friettent in de buurt waar je een fijne gehaktbal of zo kan scoren voor Kees?

(Kees was het dus?)

Mijn vriend is het stellig met je eens minny ;) mijn vriend was al weg voordat ik het wist om naar een pompstation in de buurt voor natvoer. ja het is Kees.

Bedankt ook voor jou mening Maar ik ga nu echt dit onderwerp droppen Dankuwel.
Ik vind het trouwens wel *heel* typisch dat je van z'n pleeggezin niet wat eten (waar 'ie tenslotte aan gewend was) hebt meegekregen of dat ze je van te voren verteld hebben wat voor eten 'ie kreeg. (Je had het eigenlijk ook zelf moeten vragen, maar goed, ik begreep volgens mij uit een van je eerdere berichten dat je nog niet zo veel ervaring hebt met katten.)

Als mijn pleegpoezen naar hun nieuwe huis gaan, geef ik altijd genoeg eten mee voor een dag of twee zodat hun nieuwe baasje ze *of* kan wennen aan nieuw eten door het te mixen met het voer waar ze aan gewend zijn, of de tijd krijgt om dat voer te gaan kopen (maar misschien ben ik wel een beetje een aansteller....ik geef ze vaak ook hun favourite speeltje etc mee )

sterkte in ieder geval
@ Yamatootjes,

Als Kees morgenochtend nog niet gegeten heeft, bel dan even de dierenarts om te vragen wat je het beste kunt doen.

Is belangrijk hoor, niet te lang mee wachten!

Maar als ie nu al aan de bak en de etensbakjes loopt te snuffen, dan zal het wel loslopen.
Ik heb de discussie binnen deze discussie verwijderd. Wil degene die off-topic wil kletsen zich op overig vervoegen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven