Geld & Recht alle pijlers

Fooi kapper?

15-07-2010 20:24 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geven jullie altijd fooi aan de kapper? en zo ja hoeveel?

Ik vind dat altijd zo lastig he.. heb nu een goeie thuiskapster die voor een mooi bedrag knipt. 9,50 voor de kinderen dus dat is fijn! geef meestal zo'n euro per kind fooi.. soms iets minder soms iets meer, maar wil niet teveel geven, omdat anders het goedkope er ook weer af gaat.

Wat doen jullie?
Nou, met de bedragen die mijn kapper rekent mag ik aannemen dat de fooi is inbegrepen!
Toen ik een thuiskapper had die ons voor een prikkie kapte gaf ik wel eens een fooitje, maar bij de kapsalon echt niet, niet zolang ik een vermogen betaal om mn korte haren te laten knippen.
Ik geef precies wat ik moet betalen, zonder fooi dus. Maar wel in een echte kapperszaak.
ja de groeten, de kappers weten tegenwoordig ook wel wat ze vragen zeg, die ga ik niet nog eens extra betalen!
Ik geef nooit fooi aan mijn kapster. Ik vind het ook al duur genoeg en, eerlijk gezegd, is het ook nooit bij mij opgekomen om haar een fooi te geven.
Gaan we nu overal fooien voor betalen? Ik in ieder geval niet.

Thuiskappers hebben toch niet voor niks een prijs voor jou vastgesteld?
Goh, wat toevallig. Ik zat mij dit vandaag af te vragen. Mijn moeder gaf namelijk vroeger altijd wel fooi. Ik ga nu nog steeds naar dezelfde kapper, maar doe het niet. Ik pin sowieso altijd daar, dan denk ik daar ook niet aan. Daar komt bij dat ik het al best wel duur vind.

Afgelopen dinsdag ben ik nog geweest en ik was 18 euro kwijt, voor het bijknippen van het haar. Ik laat het lang groeien en zit nu echt op zo'n rotlengte. En ik haal mijn gel/wax ook altijd bij de kapper. Aangezien het 15 euro per potje kost, lijkt mij daar genoeg ruimte voor marge zitten. Nee, ik geef dus geen fooi.
ik geef altijd fooi. zo tussen de 1,50 en 3 euro. gewoon bij een kapperszaak. ik snap dat het hun baan is en ze daar voor betaald worden, maar goed betalen doet het niet. van de fooien organiseren ze vaak leuke uitjes of kapavonden voor voor hun zelf.
Ik heb zelden een kapper die mijn haar goed knipt, dus een fooi geef ik al helemaal niet. Ze mogen blij zijn dat ik te laf ben om terug te gaan.
Ik ga al 14 jaar naar dezelfde kapper en kan me niet herinneren ooit fooi gegeven te hebben. Fooi geven is bij mij ook nog nooit opgekomen.
Volgens Wikipedia hebben alleen de volgende beroepsgroepen recht op fooi.

-bezorgers (zie Eindejaarsfooi)

-gidsen

-kruiers

-obers, serveerders en kelners

-piccolo's

-pompbedienden (niet bij tankstations met zelfbediening)

-taxichauffeurs

-portier of uitsmijter van Discotheek.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Mijn zus kreeg wel eens fooi toen ze nog in een kapperszaak werkte. Paar euro meestal.

Eén keer kreeg ze 10cent, die ze met haar college moest delen.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Very Cherry schreef op 15 juli 2010 @ 20:33:

Volgens Wikipedia hebben alleen de volgende beroepsgroepen recht op fooi.

.niemand heeft recht op fooi
Ik geef mijn kapster fooi als ik blij ben met hoe het gekleurd/geknipt is. Laatste keer was ik superhappy, dus 5 euro gegeven.
echt niet.. oh, ik geef zolang ik mij kan herrinneren fooi aan de kapper.. behalve inderdaad toen de prijzen allemaal zo omhoog gingen dacht ik ja doei.. maar dacht eigenlijk dat iedereen dat deed..
Het komt niet in mij op om een fooi aan de kapper te geven. Ze berekenen best pittige prijzen hoor.
Straks moet ik het kassameisje, de postbode, de vuilnisman, de tandarts en de kledingverkoopster ook nog fooi geven.

Sowieso vind ik fooi onzin. Alleen maar omdat mensen doen waarvoor ze betaald worden? Vroeger waren de horecalonen misschien laag, maar tegenwoordig is dat allemaal wel prima.

Ik geef de kapper dus geen fooi.
quote:marie_liselotte1981 schreef op 15 juli 2010 @ 20:35:

[...]

niemand heeft recht op fooiHoe zou jij dat dan willen noemen, wanneer er bij salarisvaststelling rekening wordt gehouden met fooi die je gaat krijgen? Ik vind het dan wel een recht, misschien niet wettelijk, maar zeker wel sociaal, en dat krijgen ze van mij dus ook, dan, als klant.
Maar waarom geven jullie de kapper fooi, en de bakker of de drogist niet?
quote:vicodin schreef op 15 juli 2010 @ 20:39:

Maar waarom geven jullie de kapper fooi, en de bakker of de drogist niet?ik geef mijn kapster fooi omdat ze meestal wel een half uur met me bezig, ik heerlijk geniet van het haren wassen (ze masseert dan mijn hoofd) en we dan lekker kletsen. ik heb het gewoon naar mijn zin. dat heb ik bij de bakker of de drogist niet. ;) en bij de kapper kom ik maar eens per 6 weken, bij de rest wel vaker. (die laatste reden kan je ook precies andersom toepassen, maar dat bedoel ik natuurlijk niet :P )
quote:Very Cherry schreef op 15 juli 2010 @ 20:39:

[...]

Hoe zou jij dat dan willen noemen, wanneer er bij salarisvaststelling rekening wordt gehouden met fooi die je gaat krijgen? Ik vind het dan wel een recht, misschien niet wettelijk, maar zeker wel sociaal, en dat krijgen ze van mij dus ook, dan, als klant.

arbeidsvoorwaarden gebaseerd op willekeur (waar iets aan zou moeten gebeuren.)

Ik geef nooit fooi.
quote:marie_liselotte1981 schreef op 15 juli 2010 @ 20:44:

[...]Ik geef nooit fooi.Dacht ik al.
quote:sas_andrea schreef op 15 juli 2010 @ 20:43:

[...]

ik geef mijn kapster fooi omdat ze meestal wel een half uur met me bezig, :P )is dat bijzonder, een half uur? serieuse vraag hoor..mijn kapster is altijd ruim 2 uur bezig met mij en ze krijgt nooit fooi en ze heeft nog nooit de waterstofperoxide te lang laten zitten, is nog nooit uitgeschoten met de schaar, kortom: een vakvrouw.
Nou, nee. De kapper verdiend Goud Geld aan mij, dus het lijkt me dat ze al erg blij zijn met mij als klant.

Ik heb overigens sinds een aantal maanden een haarverzekering, kan ik voor EUR 49,- per maand onbeperkt. Das wel weer fijn en een stuk goedkoper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven