Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 14 juli 2010 om 19:57
Hij geeft haar overdag ook vaak een flesje. Maar omdat ik er 's nachts toch uit moet om te kolven, neem ik de voeding ook maar voor mijn rekening. Het heeft weinig zin om allebei gebroken te zijn Nu doet hij overdag ook het huishouden, de honden, de boodschappen enz. Dus met de verdeling zit het op zich wel goed
woensdag 14 juli 2010 om 20:10
quote:Sophy schreef op 14 juli 2010 @ 19:36:
Vrijdag gaan we op stap, ds dan neem ik hem mee als het geen 30+ graden is. Dan ligt ze een stuk lekkerder in de kinderwagen.
Ik had er nog een vraagje over: deze kon ook als rugdrager toch? Of heb ik dat zelf verzonnen? En kan je deze ook met het gezichtje naar voren gebruiken?
Sorry voor offtopic!
rugdragen kan idd dat is zelfs heel fijn met de yamo !
met gezicht naar voren dragen kan niet. elke drager waarmee je kunt dragen met gezicht naar voren is GEEN goede drager
Vrijdag gaan we op stap, ds dan neem ik hem mee als het geen 30+ graden is. Dan ligt ze een stuk lekkerder in de kinderwagen.
Ik had er nog een vraagje over: deze kon ook als rugdrager toch? Of heb ik dat zelf verzonnen? En kan je deze ook met het gezichtje naar voren gebruiken?
Sorry voor offtopic!
rugdragen kan idd dat is zelfs heel fijn met de yamo !
met gezicht naar voren dragen kan niet. elke drager waarmee je kunt dragen met gezicht naar voren is GEEN goede drager
woensdag 14 juli 2010 om 20:23
Yam: i know, maar ik dacht dat ik Miss een oplossing had gevonden voor de excorsistscene die sophietje steeds probeert na te doen met haar draaihoofd. Rugdragen is een mooi alternatief, kennelijk wil ze die kant op kijken
Lara nee je mag het hebben mail je gegevens maar nr sophieellisb@gmail.com
hela: fijn dat je er wat aan hebt. Klinkt heel heftig je bevalling zeg. Kan me voorstellen dat je kapot bent. Wat ik wel eens deed was de kolfjes bij mijn bh instoppen en baby voor me op bed en dan kolven en voeden tegelijk. Miss sowieso wel eens prettig ivm dubbel werk. Was niet heel relaxed maar ok.
Ik heb mijn man wel ingeschakeld. Samen brak vond ik beter dan hij heel fit en ik aan gort
ik heb nog nooit een tsr gevoeld trouwens en hier was dat geen probleem.
Je komt er vast uit mrt je lk! Pas goed op jezelf!
Lara nee je mag het hebben mail je gegevens maar nr sophieellisb@gmail.com
hela: fijn dat je er wat aan hebt. Klinkt heel heftig je bevalling zeg. Kan me voorstellen dat je kapot bent. Wat ik wel eens deed was de kolfjes bij mijn bh instoppen en baby voor me op bed en dan kolven en voeden tegelijk. Miss sowieso wel eens prettig ivm dubbel werk. Was niet heel relaxed maar ok.
Ik heb mijn man wel ingeschakeld. Samen brak vond ik beter dan hij heel fit en ik aan gort
ik heb nog nooit een tsr gevoeld trouwens en hier was dat geen probleem.
Je komt er vast uit mrt je lk! Pas goed op jezelf!
woensdag 14 juli 2010 om 22:12
ik kom jullie even bedanken voor alle tips en steun in de afgelopen vier maanden, helaas groeide dochter niet meer en ben ik overgestapt op de fles (sinds vorige week) ik geef nu nog twee voedingen borst en zal die met een paar weken ook gaan afbouwen... ben erg blij dat ik het 4 maanden heb kunnen doen, dus bij deze; BEDANKT!!
(als er ooit nog eens een kindje komt zal ik hier hopelijk weer te vinden zijn...)
(als er ooit nog eens een kindje komt zal ik hier hopelijk weer te vinden zijn...)
woensdag 14 juli 2010 om 22:12
wil jullie nog even bedanken voor de tips, dochter was in drie weken tijd maar 110 gram aangekomen, door veel aan te leggen is ze nu in een week tijd 190 gram aangekomen. Ik ben weer helemaal opgelucht. Heb het idee dat mijn productie ook weer is toegenomen want madam komt nu gewoon weer om de 3 uur voor een voeding.
Thanx en wat is het fijn een topic als dit te hebben op het forum!
Thanx en wat is het fijn een topic als dit te hebben op het forum!
woensdag 14 juli 2010 om 22:29
Supersmollie thanks voor je reactie.
Ik zou het ook prima vinden als mijn dochter zelf stopt met drinken. Maar dat zie ik nog niet gebeuren. Dat drukke gedoe van haar is denk ik niet vanwege weinig mek, het stroomt echt uit haar mondje als ze snel loslaat:) Ze wil denk ik gewoon laten zien hoe lenig ze is?? Ik heb haar met de warmte wel extra voedingen gegeven, wellicht heeft dat de productie iets opgekrikt?
En wat zou het inderdaad geweldig zijn dat ik bij de 2e dan niet meer zo'n sukkel ben wbt de BV. Echt alles zat tegen, waardoor de eerste 6 weken echt niet leuk waren. Hopelijk kan ik er dan ook iets meer van genieten.
Zijn er nog andere ervaringsdeskundigen? BV en zwanger tegelijk of tandemvoeders (wat een vreselijk woord eigenlijk)?
Ik zou het ook prima vinden als mijn dochter zelf stopt met drinken. Maar dat zie ik nog niet gebeuren. Dat drukke gedoe van haar is denk ik niet vanwege weinig mek, het stroomt echt uit haar mondje als ze snel loslaat:) Ze wil denk ik gewoon laten zien hoe lenig ze is?? Ik heb haar met de warmte wel extra voedingen gegeven, wellicht heeft dat de productie iets opgekrikt?
En wat zou het inderdaad geweldig zijn dat ik bij de 2e dan niet meer zo'n sukkel ben wbt de BV. Echt alles zat tegen, waardoor de eerste 6 weken echt niet leuk waren. Hopelijk kan ik er dan ook iets meer van genieten.
Zijn er nog andere ervaringsdeskundigen? BV en zwanger tegelijk of tandemvoeders (wat een vreselijk woord eigenlijk)?
woensdag 14 juli 2010 om 23:03
donderdag 15 juli 2010 om 09:31
quote:Zusje22 schreef op 15 juli 2010 @ 08:59:
Dus ik word misschien wel de eerste hier??!
Misschien wel, maar voel je geen rariteit (ik typte eerst raritiet ) want er zijn best veel mensen die het doen, en nog meer mensen die het hadden gewild maar waarbij het niet gelukt is (omdat hun eerste kind eerder stopte bijvoorbeeld).
En: de bonobo-apen doen ook aan tandemvoeden
Dus ik word misschien wel de eerste hier??!
Misschien wel, maar voel je geen rariteit (ik typte eerst raritiet ) want er zijn best veel mensen die het doen, en nog meer mensen die het hadden gewild maar waarbij het niet gelukt is (omdat hun eerste kind eerder stopte bijvoorbeeld).
En: de bonobo-apen doen ook aan tandemvoeden
donderdag 15 juli 2010 om 13:00
Hier 'Held op sokken' .... Vanmorgen spiraaltje laten plaatsen en viel inderdaad onwijs mee! Even een onaangenaam gevoel bij die eendenbek en een soort prik tijdens het spiraaltje. Wat menstruatie-achtige buikpijn na het plaatsen en wat bloedverlies, maar voel me nu al behoorlijk goed. Volgens mijn huisarts mocht ik gewoon voeden (toch even nagevraagd, had al een voeding klaarstaan in de koelkast). En nu kan ik er dus weer 5 jaar tegenaan zonder aan die pil te hoeven denken iedere dag. Wat een uitvinding!
Jade, hoe is het bij jou?
Jade, hoe is het bij jou?
donderdag 15 juli 2010 om 15:21
Bedankt Supersmollie voor je advies, ik denk trouwens dat je gelijk hebt. Vandaag moest de kleine man wennen op het kdv en heb ik gekolfd, in 10 minuten 400 ml, dus denk idd dat hij een beetje te veel krijgt
. En tsr is ook snel en overdonderend, enige nadeel nu weer, meneer weigert de fles, dus dat wordt nog wat. Gaan dit weekend toch nog maar wat oefenen, want hoewel ik in de luxe positie zit dat ik life kan voeden op het kdv (5 min. van mijn werk) zou ik het toch wel fijn vinden als mijn mannetje ook uit het flesje wil drinken. Sinds ik gekolfd heb drinkt de kleine man wel wat rustiger, maar wil nog steeds maar 1 borst, nou ja goed dan, blijkbaar krijgt hij genoeg.
vrijdag 16 juli 2010 om 06:23
Blije Viooltje meldt zich met dochter X-D!
Ze is prachtig en heeft de observatie in de couveuse mogen overslaan. Weegt 2 kilo en licht in een warmtebedje. Ik heb haar 2 keer gezien waarvan de 2e keer lekker bij me. Nog niet aangelegd, ze was moe en bleek dat ze haar ( ondanks mijn bijna bv mafia achtige campagne en overal gevoerde gesprekken) een fles hadden gegeven. Dochter bleek nml een prima zuigreflex te hebben.
gisteren bevallen met keizersnede en dat viel alles mee. Het nawerk echter niet zo, nog geen 24 uur verder maar ik zit nog niet naast mijn bed.
Gisteren 3x gekolfd en 3e keer raak. Daarna per ongeluk iets gekregen wat niet matchee met de bv dus straks nog 2 a 3 keer voor show kolven.
I
Ze is prachtig en heeft de observatie in de couveuse mogen overslaan. Weegt 2 kilo en licht in een warmtebedje. Ik heb haar 2 keer gezien waarvan de 2e keer lekker bij me. Nog niet aangelegd, ze was moe en bleek dat ze haar ( ondanks mijn bijna bv mafia achtige campagne en overal gevoerde gesprekken) een fles hadden gegeven. Dochter bleek nml een prima zuigreflex te hebben.
gisteren bevallen met keizersnede en dat viel alles mee. Het nawerk echter niet zo, nog geen 24 uur verder maar ik zit nog niet naast mijn bed.
Gisteren 3x gekolfd en 3e keer raak. Daarna per ongeluk iets gekregen wat niet matchee met de bv dus straks nog 2 a 3 keer voor show kolven.
I
vrijdag 16 juli 2010 om 06:31
Voor de afgekolfde melk bleek ze al ( weer ) een flesje gehad te hebben.
Morgen tijd om me er tegen aan te gaan bemoeien, weet nog niet hoe maar ik denk er veel naar toe laten rijden ( kan pas einde morgen of in middag )
ik moet maar denken: die melk komt op gang na ks en mijn dochter lijkt me toch alle tekenen te geven dat ze alert gaat worden voor de borst.
Ik wilde jullie even het nieuws brengen en bedanken voor de bv support/tips en ervaringsverhalen ... En me aanmelden voor het meeschrijven
trouwens medela symphony hier !
Morgen tijd om me er tegen aan te gaan bemoeien, weet nog niet hoe maar ik denk er veel naar toe laten rijden ( kan pas einde morgen of in middag )
ik moet maar denken: die melk komt op gang na ks en mijn dochter lijkt me toch alle tekenen te geven dat ze alert gaat worden voor de borst.
Ik wilde jullie even het nieuws brengen en bedanken voor de bv support/tips en ervaringsverhalen ... En me aanmelden voor het meeschrijven
trouwens medela symphony hier !
vrijdag 16 juli 2010 om 07:30
Viooltje zeg het nog een keer. of zet het op papier !
bah wat vervelend dat je als pasbevallen moeder zo op je strepen moet gaan staan, je assertief meot gaan op stellen terwijl je nog aan het herstellen bent van de bevalling...
maakt me echt verdrietig !
heeft het ziekenhuis een borstvoedingscertificaat?
bah wat vervelend dat je als pasbevallen moeder zo op je strepen moet gaan staan, je assertief meot gaan op stellen terwijl je nog aan het herstellen bent van de bevalling...
maakt me echt verdrietig !
heeft het ziekenhuis een borstvoedingscertificaat?
vrijdag 16 juli 2010 om 09:30