Ik wil hem helpen

18-07-2010 16:04 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb nog niet zo lang een relatie met mijn huidige vriend. Hij heeft in zijn vorige relatie nare dingen mee gemaakt, waar hij mij nog niet over willen vertellen. Dat vind ik best moeilijk, want ik heb zo'n vermoeden dat het gaat om iets behoorlijk ernstigs. Ik denk aan huiselijk geweld (waarbij hij slachtoffer was). Hij heeft dat indirect bevestigd. Ik weet dat het door omstandigheden kwam, en dat het niet langer dan een aantal maanden geduurd heeft. Mijn vriend heeft me belooft het eens te vertellen, maar ik heb moeite met wachten. Ik vind het allemaal heel heftig. Het doet mij pijn dat iemand hem pijn heeft gedaan. Dus wil ik het liefste alles nu weten. Ik vroeg mij af of één van jullie ervaring heeft met een partner die zoiets traumatisch heeft meegemaakt? Hij heeft het nog nooit aan iemand verteld en ik denk daarom ook niet dat hij het verwerkt heeft. Ik zou graag willen weten hoe ik hem zoveel mogelijk kan helpen bij het verwerken, zonder zijn psycholoog te worden. Wat kan ik het beste doen?
Ik denk dat je het beste hem zijn tijd kunt geven. Hij geeft aan deze nodig te hebben en -hoe moeilijk ook- door dat hem te geven doe je wat voor hem het beste is, want juist zo krijgt hij vertrouwen in jou en in jullie.
Je zou eens kunnen beginnen met minder te raden en minder dingen voor hem in te vullen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heeft het invloed op jullie relatie en op wat voor manier dan?
Je helpt hem denk ik het beste door hem de tijd en ruimte te geven om het jou te vertellen wanneer HIJ daar klaar voor is.
Met alle respect maar wat voor verschrikkelijks zou hem kunnen zijn overkomen dat hij er nu nog een trauma van heeft? Volgens mij zal het niet al te lang duren voordat hem het beste lijkt om even wat meer afstand van elkaar te nemen, zodat hij zijn verleden kan verwerken. Kort gezegd: emotioneel niet beschikbaar.

Dit bedoel ik niet vervelend, gewoon een virtueel onderbuikgevoel wat ik heb .
quote:kikkerkwaak schreef op 18 juli 2010 @ 16:14:

Heeft het invloed op jullie relatie en op wat voor manier dan?Het heeft niet heel direct invloed op de relatie tussen hem en mij, wel heeft hij een groot minderwaardigheids gevoel.. dat zou daar misschien mee te maken kunnen hebben.
Heel erg eens met BGB..niet gaan raden, niet gaan gissen..laat hem maar komen!

En komt ie dan..laat hem zélf aangeven hoe jij hem kunt helpen!
quote:bresant schreef op 18 juli 2010 @ 16:27:

Heel erg eens met BGB..niet gaan raden, niet gaan gissen..laat hem maar komen!

En komt ie dan..laat hem zélf aangeven hoe jij hem kunt helpen!Dat is inderdaad een goeie; want ik wil hem absoluut niet forceren..
quote:paloma schreef op 18 juli 2010 @ 16:19:

Met alle respect maar wat voor verschrikkelijks zou hem kunnen zijn overkomen dat hij er nu nog een trauma van heeft? Volgens mij zal het niet al te lang duren voordat hem het beste lijkt om even wat meer afstand van elkaar te nemen, zodat hij zijn verleden kan verwerken. Kort gezegd: emotioneel niet beschikbaar.

Dit bedoel ik niet vervelend, gewoon een virtueel onderbuikgevoel wat ik heb .Eens. Doet me ook denken aan een ex-vriendje van me. Die had ook zo'n lulverhaal (moeilijk verleden, ex, bladiebla, ik kan me nu niet binden, bladiebla, verwerken, bladiebla, ik wil eerlijk zijn etc etc)
quote:Balance19 schreef op 18 juli 2010 @ 16:25:

[...]Het heeft niet heel direct invloed op de relatie tussen hem en mij, wel heeft hij een groot minderwaardigheids gevoel.. dat zou daar misschien mee te maken kunnen hebben.Waaraan merk je dat hij een minderwaardigheidsgevoel heeft?
Gewist.

Het modereerbeleid van]Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:paloma schreef op 18 juli 2010 @ 16:33:

[...]

Waaraan merk je dat hij een minderwaardigheidsgevoel heeft?Dat heeft hij zelf benoemd in een gesprek met mij. Ook heeft hij verteld dat hij zichzelf als mislukkeling ziet en qua uiterlijk is hij ook niet happy met zichzelf.
quote:Courage schreef op 18 juli 2010 @ 16:35:

Hmm. Tja, mijn man vertelde mij inderdaad ook niet van te voren dat hij getraumatiseerd was nee.

Maar goed.

Jij kan niets voor hem doen. Niet gaan invullen, niet gaan gissen.

Blijf in het heden.

Bij trauma's zou EMDR als therapie kunnen helpen. Je zou hem hier eenmalig van op de hoogte kunnen stellen (het bestaan ervan) en dan verder niet peuteren of op terug komen. Terug naar het heden. Want daar is hij als het goed is ook als hij met jou is. Daar heb je helemaal gelijk in, het heden is belangrijk. Zal eens kijken wat EMDR is.. Maar ben wel voorzichtig met tips geven. In ieder geval bedankt
Gewist.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:Balance19 schreef op 18 juli 2010 @ 16:04:

Wat kan ik het beste doen?Afstand houden, hem de ruimte geven die hij nodig heeft en het initiatief bij hem laten liggen. En als je merkt dat hij vastloopt, eens voorzichtig opperen dat het misschien een goed idee is om het hier eens met een professionele derde over te hebben. Hij dus. Niet jij, niet jullie, maar hij.

Het is zijn trauma. Het beste, en in mijn ogen het enige juiste, wat jij kunt doen is houden van hem zoals hij is. En dat betekent: met trauma, dat netjes bij hem blijft liggen. Omdat jij het bij hem láát liggen. Eigen je geen dingen van hem toe, sta hooguit naast hem, zodat hij een arm om zich heen kan krijgen op het moment dat hij dat nodig heeft.
Voor zijn door jou gediagnostiseerde minderwaardigheidscomplex geldt overigens hetzelfde: koester hém. Zoals hij is dus. Niet omdat je zo'n medelijden hebt, maar omdat je van hem houdt. Zoals hij is dus. Dat heeft geen labels, analyses en (wellicht overtrokken) interpretaties nodig, toch? Van hem houden zoals hij is? Zo ís hij immers. Het doet voor nu en voor jullie niet ter zake hoe het kwam dat hij nu zo is, of er een etiket op past of dat hij er ooit vanaf komt of niet. Dit is hij en je houdt er van of niet. Als niet, ga dan niet aan hem peuteren omdat jij het niet trekt zoals hij is. Dat zal hem alleen maar in zijn minderwaardigheidsgevoel bevestigen namelijk.
Gewist.

Ik vind net als anderen hier dat je wel erg aan het gissen en vissen bent.

Als je respect voor hem hebt, dan laat je hem weten dat hij bij je terecht kan maar dring niet verder aan. Je bent zijn partner, niet zijn psycholoog.

Maar ja een man met een minderwaardigheidsgevoel... dat was voor mij 1x en nooit weer. Ik verloor mezelf in de relatie.
quote:wereldmeid schreef op 18 juli 2010 @ 16:55:

Ik vind net als anderen hier dat je wel erg aan het gissen en vissen bent.

Als je respect voor hem hebt, dan laat je hem weten dat hij bij je terecht kan maar dring niet verder aan. Je bent zijn partner, niet zijn psycholoog.

Maar ja een man met een minderwaardigheidsgevoel... dat was voor mij 1x en nooit weer. Ik verloor mezelf in de relatie.Ik vis ook inderdaad wel veel; dat realiseer ik me. Maar ik zie nu ook wel in dat dat eerder tegenwerkt dan dat het helpt voor hem. Het is alleen best lastig om het niet over te willen nemen als je ziet dat iemand pijn heeft. Maar goed: dat zal ik in dit geval wel moeten.
quote:qwertuu schreef op 18 juli 2010 @ 16:51:

Voor zijn door jou gediagnostiseerde minderwaardigheidscomplex geldt overigens hetzelfde: koester hém. Zoals hij is dus. Niet omdat je zo'n medelijden hebt, maar omdat je van hem houdt. Zoals hij is dus. Dat heeft geen labels, analyses en (wellicht overtrokken) interpretaties nodig, toch? Van hem houden zoals hij is? Zo ís hij immers. Het doet voor nu en voor jullie niet ter zake hoe het kwam dat hij nu zo is, of er een etiket op past of dat hij er ooit vanaf komt of niet. Dit is hij en je houdt er van of niet. Als niet, ga dan niet aan hem peuteren omdat jij het niet trekt zoals hij is. Dat zal hem alleen maar in zijn minderwaardigheidsgevoel bevestigen namelijk.Je hebt helemaal gelijk! En ik hou ook van hem zoals hij nu is. Dat zit verder ook helemaal goed. Het is meer een acceptatieprobleempje van mij denk ik ;). Bedankt voor je wijze woorden!
Ik zou enorme afknappen op iemand die me blijft pushen om me te vertellen over mijn trauma's. Vooral als ik al heb aangegeven dat het er wel een keertje van komt, maar nu even niet.
Heb je er al eens aan gedacht dat hij je niet met die informatie wil belasten omdat hij van je houdt? Uit liefde dus.

Maar ja nu ben ik ook aan het gissen.
quote:qwertuu schreef op 18 juli 2010 @ 16:51:

Voor zijn door jou gediagnostiseerde minderwaardigheidscomplex geldt overigens hetzelfde: koester hém. Zoals hij is dus. Niet omdat je zo'n medelijden hebt, maar omdat je van hem houdt. Zoals hij is dus. Dat heeft geen labels, analyses en (wellicht overtrokken) interpretaties nodig, toch? Van hem houden zoals hij is? Zo ís hij immers. Het doet voor nu en voor jullie niet ter zake hoe het kwam dat hij nu zo is, of er een etiket op past of dat hij er ooit vanaf komt of niet. Dit is hij en je houdt er van of niet. Als niet, ga dan niet aan hem peuteren omdat jij het niet trekt zoals hij is. Dat zal hem alleen maar in zijn minderwaardigheidsgevoel bevestigen namelijk.

Ik kon het niet beter vertellen denk ik

Maar denk er precies zo over

Hij komt dan vanzelf wel met zijn verhaal, en helemaal als hij weet dat jij er wel bent voor hem.
Sja.... of hij komt er niet mee. Dat iemand er voor je is en van je houdt, wil niet zeggen dat je daardoor "dus" opeens over je grootste levenstrauma's kunt praten natuurlijk. Maar dat geeft niet, want soms is de wetenschap dat er van je gehouden wordt al genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven