Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zondag 18 juli 2010 om 20:45
Alleen hier kon ik toch niet tegen op kolven om de 3 uur 40 cc. Ik heb tot 9 uur maar dan sta ik " quitte" dus dan kolf ik gelijktijdig met haar voedingen maar om 12,3 en 6 uur lig ik boven in bed te kolven.
Ga ik daarna dan wel bij komen denk het wel he. Dus als het goed is ga ik deze nacht een beetje de omschakeking maken. Gisternacht kolfde ik in 1 keer 100 cc terwijl overdag 30 cc of 40 cc.
Nouja ik moet maar denken we komen er stukje bij beetje. Nu is de " kattekop" bij haar dus een stuk minder leuk.
Vind het sneu, ze ligt in een warmtebedje en doet het prima maar man is nu al overtuigd dat het goed en gezond is haar te laten liggen ( we kregen er bijna ruzie over ) ik heb nml 3 uur haar op mn buik gehad. Ze heeft alleen geslapen en al vragen ze heel de tijd of ze haar weg moeten leggen - in feite is haar monotoring echt super op de buik.
Nou ik gun man dat ook! Maar door dat panische gedoe wordt zijn eigen idee versterkt dat 6 wk te vroeg niet aanraken is, dat ze in dat bedje moet. Enfin man heeft dus alleen maar paar keer gekeken. Jammer.
Ga ik daarna dan wel bij komen denk het wel he. Dus als het goed is ga ik deze nacht een beetje de omschakeking maken. Gisternacht kolfde ik in 1 keer 100 cc terwijl overdag 30 cc of 40 cc.
Nouja ik moet maar denken we komen er stukje bij beetje. Nu is de " kattekop" bij haar dus een stuk minder leuk.
Vind het sneu, ze ligt in een warmtebedje en doet het prima maar man is nu al overtuigd dat het goed en gezond is haar te laten liggen ( we kregen er bijna ruzie over ) ik heb nml 3 uur haar op mn buik gehad. Ze heeft alleen geslapen en al vragen ze heel de tijd of ze haar weg moeten leggen - in feite is haar monotoring echt super op de buik.
Nou ik gun man dat ook! Maar door dat panische gedoe wordt zijn eigen idee versterkt dat 6 wk te vroeg niet aanraken is, dat ze in dat bedje moet. Enfin man heeft dus alleen maar paar keer gekeken. Jammer.
zondag 18 juli 2010 om 21:42
Hier gaat het allemaal super (hij is alweer 10 wkn), al 'baal' ik soms van de vele voedingen. Gister en vandaag 9. Gelukkig hoef ik eind aug pas te werken, zou er niet aan moeten denken nu al. Dan moet ik echt vaak kloven! Voed nog steeds op verzoek en hij drinkt ook snel, dus dat scheelt dan wel weer.
Wat zijn jullie ervaringen????
Wat zijn jullie ervaringen????
zondag 18 juli 2010 om 21:48
Zeker jammer viooltje buidelen is zo goed voor je kindje, daar zou je geen ruzie om moeten krijgen. Het is ontdekt in zuid amerika toen een arts vrouwen met te vroeg geboren kindjes naar huis stuurde en die kwamen dan na een paar weken weer en die kindjes deden het prima omdat de vrouwen het steeds bij zich droegen!!
Ik kom even iets mededelen:
Vandaag is mijn zoon 8 maanden 2 weken en 6 dagen, omgerekend 6 mnd 2wk en 4 dagen MAAR vandaag krijgt hij ZES maanden 100% live borstvoeding!!! Mede dankzij jullie!
Ik kom even iets mededelen:
Vandaag is mijn zoon 8 maanden 2 weken en 6 dagen, omgerekend 6 mnd 2wk en 4 dagen MAAR vandaag krijgt hij ZES maanden 100% live borstvoeding!!! Mede dankzij jullie!
zondag 18 juli 2010 om 21:55
gerr, sinds een paar weken krijgt zl twee flesjes mee naar het kdv met ieder 130cc. Ze doen er soms drie kwartier over om het te geven maar hij drinkt het wel op. (soms met biobim rijstebloem erin, helpt ook) Ik haal hem nu nog om 15u op tot ik langer ga werken, maar dan heeft hij zelden honger. Ik kolf in zijn afwezigheid meer dan twee keer 130 Kortom: hij dronk bij mij ook vaker, maar blijkbaar in totaal ongeveer hetzelfde. Kortom: het komt vast wel goed voordat het augustus is!
zondag 18 juli 2010 om 22:44
Fab, super, van harte!
Viooltje, als je man overtuiging nodig heeft in de zin van artikelen waaruit blijkt dat gebuidelde kinderen het veel beter doen dan niet gebuidelde kinderen, wil ik wel wat voor je bij elkaar zoeken. Dan moet je het maar even zeggen.
Geen warmte zo verwarmend als de warmte van de ouders!
Viooltje, als je man overtuiging nodig heeft in de zin van artikelen waaruit blijkt dat gebuidelde kinderen het veel beter doen dan niet gebuidelde kinderen, wil ik wel wat voor je bij elkaar zoeken. Dan moet je het maar even zeggen.
Geen warmte zo verwarmend als de warmte van de ouders!
zondag 18 juli 2010 om 23:49
Ik vind het jammer dat ik soms de indruk krijg dat de ouders de indringers zijn op de warmtebedjes afdeling, je komt en krijgt vervolgens te horen dat het lichaamsvontact niet doorgaat want zo noemen ze : ik heb ze al verzorgd en ingestopt. Als reden als het iets minder gaat: ja ze heeft zolang bij moeder gezeten ( ik zag dat het daardoor juist beter ging- al die tijd op mij was alles aanzienlijk rustiger ) ze sturen ouders gewoon een soort weg en je merkt gewoon dat ze ouders die er veel zijn lastig vinden - niet allemaal onee maar sommige wel- dat gevoel schromen ze je niet te geven. Denk ik hallooo mijn kind ligt daar, dit is mijn kraamtijd, behandel me niet alsof ik jouw babyclub verstoor !
Gelukkig ga ik wel zo vaak als ik wil en vanavond heb ik haar niet meer bij me durven nemen ( onverantwoirde ouder dan ) maar morgen zeg ik wel wat ik zie - maar dan krijgt ze er na zeker last - zeker de inspanning dan
ik weet dar buidelen goed doet
zij toch ook ???
Apart he !!
Gelukkig ga ik wel zo vaak als ik wil en vanavond heb ik haar niet meer bij me durven nemen ( onverantwoirde ouder dan ) maar morgen zeg ik wel wat ik zie - maar dan krijgt ze er na zeker last - zeker de inspanning dan
ik weet dar buidelen goed doet
zij toch ook ???
Apart he !!
zondag 18 juli 2010 om 23:58
Dat vind ik dan echt schandalig Viooltje, hoe ze met ouders omgaan. En met hun baby's, want het is al lang en breed aangetoond dat veel lichaamscontact met de ouders juist beter is voor die kleintjes. In sommige gevallen zelfs levensreddend.
Goed dat je er wat van zegt en gewoon wel je eigen gang gaat. Wat je zegt, het is jouw kind en jouw kraamtijd, zij zijn er voor de medisch noodzakelijke dingen, jij bent er voor de o zo belangrijke liefde.
Goed dat je er wat van zegt en gewoon wel je eigen gang gaat. Wat je zegt, het is jouw kind en jouw kraamtijd, zij zijn er voor de medisch noodzakelijke dingen, jij bent er voor de o zo belangrijke liefde.
maandag 19 juli 2010 om 07:53
Volhouden Viooltje, het is jouw kind en jullie gaan verder met je kleintje. Dan maar impopulair.
Voor je kindje is het samenzijn met jou of je man/vriend gewoon het beste.
Volgens mij stond bij mij voorop het dossier van mijn dochter met grote rode letters "lastige moeder met hormonen"
Maar ik heb een goed gevoel overgehouden aan die tijd en het idee dat ik mijn dochtertje heb gegeven wat ik kon.
Heel veel sterkte en ik vind dat je heel goed bezig bent!!!
Voor je kindje is het samenzijn met jou of je man/vriend gewoon het beste.
Volgens mij stond bij mij voorop het dossier van mijn dochter met grote rode letters "lastige moeder met hormonen"
Maar ik heb een goed gevoel overgehouden aan die tijd en het idee dat ik mijn dochtertje heb gegeven wat ik kon.
Heel veel sterkte en ik vind dat je heel goed bezig bent!!!
maandag 19 juli 2010 om 08:16
maandag 19 juli 2010 om 09:29
maandag 19 juli 2010 om 13:49
Geloof dat er nu al meer als de helft voedingen lukt. Door te blijven herhalen wat ik wil en dat ik graag hun hulp wil gaat het beter, vandaag super lieve verpleegster die vond dat mijn babyviool zo goed aanhapt, ze toont veel interesse in de borst en zoekt en hapt en doet.
Ik weet zeker als ik erg zou oefenen ze het kan en dat ze het gaat pakken.
Maar misschien rond week 35 ? Het begin is er!
Kolven liep even terug. Stuwing en er kwsm niks uit! Ik zag alleen nog maar "cc" iets wat ik niet ken v h hele " stromende en cc loze karakter " van borstvoeding nooit geweten WAT mijn zoon dronk en nooit notie van gehad!
Met hulp van mijn man vanmorgen weer 40 cc gekolfd. en wat kan hij? Wat mij in geen 3 jr bv ervaribg is gelukt met de hand kolven !
Ik voelde me trouwens onwijs onzeker zo niet sexy!! Buik van ks, dik, twee gestuwde super tieten. Sorry maar waar dat is toch erg en dan je man om warme doeken vragen. Oh hebben jullie nou nooit eens grdacht ik voel me zo vreselijk niet uitgedost ???
Ik weet zeker als ik erg zou oefenen ze het kan en dat ze het gaat pakken.
Maar misschien rond week 35 ? Het begin is er!
Kolven liep even terug. Stuwing en er kwsm niks uit! Ik zag alleen nog maar "cc" iets wat ik niet ken v h hele " stromende en cc loze karakter " van borstvoeding nooit geweten WAT mijn zoon dronk en nooit notie van gehad!
Met hulp van mijn man vanmorgen weer 40 cc gekolfd. en wat kan hij? Wat mij in geen 3 jr bv ervaribg is gelukt met de hand kolven !
Ik voelde me trouwens onwijs onzeker zo niet sexy!! Buik van ks, dik, twee gestuwde super tieten. Sorry maar waar dat is toch erg en dan je man om warme doeken vragen. Oh hebben jullie nou nooit eens grdacht ik voel me zo vreselijk niet uitgedost ???
maandag 19 juli 2010 om 14:40
Hallo, het is mijn eerste keer hier op dit topic. Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben.
Mijn zoontje is 2,5 week oud en de borstvoeding ging eerst hartstikke goed. Ik had enorme productie dus de baby hoefde alleen maar aan te koppelen en het spoot hem tegemoet. Na tien minuten trok hij zich weer terug met een gezicht van 'ik hoef niet meer' en dat was het. Pas na 2,3 of vier uur had hij weer honger.
De andere borst geven was niet nodig. Daar had hij geen interesse in en hij groeide goed dus van de VK en de kraamhulp hoefde dat niet. Luxepositie voor moeder en zoon dus.
Maar sinds twee dagen is mijn productie wat minder. Dat betekent werk aan de winkel voor de baby en daar heeft hij geen zin in. Waar hij eerst gulzig de melk wegklokte, neemt hij nu een paar slokjes en heeft hij geen zin meer.
Ik probeer hem te stimuleren (wang aaien, handpalm masseren) en dat werkt dan even. Na tien minuten ligt hij te slapen en is hij niet wakker te krijgen. Luier verschonen helpt niet. Daarna wil hij niet drinken, maar vervolgens kan hij niet meer slapen en ligt hij te huilen.
Het gevolg is dat hij veel minder voeding binnen krijgt dan eerst en daardoor veel vaker wil drinken. Na een uurtje wil hij weer. Met hetzelfde resultaat. Op zich geen drama, maar wel vermoeiend.
Hoe krijg ik hem zover dat hij aan de borst beter drinkt?
Mijn zoontje is 2,5 week oud en de borstvoeding ging eerst hartstikke goed. Ik had enorme productie dus de baby hoefde alleen maar aan te koppelen en het spoot hem tegemoet. Na tien minuten trok hij zich weer terug met een gezicht van 'ik hoef niet meer' en dat was het. Pas na 2,3 of vier uur had hij weer honger.
De andere borst geven was niet nodig. Daar had hij geen interesse in en hij groeide goed dus van de VK en de kraamhulp hoefde dat niet. Luxepositie voor moeder en zoon dus.
Maar sinds twee dagen is mijn productie wat minder. Dat betekent werk aan de winkel voor de baby en daar heeft hij geen zin in. Waar hij eerst gulzig de melk wegklokte, neemt hij nu een paar slokjes en heeft hij geen zin meer.
Ik probeer hem te stimuleren (wang aaien, handpalm masseren) en dat werkt dan even. Na tien minuten ligt hij te slapen en is hij niet wakker te krijgen. Luier verschonen helpt niet. Daarna wil hij niet drinken, maar vervolgens kan hij niet meer slapen en ligt hij te huilen.
Het gevolg is dat hij veel minder voeding binnen krijgt dan eerst en daardoor veel vaker wil drinken. Na een uurtje wil hij weer. Met hetzelfde resultaat. Op zich geen drama, maar wel vermoeiend.
Hoe krijg ik hem zover dat hij aan de borst beter drinkt?