Geld & Recht alle pijlers

Hoe met geld omgaan?

08-07-2010 21:02 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet met geld omgaan!

Het heeft geen nut om er een mooi verhaal van te maken, ik ken het gewoon weg niet.

Ik woon sinds kort weer thuis en maak nu dus echt mijn hele salaris op aan onzin terwijl ik toch graag weer op mezelf wil gaan wonen.

In de tijd dat ik wel opmezelf woonde ging het redelijk, ik hield aan het eind van de maand nooit iets over, maar kon wel de hele maand gewoon boodschappen doen en tanken.

Nu ben ik bezig met het afbetalen van mijn ouder, doordat ik een paar maanden zonder baan heb gezeten hebben hun het een en ander voor mij voorgeschoten (ong 1200,-) dit heb ik nu in 3 maanden terug betaald.

Maar het probleem licht dus echt 100% bij mij.

Ik heb een redelijk riant salaris en hoef als vaste lasten alleen mijn telefoonrekening, auto verzekerin, benzine en sportschool abbo te beralen. Dat is alles bij elkaar zo'n 15% van mijn salaris (ruim berekend). De rest van mijn geld (op het gedeelte na wat ik nu elke maand afbetaald heb is na 2 weken op. De laatste 2 weken is dus elke maand improviseren.

Ik heb echt al vanalles geprobeerd, maar ik hou me er gewoon niet aan. Winkelen is echt mijn troost, als er iets rot gebeurd o.i.d. dan ga ik weer winkelen en daar is ook geen houden aan.

Ik maak eigenlijk bijna elka maan min ¤ 600,- op aan shoppen, en dan met name schoenen en kleding.

Hoe zorg ik dat ik mezelf in de hand hou?

Ik wil ook graag aan mijn ouders laten zien dat ik het wel kan.
Per maand een vast bedrag direct doorsluizen naar een spaarrekening en de pas daarvan bij je ouders in bewaring geven.
Dat ken ik wel ja. Als je een troostshopper bent is het eerste wat je kunt doen iets anders vinden wat je gaat doen als je je rot voelt. Een sport of een goedkopere hobby bijvoorbeeld.
ik lees mee!
gericht gaan shoppen, van tevoren bedenken wat je nodig hebt en wat je daaraan uit wilt geven, en dan sámen met iemand gaan shoppen die desnoods jou bankpas bij zich heeft.
quote:gizz schreef op 08 juli 2010 @ 21:04:

Per maand een vast bedrag direct doorsluizen naar een spaarrekening en de pas daarvan bij je ouders in bewaring geven.Maar ik wil graag leren om het zelf te doen. Dit is voor nu een goede oplossing, maar ik kan toch niet de rest van mijn leven mijn pinpas aan mijn ouders geven.
Het is heel simpel, maak afspraken met jezelf en houd je eraan. Gun jezelf een vast bedrag per week voor de nodige en de leuke dingen. Pin eens per maand je weekbudgetten en stop dat in weekenveloppen. Elke week maak je een envelop open en dat stop in je portemonnaie. Je bankpas verder thuis laten zodat je ook niet kunt pinnen als je in de verleiding komt.
quote:Nici007 schreef op 08 juli 2010 @ 21:06:

[...]

Maar ik wil graag leren om het zelf te doen. Dit is voor nu een goede oplossing, maar ik kan toch niet de rest van mijn leven mijn pinpas aan mijn ouders geven.

Nee, maar het is een begin. Misschien dat als je merkt hoe het sparen loopt en dat je ook met minder rond kunt komen, minder de neiging krijgt het allemaal uit te geven en dan kun je vanzelf weer je pinpas van je spaarrekening op zak nemen.

Mijn ouders hebben het bij mijn broer zo gedaan en daar heeft het goed gewerkt
weer op jezelf gaan.
quote:hanZie schreef op 08 juli 2010 @ 21:09:

weer op jezelf gaan.Daar moet ik dus wel voor sparen
Iedere maand sparen. Dit via een automatische overschrijving doen. Dan is het iedere maand hetzelfde bedrag en je kunt het niet vergeten.

Zie dat spaargeld als een vaste last, als een schuld die je aan jezelf moet afbetalen. Als je dit niet kunt dan zoek je een spaarrekening uit met beperkte voorwaarden, dus dat je bijvoorbeeld een percentage moet betalen als je geld ervan af wilt halen.
Per week je weekbedrag pinnen en alleen je contante geld meenemen. Je pinpas thuis laten.
quote:Nici007 schreef op 08 juli 2010 @ 21:06:

[...]

Maar ik wil graag leren om het zelf te doen. Dit is voor nu een goede oplossing, maar ik kan toch niet de rest van mijn leven mijn pinpas aan mijn ouders geven.Nee, maar je kunt ook niet de rest van je leven bij je ouders blijven wonen en nu gooi je elke maand 600 euro weg. Vind ik wel een seieus bedrag eigenlijk. Betaal je trouwens je eigen zorgverzekering niet?
quote:Gravinnetje schreef op 08 juli 2010 @ 21:11:

Iedere maand sparen. Dit via een automatische overschrijving doen. Dan is het iedere maand hetzelfde bedrag en je kunt het niet vergeten.

Zie dat spaargeld als een vaste last, als een schuld die je aan jezelf moet afbetalen. Als je dit niet kunt dan zoek je een spaarrekening uit met beperkte voorwaarden, dus dat je bijvoorbeeld een percentage moet betalen als je geld ervan af wilt halen.Dit lijkt me een hele goede! Verder alles wat je toch gekocht hebt de volgende dag weer terug brengen. Desnoods met een rood hoofd als het vaker gebeurd, maar vol blijven houden. Je hebt al die spullen niet nodig. Dus als je per ongeluk uitschiet en toch wat koopt, dan is er geen reden om het niet terug te brengen.
quote:borderwalk schreef op 08 juli 2010 @ 21:18:

[...]

Nee, maar je kunt ook niet de rest van je leven bij je ouders blijven wonen en nu gooi je elke maand 600 euro weg. Vind ik wel een seieus bedrag eigenlijk. Betaal je trouwens je eigen zorgverzekering niet?

Nee die betalen mijn ouders nog (zelfs nog bij mijn zus). Nu kom ik super verwend over, maar dat valt wel mee.

Mijn ouders hebben het gewoon erg ruim, maar zijn wel zuinig. Ik en mijn zus hebben het geld uitgeven dus niet van mijn ouders.

Maar goed, al zou ik 600 euro sparen, dan heb ik dus nog een groot bedrag over.
quote:zoeter schreef op 08 juli 2010 @ 21:20:

[...]

Dit lijkt me een hele goede! Verder alles wat je toch gekocht hebt de volgende dag weer terug brengen. Desnoods met een rood hoofd als het vaker gebeurd, maar vol blijven houden. Je hebt al die spullen niet nodig. Dus als je per ongeluk uitschiet en toch wat koopt, dan is er geen reden om het niet terug te brengen.Ooeeeh, dat zou wel echt een straf zijn. Maar ik denk dat als ik dat echt moet doen, ik nooit meer iets onzinnigs zou kopen!
Ik heb/had dit probleem ook. Dus ik herken het wel. Ik gaf zoveel geld uit, en aan het eind van de maand, had ik echt zoiets van; dit kan niet, dit heb ik nooit uitgegeven! Maar als ik dan mijn afschriften na ging kijken, dan klopte alles natuurlijk wel gewoon..

Uiteindelijk heb ik mezelf gewoon ter verantwoording geroepen; en ik ben me bij elke aankoop gaan afvragen of ik dit nu wel echt nodig had. En in plaats van dat ik zei, ach dat kost maar 25 euro, zei ik; dit kost al 25 euro..

Verder ben ik eens gaan inventariseren, want door die shopaanvallen, weet je soms de helft niet van wat je hebt aan spullen. Mijn kledingkast puilde bijvoorbeeld uit, ik had tig boeken om te lezen, meer haarproducten dan de kapper en zoveel kaarsen, dat ik bijna een altaar van mijn kamer kon gaan maken.

Het is een kwestie van 'de knop omzetten' . Probeer eens te kijken waar je op kunt besparen, ik kan me voorstellen dat als je elke maand 600 euro aan schoenen uitgeeft, je kast op een gegeven moment ook uitpuilt. Dus het lijkt me dat je die de komende paar jaar niet meer nodig hebt. Verder hielp het mij ook wel om geen pinpas meer mee te nemen als ik naar de stad ging. Ook ging ik veel minder naar de stad, maar andere leuke dingen doen.

Ik zet mezelf nu elke maand een doelbedrag om te sparen, en dit wordt steeds hoger.. en ik moet zeggen dat ik elke maand trots ben dat ik het gehaald heb, en dat ik er vaak ook nog overheen zit. Het gaat nu al maanden goed, dus het is zeker het proberen waard:)
Niet kunnen of niet willen?
quote:Nici007 schreef op 08 juli 2010 @ 21:22:

[...]

Nee die betalen mijn ouders nog (zelfs nog bij mijn zus). Nu kom ik super verwend over, maar dat valt wel mee.

Mijn ouders hebben het gewoon erg ruim, maar zijn wel zuinig. Ik en mijn zus hebben het geld uitgeven dus niet van mijn ouders.

Maar goed, al zou ik 600 euro sparen, dan heb ik dus nog een groot bedrag over.Nou dan zou ik als eerste stap naar financieele onafhankelijkheid een autom. incasso regelen voor je zorgverzekering, want ja, het is verwend om 600 per maand te verbrassen en geen kostgeld te betalen en je ziektekostenrekening te laten sponsoren. Jij merkt er verder niets van, je kunt alleen een onnnodig paar schoenen minder kopen.
quote:borderwalk schreef op 08 juli 2010 @ 21:27:

[...]

Nou dan zou ik als eerste stap naar financieele onafhankelijkheid een autom. incasso regelen voor je zorgverzekering, want ja, het is verwend om 600 per maand te verbrassen en geen kostgeld te betalen en je ziektekostenrekening te laten sponsoren. Jij merkt er verder niets van, je kunt alleen een onnnodig paar schoenen minder kopen.

Dat vind ik niet helemaal eerlijk. Ik hoef idd geen kostgeld te betalen, maar daar staat wel tegenover dat ik geld moet sparen.

Zou ik niet sparen, moet ik wel kostgeld betalen.

Dat ik dat de laatste maanden nog niet heb gedaan is omdat ik mijn ouders terug heb betaald.

Het sparen ik ook niet mijn grootste probleem. Ik zie als mijn grootste probleem dan het niet uit maakt of ik nou ¤ 10,- of

¤ 1000,- heb, het is altijd voor het einde van de maand op.

Ik moet op een goede manier leren budgeteren, zodat ik ook de dag voor mijn nieuwe salaris nog geld op mijn rekening heb.

Dat mijn ouders mijn zorgverzekering betalen houdt niet in dat ik maar elke keer met mijn hande op kan gaan staan als ik geen geld meer heb.

Ik heb heeel veel geluk dat voor mijn ouders geld geen issue is, dat maakt soms dingen voor mij ook makkelijker, maar met zelf mijn zorgverzekering betalen is mijn 'probleem' niet opgelost.
quote:Nici007 schreef op 08 juli 2010 @ 21:33:

[...]

Ik heb heeel veel geluk dat voor mijn ouders geld geen issue is, dat maakt soms dingen voor mij ook makkelijker, maar met zelf mijn zorgverzekering betalen is mijn 'probleem' niet opgelost.

Wij kunnen je probleem ook niet oplossen hoor. We kunnen je tips geven en that's it. Als je de tips niet wilt opvolgen, dan wil je denk ik zelf je probleem niet oplossen.

Tot nu toe genoemde tips zijn:

1 Zelf je zorgverzekeraarspremie betalen.

2 Kostgeld betalen. (laat anders je ouders beide bedragen sparen voor je op een rekening op jouw naam, waar jij nog geen pasje van hebt)

3 Je zelf verplichten nutteloze aankopen terug te brengen.

4 Pinpas niet meenemen als je ergens heengaat.

5 Andere dingen gaan doen dan winkelen.

6 Jezelf per week een bedrag geven om uit te geven. Dit zonodig aan het begin van de maand in envelopes verdelen.

Wat had je nog meer van ons willen horen?
Als ik je topics zo lees kán je écht wel met geld omgaan. Je hebt op jezelf gewoond, toen ging het goed (in de zin van, je kwam niet zwaar in de schulden en kon je levensonderhoud voorzien). Je kunt de schuld aan je ouders afbetalen zonder dat je er last van hebt.

Ergens moet er dus een knop bij je om naar 'ik kan het wel', want je kúnt het.

Probeer jezelf een duidelijker doel te stellen waar je voor spaart: een mooie bank van 1000 euro, een fijne kast van 750, gordijnen kosten 250 enzovoort, zou dat helpen?

En ik ben opgehouden met dingen kopen toen ik me realiseerde dat ik mijn huis eigenlijk wel vol genoeg vond. Alles wat er bij komt heeft weer ergens een plekje nodig, en ik had geen zin in nóg meer opruimen en me afvragen waar ik nu weer iets zou laten.

Per maand gaan sparen is sowieso het beste idee. Zorg dat dat automatisch gaat en doe dat zo snel mogelijk nadat je je salaris hebt binnengekregen. Het geld wat je dan over houdt, dát heb je vrij beschikbaar de rest van de maand.

Nog één tip ter overbrugging. Ik weet niet hoeveel per maand je precies 'over' hebt, maar stel, dit is 600 euro. Bedenk wat jij oprecht een reeël bedrag vindt om uit te geven aan 'nonsens' en/of etentjes/cadeautjes etc (heb je wel eens een begroting gemaakt?). Goed, dat is 100 euro. Dan zou je 500 euro kunnen sparen. Dat is misschien een beetje een grote overgang daarom zou ik twee spaarrekeningen nemen. Eentje, waar je per maand een vast bedrag spaart en daar dan 400 euro op storten, en één, waar je op mag sparen wat je wil en het geld ook weer makkelijk af kunt halen. Daar stort je dan 100 euro op. In maanden dat je écht iets heeeel graag wil hebben, heb je dan nog wat extra geld achter de hand.
Als je veel geld uitgeeft kan je juist wel met geld omgaan, want geld moet rollen en daar slaag jij toch goed in ?
Johnny is De Mol ( en Linda ook trouwens ).
Helemaal waar!

1. Dus morgen 1e werk; een spaarrekening openen! Die heb ik dus ook nog niet, ten minste ik had er 1 bij de DSB

2. Een automatische incasso instellen om mijn spaargeld over te schrijven naar mijn spaarrekening.

3. Van die enveloppen vond ik een erg goed idee, maar als ik ver van huis ben vind ik het wel prettig om 'voor het geval dat' een pinpas bij te hebben. Dat kan ik dus scheiden, dichtbij envellop mee, ver weg pinpas voor noodgevallen mee.

4. Me goed bedenken wat ik nodig heb (in het geval van zaterdag, sportschoenen) overbodige spullen terug naar de winkel brengen.

Zelf mijn zorgverzekering en kostgeld betalen, ik zie op dit moment niet in wat ik daar beter van wordt in het geval van 'met geld omgaan'.

Ik vind het vervelend dat zodra mensen weten (hier ook) dat je ouders het redelijk breed hebben, je direct wordt gezien als een verwend kind.

Mijn ouders betalen mijn zorgverzekering en daar houdt het op. Ik moet voor al mijn andere 'aankopen' en mijn onderhoud (op eten na), gewoon zelf werken!

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het niet goed heb, ik heb het zelfs super goed, maar ik ben geen verwend nest.
quote:zoeter schreef op 08 juli 2010 @ 21:44:

[...]

Wij kunnen je probleem ook niet oplossen hoor. We kunnen je tips geven en that's it. Als je de tips niet wilt opvolgen, dan wil je denk ik zelf je probleem niet oplossen.

Tot nu toe genoemde tips zijn:

1 Zelf je zorgverzekeraarspremie betalen.

2 Kostgeld betalen. (laat anders je ouders beide bedragen sparen voor je op een rekening op jouw naam, waar jij nog geen pasje van hebt)

3 Je zelf verplichten nutteloze aankopen terug te brengen.

4 Pinpas niet meenemen als je ergens heengaat.

5 Andere dingen gaan doen dan winkelen.

6 Jezelf per week een bedrag geven om uit te geven. Dit zonodig aan het begin van de maand in envelopes verdelen.

Wat had je nog meer van ons willen horen?

Nogmaals, ik lees hier veel goede tips, maar ik zie op dit moment niet in wat kostgeld en mijn zorgverzekering betalen voor goeds gaat doen als ik zeg niet goed met geld om te kunnen gaan.

Maar misschien mis ik ergen iets, dat zou goed kunnen.

Als ik geen tips wou, dan had ik er niet om gevraagd, maar ik ben natuurlijk vrij om te beslissen welke tips ik wel en niet in uitvoer ga brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven