Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Hoe voer ik mijn produktie op? Opeens wat minder melk per borst qua kolven en ze voelen zo leeg en soepel. Er komt wel melk en ik kolf echt lang per borst totaal wel een uur of meer en ongeveer om 3 a 2,5 uur maar snachts met 4 of 5 uur er tussen.

Ik heb geen voorraad en trouwens ook echt een gejaagd en opgefokt gevoel! Het gaat best traag dat kolven ( ik kijk ook vaak hoeveel er al inzit)

en dit is echt effe andere koek dan borstvoeden.

Maar ik hou maar voor ogen dat de borstvoed periode dichterbij komt gezien ze zo vlot en goed gaat.
@wen, ik baal er ook van dat het zo is. Maar de verpleging kan savonds niet even de afdeling voor je af. Ik ga nog heel vaak en lang naar beneden, de meeste moeders niet hoor, alleen met hun visite even ofzo. Die liggen gewoon wat bii te komen
viooltje, heb je een dubbele borstkolf? En een uur kolfen is wel lang hoor, dan kun je vaker wat korter kolven. Of een keer 7-5-3-1 gaan kolven.

En ontspannen, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan..... maar dat maakte bij mij veel uit. Dus ik forumde altijd als ik kolfde.
Wat is 7-5-3-1???

Ik zit inderdaad niet zo ontspannen hier.
Het kan dubbel maar dat kon ik niet aan ha ha zat ik met 2 bekertjes in de handen. En ik kan er dan niet bij masseren en dan gaat t helemaal traag
Ontspanning maakt bij mij heeel veel verschil uit. (Ik werd altijd een beetje stressed als het moest lukken omdat ik langer van huis weg was en we anders niet genoeg zouden hebben voor de volgende voeding, dus ik nam al vrij snel gewoon voldoende voeding mee, zodat ik rustig kon kolven enhet niet erg was als er niet genoeg kwam, alleen al het idee dat er dus wel genoeg was maakte dat ik altijd wel goed kon kolven).

7-5-3-1 is kolfschema om produktie op te hogen

is 7 minuten kolven en dan 7 minuten pauze, dan weer 5 minuten kolven en 5 minuten pauze etc...

(bij een dubbelel kolf). (bij enkele kolf 7 min links, 7 min rechts, 5min links, 5 min rechts etc).
Oefening baart kunst

als je de kolven zo vast houdt heb je nog een arm vrij

Ohhhh help ! Ik zit al pijnlijk door ks

maar : thanks voor de tip van ophogen
Okee om half 1 weer in slaap gevallen. Nu bijna vier uur...

het gaat echt per druppel nu terwijl het eerst beter ging. Ik red steeds net aan de volgende voeding en mis er 3 van de 8 of 2,5

Om de hoeveel uur moet ik kolven of 7531??
Viooltje, als je clusterkolft, dus 7531, dan wordt het tsr vaak opgewekt als in dan krijgen je borsten het signaal dat er meer melk moet komen (maar dat weet je denk ik wel ) Ik merkte dat altijd na een dag of 2. Dus dat kan even duren. Ik deed dat dan bijv 2 avonden achter elkaar.voor de rest kolfde ik dan gewoon normaal. Als je je echt zorgen maakt zou je ook domperidon kunnen overwegen om je prod even een zetje te geven, maar als ik je zo lees ben je heel goed bezig.

Veel respect voor je hoor, echt waar. Stoere mama!

Herstel je een beetje?
Sophy ik heb wel lang bv erbsring maar geen kolfervaring dus ben blij met de uitleg

maar de 7531 doe je die dan tussen t kolven door en hoe kolf jij ? Tijd? Afwisseling ?

Omdat ik tussendoor moet aanleggen op tijden dat zij haar schema heeft ben ik vaak bang dat ik geen melk geef bij haar

gister echter heeft ze leek het gedronken

ze slikte, ik zag bij haar nek beweging. Ze verslikte. Ze was soms tijdje stil en ik voelde dat ? Gevoel in de borst dat ik bij de kolf niet voel maar bij baby aan de borst wel
Viooltje, ik kolfde altijd op de tijden dat dochter de fles kreeg (maar ik heb dochter nooit aan de borst gehad/gekregen). Als ik een produktiedip had kolfde ik soms een dag om de 2 uur of ik kolfde dus 7531, net wat het beste uitkwam qua tijd. Voor jou is het natuurlijk lastig dat je dochter nog weinig ritme heeft, zou je anders niet nadat je haar aan de borst hebt gehad nog kunnen kolven?
viooltje dat is waar ook, Die hele kleine kindjes houden soms pauze tijdens het drinken en dat is heel normaal. (vertellen ze je dat daar niet?)

Ik vind je ook echt super stoer! Ik snap dat het voelt als een race tegen de klok, maar probeer dat los te laten want stress is ook niet bevorderlijk. Alles wat ze binnenkrijgt is meegenomen (zeiden ze tegen mij ook en ik weet nog hoe stom ik dat advies vond, maar ik zeg het toch)
wie van jullie heeft ervaring met clustervoeden? Mijn lieve meisje komt vaak vier keer kort achter elkaar, zodat ik twee of drie uur achter elkaar zit te voeden, met elke keer een minuut of 10, 20 er tussen. Het is echt honger, geen zuigbehoefte of krampjes. Ze drinkt dan ook goed, geen getut. Ik doe het graag hoor, en geef ook gewoon als ze honger heeft, maar vroeg me af of iemand er mee bekend was en er wellicht wat meer over weet. Gaat het over? Komt er een ritme in, en wanneer dan? Kan t kwaad om haar zo vaak aan te leggen?
Viooltje, gewoon een vraag want misschien doe je dat al: drink je voldoende? Echt minimaal twee liter water naast je gewone drinken hielp bij mij heel goed.

Verder: een hele dikke knuffel voor je doorzettingsvermogen!!!!!
hee meiden! Lees al heel lang mee hier en heb daar al veel aan gehad. Ben nu ah kolven op t werk trouwens en tegelijkertijd mobiel ah internetten, haha.

Maar ff voor viooltje: toen luuk* geboren was en op de ic lag had ik ook de afhankelijkheid vd verpleging mbt naar luuk gaan. Had ook ks. De eerste 2dagen kon ik echt niet zitten en ben ik 2x per dag met bed door de pleeg of door een onwijs aardige aio naar luuk gereden. Dag erna met rolstoel met of een pleeg/de aio of mijn vriend (mocht vd arts er nog niet alleen op uit). De 2dagen erna heb ik de rolstoel als rollator gebruikt om zelf wanneer ik maar wilde (ic was 24u/dag open voor ouders)naaar luuk te gaan. Luuk kon door zijn mankementen niet zelf drinken, maar er liep daar in t sophia een werkelijk onbetaalbare lactatiekundige rond, waardoor t kolven echt een succes was. Ondanks dat ik tussendoor 2dgn niet gekolfs had omdat luuk kritiek lag. Heb daar zoveel begrip en begeleiding ervaren..

Toen huub begin dit jaar in t streek zkh werd geboren ging t wel ff anders zeg...pff. Weer een spoedks, huub moest wegens slechte start op de neonatelogie liggen. En daar -ook voor de ouders- bezoektijden! Belachelijk! En de ka bepaalde dat huub flesjes moest. Verder slechte begeleiding bij de bv, om alles zelf moeten vragen, enz. Gelukkig had ik al mn sophia ervaring. Dus ik snap precies hoe t nu bij juliie gaat. Goed dat je zo op je strepen staat hoor!
Ik ga meer drinken!

Maar ik baal enorm ik kolf zoveel maar het resultaat is niet meer nee steedskrapper aan.

Mn borsten worden ook niet vol. Alleen als ik haar aan de borst heb lijkt t te komen naar vorem in de borst.

Verder vraag ik me af: vanaf hoeveel weken kunnen ze echt genoeg zelf drinken ?

Mijn ervaring is dat er heel goede en een paar verschrikkelijk vervelende zijn m b t de borstvoeding.& contact

door mezelf heb ik niet het gevoel dat ik vette pech heb maar was ik iets minder duidelijk dan kan je je aardig teleurstellen ...
quote:allis schreef op 22 juli 2010 @ 11:06:

wie van jullie heeft ervaring met clustervoeden? Mijn lieve meisje komt vaak vier keer kort achter elkaar, zodat ik twee of drie uur achter elkaar zit te voeden, met elke keer een minuut of 10, 20 er tussen. Het is echt honger, geen zuigbehoefte of krampjes. Ze drinkt dan ook goed, geen getut. Ik doe het graag hoor, en geef ook gewoon als ze honger heeft, maar vroeg me af of iemand er mee bekend was en er wellicht wat meer over weet. Gaat het over? Komt er een ritme in, en wanneer dan? Kan t kwaad om haar zo vaak aan te leggen?

go with the flow dan is het het snelste voorbij .

gewoon toegeven aan de behoeften van je kind

in zeldzame gevallen worden baby's overvoed (icm hyperlactatie) maar over het algemeen kan er niet teveel borstvoeding worden gegeven.
Viooltje is het misschien een idee om een lactatiedeskundige langs te laten komen ?

de eerste weken van de bostvoeding zijn zo belangrijk voor de verdere produktie...
Wat vervelend om te lezen hoe er in sommige ziekenhuizen wordt omgegaan met borstvoeding. Hopelijk komt het goed meiden. Zet hem op!

Voor ons is het een bijzondere dag vandaag aangezien Perikind precies zes maanden oud is. Zes maanden exclusief bv en volledig live.

Iets waar ik van tevoren niet op durfde te hopen maar wat gelukkig gelukt is.

Zonder dit topic en de borstvoedingssite waren wij er waarschijnlijk nooit gekomen dus heel hartelijk dank dames

Uiteraard gaan we vrolijk verder. Perikind geniet er nog steeds volop van. Dat kan echter niet gezegd worden over de worteltjes die vandaag op het menu stonden
Yay!! voor Perikind en Peri!

En kom gerust meekletsen op het Rapleytopic over de eerste hapjes en waarom je je daar ook helemaal niet ongerust over hoeft te maken
Ik zou wel willen maar hoef het onderwerp Rapley voorlopig niet aan te snijden thuis.

Drie weken geleden werd er bij mijn man nl een patientje binnen gebracht die was gestikt in voedsel.

Het meisje was bijna even oud als onze dochter en dat heeft een behoorlijke impact op hem gehad.

Heel tragisch uiteraard en niets van doen met Rapley maar iets anders dan puree ziet mijn man dus voorlopig absoluut niet zitten.

Misschien over een tijdje..
Volgens mij is het zo dat juist kinderen die niet rapleyen zich eerder verslikken.

Maar goed, man is hier ook nog niet echt enthousiast, op zijn papa-dag heeft ze overdag dus ook niets anders gekregen dan melk.
Lastig he? Ik wou ook meteen reageren met, 'juist rapley' als je bang bent voor verslikken. Het boek van Stefan K is zeer overtuigend als hulpmiddel misschien? Maar kan me voorstellen dat de schrik er goed inzit hoor en even niet wil aandringen.
Hee Allis!

Clustervoeden is heel normaal, er zijn veel baby's die dat doen. Bloem deed het ook.

Het gaat over, wanneer is niet te zeggen, ineens is het voorbij. Ik geloof wel dat de meeste baby's zeker na een maand of twee er wel mee op zijn gehouden. Clustervoeden is heel goed voor de productie en vaak slapen baby's na een tijd clustervoeden een wat langere tijd. Meestal doen ze het 's avonds of aan het begin van de nacht, rond etenstijd is ook heel berucht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven