Als je zelf eens hulp nodig hebt ....

13-07-2010 23:03 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
... kun je beter een man bellen.

Dat vooroordeel van me werd zondagavond weer bevestigd.

Ik sta zelf bekend als behulpzaam (soms iets té misschien, de bijnaam Gekke Henkie is me niet geheel vreemd) en ik vraag zelfs niet gauw iets van een ander.

Maar soms kan je niet veel anders.

Na de finale was ik gestrand in Amsterdam CS. Overvolle treinen die niet meer konden vertrekken want de deuren konden niet meer dicht vanwege de enorme aantallen mensen die zich in de trein probeerden te proppen. Van 23.45 tot 01.00 heb ik (zo ongeveer tegen beter weten in) gehoopt dat het nog zou lukken. Het werd bepaald grimmig in de trein: bloedheet, overvol en mensen raakten flink geirriteerd omdat iedereen weg wilde en omdat iedereen snapte dat het nooit zou gaan lukken als de deuren niet konden sluiten vanwege de mensenmassa in de trein.

Mijn auto stond op Metro v d Madeweg en er reed geen metro vanaf CS in verband met onderhoud van de tunnelbuis ofzo.

Dus eerst met de trein en dan vanaf station Amstel met de metro verder, was het plan. Maar na 00.30 rijden er in de Wereldstad Amsterdam geen metro's meer dus het begon er somber uit te zien. Taxi's waren ook nergens te vinden want iedereen was op zoek naar vervoer.

Tijd dus om hulp in te schakelen. Ik ken een vriend en een vriendin, beide woonachtig in Amsterdam. Met name voor de vriendin heb ik altijd klaargestaan als ze in de problemen zat.

Toch eerst maar de vriend gebeld. Voicemail. Nog eens geprobeerd, weer voicemail.

Toen de vriendin gebeld. Geprobeerd (door de herrie in de trein heen) het probleem uit te leggen maar ik kreeg wazige antwoorden en de verbinding werd verbroken.

Nog maar eens de vriend gebeld. Die snapte het probleem en zei: geen probleem ik kom je wel halen. HIj was er binnen twintig minuten met de motor, had ook een extra helm bij zich. Om half twee 's nachts had ik dank zij hem dus weer vervoer.

Hij reed me prinsheerlijk naar het metrostation waar mijn auto stond en wilde van geen bedankje weten. "daar ben je toch vrienden voor" .

Mijn vooroordeel blijft dus staan: vriendinnen zijn leuk en onmisbaar maar voor praktische hulp (met name op gekke tijden waarop een normaal mens slaapt) kan je toch beter een vriend bellen. Of zijn jullie ervaringen anders ?
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ik had jou ook niet geholpen midden in de nacht. Overdag trouwens ook niet. Hou niet zo van mannen die zich op een forum voordoen als metroman en ondertussen rolbevestigend denken in het echte leven.

Slijmerd!
quote:Donkeyshot schreef op 14 juli 2010 @ 10:23:

Zoals ik al zei: Amsterdam is een echte wereldstad. Dat merk je bijvoorbeeld aan de metro, die houdt er gewoon om 00.30 mee op. Het idee dat je op zo'n uitzonderlijke dag misschien wel je dienstregeling zou kunnen aanpassen is uiteraard nogal vergezocht; dat gaan we dus gewoon niet doen. Extra treinen uiteraard ook niet, ben je mal. Dat de metro tunnel was afgesloten voor onderhoud hielp ook niet echt mee.

Evengoed werden mensen opgeroepen om niet met de auto maar met het OV naar de binnenstad te komen. Dat heb ik dus ook gedaan (P&R zeg maar) maar daar ben ik dus al weer van genezen: een volgende keer ga ik gewoon met mijn eigen motor en rijd ik weer naar huis op een tijdstip dat mij past.

Hoef ik ook niemand 's nachts lastig te vallen.

Er werd in de kranten weinig over geschreven maar het was een enorme chaos op Amsterdam CS en dat duurde tot diep in de nacht. De treinen konden niet vertrekken wegens overvol en overal waren mensen in verschillende stadia van irritatie, frustratie en wanhoop zich aan het afvragen hoe ze in vredesnaam huiswaarts konden komen.Helemaal met je eens! Ik verbaas mij hier ook altijd over...Zelfde chaos altijd met Koninginnedag. Overigens had de NS dit keer wel extra treinen ingezet. Wat voor overige reizigers, die niet naar A'dam gingen ook resulteerde in als sardientjes in een blik in een trein zitten...
Perfectionisme is niet perfect...
In Madrid houdt de metro er trouwens ook om 1 uur mee op. En daar gaat men pas eten om 10 uur dus dat is nog erger!!! (er zijn dan wel nachtbussen, de "boehoe´s" )
quote:delphicat schreef op 14 juli 2010 @ 12:22:

[...]

Ruim van te voren? Het was nog geen week bekend dat ze de finale hadden gehaald, toch? Vind ik niet echt heel ruim van tevoren.Een week vind ik echt genoeg tijd om te beslissen om extra treinen in te zetten.
quote:Mazou schreef op 14 juli 2010 @ 13:13:

[...]

Een week vind ik echt genoeg tijd om te beslissen om extra treinen in te zetten.En wie gaan die treinen dan rijden? Personeel had natuurlijk al maanden eerder hun vakantie geboekt.
quote:twinkeling schreef op 13 juli 2010 @ 23:26:

Het klinkt allemaal een beetje verongelijkt; ik help aaaaaltijd, en hullie laten mij gewoon in de kou staahaan '. Het is -in mijn ogen- een onrealistisch verwachtingspatroon om te denken in scenario's van vriendinnen die hun vriend midden in de nacht weten te porren om een andere kerel te gaan helpen. Kan je jezelf heel zielig vinden dat mensen dat niet doen, kan je ook gewoon niet doen.ik zou daar anders ook zo klaar mee zijn. Als ik iemand verschillende keren geholpen heb omdat ik vind dat je elkaar moet helpen als vrienden (en dus niet omdat ik het nou mijn leukste zaterdagavondbesteding vind ofzo) en je belt diegene en dan krijg je gezeur en stomme excuses, dan zou ik ook teleurgesteld zijn, er later op terugkomen en haar ook niet meer uit de brand helpen. Het zou de vriendschap wel bekoelen denk ik, als iemand je zonder reden in de kou laat staan.
Donkey Donkey toch....met verbazing lees ik je topic.... zo ken ik je niet!

Om maar even on-topic te reageren: Waarom heb je die vriendin niet een tweede keer gebeld om wat meer inzicht te krijgen hoe de situatie op dat moment was? In deze heb je wel snel je oordeel klaar waarom je beter een man om hulp kan vragen als de nood écht hoog is.

Tja...
quote:Margaretha2 schreef op 14 juli 2010 @ 13:17:

Het zou de vriendschap wel bekoelen denk ik, als iemand je zonder reden in de kou laat staan.

Tuurlijk. Maar ik zie in dit verhaal de 'zonder reden' niet zo goed.

Als Donkeyshot mij had gebeld dan had ik niet opgenomen omdat ik al uren in slaap was. Ben ik dan ook meteen een vriendin 'die je nooit kunt bereiken als je in de shit zit'?
quote:twinkeling schreef op 14 juli 2010 @ 13:27:

[...]

Tuurlijk. Maar ik zie in dit verhaal de 'zonder reden' niet zo goed.

Als Donkeyshot mij had gebeld dan had ik niet opgenomen omdat ik al uren in slaap was. Ben ik dan ook meteen een vriendin 'die je nooit kunt bereiken als je in de shit zit'?

Mijn goede vrienden en familie hebben mijn vaste nummer, en kunnen me in geval van nood altijd wakker bellen.

Ben jij 's nachts echt volledig onbereikbaar? Vind je dat geen eng idee, dat als iemand iets overkomt, jij het pas hoort als je de volgende ochtend wakker wordt?
Dat klopt, ik heb trouwens zelf heel vaak mijn telefoon uitstaan. Echter, als je belt hoor je al snel of het vage smoesjes zijn of dat iemand écht op een feestje / dronken thuis / slaapdronken is. Denk ik.
Ik had trouwens in dit geval, als ik gebeld zou worden, diegene even opgehaald en weggebracht. Nou ja, als ik nog een auto had gehad. Omgekeerd, dus als ik DS was geweest, zou ik nooit gebeld hebben, maar inderdaad zijn gaan lopen.

Jaren terug toen er met Koninginnedag ooit zoveel gedonder was bij CS dat de ME er aan te pas kwam en het station heeft schoongeveegd, kon ik ook niet meer naar huis komen (20 km verderop). Vrienden in A'dam waren onbereikbaar. Toen heb ik mijn kersverse ex gebeld, die me direct kwam halen. Toch lief. Als dank heb ik per ongeluk in zijn autoportier gekotst
quote:delphicat schreef op 14 juli 2010 @ 13:29:

Ben jij 's nachts echt volledig onbereikbaar? Vind je dat geen eng idee, dat als iemand iets overkomt, jij het pas hoort als je de volgende ochtend wakker wordt?

Wanneer mijn kinderen thuis zijn is iedereen die er echt toe doet binnen handbereik. Dan slaap ik gewoon zo diep dat ik niet wakker wordt van de telefoon.

En tja, als bijvoorbeeld mijn zus iets zou overkomen en mijn nier was het enige geweest dat haar had kunnen redden als ik maar drie uur eerder wakker was geworden van de telefoon, ja, dan zou ik dat verschrikkelijk vinden (voor de rest van mijn leven waarschijnlijk). Maar als ze zo dood als een pier zou zijn (heaven forbid) dan zou ik dat liever drie uur later met een uitgeslapen gestel te verwerken krijgen dan midden in de nacht. Misschien komt dat ook omdat ik gewend ben aan het op grote afstand zijn van mijn geliefden.
quote:delphicat schreef op 14 juli 2010 @ 13:33:

Ik had trouwens in dit geval, als ik gebeld zou worden, diegene even opgehaald en weggebracht. Nou ja, als ik nog een auto had gehad. Omgekeerd, dus als ik DS was geweest, zou ik nooit gebeld hebben, maar inderdaad zijn gaan lopen.

Dat speelt voor mij ook wel een belangrijke rol. Wat zou ik zelf doen in de situatie van degene die om hulp vraagt. In dit geval zou ik zijn gaan lopen. Zou nog niet in me opgekomen zijn om iemand te bellen. Als iemand een paar keer zo'n verzoek bij me neerlegt zou de vriendschap óók bekoelen (omdat ik naar alle waarschijnlijkheid zou helpen en me op den duur gekke henkie zou voelen).
quote:delphicat schreef op 14 juli 2010 @ 13:16:

[...]

En wie gaan die treinen dan rijden? Personeel had natuurlijk al maanden eerder hun vakantie geboekt.

Tja ik vind dit geval 1 van de zovele gevallen die ik zelf al zo vaak heb meegemaakt in NL, ook in periodes die geen vakantieperiode zijn is er dit soort ongein dus ik zie het als een probleem dat losstaat van vakantieperiode.

Bovendien zou het vaak ook al genoeg zijn als ze bijv. alleen hele lange dubbeldekkers inzetten, dat gebeurt ook vaak niet.

Bijv. in de spits, dat ze dan van die kleine rottreintjes sturen.

En daar zullen ze vast ook wel weer een reden voor hebben (tekort aan materiaal, blabla)!

Maar ik ben daar een beetje klaar mee. Daarvoor rij ik al te lang met het openbaar vervoer.

Het is gewoon een kwestie van goed organiseren en een klant die veel moet betalen voor zijn treinkaartje, waar voor zijn geld geven.

Ik heb best wel begrip als iets een keer misgaat hoor, of een paar keer, maar dit soort dingen is al zo lang een terugkerend fenomeen, dat je er idd. al rekening mee gaat houden.

Terwijl dat naar mijn idee eigenlijk niet zo zou moeten zijn.
quote:delphicat schreef op 14 juli 2010 @ 12:54:

[...]

Nou de Giro en de huishoudbeurs zijn qua aantallen bezoekers niet vergelijkbaar met Koninginnedag en de voetbalfinale. Ja, ik bekijk het meer vanuit het gezichtspunt van de Amsterdammer. De keren dit jaar dat ik niet op een gewone manier thuis kon komen omdat de boel afgezet was. Ik vind het namelijk vervelender dat Amsterdam er niet in slaagt om het voor de eigen inwoners goed te regelen, dan dat mensen die uit vrije wil naar zo'n massaal feest gaan een uurtje langer moeten wachten of een eindje verder moeten lopen. Allemaal eigenbelang.
quote:korenwolf schreef op 14 juli 2010 @ 14:12:

[...]

Ja, ik bekijk het meer vanuit het gezichtspunt van de Amsterdammer. De keren dit jaar dat ik niet op een gewone manier thuis kon komen omdat de boel afgezet was. Ik vind het namelijk vervelender dat Amsterdam er niet in slaagt om het voor de eigen inwoners goed te regelen, dan dat mensen die uit vrije wil naar zo'n massaal feest gaan een uurtje langer moeten wachten of een eindje verder moeten lopen. Allemaal eigenbelang. Dat herken ik volledig Ik ben gisteren niet gegaan waar ik eigenlijk naartoe had gewild, uit angst dat ik niet meer terug zou kunnen komen in mijn stad. En naar het centrum fietsen langs de huldigende massa was al een beproeving voor mijn humeur
Die extra kosten moeten weer doorberekend worden in de treinkaartjes. Dat is de prijs van de privatisering.

(* Er was een tijd dat meer dan 60% van de personeelskosten bestond uit subsidie van de overheid. *)

Ik ga dus zelf ook niet meer als er zoiets wordt georganiseerd.

Net als de voetbalwedstrijden waarvoor extra agenten nodig zijn.

Ik ga wel naar elders waar het ook gezellig is, maar waar ik op eigen kracht weer gewoon thuis kan komen of een slaapplaats regel in Amsterdam zelf, maar dat laatste alleen op uitnodiging.

Ach, het blijft natuurlijk wel een belevenis zo'n feest!

Je moet er wat voor over hebben. Het is net zo feestelijk om vast te zitten in de trein als op het plein.

(* Hoe was het sanitair trouwens? Was dat wel goed geregeld? *)
quote:Norre schreef op 14 juli 2010 @ 13:03:

Ik had jou ook niet geholpen midden in de nacht. Overdag trouwens ook niet. Hou niet zo van mannen die zich op een forum voordoen als metroman en ondertussen rolbevestigend denken in het echte leven.

Slijmerd!

O, gaan we nu persoonlijk worden ? Je mag schelden zoveel als je wilt maar ik heb me bij mijn weten nog nooit als een metroman voorgedaan. Niet op dit forum en ook niet buiten dit forum. Als er iets is wat ik niet wil zijn is het een metroman. Laat mij maar lekker een motorman zijn.

En met slijmen hou ik me ook niet bezig overigens.

De felheid van sommige reakties hier doet me zo langzamerhand vermoeden dat ik een gevoelig punt heb benoemd.
Hahahah, ik moet we lachen om sommige reacties. Ik zal s'nachts niet zo snel denk ik een trein missen als noodgeval aankaarten dus ik heb het nog nooit meegemaakt. Ja wel eens de laatste trein gemist. Een keer ben ik met mijn date gaan schuilen voor 6 uur in een van die rondvaartboten aan de overkant. En een jaar of 4 geleden ging ik een keer uit in Hoofddorp en mijn vriendin had nagekeken wanneer de laatste trein ging. Verkeerd gekeken en hebben we ook 6 of 7 uur op de stenen grond in het CS moeten wachten. Wat was ik kwaad op mijzelf dat ik het zelf niet even had nagekeken.

Maar met al die grote feesten gaat het bijna altijd fout. Op de laatste of ena laatste trein moet je gewoon niet gokken. Zelf ga ik niet meer naar die mega feesten in de stad, mij teveel gezeik met OV end.

Dus ja, al vanaf mijn 16e vaak met grote feesten te maken gehad en je kan je klok op gelijk zetten wat voor gezeik je kan verwachten bij de laatste treinen. Geen haar op mijn hoofd dat ik daar iemand voor wakker bel. Had ik het zelf maar beter moeten regelen. Dat weet je van te voren. Ja tenzij ik gewond ben ofzo maar ik zou niet zo snel mijn vrienden bellen in de nacht voor een "taxi". Of er moet echt iets ernstigs zijn.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik heb je een paar keer ontmoet en je kwam niet over als een macho...
quote:Donkeyshot schreef op 14 juli 2010 @ 14:42:

O, gaan we nu persoonlijk worden ? Je mag schelden zoveel als je wilt maar ik heb me bij mijn weten nog nooit als een metroman voorgedaan. Niet op dit forum en ook niet buiten dit forum. Als er iets is wat ik niet wil zijn is het een metroman.

Egwel!

quote:Donkeyshot schreef op 13 juli 2010 @ 23:03:

Mijn auto stond op Metro v d Madeweg en er reed geen metro vanaf CS in verband met onderhoud van de tunnelbuis ofzo.

Dus eerst met de trein en dan vanaf station Amstel met de metro verder, was het plan. Maar na 00.30 rijden er in de Wereldstad Amsterdam geen metro's meer dus het begon er somber uit te zien.
.
quote:Donkeyshot schreef op 14 juli 2010 @ 14:42:

[...]

O, gaan we nu persoonlijk worden ? Je mag schelden zoveel als je wilt maar ik heb me bij mijn weten nog nooit als een metroman voorgedaan. Niet op dit forum en ook niet buiten dit forum. Als er iets is wat ik niet wil zijn is het een metroman. Laat mij maar lekker een motorman zijn.

En met slijmen hou ik me ook niet bezig overigens.

De felheid van sommige reakties hier doet me zo langzamerhand vermoeden dat ik een gevoelig punt heb benoemd.

Nou ja, het is op zich ook vrij logisch.

Je zit op een vrouwenforum en je opent een topic waarbij de vrouw in het algemeen en jouw vrouwelijke vrienden in het bijzonder niet echt positief uit de bus komen.

Op een mannenforum zou je waarsch. veel steun hebben gekregen, op een vrouwenforum kan je verwachten dat je zelf op de brandstapel terechtkomt (bij wijze van ), met dat soort generalisaties.
Rare gewoonte is dat toch, dat indelen in hokjes. Als je niet overkomt als een macho ben je dus opeens een metroman.

En zoals ik al zei: de felheid van de reakties doet me vermoeden dat ik een gevoelig onderwerp heb aangesneden.

Als het alleen maar onzin was hadden jullie er om gelachen en je schouders opgehaald.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven