Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
dubbel....
Hallo,

hier gelukkig geen schade door al die buien. 't is wel even goed voor de plantjes, zoveel vocht.

De courgette gaat hier ook goed. De tomatenplanten zitten mooi vol met groene tomaten, de bonen staan in bloei. We hebben steeds verse sla en ook al peultjes.

Deze week heb ik de bloemkool en broccoli uitgeplant. Oh wat is dat tuinieren toch leuk!

Grappig trouwens die wisselende ervaringen met de stortbuien.
quote:Sarah Scott schreef op 12 juli 2010 @ 17:04:

Alle moestuinen de storm van vandaag overleefd? Hier geen schade gelukkig.Hier geen storm gehad hoor!
@ Eefje: Leuk, die foto's! Ik hou er ook erg van om foto's te kijken

@ Lotte: Bedankt voor de tip! Ik ga hem dan zeker goed bekijken!
Zo was het hier vandaag...

http://www.youtube.com/wa ... k&feature=player_embedded
Jeetje SC dat gaat er inderdaad hard aan toe. zo hadden wij het dus zaterdag. Vandaag alleen een flinke bui van denk ik 30 min maar verder hele dag zon!
Ja, zo zag het er bij ons zaterdag ook uit. Een flinke storm hè?

Ja, nachtvoeding
quote:Helianthus2106 schreef op 13 juli 2010 @ 04:31:

Ja, nachtvoeding

En ja heftig was het zeker, vond het best beangstigend, alleen thuis met de kleintjes

Maar tis weer voorbij, en vanochtend was het alweer bloedjeheet
Jee Sarah, is dat echt jouw boom die omging? Heftig zeg.

Wij hebben wel wat storm gehad, maar dat was vooral een hoop gebulder en weinig inhoud zeg maar. Gelukkig wel heel wat flinke regenbuien. En manneman, dat hebben de planten hier nodig. Het mag zelfs nog wel een paar dagen doorgaan.

Gelukkig zien mijn planten er nog erg gelukkig uit. Maar ik ben al wel een ervaring rijker voor volgend jaar. Dit jaar voor het eerst getuinierd en ik heb me erg vergist in hoeveel ruimte al die planten innemen. Mijn bedjes heb ik veel te krap gezaaid. Dus nu alles flink aan het groeien is, staat het elkaar behoorlijk in de weg. En dat terwijl ze nog verder moeten. Ben dus aan het uitdunnen (en planten, vooral sla) aan het weggooien en weggeven. Die sla vliegt bij mij de hoogte in en drukt alles weg. En dan de courgette plant. Da's ook een loei van een ding. En mijn tomaat is ook al zo groot en dan willen die koolrabi's ook nog veel plek.

Mijn preitjes heb ik verplaatst, om ze dikker te laten worden. En afgelopen weekend heb ik een kilo aan heerlijke worteltjes geoogst. Binnenkort kunnen de eerste koolrabi's. Pompoen ben ik volgens mij kwijtgeraakt tijdens schoffelen, want zie nog niks.

Zou dat nu nog kunnen?
Nee tis niet mijn tuin, maar elders in t dorp hier. Hier nog eentje http://www.youtube.com/watch?v=GkQl6S3j87w (leuk commentaar )

Wat je zegt over het in de weg staan; yep hier ook. Beetje te enthousiast gezaaid Maar ach.....gaat hier voornamelijk over de wortels, en da's niet zo erg, want dan kleine worteltjes en veel loof, dus dat is mooi voor de konijnen. Die krijgen dus elke dag vers uit de tuin

Pompoen zaaien is wel heul laat geloof ik (normaal na ijsheiligen naar buiten) maar ach waarom niet, proberen kan toch?
Vandaag weer noodweer

Ik wilde vandaag de moestuin opruimen qua puinhopen (bladeren en takken) maar dat laat ik nog maar efkes zitten )
Haha Sarah, dat commentaar inderdaad

Ik hoop voor alle moestuinen dat het vandaag niet zo heftig wordt als maandag. Ik trek hier gewoon de ramen van het balkon dicht, nergens last van

Ik heb heul veul cherrytomaten die afrijpen! Mierzoet, zo lekker!

En de eerste Goldene Königin tomaat rijpt af, zitten er ook veel van aan de planten. Lekker! Verder niet zoveel te melden eigenlijk.
Oja! Ik heb ook mijn eerste tomaat in wording!
Filmpje kan ik even niet bekijken en beluisteren (vriend kijkt film), maar ik kan jullie wel mijn oogst van vandaag laten zien:

Sehr schön!

Hier mijn tomato to be

En yesssss nu overduidelijk een courgette in wording !!! (2 zelfs )

Filmpje bekeken: jeetje zeg, die bomen (halverwege het filmpje!). En verder een hoop 'poep' en 'alles kaputt'.

Wel een heftige storm, zo te zien. Gelukkig is er bij jullie dus geen schade!
@ Sarah: mooie foto's!
Ja, was echt heel heftig. Hopelijk valt het vanavond mee

En dank!
Mooie foto's hoor! Goeie tomatenoogst al. Was je heel vroeg met je tomatenplantjes? Had je die al binnen opgekweekt? En hoe stutten jullie de (tomaten)planten en andere grote planten?

Ik heb toch 2 pompoenplanten gevonden. Dus niet alles weggeschoffeld gelukkig.

Dat filmpje: woon je in Dl. Sarah? Flinke schade hoor. NIet heel groot, maar als je alles bij elkaar moet herstellen kost het toch weer klauwen met geld en bakken tijd. Niet leuk.

Uurtje geleden pittige storm gehad. Maar het duurde alles bij elkaar maar een klein half uurtje en nu is de zon weer vrolijk aan het schijnen alsof er nooit wat is gebeurd. En die temperaturen gaan ook niet zo hard naar beneden (was het maar waar).

Sarah, ga jij volgend jaar je tuinindeling anders aanpakken? Ik wel. Ik ga een groter stuk ontginnen. Zeker voor die grote planten die nu de kleine groentes wegdrukken (van die ieligge preitjes die je terug moet zoeken tussen het grote geweld). Was best verbaasd dat het allemaal zo groot wordt. Zeker omdat de nieuwe trend nu tuinieren op 1 m2 is. Jaja, met piepkleine plantjes misschien. Maar no way met pompoem, courgette, tomaat, aubergine, etc.

Iemand tips voor het aanpakken van een goede tuinindeling (denk aan max. 7 m2) voor volgend jaar? En verplaatsen jullie nu nog planten ? Ik heb het wel al 2 keer gedaan met ruim uitsteken en flink veel gieteren en gelukkig is het allemaal goed aangeslagen. Maar het blijft een risico.
Een goede tuinindeling is niet zo simpel, als je het hebt over max. 7m2. Pompoenen zou ik dan al zeker niet planten, want die zijn al met de helft van de oppervlakte weg.

Hou er ook rekening mee, dat niet alle gewassen mekaar dulden. Je hebt positieve combinaties en negatieve combinaties.

Positieve combinaties zijn :

bonen -- kropsla

ui --kropsla --knolselder

sla --wortelen

bonen -- selder

wortelen --erwten

tomaten --peterselie

bieten -- ui -- sjalot

rode kool -- tuinkruiden

bieslook --wortelen

Negatieve combinaties zijn :

bieslook --bonen

koolrabie --tomaten

bonen --ui

kool --aardbei

bietjes --bonen

Al de rest van de soorten gewassen leggen mekaar geen wortel in de weg .
quote:schouderklopje schreef op 14 juli 2010 @ 20:37:

Mooie foto's hoor! Goeie tomatenoogst al. Was je heel vroeg met je tomatenplantjes? Had je die al binnen opgekweekt? En hoe stutten jullie de (tomaten)planten en andere grote planten?

De oranje tomaten zijn ontkiemd in februari, dus best vroeg. De kleine rode tomaatjes die zijn half maart gezaaid (normale zaaitijd).

De tomatenplanten houd ik dan binnen totdat het weer het toelaat om ze in de kas te zetten.

Mijn tomatenplanten (en andere grote planten) steun ik met bamboestokken.

Tuinieren op een vierkante meter met de genoemde planten is zo goed als onmogelijk. Voor een courgetteplant kun je alleen al 1m2 uittrekken. Maar er is ook heel veel wel mogelijk met de MM. Sla, wortel, bietjes, boontjes, prei, ui, radijs kan allemaal prima.
Ook nog een goede combinatie: ui en wortel. Door de geur van de groente houden ze belagers op afstand.
Schouderklopje, ik heb een vrij grote tuin, en een deel daarvan is moestuin. Ongeveer 100m2 waarin 7 bakken staan van zo'n 1,20 bij 1,20. Wat ik in de bakken heb: wortel (normale, cosmic purple en rainbow), bietjes (rode biet en chioggia) boontjes (stambonen, stokbonen) peulen, komkommer (fatum), sla uitjes, sla (mix van Vreeken, italiaanse slamix, rode eikenbladsla en nog een soort) spinazie (matador), bloemkool, broccoli.

Dan heb ik nog apart in potten staan: aardbeien, radijsjes, snijbiet. In flexibele manden / aardappelzakken; de aardappels

Dan nog hier en daar in de tuin 2x courgette, een sierkalebas en een pompoen, gezaaid heb ik; rode ui en witte ui. Ik heb nog een koude bak waarin andijvie hoort te groeien (2 plantjes nog maar... ) en een kasje waarin tomaten, komkommers en paprika's staan.

Je kan dus naast die 7m2 ook de hoogte in werken, bv balkonbakken aan schuttingen (als je die hebt) en daarin sla, radijs, spinazie bv. Oh en aardbeien natuurlijk. En die aardappelzakken zoals ik ze heb kan je ook overal kwijt eigenlijk. Tomaten kun je ook hangend kweken (ff googlen) dus die zou je ergens op kunnen hangen.... Komkommer kan je de hoogte in leiden. Nouja, zo zijn er wel meer mogelijkheden dus dan alleen die 7m2 op de grond

En ja, ik woon in DL, maar gelukkig had ik zelf alleen een partytent in puin. Rest van de stad was en is wel een grote ravage

@Roef; ojee...bietjes en bonen niet? Hmpf *staat hier naast elkaar*
Oja en Heli (dat wilde ik de hele week al zeggen!) mooi motto heb je
Zo staan mijn aardappels;

Dit jaar voor t eerst uiteraard, en dus ook geen idee hoe het gaat met de oogst

De bakken zijn flexibele wasmanden en te koop bij Action voor 1,69 ofzoiets. Vijf gaten onderin boren en klaar is klara.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven