Als je zelf eens hulp nodig hebt ....

13-07-2010 23:03 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
... kun je beter een man bellen.

Dat vooroordeel van me werd zondagavond weer bevestigd.

Ik sta zelf bekend als behulpzaam (soms iets té misschien, de bijnaam Gekke Henkie is me niet geheel vreemd) en ik vraag zelfs niet gauw iets van een ander.

Maar soms kan je niet veel anders.

Na de finale was ik gestrand in Amsterdam CS. Overvolle treinen die niet meer konden vertrekken want de deuren konden niet meer dicht vanwege de enorme aantallen mensen die zich in de trein probeerden te proppen. Van 23.45 tot 01.00 heb ik (zo ongeveer tegen beter weten in) gehoopt dat het nog zou lukken. Het werd bepaald grimmig in de trein: bloedheet, overvol en mensen raakten flink geirriteerd omdat iedereen weg wilde en omdat iedereen snapte dat het nooit zou gaan lukken als de deuren niet konden sluiten vanwege de mensenmassa in de trein.

Mijn auto stond op Metro v d Madeweg en er reed geen metro vanaf CS in verband met onderhoud van de tunnelbuis ofzo.

Dus eerst met de trein en dan vanaf station Amstel met de metro verder, was het plan. Maar na 00.30 rijden er in de Wereldstad Amsterdam geen metro's meer dus het begon er somber uit te zien. Taxi's waren ook nergens te vinden want iedereen was op zoek naar vervoer.

Tijd dus om hulp in te schakelen. Ik ken een vriend en een vriendin, beide woonachtig in Amsterdam. Met name voor de vriendin heb ik altijd klaargestaan als ze in de problemen zat.

Toch eerst maar de vriend gebeld. Voicemail. Nog eens geprobeerd, weer voicemail.

Toen de vriendin gebeld. Geprobeerd (door de herrie in de trein heen) het probleem uit te leggen maar ik kreeg wazige antwoorden en de verbinding werd verbroken.

Nog maar eens de vriend gebeld. Die snapte het probleem en zei: geen probleem ik kom je wel halen. HIj was er binnen twintig minuten met de motor, had ook een extra helm bij zich. Om half twee 's nachts had ik dank zij hem dus weer vervoer.

Hij reed me prinsheerlijk naar het metrostation waar mijn auto stond en wilde van geen bedankje weten. "daar ben je toch vrienden voor" .

Mijn vooroordeel blijft dus staan: vriendinnen zijn leuk en onmisbaar maar voor praktische hulp (met name op gekke tijden waarop een normaal mens slaapt) kan je toch beter een vriend bellen. Of zijn jullie ervaringen anders ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:Yavanna schreef op 13 juli 2010 @ 23:39:

[...]

wat bedoel je daar nu precies mee? Ik moet er op de een of andere manier ontzettend om lachen.Bullshit-------> stierenpoep--------> onzin
Ja, dat vind ik echt.
Dus dat mannen hulpvaardiger zijn dan vrouwen baseer jij op 1 ervaring met een vrouw die even niet kon helpen? Heb je al uitgevogeld waarom ze niet kon komen?

En ik neem aan dat ze wel bepaalde kwaliteiten heeft, anders was ze geen vriendin van je, immers? Weeg je dat ook mee op je weegschaaltje? Trouwens, van Centraal naar Amstel lopen is te doen hoor... Voor een man dan, midden in de nacht.

En dan is het nog maar een klein stukje naar de vd Madeweg....
Ik denk dat je aarzeling om vriendinnen te bellen te maken heeft met je vooroordeel dat je op vrouwen minder kan rekenen dan op mannen. Zo bevestig je inderdaad je eigen vooroordeel.
Ga in therapie!
quote:Donkeyshot schreef op 13 juli 2010 @ 23:03:

Dat vooroordeel van me werd zondagavond weer bevestigd.Nou, fijn toch. Scheelt je in het vervolg weer onnodig gebel naar vrouwen.
Ik ben reuze hulpvaardig, alleen niet tussen 10 's avonds en 6 uur 's ochtends.
Sjongejongejonge... maar weet je nu al in wat voor situatie zij verkeerde toen jij haar belde? Wie weet was ze op dat moment net een vriend aan het helpen, met een echt probleem

Ik zou de telefoon niet eens hebben opgenomen op dat tijdstip! Wie mij op zo'n moment belt moet minstens zwaargewond, maar eigenlijk gewoon op sterven na dood zijn... Op andere tijdstippen ben ik de behulpzaamheid zelve.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Misschien waren die wazige antwoorden van je vriendin gewoon omdat zij en haar vriend wat gedronken hadden. Je gaat er maar makkelijk vanuit dat iemand niets had gedronken om jjou maar even op te halen. Was zij thuis of elders misschien zelf feest aan het vieren. Komt een beetje egoistisch dat als meneer een probleem heeft dat iedereen maar meteen nuchter moeten komen aansnellen.

Verder snap ik sommige mensen niet, als er meer dan 125000 mensen weer met de trein richting huis moeten, dan kan je toch op je vingers natellen dat er problemen met het OV kunnen zijn. Het was voor mij een reden om niet naar Amsterdam te gaan, omdat je al kan aanvoelen dat het niet zo soepel verloopt als iedereen "tegelijk" weer gebruik willen maken van het OV. Er was s'middags al gezegd dat de stad "vol" was en of iedereen niet meer de trein wilde nemen omdat ze het al niet aankonden.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Zoals ik al zei: Amsterdam is een echte wereldstad. Dat merk je bijvoorbeeld aan de metro, die houdt er gewoon om 00.30 mee op. Het idee dat je op zo'n uitzonderlijke dag misschien wel je dienstregeling zou kunnen aanpassen is uiteraard nogal vergezocht; dat gaan we dus gewoon niet doen. Extra treinen uiteraard ook niet, ben je mal. Dat de metro tunnel was afgesloten voor onderhoud hielp ook niet echt mee.

Evengoed werden mensen opgeroepen om niet met de auto maar met het OV naar de binnenstad te komen. Dat heb ik dus ook gedaan (P&R zeg maar) maar daar ben ik dus al weer van genezen: een volgende keer ga ik gewoon met mijn eigen motor en rijd ik weer naar huis op een tijdstip dat mij past.

Hoef ik ook niemand 's nachts lastig te vallen.

Er werd in de kranten weinig over geschreven maar het was een enorme chaos op Amsterdam CS en dat duurde tot diep in de nacht. De treinen konden niet vertrekken wegens overvol en overal waren mensen in verschillende stadia van irritatie, frustratie en wanhoop zich aan het afvragen hoe ze in vredesnaam huiswaarts konden komen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Het is wat, he?
Ik zat een paar jaar geleden vast op station Sloterdijk en toen mocht ik wel gewoon bij een vriendin in A'dam komen slapen toen ik belde....zeer relaxt.

En ik heb laatst ook een vriendin opgevangen die was blijven steken op het station in mijn woonplaats (treinen reden niet meer), was ook 's nachts toen ze belde, ik was toevallig nog wakker.

Dus nee, je stelling gaat niet op wat mij betreft.

Dit is geen man-vrouw verschil, dit is gewoon een verschil in personen.

O ja en wat betreft het OV in A'dam: er gaan toch gewoon nachttrams en nachtbussen? ( )

Die heb ik in ieder geval vaak genoeg genomen.

Wel onaardig trouwens, dat die vriendin je niet wilde helpen. Ik zou haar daar wel op aanspreken.
quote:mylenevalerie schreef op 14 juli 2010 @ 08:09:

Misschien waren die wazige antwoorden van je vriendin gewoon omdat zij en haar vriend wat gedronken hadden. Je gaat er maar makkelijk vanuit dat iemand niets had gedronken om jjou maar even op te halen. Was zij thuis of elders misschien zelf feest aan het vieren. Komt een beetje egoistisch dat als meneer een probleem heeft dat iedereen maar meteen nuchter moeten komen aansnellen.

Verder snap ik sommige mensen niet, als er meer dan 125000 mensen weer met de trein richting huis moeten, dan kan je toch op je vingers natellen dat er problemen met het OV kunnen zijn. Het was voor mij een reden om niet naar Amsterdam te gaan, omdat je al kan aanvoelen dat het niet zo soepel verloopt als iedereen "tegelijk" weer gebruik willen maken van het OV. Er was s'middags al gezegd dat de stad "vol" was en of iedereen niet meer de trein wilde nemen omdat ze het al niet aankonden.

Enerzijds vind ik dat je gelijk hebt; je kunt op je vingers natellen dat het een chaos wordt, want en NL en OV en Amsterdam...dat is geen hoopvolle combinatie.

Anderzijds is het natuurlijk van de gekken dat ze dit niet eens goed kunnen organiseren, terwijl ze het ruim van te voren hadden kunnen zien aankomen dat het druk zou worden.
quote:Donkeyshot schreef op 14 juli 2010 @ 10:23:

Er werd in de kranten weinig over geschreven maar het was een enorme chaos op Amsterdam CS en dat duurde tot diep in de nacht. De treinen konden niet vertrekken wegens overvol en overal waren mensen in verschillende stadia van irritatie, frustratie en wanhoop zich aan het afvragen hoe ze in vredesnaam huiswaarts konden komen.

Dat weet je toch van tevoren? Dan regel je zelf vervoer of zorgt voor een slaapplaats. Beetje gemakkelijk om nu alwéér teleurgesteld te zijn in de helft van de mensheid omdat 1 vriendin blijkbaar om 1 uur 's nachts niet goed begreep wat er aan de hand was of om andere reden de telefoonverbinding werd verbroken.

Heb je later nog gebeld en gevraagd of ze doorhad dat jij het was die belde?
Het is belachelijk dat OV in 'n wereldstad niet 's nachts rijdt, maar als je daarvan van te voren op de hoogte was, had je ook van te voren al 'n slaapplaats of alternatief vervoer kunnen regelen.

Verder hangt 't volgens mij niet zozeer van het geslacht af of je hulp kunt verwachten maar van de band die je met iemand hebt.

Indien autopech is het logisch dat vrouwen niet stoppen voor 'n onbekende man, maar eventueel wel voor 'n onbekende vrouw.
Goed opgemerkt! Representatieve steekproef ook.
Donkey, hoe had je gereageerd als een ander precies hetzelfde had geschreven als jij.... kom op
Gewoon meer alert zijn of het echt zo is en gaan schiften als het nodig is. Het loont om kritisch te zijn op de contacten die je hebt. Dan blijft er meer ruimte over voor die waar je zelf ook wat aan hebt.

Vraag inderdaad wel wat er met de telefoon aan de hand was.

Dan weet je het zeker. Leuke vriend die je kwam ophalen.
quote:elninjoo schreef op 14 juli 2010 @ 11:20:

Het is belachelijk dat OV in 'n wereldstad niet 's nachts rijdt, maar als je daarvan van te voren op de hoogte was, had je ook van te voren al 'n slaapplaats of alternatief vervoer kunnen regelen.

Verder hangt 't volgens mij niet zozeer van het geslacht af of je hulp kunt verwachten maar van de band die je met iemand hebt.

Indien autopech is het logisch dat vrouwen niet stoppen voor 'n onbekende man, maar eventueel wel voor 'n onbekende vrouw.Ov rijdt wel 's nachts hoor, alleen niet de metro en niet de normale tram en buslijnen.
Ik ben een vrouw en heb al heel wat mensen mee genomen, omdat ik altijd zelf wil kunnen bepalen wanneer ik vertrek en weinig drink. Ja, je leert er je vrienden wel door kennen.

Zelfs mensen die niet vrienden zijn, kunnen zomaar opeens helpen. Er zijn ook mensen die altijd de meest gemakkelijke weg kiezen en er zelf weinig voor willen doen.

Maar soms moet ik weigeren omdat ik anders in de problemen kom. Daar ben ik dan wel eerlijk over, maar denk dan wel oplossing-gericht mee.

Misschien een volgende keer skates en schijnwerper of zo in een rugzakje? (Fiets kan je niet terug vinden in die massa.)
quote:its schreef op 13 juli 2010 @ 23:48:

...knip....Trouwens, van Centraal naar Amstel lopen is te doen hoor... Voor een man dan, midden in de nacht.

En dan is het nog maar een klein stukje naar de vd Madeweg....Ik zie nu dat ik niet de enige ben. Is het te lopen? Dan geen skates, maar goede schoenen in het rugzakje
quote:Mazou schreef op 14 juli 2010 @ 10:54:

[...]

Enerzijds vind ik dat je gelijk hebt; je kunt op je vingers natellen dat het een chaos wordt, want en NL en OV en Amsterdam...dat is geen hoopvolle combinatie.

Anderzijds is het natuurlijk van de gekken dat ze dit niet eens goed kunnen organiseren, terwijl ze het ruim van te voren hadden kunnen zien aankomen dat het druk zou worden.Ruim van te voren? Het was nog geen week bekend dat ze de finale hadden gehaald, toch? Vind ik niet echt heel ruim van tevoren.
quote:delphicat schreef op 14 juli 2010 @ 12:22:

[...]

Ruim van te voren? Het was nog geen week bekend dat ze de finale hadden gehaald, toch? Vind ik niet echt heel ruim van tevoren.Nou eh... Er is wel eens vaker een feestje in Amsterdam. Dit jaar hebben ze onder andere kunnen oefenen met koninginnedag, de Giro d' Italia en de huishoudbeurs.
quote:korenwolf schreef op 14 juli 2010 @ 12:50:

[...]

Nou eh... Er is wel eens vaker een feestje in Amsterdam. Dit jaar hebben ze onder andere kunnen oefenen met koninginnedag, de Giro d' Italia en de huishoudbeurs.Nou de Giro en de huishoudbeurs zijn qua aantallen bezoekers niet vergelijkbaar met Koninginnedag en de voetbalfinale. Het punt is dat je dit pas kunt gaan regelen op een korte termijn. Iedereen weet misschien wel wat er moet gebeuren, maar je zit met het probleem van personeel dat op vakantie is. Die kun je niet allemaal hun vakantie verbieden omdat er een kleine kans is dat Nederland een finale speelt. En die kans was erg klein.
quote:delphicat schreef op 14 juli 2010 @ 12:22:

[...]

Ruim van te voren? Het was nog geen week bekend dat ze de finale hadden gehaald, toch? Vind ik niet echt heel ruim van tevoren.Ach, ik heb zelf eens van Osdorp naar de Vondelstraat moeten lopen met een zware tas en foute schoenen. Dat was de dichts bijzijnde plek waar we de auto konden parkeren. (Hij had me (of in elk geval de tassen) ook kunnen afzetten op het overnachtings-adres en dan alleen verder kunnen zoeken als rasechte Amsterdammer. Het was de volgende dag feest en er reden geen trams meer.

Het zijn niet alleen de vrouwen. Het heeft meer met praktisch denken te maken.
Koninginnedag is het ieder jaar en ik heb al meerdere keren vast gezeten met de trein. Dat weet je als je naar zo'n feest toe gaat.
Mwah, niet echt een kwantitatief onderzoek he Donkey

Ik denk: als je hulp nodig hebt kan je het beste je familie of buren bellen. In dit soort situaties hebben tantes en ooms, buurvrouwen en buurmannen me het vaakst uit de brand geholpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven