was stinkt! (soms)

31-10-2007 21:53 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, de titel zegt al genoeg: mijn (schone) was stinkt soms! Als ik het uit de wasmachine haal dan ruikt het zo muffig, alsof het al dagen nat heeft gelegen. Ergens in de verte ruik ik nog een vaag luchtje van mijn wasverzachter/wasmiddel, maar ik vind het gewoon echt niet lekker ruiken.

Doe ik iets verkeerd? Ik doe volgens mij niet teveel was in de machine, was gewoon op 40 graden, met wasmiddel (dreft nu geloof ik) en wasverzachter (omdat dat zo lekker ruikt ja), haal het er best snel uit ook (vandaag was het toevallig een paar uur, omdat ik weg was).

Oh, heb de machine nog maar anderhalf jaar ongeveer.....
Wat is dat toch met die topics met stinkende was:).

Eens in de zoveel tijd is er weer een nieuwe.

Je moet de was droog in de machine doen, dus niet nat in de wasmachine gooien dan gaat de was stinken. Deurtje openlaten staan van de wasmachine, altijd. Rubbers en deurtje droogmaken. Als je de was in de machine bewaart i.p.v. in de wasmand dan ook deurtje openlaten. Maar vooral de was moet goed droog zijn als je het erin stopt. Anders stinkt het vreselijk!
en...

als je klaar bent met wassen de was er meteen uit halen.

Als je het er te lang in laat zitten gata je wasmachine muf ruiken -en vanzelfsprekend je was-

Hoorde laatst ergens dat je dat kunt oplossen met een kopje azijn, zal 'ns even checken. Mijn wasmachien kan het ook wel gebruiken
Kopje azijn in het wasbakje, lege was draaien op 95 graden

Lost alle vuile -zeep- resten op!

Ga het morgen ook maar eens proberen
He, ik zag de titel en hoopte op al veel reacties, maar hij staat er net pas!

Hier hetzelfde probleem. Heb op Google al eens naar oplossingen gezocht en meerdere tips uitgeprobeerd. Waarschijnlijk heeft het iets met bacterie-groei te maken en met het wel of niet goed uitwassen van restjes zweet en deodorant. Heter wassen helpt namelijk wel. De witte was op 60-75-95 graden ruikt nooit muffig. De bonte was op 30 of 40 graden wel. Advies was om regelmatig een witte was heet te draaien, maar dat helpt toch niet echt voor de bonte was erna. Andere tip was: machine laten draaien met 2 vaatwastabletten. Wordt hij mooi schoon van, maar helpt ook niet echt. Ik heb het idee dat de ouderwetsere machines het probleem minder kennen, waarschijnlijk omdat die meer water gebruiken. Ik was bonte t-shirts nu vaak op 50 of 60 graden, met risico op verkleuren of sneller lelijk worden.

Misschien hier later nog de ultieme tip!
Haha, allemaal tegelijk! Net nog niks. En ik gooi de was er altijd droog in, of voorgeweekt in sop. Maakt niet uit.
Helaas heb ik hier ervaring mee! Wat je verkeerd doet is wassen op 40 graden! Dat is echt veel te laag. Hier volgen wat tips om je wasmachine goed te verzorgen:

* 1 keer per week een was op 95 graden draaien (bv vaatdoekjes)

* liefst op 60 graden wassen, kleding die echt niet kan opsparen en dan op 40 graden wassen.

* gebruik geen vloeibaar wasmiddel maar poeder

* niet teveel poeder, wasmachines van tegenwoordig verbruiken weinig water. Met handdoeken etc kan je meer wasmiddel gebruiken als bv een syntetische of fijne was, dat neemt het wasmiddel niet goed op.

* filter regelmatig schoonmaken.

* eens per kwartaal onderhoudsmonteurtje oid van HG gebruiken om je machine te reinigen

Dit zijn tips die je moet toepassen als je wasmachine weer in orde is. Om hem op orde te krijgen moet je soda kopen, je machine 1 tot 2 keer per week op 95 graden laten wassen zonder was, met soda. Dit blijven doen tot je stank over is.

Dat je was op 40 graden kunt wassen is de grootste onzin die er bestaat. Wat dacht je bv van je ondergoed? Dat is eigenlijk hartstikke onhygiënisch als je erover nadenkt. En was je je vaatdoekjes ook op 40 graden? Dan gaan de bacteriën niet dood.....

Ik heb deze wijsheid van een wasmachinemonteur en van internet. Google maar eens op 'wasluis'.......

Bij mij speelde dit probleem op toen mijn oudste dochtertje net was geboren. Lekker hoor met je babywas...

Heel veel succes!! Ik heb hem regelmatig uit het raam willen gooien!
Ik was mijn kleren wel degelijk op 40 graden. Kleding is bij mij nooit echt smerig, maar was het om het gewoon weer fris te maken. Als je echt moddervlekken hebt bij kinderkleren is het wat anders, maar mijn kleding was ik gewoon op 30 of 40 graden en heb dat probleem nooit met stinkende was.

Ik was maar één keer in het half jaar ofzo op 90 graden. Een keer of twee(!) keer per week is me veel te duur.Dat lijkt me ook niet echt nodig.
quote:sourire schreef op 31 oktober 2007 @ 22:01:

Kopje azijn in het wasbakje, lege was draaien op 95 graden

Lost alle vuile -zeep- resten op!

Ga het morgen ook maar eens proberen

hoeft niet hoor de azijn in n lege wasmachine te laten draaien.

ik doe bij de zwarte was n kopje azijn,de kleur blijft dan mooi en de masjien is weer ontkalkt.

maar misschien zit je filter of rubber wel vol met drab,bij mij is dat regelmatig zo.komt van smerige vette werkkleding.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Lees net ook ergens dat -vloeibaar- wasmiddel pas compleet oplost bij 90graden of meer.

Als je koeler wast hoopt de zeep zich op als een grote drekbal. En zeep is de trommel doen -in zo'n bol- dan blijft er ook niks in het bakje achter
quote:jamadi52 schreef op 31 oktober 2007 @ 22:12:

[...]

hoeft niet hoor de azijn in n lege wasmachine te laten draaien.

ik doe bij de zwarte was n kopje azijn,de kleur blijft dan mooi

Klopt!

Het schijnt ook een goede wasverzachter te zijn.

maar het hoeft niet van vette werkkleding te komen -die hebben we namelijk beiden niet-
Geloof me maar dat dat wel nodig is. Door schade en schande wijzer geworden helaas. Je hebt gewoon geluk dat het bij jou nog niet zo is. Als nooit op 95 graden wast is het een kwestie van wachten tot het wel gebeurd. En dan denk je goedkoper uit te zijn, dacht ik ook. Tot ik 2 keer per week met een lege trommel op 95 graden moest wassen om die rot stank weg te krijgen.

Heb jij geen vaatdoekjes dan? En ondergoed, daar zitten toch bacteriën in? Denk je dat die er dan uit gaan op 40 graden?
Witte was was ik op 60 graden, onderbroeken ook.

Maar kleding die allemaal gekleurd is doe ik vaak met de hand om het goed te houden. Zonde om bepaalde stoffen in de machine te doen i.v.m verkleuring enzo.

Eens in de zoveel tijd was ik op 90 graden, dan vaatdoekjes e.d..
Die vrees voor bacteriën altijd...

Ooit gehoord dat iemand ziek is geworden omdat hij zijn onderbroeken altijd op 40 graden wast in plaats van op 90 graden? En hoe deden ze dat vroeger, toen ze nog met hun was naar de rivier gingen? Zullen ze hun handen wel goed verbrand hebben zeg....
quote:Celeone schreef op 31 oktober 2007 @ 22:22:

Ooit gehoord dat iemand ziek is geworden omdat hij zijn onderbroeken altijd op 40 graden wast in plaats van op 90 graden? En hoe deden ze dat vroeger, toen ze nog met hun was naar de rivier gingen? Zullen ze hun handen wel goed verbrand hebben zeg....

Je hebt helemaal gelijk. Vroeger was de was misschien smerig, maar mijn kleding was ik om het weer frisser te krijgen. Daar zitten geen chocoladesausvlekken in of grasvlekken moddervlekken of wat dan ook. Mijn was draait gewoon op 30 of 40 graden. Heel af en toe, eens per half jaar ofzo een keer op 90. Witte was doe ik altijd op 60. Maar dan wel energiebesparend.
Eens in de zoveel tijd je witte was wassen met een handje soda erbij op 90 graden en als het goed is geen nare luchtjes meer!...

Succes
quote:shining schreef op 31 oktober 2007 @ 22:25:

[...]

Je hebt helemaal gelijk. Vroeger was de was misschien smerig, maar mijn kleding was ik om het weer frisser te krijgen. Daar zitten geen chocoladesausvlekken in of grasvlekken moddervlekken of wat dan ook. Mijn was draait gewoon op 30 of 40 graden. Heel af en toe, eens per half jaar ofzo een keer op 90. Witte was doe ik altijd op 60. Maar dan wel energiebesparend.

Ja, mijn was ook op 30 of 40 graden. Witte was soms op 60 graden, maar dat maakt echt geen verschil. Witte was bestaat bij mij alleen uit de werkoverhemden en t-shirts van m'n vriend (horeca) en als daar eens een rode wijn-vlek op zit (of tomatensoep of iets anders onbestendigs), dan gaat dat er toch niet uit. Niet bij 30 graden, niet bij 90 graden. Niet met allerlei verschillende vlekkenmiddeltjes. Dan biedt alleen de prullenbak nog een oplossing.

Vind het zonde van m'n (soms dure) kleding om die op zoveel graden te wassen. Met spijkerbroeken ben ik ook extra voorzichtig. M'n vriend (daar heb je 'm weer ) heeft eens zijn spijkerbroek moeten uitlenen op het werk (zal wel weer die rode wijn zijn geweest) en ik weet niet hoe die gewassen was, maar die kwam zowat gebleekt terug. Doodzonde, want hij was gelijk lelijk.
Doe ik precies zo Celeone, dure kleding ( heb ik niet zo heel veel, maat toch haha), of kleding van kwetsbare stoffen was ik met de hand, met een beetje shampoo of wasverzachter, maar geen waspoeder. Bh's was ik ook altijd met de hand.

En inderdaad tomatensoep in een wit hemd.......dat krijg je er niet of nauwelijks uit.
Hier gaat alles op 40/50 graden en de witte was op 60 graden en eens in het half jaar een witte was op 90 graden met soda....
quote:Celeone schreef op 31 oktober 2007 @ 22:22:

Ooit gehoord dat iemand ziek is geworden omdat hij zijn onderbroeken altijd op 40 graden wast in plaats van op 90 graden? En hoe deden ze dat vroeger, toen ze nog met hun was naar de rivier gingen? Zullen ze hun handen wel goed verbrand hebben zeg....Wat een rare reactie. Denk je dat de hygiëne vroeger niet een stuk minder was als nu? Heeft niets met vrees voor bacteriën te maken maar gewoon met hygiëne.
quote:jaimie schreef op 31 oktober 2007 @ 22:15:

Heb jij geen vaatdoekjes dan? En ondergoed, daar zitten toch bacteriën in? Denk je dat die er dan uit gaan op 40 graden?

Vaatdoekjes worden hier hoogstens 1 dag gebruikt, meestal halen ze dat geeneens.

40 graden is dan voldoende, welke functie denk je dat het wasmiddel heeft, of was jij je handen ook in kokend water?
Nou mijn delicate kanten stringetjes en broekjes gaan níet in de 60 graden! Ik kijk wel uit! Die gaan toch echt de 40 in! En mijn behaatjes zien de 40 al niet en houden bij 30 wel op.
Wat een flauwekul. Ik was al meer dan 15 jaar bijna alles op 40 graden, en mijn was stinkt nooit. Ja, als ik het drie dagen nat in de machine laat zitten... maar na een dag echt nog niet. Eens in de zoveel maanden gooi ik wat handdoeken en lakens op 60 erin, maar dat is het.

Kun je denken dat mijn neus gewoon wat minder gevoelig is. Ook niet waar, want ik ruik wel degelijk dat de kleding van een collega van mij muf uit de was is gekomen. En heb voor de rest ook een tamelijk gevoelig reukorgaan.

Het moet dus iets anders zijn. Ik doseer waspoeder altijd wel keurig met maatschepje, in de laagst mogelijke hoeveelheid. Kan het daarmee te maken hebben? Minder zeepresten etende bacterien, of zo?
quote:niekie1 schreef op 31 oktober 2007 @ 23:13:

[...]

Vaatdoekjes worden hier hoogstens 1 dag gebruikt, meestal halen ze dat geeneens.

40 graden is dan voldoende, welke functie denk je dat het wasmiddel heeft, of was jij je handen ook in kokend water?Ja altijd, jij nooit?
quote:tangerine schreef op 31 oktober 2007 @ 23:13:

Nou mijn delicate kanten stringetjes en broekjes gaan níet in de 60 graden! Ik kijk wel uit! Die gaan toch echt de 40 in! En mijn behaatjes zien de 40 al niet en houden bij 30 wel op.

Haha, idd, als ik mijn leuke setjes op 90 graden ga wassen kan Barbie ze aan...

Ik was alles met Persil,vloeibaar en wil niks anders meer, ruikt echt heeeeeeeeerlijk. Bij de zwarte was gaat een beetje azijn en bij de witte was soms wat soda en echt nooit problemen met mijn was. Lijkt me ook dat alles er zo verwassen uit gaat zien als je alles maar zo heet wast? En die bacterieen, die overleven een strijkbeurt met mijn stoomstrijkijzer echt niet. ( voor beddegoed enzo, want die setjes strijk ik ook niet

)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven