Geld & Recht alle pijlers

Hoe met geld omgaan?

08-07-2010 21:02 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet met geld omgaan!

Het heeft geen nut om er een mooi verhaal van te maken, ik ken het gewoon weg niet.

Ik woon sinds kort weer thuis en maak nu dus echt mijn hele salaris op aan onzin terwijl ik toch graag weer op mezelf wil gaan wonen.

In de tijd dat ik wel opmezelf woonde ging het redelijk, ik hield aan het eind van de maand nooit iets over, maar kon wel de hele maand gewoon boodschappen doen en tanken.

Nu ben ik bezig met het afbetalen van mijn ouder, doordat ik een paar maanden zonder baan heb gezeten hebben hun het een en ander voor mij voorgeschoten (ong 1200,-) dit heb ik nu in 3 maanden terug betaald.

Maar het probleem licht dus echt 100% bij mij.

Ik heb een redelijk riant salaris en hoef als vaste lasten alleen mijn telefoonrekening, auto verzekerin, benzine en sportschool abbo te beralen. Dat is alles bij elkaar zo'n 15% van mijn salaris (ruim berekend). De rest van mijn geld (op het gedeelte na wat ik nu elke maand afbetaald heb is na 2 weken op. De laatste 2 weken is dus elke maand improviseren.

Ik heb echt al vanalles geprobeerd, maar ik hou me er gewoon niet aan. Winkelen is echt mijn troost, als er iets rot gebeurd o.i.d. dan ga ik weer winkelen en daar is ook geen houden aan.

Ik maak eigenlijk bijna elka maan min ¤ 600,- op aan shoppen, en dan met name schoenen en kleding.

Hoe zorg ik dat ik mezelf in de hand hou?

Ik wil ook graag aan mijn ouders laten zien dat ik het wel kan.
Wat mij helpt:

Een vast bedrag sparen,aan het begin van de maand.dan mis je het ook niet.

Elke week een vast bedrag contant geld pinnen als "zakgeld" en daar alles van doen, en op=op."
quote:Nici007 schreef op 09 juli 2010 @ 09:14:

[...]

Ik denk dat elk gevoel een exuus is om te gaan winkelen, ik denk niet dat dat echt onderliggende emoties zijn.

Het zijn gewoon smoesjes voor mezelf om goed te praten dat ik meer geld uit geef dan ik zou moeten doen.Euh, ik wil niet flauw doen maar doe het toch. Eerder schreef ik al dat je het hebt laten zien dat je met geld om kunt gaan en dat je er nu gewoon geen zin in hebt. Daar komt jouw bovenstaande stukje op neer. cAls je er echt iets aan wilt doen wees je wat strenger voor jezelf.
Hetgeen wat bij mij het beste (en als enige denk ik) werkt tegen shoppen is: NIET DE STAD INGAAN!

Heel simpel, maar zeer effectief. Want zelfs al moet ik shampoo halen bij de etos in de stad... ik kwam altijd ook nog met wat make-up erbij naar buiten en dook daarna meestal de kledingwinkels in.

Toen ik ivm mijn studie geen bijbaan meer kon hebben, heb ik twee jaar praktisch niet gewinkeld, misschien 200 euro per jaar uitgegeven. En had ik nu minder keuze? Liep ik er echt niet leuk meer bij? Dat viel reuze mee! Omdat ik zo'n enorme voorraad had, kon ik eindeloos combineren.

Als ik nu meer wil sparen dan dat ik automatisch afschrijf, dan stel ik gewoon weer een winkelstop voor mezelf in en mag ik alleen nog naar de drogist bij mijn supermarkt en evt online iets wat ik echt nodig heb, kopen.

Klinkt heftig, maar in praktijk is dit voor mij de makkelijkste maatregel, waar ik me zonder problemen aan kan houden. Omdat ik gewoon geen budget heb om te shoppen, kom ik ook niet in de verleiding om iets wat net te duur is te kopen bv. En ik zie ook niet wat voor leuks er hangt en dus heb ik ook niet het gevoel dat ik het MOET hebben.
ik las gisteren in een tijdschrift(ik denk Mind, weet niet zeker meer) datje je aan de 6 B's moet houden:

Bewust

Budget

Begin

Budgetteren

ik weet ze dus niet allemaal meer, maar het klonk allemaal logisch
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nici, omdat ik denk dat je oprecht graag wat wil veranderen, hier even een reminder of schop onder je kont

Heb je al een automatische overschrijving ingesteld om te sparen? Heb je dit weekend al bewust iets níet gekocht?

Ik ben heel benieuwd!!
Misschien heel onnozel,maar bij mij werkt het:

online shoppen ipv de stad in.

Ik heb meer tijd(en ruimte) om alles rustig te passen, vind ik het een paar dagen later toch niet zo leuk,dan stuur ik het retour.

Als ik iets in de stad kocht,en er thuis ineens nog 5 van te hebben liggen,of het was toch niet zo leuk,dan was ik te lui om het terug te brengen,nu geef ik het doosje met de retour af,en hoef niet te betalen.

Daarnaast heb ik een beter overzicht voor hoeveel geld ik die maand al geshopt heb,ipv 20x naar de stad voor weer een shirtje.

Succes ermee,ik ben redelijk genezen van mijn koopverslaving.

Heb door een blessure 6 maanden thuis gezeten,waardoor ik de stad niet in kon dat was echt een eye-opener.

Iki hield ineens honderden euro's over,ipv dat ik moest bijstorten van mijn spaarrekening.
Hoi

misschien een beetje mosterd maar heb alleen de eerste pagina gelezen, heb nu geen tijd om alles te lezen maar wil wel dringend iets vragen.

waarom betaal je geen kost en inwoning bij je thuis? Ookal hebben je ouders het ruim en kunnen ze het makkelijk betalen dat jij daar op hun kosten teerd! Im mijn ogen is dat ook met geld om kunnen gaan, je eigen verantwoordlijkheden nemen en maandelijks een bedrag overmaken naar je ouders, Zij hebben tenslotte door jou nou meer kosten, Water, gas en electriciteit gaat omhoog. je eet 2/3 keer per dag op hun kosten en ga zo maar verder.

Zonde dat je 600 euro per maand opmaakt aan dingen die je dus eigenlijk helemaal niet nodig hebt! Als ik in deze situatie zou zitten weet ik zeker dat ik kost en inwoning zou moeten gaan betalen (doe ik nou ook naast mijn hypotheek betalingen van mijn nieuwbouw appartement die ze nog aan het bouwen zijn).

Maar maak in iedergeval de helft van je vrij te besteden bedrag over naar je spaarrekening de dag nadat jeje salaris ontvangt. zo doe je gewoon alsof je minder geld hebt te besteden en bouw je ondertussen tenminste een luek bedragje op om weer te investeren in een eigen woning t.z.t.

wel goed dat je het onder ogen ziet want je kan (in mijn ogen) niet altijd meer qua geld alles opmaken en geen buffer opbouwen. Dat kom je zeker een keren goed in de problemen waardoor je (weer) geld moet gaan lenen!

succes ermee

groetjes Lotte
quote:Kastanjez schreef op 12 juli 2010 @ 09:49:

Nici, omdat ik denk dat je oprecht graag wat wil veranderen, hier even een reminder of schop onder je kont

Heb je al een automatische overschrijving ingesteld om te sparen? Heb je dit weekend al bewust iets níet gekocht?

Ik ben heel benieuwd!!

Ik ben gaan winkelen zaterdag, ik ben bewust voor sportkleding gegaan en ben thuisgekomen met;

Sportkleding en sportschoenen (een een legging maar die had ik echt nodig).

Heb dus echt voor het eerst geen onzin dingen gekocht. Nou scheelt het denk ik wel dat ik alleen ben gegaan. Als ik met vriendinnen ga winkelen moet ik natuurlijk wel andere winkels in, dat heb ik nu bewust niet gedaan.

Maar het id een eerste stap(je), ik moet toch ergens beginnen.

Automatische incasso is nog niet ingesteld, ik moet nog even goed over het bedrag nadenken. Spaarrekening heb ik inmiddels wel geopend en (aangezien ik deze week mijn salaris krijg) alles wat nog op mijn rekening stond, op ¤ 50 na, meteen op de spaarrekening gestort.

Ik wil graag minimaal die ¤ 600,- euro gaan sparen, maar als ik dat doe gaat de rest dus zeker op.

Ik dacht eraan om bewust meer geld over te maken, zodat ik een klein budget heb en dus bij 'grotere'aankopen geld terug moet boeken en daardoor mezelf extra tijd geef om na te denken of ik het wel nodig heb.
quote:Nici007 schreef op 12 juli 2010 @ 12:52:

Automatische incasso is nog niet ingesteld, ik moet nog even goed over het bedrag nadenken. Spaarrekening heb ik inmiddels wel geopend en (aangezien ik deze week mijn salaris krijg) alles wat nog op mijn rekening stond, op ¤ 50 na, meteen op de spaarrekening gestort.

Ik wil graag minimaal die ¤ 600,- euro gaan sparen, maar als ik dat doe gaat de rest dus zeker op.

Ik dacht eraan om bewust meer geld over te maken, zodat ik een klein budget heb en dus bij 'grotere'aankopen geld terug moet boeken en daardoor mezelf extra tijd geef om na te denken of ik het wel nodig heb.

Dit lijkt me het antwoord op je eigen vraag. Als je 600 euro wilt sparen zul je dus ook een incasso van 600 euro moeten aanmaken.

Iets zegt me dat je het probleem wel voelt maar dat het nu nog niet zo prangend is dat je er last van hebt. Op het moment dat je er wel last van krijgt zal je je koopgedrag echt wel gaan inperken. Nu verstop je je nog achter allerlei smoesjes.

En afgaand op jouw posts vind ik je persoonlijk wel een tikje verwend. Geen kostgeld betalen, zelfs niet eens je ziektekosten betalen en wel bijna je hele salaris er doorheen jagen. Dat schetst niet zo'n fraai beeld en je doet jezelf en je ouders ermee tekort. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
quote:Ikbenanoniem schreef op 12 juli 2010 @ 14:00:

[...]

Dit lijkt me het antwoord op je eigen vraag. Als je 600 euro wilt sparen zul je dus ook een incasso van 600 euro moeten aanmaken.

Iets zegt me dat je het probleem wel voelt maar dat het nu nog niet zo prangend is dat je er last van hebt. Op het moment dat je er wel last van krijgt zal je je koopgedrag echt wel gaan inperken. Nu verstop je je nog achter allerlei smoesjes.

En afgaand op jouw posts vind ik je persoonlijk wel een tikje verwend. Geen kostgeld betalen, zelfs niet eens je ziektekosten betalen en wel bijna je hele salaris er doorheen jagen. Dat schetst niet zo'n fraai beeld en je doet jezelf en je ouders ermee tekort. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Als je mijn post verder leest zie je dat ik eigenlijk meer dan die ¤ 600,- euro opzij wil zetten.

Als je overige posts hebt gelezen, dan heb je waarschijnlijk ook gelezen dat ik alleen geen kostgeld hoef te betalen als ik spaar, wanneer ik niet spaar moet ik alsnog kostgeld gaan betalen.

Ik vind mezelf niet verwend, maar misschien heb ik ander vergelijkingsmateriaal.

Je zal mij nooit geld aan mijn ouders horen vragen, met verjaardagen kert e.d. gaat het er hier ook 'normaal'aan toe. Mijn ouders willen geen kostgeld omdat ze het niet nodig hebben, als ik niet uit mezelf zou sparen en tocg kostgeld zou moeten gaan betalen, zetten mijn ouders dit opzij voor mij.

Mocht zich ooit de situatie voordoen waarin mijn ouders in de problemen komen qua geld, zou ik zonder er bij na te denken direct al mijn geld af staan.

Ik weet niet beter dan dat mijn ouders het altijd 'breed' hebben gehad, natuurlijk profiteer ik hier ook van, evenals mijn zus en mij moeder (aangezien het mijn vader is die het geld binnen brengt. Maar ik maak er absoluut geen gebruik van, ik krijg geen auto's, vakanties, geld of wat dan ook. Mijn ouders kiezen ervoor om het op deze manier te doen, en als jullie mij wel verwend vinden, dan vraag ik me af hoe jullie de mensen dan noemen die ik verwend vind.
Kostgeld of geen kostgeld: dat is een kwestie tusen jou en je ouders en eigenlijk niet zo relevant, behlave dat je weinig vaste lasten hebt en dus ook zonder in d eproblemen te komen, je geld er door heen kan jagen.

Over het sparen: als ik jouw as zou ik twee spaarrekeningen openen:

Een waar je die 600 euro opzet waar je echt moeilijk bij kunt (dus een bank die anders is dan je normale bank, zodat het niet na een muisklik op je lopende rekening staat, maar het minimaal een paar dagen duurt. Je kunt ook nog striktere spaarrekeningen vinden waarbij opnemen tussendoor nog moeilijker is).

En dan nog een spaarrekening voor het geld dat je naast die 600 apart zet. Als je daar aan komt, is dat nog steeds niet goed voor je einddoel, namelijk sparen voor je huis, maar je komt niet in de verleiding om minder dan je minimum van 600 pm te sparen. Aan het eind van de maand of elke 3 maanden ofzo, kun je je gespaarde bedrag op die rekening, overschrijven naar je hoofdspaarrekening.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Nici007 schreef op 12 juli 2010 @ 14:07:

Mijn ouders kiezen ervoor om het op deze manier te doen, en als jullie mij wel verwend vinden, dan vraag ik me af hoe jullie de mensen dan noemen die ik verwend vind.Ik noemde jou een beetje/tikje verwend. Het soort mensen dat jij noemt (die auto's en joost mag weten wat nog meer krijgen) noem ik strontverwend.
Nici: allereerst: gefeliciteerd met je spaarrekening en je storting: de eerste stap is gezet! Zie je wel dat je het kunt!

En nu quote ik even Singalala:

quote:singalala schreef op 12 juli 2010 @ 14:15:

Over het sparen: als ik jouw as zou ik twee spaarrekeningen openen:

Een waar je die 600 euro opzet waar je echt moeilijk bij kunt (dus een bank die anders is dan je normale bank, zodat het niet na een muisklik op je lopende rekening staat, maar het minimaal een paar dagen duurt. Je kunt ook nog striktere spaarrekeningen vinden waarbij opnemen tussendoor nog moeilijker is).

En dan nog een spaarrekening voor het geld dat je naast die 600 apart zet. Als je daar aan komt, is dat nog steeds niet goed voor je einddoel, namelijk sparen voor je huis, maar je komt niet in de verleiding om minder dan je minimum van 600 pm te sparen. Aan het eind van de maand of elke 3 maanden ofzo, kun je je gespaarde bedrag op die rekening, overschrijven naar je hoofdspaarrekening.

Beste Nici, ik denk dat dit een heel goed plan is voor jou, om de volgende redenen:

-je wilt in ieder geval minimaal 600 euro sparen, dat doe je op deze manier

-Je wilt het liefst wel meer sparen, maar dat eventueel wel beschikbaar hebben voor grotere uitgaven die je wel echt graag wil hebben

-Op deze manier haal je altijd je minimum spaarbedrag, spaar je waarschijnlijk nog iets meer, en heb je een bedrag waar je altijd bij kunt mocht je dat nodig vinden.

Als je het op jouw manier doet (meer dan 600 sparen en dan eventueel daar weer geld vanaf halen), kom je erg makkelijk in de verleiding om weer meer geld eraf te halen, en dan kom je dus niet aan je minimum spaarbedrag.

Op singalala's manier is het heel duidelijk: een spaarrekening mag je niet aankomen, andere spaarrekening mag eventueel wel als je dat nodig vindt. (En dan hoef je je daar ook niet rot over te voelen!)

Je hebt net een spaarrekening geopend, dus meteen nog een spaarrekening openen lijkt misschien iets teveel van het goede voor je. Als dat zo is, laat het even bezinken, en voor nu zet een automaatje voor 600 euro (kun je altijd nog verhogen mocht je dat willen). Er is geen enkele reden om nog geen automaat te zetten!

(even een schop onder kont )

succes je bent op de goede weg!
Eens..!

Ik heb dan ook (met dank aan de schop onder mijn kont) een automatische incasso ingesteld.

Dat van die 2e spaarrekening is idd een goed idde, dan kan ik zeker niet aan het geld komen wat ik moet (eigenlijk wil, maar het moet vanmezelf) sparen.

Ik zal eens internet af gaan struinen naar een spaarrekening waar ik niet makkelijk geld vanaf kan halen.

Onder het motto, je moet ergens beginnen, begin ik nu aan de volgende stap
quote:Ikbenanoniem schreef op 12 juli 2010 @ 14:22:

[...]

Ik noemde jou een beetje/tikje verwend. Het soort mensen dat jij noemt (die auto's en joost mag weten wat nog meer krijgen) noem ik strontverwend. Eensch! Een beetje verwend ben ik wel.
quote:Nici007 schreef op 12 juli 2010 @ 15:41:

[...]

Eensch! Een beetje verwend ben ik wel.

Zelfkennis is de eerste stap op weg naar verandering!

Goed bezig TO!
als je zoveel geld kunt sparen is de spaarrente ook belangrijk. Er zijn vergelijkingssites waar je rentes met elkaar kunt vergelijken.

Eerder in het topic is geopperd om jezelf elke week zakgeld te geven. Dus de pinpas laat je altijd thuis, je hebt alleen je zakgeld voor die week bij je. Op het moment dat je dingen contant moet betalen merk je veel beter wat je uit geeft, ik kan me voorstellen dat dit je helpt bewust te worden van het feit dat je best wel veel geld uit geeft. Vind je dat een idee?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 12 juli 2010 @ 17:01:

als je zoveel geld kunt sparen is de spaarrente ook belangrijk. Er zijn vergelijkingssites waar je rentes met elkaar kunt vergelijken.

Eerder in het topic is geopperd om jezelf elke week zakgeld te geven. Dus de pinpas laat je altijd thuis, je hebt alleen je zakgeld voor die week bij je. Op het moment dat je dingen contant moet betalen merk je veel beter wat je uit geeft, ik kan me voorstellen dat dit je helpt bewust te worden van het feit dat je best wel veel geld uit geeft. Vind je dat een idee?Ja, de voorbereidingen zijn al getroffen. Later deze week wordt mijn salaris gestort, dan ga ik pinnen en stop ik in 4 enveloppen mijn 'weekbudget'. Met dat geld moet ik de hele week door komen. Pinpas gaat alleen nog mee als ik ergens verderweg heen ga ( niet winkelen, want dat ging ik niet meer doen ) voor werk of naar familie. Mocht er onderweg iets gebeuren vind ik dat een veilig gevoel.
op independer.nl kun je bv spaarrekeningen vergelijken
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Chapeau Nici, dat dit topic je de goede weg op heeft geholpen!

Hoe heb je nu je weekbudget bepaald? Is het realistisch? Misschien is het ook nog een goed idee voor je, om vanaf nu een kasboek bij te gaan houden. Dan kun je over een paar maanden kijken waar je geld nu écht aan op gaat en een reeële begroting maken op basis daarvan.

Succes met alles!
Ik heb gekeken naar wat ik 'normaal' in de week opmaak aan dagelijkse dingen. Dus niet het winkelen maar gewoon 's avonds een drankje op het terras, in het weekend een avond op stap, bezine en dan kom ik op E 50,- uit. Dat moet makkelijk te doen zijn. De envloppen met geld liggen ook al klaar.

Voor het winkelen heb ik een maandelijks budget staan van E 100,- dit moet ook makkelijk kunnen gezien wat ik allemaal al in en om mijn kast heb hangen/staan. Als ik in de winter een jas ndig heb o.i.d. mag ik vanmezelf wel een keer een uitzondering maken. Maar maandelijks mag ik niet boven die E 100,- uitkomen.

De automatische incasso staat nu voor E 600,- ingesteld, pinpas ligt op een veilig plaatsje thuis en heb de 1e E 50,- in mijn tas zitten, dat is mijn budget tot volgende week maandag.

Tot nu toe nog niets opgemaakt (jah het zit er pas de 2e dag in, maar toch). Ik ben benieuwd deze week!

Zaterdag ga ik i.p.v. winkelen denk ik lekker sporten, dan kom ik ook nog makkelijker van die laatste 10 kilo af.

Ik ga echt mijn best doen!
Weet je,shoppen met een budget is veel leuker.

Vroeger ging ik de h&m in,en kocht ik een leuk shirtje meteen in 5 kleuren,nu kijk ik welke 2 het leukste zijn,en koop die.

Daardoor is mijn budget van 500 euro verminderd naar 200.

Nu mijn budget lager is,draag ik ook echt alles, vroeger gaf ik kleding weg( na een jaar in de kast te hebben gehangen) met de kaartjes er nog aan.met minder budget ga je gerichter kopen.

Heel veel succes zaterdag,en je gaat je dubbel zo goed voelen:

1 niks gekocht

2 wel gesport.
ik vond een kasboek inderdaad heel verhelderend. Jeetje wat gaf ik een geld uit aan onzin dingen zeg.

en goed bezig!
Misschien mosterd: maar vraag of je werkgever je salaris naar 2 rekeningen over maakt.

Een spaarrekening en je lopende. Zo doe ik het.
Nope
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 13 juli 2010 @ 17:38:

Misschien mosterd: maar vraag of je werkgever je salaris naar 2 rekeningen over maakt.

Een spaarrekening en je lopende. Zo doe ik het.

huh doen ze dat? wel een goede als je wat moete hebt met geld overmaken naar een spaarrekening.

brengt me naar het volgende: spaarloon? duurt wel even want je krijgt het eerste jaar pas over 4 jaar (of was het 5 jaar na start) pas terug maar het spaart wel lekker en je kan er niet bij en het is net of het geld niet van jou is omdat het al van je salaris afgehouden wordt.

nici: je bent al goed bezig!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven