eetgedrag vriendin

12-07-2010 11:55 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een aantal jaren een goeie vriendin. We hebben geen geheimen voor elkaar en als we afspreken is het altijd gezellig. Er is echter 1 ding waar ik me steeds meer aan gaan ergeren en ik wil het er wel graag met haar over hebben maar ik weet niet hoe ik moet beginnen. Dit is het geval:

Ze heeft zichzelf niet onder controle als het om eten gaat. Als we bijvoorbeeld in de kroeg zitten met een vriendinnen en we bestellen snacks om met elkaar te delen dan valt ze meteen aan. Ze pakt dan niet netjes 1 , maar meteen handen vol. Binnen 5 minuten is de schaal leeg. Wij hebben dan bijna niet eens de kans om iets te eten óf we moeten net als haar meteen aanvallen.

Ook als we bij elkaar gaan eten dan heeft ze binnen no-time haar eten op en dan wacht ze niet tot de rest klaar is met eten, ze gaat meteen door naar het toetje. Laatst had ik chocolaatjes meegenomen als toetje en toen ze haar eten op had begon ze meteen chocolaatjes te snaaien, de één na de ander ging naar binnen.Ze houd er geen rekening mee dat de rest misschien ook een chocolaatje wil. Het lijkt wel of ze niet kan stoppen of zo. Daarbij komt nog dat ze ook heel erg smakt wat het allemaal nogal onsmakelijk maakt.

Ik heb al eens gezegd zo van: jeetje wat eet je snel! ( ook als we naar de bios gaan, dan eet ze in 5 minuten al smakkend alles op ).

Er is ook al eens gezegd als we in de kroeg zitten en wat te snaaien besteld hebben: nu moeten we niet alles in 5 minuten alles opeten. Dat helpt allemaal niet.

Hoe zouden jullie brengen? Gewoon recht op de man af?

Na het eten klaagt ze altijd over buikpijn en dat ze te veel gegeten heeft.
Wees goed voor anderen maar vergeet jezelf niet
Als het om een vriendin gaat, vind ik het ook wel zo fatsoenlijk om het eerst eens rustig ter sprake te brengen voor je iemand publiekelijk voor schut zet.

En verdere subtiele hints zou ik achterwege laten, want dat heeft tot zover ook niets uitgehaald.
Tja het is haar leven, dus zij heeft recht om te eten zoals zij wil. Blijkbaar ben jij bang dat jezelf te kort komt in dat geval ben je net zo erg als haar maar uit jij het anders. Oplossing is om voor jezelf een snack te bestellen of tosti en geen gezamenlijke hap.
Ja hoe ze eet moet ze natuurlijk zelf weten en dat ze smakt, irritant misschien maar je bent haar moeder niet en zelfs haar moeders taak zit er al even op (of is ze 16).

Maar als jij een doos chocolaatjes voor iedereen mee neemt en ze eet de helft of meer op voordat een ander er 1 heeft gehad/uitgezocht, já dat is wel heel wat anders.

Hapjes die je samen besteld en betaald ook, als je met z'n 3tjes 10 hapjes besteld en zij eet er 5 weg is dat vrij achterlijk.

Dus over die laatste twee dingen zou ik zeker wat zeggen, niet na 2 keer in de kroeg of thuis maar als dit echt altijd zo is ja daaag dat kreeg ze wel van me terug hoor, gewoon rechtstreeks naar haar en precies zoals ik het zou voelen.
Ik zou een bord snacks voor haar bestellen en een voor de rest, dat doe ik ook wel eens als ik weet dat iemand zo schranst.
Ik ken het graai-gedrag wel bij kinderen,maar bij volwassenen heb ik het nog nooit meegemaakt. Lijkt wel of ze daar geen opvoeding in heeft gehad
Ja, waarom niet een keer tegen haar zeggen dat je het ergens over wilt hebben en het dan gewoon uitleggen. Het is geen super zwaar onderwerp ofzo, dus dat zou ze toch gewoon moeten kunnen handelen?
en wat betreft die toetjes, als het in jouw huis is, dan bepaal jij wanneer de toetjes op tafel komen. Als het in haar huis is dan bepaalt zij
Een vriendin van mij heeft soms ook van die gewoontes die ik niet kan uitstaan; Als er een taart staat voor na het eten grijpt zij meteen een stuk als ze binnenkomt. Soms eet ze zelf uit de pan als ik aan het koken ben! Daar gaan mijn haren van overeind staan. Ik zeg het altijd tegen haar dat ik dat echt asociaal vind maar ze ziet het probleem niet.
"ik denk niet dat ze een eetstoornis heeft, daarvoor ken ik haar te goed "

Ai....

Dan ben je duidelijk niet bekend genoeg met mensen met een eetstoornis (vooral diegene die het nog als diep geheim bewaren)

Die zijn namelijk een ster om alles zo goed mogeljk voor de buitenwereld te verbergen.

Ik impliceer hiermee niet dat je vriendin het heeft, maar ze heeft wel duidelijk een probleem met eten en grenzen houden.

Dat heeft niet zozeer met a-sociaal te maken, dat is gewoon echt een probleem.

(misschien heeft ze er zelf ook wel gruwelijk veel last van en is er ongelukkig onder, wie weet )
Ik wil haar niet schut zetten, dus ik ga het er met haar over hebben als ik alleen met haar ben. Ik weet niet wat de andere vriendinnen ervan denken, maar het kan niet anders dan dat het ze ook opgevallen is.

Van 1 vriendin weet ik het zeker, want zij zei een keer tegen haar toen we naar de bios gingen en ze nootjes naar binnen zat te werken ( lees: zakje aan de mond en gieten maar ).

Rustig, rustig anders heb je alles al op voordat de film begint.

Ik weet niet waarom ze zo met eten bezig is. Misschien omdat ze zo veel sport en veel honger heeft?
Wees goed voor anderen maar vergeet jezelf niet
Wanneer ik met mijn vriendinnen uit eten ga en ik heb honger bestel ik altijd een mandje met stokbrood/kruidenboter. Ik vraag dan altijd nog.. hebben jullie al honger, zullen we alvast bestellen? 'nee ik heb nog niet zo'n honger..' krijg ik dan als antwoord.

En wat denk je? Zij eten gewoon mee! En veel!

Maar wie betaald het uiteindelijk .. Moi.

Heb ik daar problemen mee? Nee.

Als ik dat wel had zou ik het gewoon kunnen zeggen. Daar zijn het mijn vriendinnen voor.
Poelepoelepoelepoes!
Oja en wil je niet delen,, bestel je toch gewoon een soepje?
Poelepoelepoelepoes!
Ik zou haar er in ieder geval niet op aanvallen of er grapjes of steken onder water over maken.

Het risico dat er echt een ongelukkige aard achter zit bestaat, en lekker dan als je vriendinnen je ook nog eens daarover onderuit halen.
quote:Iklustgeenkaas schreef op 12 juli 2010 @ 12:34:

Ik wil haar niet schut zetten, dus ik ga het er met haar over hebben als ik alleen met haar ben. Ik weet niet wat de andere vriendinnen ervan denken, maar het kan niet anders dan dat het ze ook opgevallen is.

Dat is niet relevant, als die andere vriendin er last van heeft dan kan ze dat zelf zeggen

Van 1 vriendin weet ik het zeker, want zij zei een keer tegen haar toen we naar de bios gingen en ze nootjes naar binnen zat te werken ( lees: zakje aan de mond en gieten maar ).

Rustig, rustig anders heb je alles al op voordat de film begint.

Ik weet niet waarom ze zo met eten bezig is. Misschien omdat ze zo veel sport en veel honger heeft?Het is niet jouw zaak, dus waarom vraag je je dit af? Je kan je beter afvragen waarom het jou zo ergert
quote:Iklustgeenkaas schreef op 12 juli 2010 @ 12:19:

@ nukje

Dat van die schaal rondgeven vind ik een goed idee!

@ Nachttrein

Ja, ik vind het ook dat ook al eet je snel dan kun je best even wachten tot de rest klaar is. Zo hoort het vind ik. Meestal zet ik de toetjes in de koelkast en als ze het eten op heeft dan haalt ze het gewoon uit de koelkast en gaat door met eten. Daarna gaat ze bij de tafel weg ( samen met nog een vriendin ) om op het balkon te gaan staan roken terwijl de rest nog zit te eten!

Dit vind ik echt het raarste wat ik vandaag op het forum lees! Dat is inderdaad, zoals anderen al zeggen, onopgevoed en onbeschoft. Ook daarna direct gaan roken, dat zou ik niet pikken (maar ik zou ook niet weten hoe ik het zou moeten 'niet-pikken' omdat ik me gewoon niet kan voorstellen dat een vriend van mij zich zo zou gedragen).

Ik zou wel kíezen wat je bespreekbaar maakt en opletten wat je zegt. Dat zij zo veel wil vreten, is haar keus. Dat jij je niet prettig voelt bij haar gedrag in jouw huis, is iets anders.
Het valt me trouwens op dat vrouwen altijd erg bezig zijn met het voedingsgedrag van hun seksegenoten
Veel en onbeheerst eten, veel sporten, toch dun zijn, obsessief met eten, direct jezelf distancieren na een gezamelijke maaltijd.

Hmm.....
Ik eet en/of snaai ook als ik me ongelukkig,verdrietig,kwaad enzovoorts ben...

En ik ervaar dit wel degelijk als een eetprobleem en ik denk dat je vriendin ook het een en ander van zich "afeet"
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
@kastanjez dat vriendin zich zo gedraagt in het huis van TO is natuurlijk ook TO's zaak, die heeft daar blijkbaar nooit wat van gezegd, en doet dus voorkomen dat dit gedrag normaal is. Ik geloof niet dat mijn vriendinnen het in hun hoofd zouden halen om bij mij in de koelkast te gaan trekken. Als ik kook, is de keuken verboden terrein
quote:iry schreef op 12 juli 2010 @ 12:41:

Veel en onbeheerst eten, veel sporten, toch dun zijn, obsessief met eten, direct jezelf distancieren na een gezamelijke maaltijd.

Hmm..... Hoe was je weekend????????????
Eens met kastanjez. Ze moet zelf weten hoeveel ze eet. En als ze veel sport, veel eet en slank blijft, zal ze die hoeveelheden wel nodig hebben.

Dingen waar je iets van kunt zeggen volgens mij :

- Dat ze bij jou thuis het toetje uit de koelkast haalt en daar zelf vast aan begint als de rest nog aan het eten is. Als ze dat in haar eigen huis doet, indd zelf weten. Maar bij jou thuis, is het ook aan jou om daar iets van te zeggen.

- Als jullie gezamenlijk een schaal hapjes bestellen en zij eet veruit het meest, maar iedereen betaalt mee.

En het is indd ook heel vervelend als mensen iets achter je eetgedrag zoeken dat er niet is. eten en laten eten ;)

Maar dat is iets anders dan onbeschofte gasten, daar mag je best iets van vinden.
goed verwoord van nachttrein. Maar sleutel zit altijd in jezelf, als jij uitstraalt en uitdraagt "voel je thuis in mijn huis" ja da's vragen om problemen. Ik straal altijd uit "dit is mijn huis en hier ben ik de baas"
Je vriendin komt op mij over alsof ze wel degelijk misschien emotionele problemen zou kunnen hebben: eten naar binnen proppen, drank naar binnen gieten bij het uitgaan "zodat ze maar zo snel mogelijk aangeschoten raakt".... het klinkt mij in de oren als iemand die probeert dingen tijdelijk te verdringen door ze weg te eten of te drinken. Dit soort gedrag getuigt in ieder geval niet van het beleven van een ultiem levensgeluk. Misschien tijd voor eerst eens een 1-op-1 gesprek over wat er mogelijk scheef zit, in plaats van direct een publiekelijke schandpaal?
Een mening is als een erectie. Je hebt er zo een, maar dan moet je hem nog staande zien te houden. Anders wordt het al snel slap gelul...
Dat toetje uit de koelkast pakken heeft toch niet alleen met jouw/ haar huis te maken. Als je als vriendinnen samen eet kun je er toch wat van zeggen als je nog niet klaar bent met eten en zij begint al aan het toetje. Is niet erg gezellig lijkt me. Dat heeft er niets mee te maken in welk huis je bent vind ik maar dat je sámen aan het eten bent.
Ik herken het en niet per se van andere vrouwen, zoals Meds suggereert. Mijn ex kon verschrikkelijk snaaien. Dan maakte ik lekkere hapjes, en dan moest ik als een dolle eten omdat hij anders alles binnen 10 minuten weg had gekaand. Daar heb ik heel vaak wat van gezegd, maar hij vond het allemaal maar onzin.

Nou ja, prima dan, vanaf toen heb ik voortaan, heel kinderachtig, voor allebei een apart schaaltje gemaakt. Kon ik tenminste rustig eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven