Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gebakkie schreef op 18 juli 2010 @ 08:06:

[...]

Thee, waar vind ik dan dat opic over de stuntprijzen? Ik kan met met de zoekfunctie niet vinden.Volgens mij op Actueel omdat Wakker Dier er iets mee/tegen wilde doen toch?
quote:moppetoet schreef op 17 juli 2010 @ 21:58:

Stel je voor dat ik bij Akzo zou werken, zou ik dan elke maand 5 ton strooizout o.i.d. krijgen ? En waar kan ik dat ooit tegen ruilen ?

was daar niet een flink tekort aan afgelopen winter! je zou binnenlopen met je 5 ton strooizout per maand bij nog zo'n strenge winter
quote:Margaretha2 schreef op 17 juli 2010 @ 23:56:

[...]

Misschien is dat omdat het niet nodig is daarmee te minderen?

Ikzelf moet flink sparen voor een aantal dingen die ik belangrijk vind en waarvan ik denk dat ze mijn toekomstige positie kunnen verbeteren. Toen bleek het opeens heel makkelijk om geen kleding te kopen (en ik ben echt een modepopje eigenlijk wel). Heel vaak vraag ik me automatisch af of het leuk genoeg is om het behalen van mijn doel te vertragen en dat is het bijna nooit. De laatste keer dat ik iets nieuws gekocht heb is zeker maanden geleden. Nu ga ik binnenkort nieuwe slippers / sandalen kopen voor de zomer want die ik heb zijn niet mooi meer en versleten, dat soort dingen doe ik dan natuurlijk nog steeds wel, en als ik iets zie wat ik prachtig vind en waarvan ik denk ik veel plezier zal hebben twijfel ik ook niet en koop ik het direct, maar die koopzucht van vroeger is er wel uit.

Hetzelfde met cosmetica trouwens.

Trouwens, ik koop nu bijna alleen nog maar aparte dingen als ik wat koop (geen basics ofzo) en zie er leuker uit dan ooit, vind ikzelf

Is er ook iemand van jullie die zelf kleding maakt? Ik heb vroeger naailes gehad en wil het graag weer oppakken. Ik denk dat het in prijs niet zoveel zal schelen (hier koop ik jurkjes vaak voor ¤ 30 of minder) maar dan heb je wel iets wat helemaal naar je zin is, mits js het niet zelf verprutst natuurlijk haha.

Dat is wel nodig . Mijn kledingkast puilt uit en ik ben aan het sparen (wat dus niet lukt) voor een Groot en Belangrijk doel, namelijk mijn reis van een paar maanden waarvoor ik nog zo'n 1500-2000 euro bij elkaar moet sparen het komende half jaar. Toch weet ik voor mezelf elke keer een excuus te verzinnen waarom ik dat nieuwe jurkje echt echt écht nodig heb...terwijl ik 8 zomerjurkjes in de kast heb hangen en dus elke dag een schone aan kan als ik dat zou willen, en dan heb ik het nog niet eens over de broeken en de rokjes.

Daar moet ik dus mee ophouden en dat kost me moeite, en daar baal ik dan weer van.

Mijn uitgaven zijn redelijk simpel, huur en overige vaste lasten, paard (daar wil ik niet op bezuinigen want daar beleef ik een hoop plezier aan), boodschappen en kleding. Op eten bezuinig ik liever niet dus het zal toch echt op de 'luxe' aankopen als kleding, terrasjes enzo vandaan moeten komen.

Sorry, hier hebben jullie niet zoveel aan maar was even een stukje frustratie van mijn kant .
Nou, Coffee Pot, het is toch goed om voor jezelf te bedenken waaraan het geld op gaat en wat je noet echt nodig hebt of vindt?

Ik zit met een tollend hoofd achter mijn laptop, ben al het hele weekeinde ziek, buikgriep. Die paar kopjes thee die erin blijven kosten ook lekker weinig!!
He getsy Micky da's een minder prettige manier om geld te besparen...beterschap!

En ja dat is zeker goed, maar blijkbaar gaat het toch ergens mis. Uitdaging is nu om te vinden wáár het mis gaat. Misschien vaker reisverslagen lezen zodat het doel beter 'in zicht' blijft. Maar ja, da's weer zo slecht voor m'n scriptie .
quote:CoffeePot schreef op 18 juli 2010 @ 11:11:

[...]

Dat is wel nodig . Mijn kledingkast puilt uit en ik ben aan het sparen (wat dus niet lukt) voor een Groot en Belangrijk doel, namelijk mijn reis van een paar maanden waarvoor ik nog zo'n 1500-2000 euro bij elkaar moet sparen het komende half jaar.

Ik weet niet waar je heen gaat op reis, maar zet het om naar vakantiedingen: voor een jurkje van 50 euro kun je in Azie heel wat nachten slapen. Van een fles wijn op het terras kun je op je vakantiebestemming dat leuke shirt kopen (wat ze hier niet hebben, natuurlijk ) etc.

En al die zomerjurkjes hier kun je toch niet allemaal in je backpack/koffer etc meenemen. Dus niet meer kopen. Bovendien gaan ze vaak stuk/worden ze vaal op vakantie, en dat wil je toch ook niet??
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat veel bijgeschreven zeg! Ik ben een weekendje weg geweest, dus heb meer geld uitgegeven dan normaal in een weekend. Aan de andere kant, we hebben een bedrag gepind en daar is nog van over. (ok, 5 euro, maar toch).

Hotel had ik al betaald in januari, dus het viel wel mee. En daar hebben we alle terrasjes, maaltijden, entreeprijzen, echt alles voor gedaan.

Tweedehands ondergoed en schoenen, no way josé!

Ik koop soms wel kleding tweedehands via MP, maar het liefst nieuw. Ik draag sommige dingen echt meer dan 10 jaar, en vul dat aan met goedkopere dingen van H&M en Esprit enzo.

Coffee Pot, Himalaya heeft gelijk, je hebt zo'n goed doel in het vooruitzicht. Denk daar aan als je weer een juktje wilt kopen of op een terras gaat zitten. Laat je pasje thuis als je de stad ingaat, neem cash mee voor wat je nodig hebt.

Bij mij werkt het ook vaak te wachten tot de volgende dag of een paar uur later als ik iets onweerstaanbaars vind, dan vind ik het al een stuk minder onweerstaanbaar dan toen ik het de eerste keer zag. Het is vaak maar een shirtje/jurkje/jasje etc. Stel jezelf de vraag, heb ik het echt nodig?
CoffeePot, wat mij erg helpt is niet meer de stad in gaan. Als je niet in de verleiding komt is niet-kopen veel makkelijker. Ik heb ook nog een andere tip maar die heb ik zel fnog nooit uitgeprobeerd. Stel je past een leuk jurkje en dat kost 30 euro, en je vraagt je dan af "heb ik dit echt nodig, voegt dit echt wat toe aan mijn leven" en je antwoord is nee, dan meteen die 30 euro op je spaarrekening zetten. Of desnoods een lekker ijsje halen en 27,50 op je spaarrekening zetten. Dat heb je immers maar mooi uitgespaard!!! Zo kom je ook weer dichterbij je doel.

Je kan ook zeggen "als ik het over een week nog wil hebben, mag ik het kopen". Grote kans dat je het dan alweer vergeten bent.

Die tips van Himalaya voer ik zelf ook uit! Uiteindelijk wordt het een soort tweede natuur.

Hebben jullie nog goedkope vakantie tips? Ik heb verplicht twee weken vrij binnenkort en geen geld (over) voor een dure vakantie. Mijn vriend moet gewoon werken, en behalve de dure dingen die ons nog staan te wachten heb ik ook een paar droombestemmingen. Wij hebben bv. vrienden in verschillende geweldige locaties die ons uitgenodigd hebben. Ik spaar liever daarvoor dan dat ik het er nu doorheen jaag omdat ik verplicht vrij moet hebben. Ik ga in elk geval een paar dagen een vriendin opzoeken, hebben jullie nog tips?
@Margaretha, jij woont in het buitenland, dus ik weet niet hoe het daar is.

Maar ik ga hier naar leuke lokale activiteiten. Gisteren naar een muziek en arts-festival geweest, 5 euro entree en de hele dag muziek, toneelvoorstellingen, korte films, mensen kijken, bijpraten met oude bekenden.

Verder lekker fietsen in de duinen met vrienden en onderweg ergens picknicken. Volgende maand naar Sail (gratis, boten kijken, diverse activiteiten her en der).

