45 en HBO
dinsdag 13 juli 2010 om 22:22
Ik ben bijna 45 en ga in september beginnen met een deeltijd HBO opleiding. Wordt betaald door mijn werkgever. Het is op mijn eigen initiatief, ik wil nog wat meer doorgroeien en dat lukt niet met MBO.
Wie is ook op latere leeftijd nog aan zoiets begonnen? Wat zijn je ervaringen? Hoe gaat het met leren en ook, hoe pik je de 'moderne manier van leren' op? Vroeger was het meer stampwerk, tegenwoordig zijn het veel 'projecten' die je moet doen en verslagen maken en presentaties geven, ppffff....en dan duurt het 3 jaar.....
Ik hoop dat ik het red...
Wie is ook op latere leeftijd nog aan zoiets begonnen? Wat zijn je ervaringen? Hoe gaat het met leren en ook, hoe pik je de 'moderne manier van leren' op? Vroeger was het meer stampwerk, tegenwoordig zijn het veel 'projecten' die je moet doen en verslagen maken en presentaties geven, ppffff....en dan duurt het 3 jaar.....
Ik hoop dat ik het red...
dinsdag 13 juli 2010 om 22:26
Ik zou alle kansen aanpakken! Ik begon met deze studie toen ik 23 was.
Doordat de eeuwige student niet meer echt bestaat (beperkte studiefinanc.) vinden sommigen mij oud voor iemand die net op de universiteit begint. Vroeger was het volgens mij heel normaal om op allerlei leeftijden te beginnen.
Maar liever laat dan nooit. Van de kans niet pakken kun je alleen maar spijt krijgen.
Doordat de eeuwige student niet meer echt bestaat (beperkte studiefinanc.) vinden sommigen mij oud voor iemand die net op de universiteit begint. Vroeger was het volgens mij heel normaal om op allerlei leeftijden te beginnen.
Maar liever laat dan nooit. Van de kans niet pakken kun je alleen maar spijt krijgen.
Viva naar de knoppen.
dinsdag 13 juli 2010 om 22:34
dinsdag 13 juli 2010 om 22:39
Ik kan niet spreken uit ervaring...maar ik studeer nog (voltijd) en bij mijn opleiding is er geen deeltijdvariant, maar wel een flexgroep (zijn twee volle dagen per week op de opleiding). Een kleine groep, vrouwen tussen de 35 en 50.
Tuurlijk hebben ze wel eens moeite met bepaalde stof, maar wat vooral erg opvalt is hoe gemotiveerd ze zijn en hoe hard ze werken! Ze zijn niet bang om stomme vragen te stellen...
Vind het knap dat je nog een hbo opleiding gaat doen!!
Tuurlijk hebben ze wel eens moeite met bepaalde stof, maar wat vooral erg opvalt is hoe gemotiveerd ze zijn en hoe hard ze werken! Ze zijn niet bang om stomme vragen te stellen...
Vind het knap dat je nog een hbo opleiding gaat doen!!
dinsdag 13 juli 2010 om 22:50
dinsdag 13 juli 2010 om 23:04
Ik ben bijna 40 en zit in het 2e jaar van een deeltijd HBO studie. Ik ga 1x p/w 's avonds naar 'school'. Bij mij zitten mensen van alle leeftijden. Het is wel zwaar naast een fulltime baan, maar het is te doen en ik vind het leuk. Het breekt zo lekker de week zeg ik altijd Even wat anders en andere mensen.
Mijn examens bestaan grotendeels uit het maken van moduleopdrachten (een verslag schrijven over een bepaald onderwerp). De eerste keer is dat lastig, maar dat vinden de jongere studenten ook. Daarnaast heb ik een aantal examens waarvoor je moet leren.
Respect dat je de uitdaging aangaat en succes!
Mijn examens bestaan grotendeels uit het maken van moduleopdrachten (een verslag schrijven over een bepaald onderwerp). De eerste keer is dat lastig, maar dat vinden de jongere studenten ook. Daarnaast heb ik een aantal examens waarvoor je moet leren.
Respect dat je de uitdaging aangaat en succes!
woensdag 14 juli 2010 om 00:20
Ik ben zelf 23 en heb net het eerste jaar op een nieuwe HBO opleiding afgerond. Hiervoor heb ik 4 jaar lang heeeeele andere dingen gedaan en ik was ook bang dat ik niet meer kon leren. Nu verbaas ik mezelf iedere keer weer en dat is een heerlijk gevoel.
Maar goed, ik ben jonger dan jij, maar bij mij in de groep zat een vrouw van achterin de dertig, tegen de veertig. Zij heeft in de loop van het jaar ook laten merken dat ze het in het begin best eng vond om weer aan een studie te beginnen en dat ze gedurende het jaar merkte dat ze het erg moeilijk vond om goed om te gaan met de kinderachtige middelbare school cultuur die er op het HBO heerst. En dan bedoelde ze daar niet de studenten mee, maar het onderwijssysteem. (Dit gaat dan over een voltijd-studie) 80% aanwezigheidsplicht, bergen met reflectie opdrachten over ieder wissewasje... dat is best wennen als je al een jaar of twintig zelfstandig bent.
Maar wat ze ook vertelde is dat het haar enorm is mee gevallen. Dat merk ik zelf ook. Ze is over het algemeen de 'sterkste' in de groep tijdens discussies, haalt goede cijfers en krijgt het daarnaast voor elkaar om haar gezin te runnen. Dit terwijl zij ook zo'n twintig jaar uit de running is geweest en een heel andere job heeft gedaan.
Dus: wees niet bang en ga de uitdaging aan! Je zult merken dat je levenservaring enorm verschil maakt en dat het stampen ook vanzelf weer in je systeem terecht komt!
succes!
Maar goed, ik ben jonger dan jij, maar bij mij in de groep zat een vrouw van achterin de dertig, tegen de veertig. Zij heeft in de loop van het jaar ook laten merken dat ze het in het begin best eng vond om weer aan een studie te beginnen en dat ze gedurende het jaar merkte dat ze het erg moeilijk vond om goed om te gaan met de kinderachtige middelbare school cultuur die er op het HBO heerst. En dan bedoelde ze daar niet de studenten mee, maar het onderwijssysteem. (Dit gaat dan over een voltijd-studie) 80% aanwezigheidsplicht, bergen met reflectie opdrachten over ieder wissewasje... dat is best wennen als je al een jaar of twintig zelfstandig bent.
Maar wat ze ook vertelde is dat het haar enorm is mee gevallen. Dat merk ik zelf ook. Ze is over het algemeen de 'sterkste' in de groep tijdens discussies, haalt goede cijfers en krijgt het daarnaast voor elkaar om haar gezin te runnen. Dit terwijl zij ook zo'n twintig jaar uit de running is geweest en een heel andere job heeft gedaan.
Dus: wees niet bang en ga de uitdaging aan! Je zult merken dat je levenservaring enorm verschil maakt en dat het stampen ook vanzelf weer in je systeem terecht komt!
succes!
woensdag 14 juli 2010 om 23:31
Jeee, wat gaaf, zoveel gelijkgestemden! Wat zijn we ook een bikkels! Liezebetje, erg leuk om dit soort woorden te krijgen van iemand van 23. (bedoel het positief) Erg knap van jou ook om na een aantal jaren iets heel anders toch weer aan de studie te gaan.
Voltijd moet ik niet aan denken, maar dat heeft meerdere redenen, is ook niet te doen financieel, je bent toch een inkomen gewend. Joh, over 3 jaar ben je 26 en heb je je HBO en nog een heel (werkend
) leven voor je!
Ninon, is het eerste jaar meegevallen? Ik moet ook 1x per week van 16;00-22:00 naar school. Dat stampen zie ik niet heel erg tegenop, dat komt er vanzelf wel weer in zoals liezebetje zegt, en het is ook heel veel rapporten en verslagen maken enzo, ook wel weer leuk.
Yasmijn en Its, ik krijg idd ook alleen maar positieve reacties, dat is wel heel leuk en het motiveert nog meer. Oktober beginnen Its? Beginnen niet alle scholen in september dan?
en wat voor een HBO doen jullie allemaal, of gaan jullie doen?
Voltijd moet ik niet aan denken, maar dat heeft meerdere redenen, is ook niet te doen financieel, je bent toch een inkomen gewend. Joh, over 3 jaar ben je 26 en heb je je HBO en nog een heel (werkend
Ninon, is het eerste jaar meegevallen? Ik moet ook 1x per week van 16;00-22:00 naar school. Dat stampen zie ik niet heel erg tegenop, dat komt er vanzelf wel weer in zoals liezebetje zegt, en het is ook heel veel rapporten en verslagen maken enzo, ook wel weer leuk.
Yasmijn en Its, ik krijg idd ook alleen maar positieve reacties, dat is wel heel leuk en het motiveert nog meer. Oktober beginnen Its? Beginnen niet alle scholen in september dan?
en wat voor een HBO doen jullie allemaal, of gaan jullie doen?
donderdag 15 juli 2010 om 14:12
Tuurlijk ga je het redden. Ik ben zelf na een andere opleiding en een aantal jaar werken ook weer aan een nieuwe opleiding begonnen (waarvan ik deze week mijn diploma in ontvangst heb kunnen nemen ). Ik was dan wel een stuk jonger, maar het was een duale opleiding, wat betekent werken en leren. Bij mij in de klas zaten twee meiden die rechtstreeks van de havo kwam, de rest had al een andere opleiding gedaan en/of gewerkt.
Volgens mij ligt bij de deeltijdopleiding de leeftijd nog hoger en zullen de meesten al (flink) wat jaren werkzaam zijn.
Wat mijn inziens vooral belangrijk is, is dat je achter je opleiding staat en het echt interessant vind. En over het algemeen is dat wel zo als je naar een aantal jaar werken weer kiest om een opleiding te doen. Deze keuze is toch vaak meer weloverwogen dan wanneer je van de middelbare school komt.
En dan komt het helemaal goed, omdat je het leuk en interessant vind om je in je (nieuwe) vak te verdiepen.
Veel succes!
En is ook wel leuk om je op 45ste weer als student te mogen voorstellen
Volgens mij ligt bij de deeltijdopleiding de leeftijd nog hoger en zullen de meesten al (flink) wat jaren werkzaam zijn.
Wat mijn inziens vooral belangrijk is, is dat je achter je opleiding staat en het echt interessant vind. En over het algemeen is dat wel zo als je naar een aantal jaar werken weer kiest om een opleiding te doen. Deze keuze is toch vaak meer weloverwogen dan wanneer je van de middelbare school komt.
En dan komt het helemaal goed, omdat je het leuk en interessant vind om je in je (nieuwe) vak te verdiepen.
Veel succes!
En is ook wel leuk om je op 45ste weer als student te mogen voorstellen
donderdag 15 juli 2010 om 17:01
Bijna 40 ( nog in de ontkenningsfase ) en naast mijn ft baan en gezin bezig met mijn hbo. Na de zomer nog een half jaar en dan afstuderen. Ik heb ook getwijfeld toen ik 3 jaar geleden begon, zou 't wel lukken? Maar nu kan ik zeggen dat het voorbij is gevlogen! Ik volg de opleiding via het ncoi, veel moduleopdrachten die betrekking hebben op mijn werk. Een aantal collega's doen FSM ( werk op n bank) een ook die vinden de combi goed te doen. Ik vind het leuk om weer te leren! En de combinatie werk/studie/gezin goed te doen, al kost het energie en planning. Veel succes alvast!
donderdag 15 juli 2010 om 19:13
Wat supergoed en stoer dat je weer gaat beginnen! Doe zelf een WO studie en zie dat de deeltijdstudenten altijd supergemotiveerd zijn (veel meer dan de voltijdstudenten). Zij hebben er vaak veel bewuster voor gekozen om deze studie te gaan doen en zijn vaak ook meer geneigd hun best te doen.
Heel veel succes en ook veel plezier!
Heel veel succes en ook veel plezier!