Ik hou de lokale suffertjes (krantjes) in de gaten en dan blijken er best wel veel leuke, gratis of goedkope dingen, te vinden te zijn.
In de Slottuin van Zeist zijn ook leuke gratis activteiten voor kinderen en volwassenen. Op zondag en woensdagmiddag. En Gravenbol, bij de Lek. Gratis parkeren, gratis entree. handdoek en bikini mee en lekker zonnen en zwemmen.
O ja, ook leuk die gratis festivals. Hier in de buurt: Parkpop, Werfpop, Westerpop, Boerol.

Over zelf kleding maken: dan kan al snel voor minder dan die 30 euro die werd genoemd. Voor een zomerjurkje heb je iets van 2 meter nodig en voor 2,50 a 3 euro zijn er op de markt erg leuke stofjes te vinden. Dat betekent wel dat je de stoffen die uit zijn of de stoffen van het verkeerde seizoen koopt (dus nu de dunne zomerstoffen). Tip voor de stof: http://www.stoffenbeurs.nl/ (of anders http://www.stoffenspektakel.nl/), helaas niet geschikt voor Margaretha. Helaas heb ik een moeder die erg goed is met de naaimachine dus de neiging om het niet zelf te doen. Ik heb wel een naaimachine staan maar nog niet gebruikt tot nu toe . Ik wil het wel gaan leren maar weet nog niet helemaal hoe ik het op ga pakken.
Wat fijn om te horen dat meer mensen daar "last" van hebben. Ik heb dan ook geen vreemde dingen in mijn mandje. Ik drink niet, ik rook niet. Ik eet over het algemeen vrij normaal en gezond. Sta ik daar bij de kassa:

Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe andere studenten het doen, die het minder hebben dan ik.
Marg: Couchsurfing! Pak de trein of bus (prijzen daarvan vallen wel mee in Spanje toch?) en zoek een leuke host uit in een stad waar je nog niet geweest bent. Leuke en goedkope manier om een paar dagen weg te gaan.
Bertrade, beide beurzen zijn ook bij mij favoriet. Ondanks tijd niks gedaan door pers. omstandigheden en defecte naaimachine wil ik het wel graag weer z.s.m. oppakken. Vorig jaar ook van mijn Lief een (erg goede) 2e hands lockmachine gekregen.

Mag echter voorlopig niet naar die beurzen want nog genoeg ook tijdloze lappen liggen, zeker voor zomerjurkjes en neutrale rokken/broeken.

Net onnodig geld uitgegeven en toch gevrekt.

Sommigen weten dat ik al (erg) lang te slecht eet. Soms 1 boterham per dag. Dus al ik al zin heb in iets/iets binnen kan krijgen, doe ik dat graag.

Net had ik zin in een cafetaria-menu al ben ik geen fan van die cafetaria (maar ja, wijntje op, dus alleen loop-opties).

Een menu met vlees-iets (burger-½ kip-saté etc.) is met patat, mayo, bakje (verlepte)sla en milkshake. Ik wil dan altijd een extra plakje bacon op mijn burger. Is totaal ruim 8 euro.

Had nog rauwe ham liggen. Dus alleen patatje en burger zonder extra gehaald en thuis snel de ham in hete pan gesist. Kosten 5 euro. Onnodig, maar trek en toch ruim 3 bespaard (probeer ik dan maar te denken). Ik heb tenminste wat binnen!

En nog bizarder/meer bizar. Ik heb 2 vriezers vol met allerlei lekkers, maar dan net steeds zin in iets dat ik niet in huis heb, dat heeft afgelopen tijd ook teveel geld gekost. Ga het vanaf morgen weer beter proberen te doen.

Donderdag wel lunch/tapas/borrel met 2 forumvriendinnen op terras, maar dat moet af en toe ook kunnen.
Ik heb een naaimachine uit de jaren '50. Fantastisch ding, ware het niet dat mijn naaikunsten zich beperken tot het inkorten van broeken waar Moppekind de gaten in de knieën heeft gekregen.

Ooit van mijn oma gekregen, toen ik ging hokken met Moppeman.

De enige kosten die ik er aan gehad heb, is één onderhoudsbeurt (na 15 jaar gebruik) voor 70 gulden ofzo.

Sindsdien loopt hij weer als een zonnetje.

(Best moeilijk om tegenwoordig nog een naaimachinemonteur te vinden, ik moest 20 kilometer verderop zijn)
Nou, de laatste tijd is zelf kleding maken weer populair geworden dus nieuwe naaimachinewinkels en veel cursussen die worden aangeboden. Ik gok dat er vast ook mensen in het gat van naaimachinemonteur zijn gesprongen maar zeker weten doe ik het niet. In mijn stad zit er een goede naaimachinewinkel die ook onderhoud doet, dus sowieso geen 20 km verderop.
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik wel een naaimachine heb, er goed mee overweg kan, maar tegenwoordig mijn spullen naar de Turkse kleermaker breng. Rits in spijkerbroek zetten kost bijv. 7,50 euro. Maar dan gebeurt het nog eens een keer... Rokje laten liggen omdat ik er nooit tijd/zin in heb, is eigenlijk nog duurder.

Pijpen korter maken e.d. doe ik wel, maar ik had een echte rotklus: een zijden rokje met een brede tailleband, waar de stof 'uit was getrokken toen ik ermee tussen de autodeur kwam'. Dat is lastig te maken met een heel dunne stof en ook nog een voering. Voor 8 euro had hij alles losgetornd en het hele achterpand weer keurig vastgestikt. Daarnaast kreeg ik een gratis instructie, hoe ik in de toekomst met het rokje moet gaan zitten... Heerlijk.
Nog een vrektip: 's avonds naar het strand. Groot kleed mee, koeltasje met wijn en hapjes. Lekker picknicken. Scheelt weer een bezoek aan de strandtent...
quote:Melpomene schreef op 19 juli 2010 @ 14:39:

Daarnaast kreeg ik een gratis instructie, hoe ik in de toekomst met het rokje moet gaan zitten... Heerlijk.

Onbetaalbaar, dat soort advies. Leuk!
Picknicken doe ik ook wel eens, in het natuurgebied om de hoek. Inderdaad erg fijn om te doen. Voeten in het water, stokbrood erbij, wijntje binnen handbereik.
Oh yess.... zo leuk, die kringloopwinkel!! Even iets toevoegen aan mijn situatie. Ik ben sinds 3 weken verhuisd naar een kleine woning, samen met mijn dochtertje. Mijn ex is achtergebleven in ons koophuis. Dus weinig uit te geven....

Gelukkig kan ik heeeeeeel goed met geld omgaan, in tegenstelling tot mijn zusje.... grappig.

Morgen wil ik lekker gaan zwemmen maar ik had geen koelbox. Bij de Kringloop voor 3,50 gescoord!!

En toen ging ik voor de elementen natuurlijk!! Bij de Action voor 1,79. Maar er werd 1, 25 aangeslagen. Prima!! Morgen een extra ijsje als mijn dochter vannacht droog blijft in bed, dat scheelt op de langere termijn een berg luiers natuurlijk.

Lijnen doen we ook nog (ben weer single plus door de stress van de scheiding is er al 4 kg af) en d epersonenweegschaal die ik vandaag bij de kringloop kocht was leuk felrose EN.... maar 2,50!! Echt heel blij kan ik daarvan worden.... sorry!!
quote:Mickyxx schreef op 19 juli 2010 @ 19:31:

Echt heel blij kan ik daarvan worden.... sorry!!en waarom zeg je daar 'sorry' voor??
Hoi Himalaya,

Nou, toen ik het typte moest ik een beetje om mezelf lachen eigenlijk. Dat ik gewoon blij ben met zulke kleinigheidjes....ondanks de scheiding. Snap je??

Dat dus.
Meid, geniet van alles wat het leven je biedt, natuurlijk in de eerste plaats van je kind.

En als je ook van de kringloopwinkel geniet, dan is dat toch prima ?
@Coffeepot: Klinkt bekend, 'ik heb het echt echt nodig'. Ikzelf heb, toen ik een groot bedrag moest sparen, steeds dingen als omrekenmiddel genomen. Ik ben nogal van de luxe koffie, dus rekende ik 'shirtjes van maar tien euro die altijd handig zijn ook al is paars niet zo mijn kleur' om in meeneemkoffie van de coffeecompany of starbucks. Ik kon voor dat ene shirtje dus víjf keer een koffie halen. Of om de dag koffie halen en dan nog een paar euro overhouden voor een tijdschrift. Ik vond het in het begin nogal suf om zo te denken, maar het werkte op een gegeven moment wel. Die koffie ging ik namelijk helemaal niet elke dag halen, veel te veel gedoe. Dus het tientje hou je in de pocket en aan dat shirtje denk je nóóit meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven