Werk & Studie alle pijlers

Niet meer werken in mijn eigen woonplaats

23-07-2010 10:29 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen. Mijn naam is Mirjam en ik ben 40 jaar. Ik werk nu zo'n 7 jaar bij de overheid. Daarvoor heb ik altijd gewerkt binnen het bedrijfsleven. Ik zit met het volgende. Op een gegeven moment heb ik de stap gezet om te solliciteren binnen de overheid. Dat had als reden dat het mij een "veilige" werkgever leek. Ik heb binnen de overheid 2 verschillende werkgevers gehad maar eigenlijk bevalt het me niet. Ik heb zoveel collega's (gehad) die de kantjes ervan aflopen en misbruik maken van hun vrijheid, in het bedrijfsleven waren ze er al lang en breed uitgeschopt. Ik heb altijd al zoiets gehad van, als het je ergens niet bevalt en je hebt de mogelijkheden dan moet je weggaan. Ik heb dus gesolliciteerd op een functie bij een verzekeringsmaatschappij die mij op het lijf geschreven is en ik heb een uitnodiging ontvangen voor een gesprek.

Alleen, het is niet in mijn woonplaats maar in Amsterdam. Dat zou voor mij dus betekenen dat ik iedere dag minstens een uur kwijt ben aan reizen, nu ben ik met 20 minuutjes fietsen bij mijn werk. Aan de andere kant weet ik dat ik weer met 80% meer plezier mijn werk ga doen. Ook de salarisindicatie van de functie is bijna 1000 euro bruto meer. Sinds ik kinderen heb, heb ik altijd gewerkt binnen mijn eigen woonplaats. Nu is het wel zo dat mijn kinderen allebei op de middelbare school zitten dus ik hoef ze niet op te halen of iets dergelijks. Kortom, ik weet het dus niet zo goed. Is hier iemand die ervaring heeft met werken buiten de woonplaats in combinatie met kinderen?
Een uur per dag reizen, dat is dus een half uur enkele reis? Ik vind dat eerlijk gezegd niet heel veel.
Is het een uur enkele reis, of een uur in totaal? En is het een uur bijvoorbeeld met een bus die een keer in het uur gaat of de trein die 4 keer in het uur gaat? Dit in verband met het missen van je aansluiting, zodat je reis nog veel langer zou duren.

Ik zou voor de leuke baan gaan, dat uur reizen is wellicht in het begin wennen, maar ik denk dat het snel in jouw ritme zit, maar ook in het ritme van je kinderen dat mama wat eerder weg moet / later thuis is.

Succes!
Ik wil ook een motto
Maar 2x 20 minuten fietsen is toch ook 'al' 40 minuten reistijd? Dan vind ik een reistijd van 60 minuten nou niet echt superveel méér. Daarbij krijg je een leukere baan én aanzienlijk meer salaris. Ik zou het wel weten!
Mijn max w.b. reistijd is 45 min voor een enkele reis. Langer gaat op een gegeven moment opbreken.
Die ambtelijke mentaliteit heeft je al besmet zo te zien.

Niet zeuren dus, in de trein mooie boeken gaan lezen of aan je werk en verder genieten van je nieuwe baan.
Je kinderen zijn niet meer afhankelijk van je (brengen/halen/opvang etc), dus daar zou ik me niet te druk om maken.

Je bent nu ook al 40 min. kwijt per dag, er komen dus maar 20 min. bij.

Salaris is aanzienlijk hoger.

Meer plezier in je werk.

Ik zie geen nadelen?
quote:Mirjamheeftadviesnodig schreef op 23 juli 2010 @ 10:29:

Goedemorgen. Mijn naam is Mirjam en ik ben 40 jaar. Ik werk nu zo'n 7 jaar bij de overheid. Daarvoor heb ik altijd gewerkt binnen het bedrijfsleven. Ik zit met het volgende. Op een gegeven moment heb ik de stap gezet om te solliciteren binnen de overheid. Dat had als reden dat het mij een "veilige" werkgever leek. Ik heb binnen de overheid 2 verschillende werkgevers gehad maar eigenlijk bevalt het me niet. Ik heb zoveel collega's (gehad) die de kantjes ervan aflopen en misbruik maken van hun vrijheid, in het bedrijfsleven waren ze er al lang en breed uitgeschopt. Ik heb altijd al zoiets gehad van, als het je ergens niet bevalt en je hebt de mogelijkheden dan moet je weggaan. Ik heb dus gesolliciteerd op een functie bij een verzekeringsmaatschappij die mij op het lijf geschreven is en ik heb een uitnodiging ontvangen voor een gesprek.

Alleen, het is niet in mijn woonplaats maar in Amsterdam. Dat zou voor mij dus betekenen dat ik iedere dag minstens een uur kwijt ben aan reizen, nu ben ik met 20 minuutjes fietsen bij mijn werk. Aan de andere kant weet ik dat ik weer met 80% meer plezier mijn werk ga doen. Ook de salarisindicatie van de functie is bijna 1000 euro bruto meer. Sinds ik kinderen heb, heb ik altijd gewerkt binnen mijn eigen woonplaats. Nu is het wel zo dat mijn kinderen allebei op de middelbare school zitten dus ik hoef ze niet op te halen of iets dergelijks. Kortom, ik weet het dus niet zo goed. Is hier iemand die ervaring heeft met werken buiten de woonplaats in combinatie met kinderen?

Ga je 'meeste stemmen gelden' doen?

Of ga je, omdat je het zo zat bent bij de overheid, je collega's er de kantjes vanaf lopen en je er 1000 euro op vooruit gaat maar wel 1 uur per dag moet reizen, besluiten om het niét te doen? En dan blijven mokken dat je het zo zat bent?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb ruim een uur enkele reistijd, totaal 2,5 uur per dag. Vind het te doen.

Ik ben op dit moment wel wat aan het rondkijken naar werk dichter bij huis, maar dat heeft er meer mee te maken dat de combi werk en zorg dan (hopelijk) wat makkelijker wordt. Nu is het vaak een gehaast om de kinderen op tijd op creche en school te hebben, dan door naar de trein (gaat 1x per half uur). Op de dagen dat man brengt, haal ik (en andersom). Dus op de haaldagen kan ik ook absoluut niet langer blijven om nog wat af te maken, want dan mis ik de trein en met een trein later wordt het erg krap qua ophalen.

Maar als je kinderen al op de middelbare school zitten, zou ik me er niet druk om maken. Gewoon doen, zeker als je er qua werkmotivatie en financieel opzicht op vooruit gaat!
Ik rij tussen een 1 uur tot 5 kwartier heen en weer terug.

En ik vind dat prima, aangezien ik bij mijn vorige baan soms 3 uur over een enkele reis deed....
Als het een half uur enkele reis is vind ik het echt absoluut niet veel.
Uurtje reistijd, valt toch wel mee? Als je niet hoeft over te stappen, kun je lekker een boek lezen. Doe het al jaren en geen klagen hier.
quote:Mirjamheeftadviesnodig schreef op 23 juli 2010 @ 10:29:

Alleen, het is niet in mijn woonplaats maar in Amsterdam. Dat zou voor mij dus betekenen dat ik iedere dag minstens een uur kwijt ben aan reizen, nu ben ik met 20 minuutjes fietsen bij mijn werk. Ik neem aan dat het 2 maal 60 minuten enkele reis is, want anders scheelt het maar 20 minuutjes op een dag.
Is die reistijd in de trein of met de auto?

Mij lijkt het heerlijk, met de trein, lekker rustig een boekje lezen. Alhoewel, in de spits naar A'dam is misschien wat minder relaxt?

Op zich klinkt het alsof er alleen maar voordelen aan de nieuwe baan zitten en de baan in combinatie met je kinderen is ook prima te doen dus. Ik zou er voor gaan. Maar goed, eerst maar aangenomen zien te worden natuurlijk. Succes met je gesprek!
quote:wuiles schreef op 23 juli 2010 @ 10:39:

Die ambtelijke mentaliteit heeft je al besmet zo te zien.

Niet zeuren dus, in de trein mooie boeken gaan lezen of aan je werk en verder genieten van je nieuwe baan. GMTA
Was die reistijd niet bekend toen je ging solliciteren? Daar denk je toch al over na voordat je je sollicitatie de deur uit doet? Maar goed, dat is dus al gebeurd. Waarom ga je niet gewoon op gesprek? Misschien kan je wat minder uren gaan werken, om de reistijd te compenseren. Of een dag in de week thuis werken. Werk je eigenlijk fulltime? En dat je je kinderen niet meer hoeft te halen/brengen scheelt ook veel tijd. Als het echt je droombaan is, valt dat uur echt wel mee. Maar bij een mindere baan zal het je wel op kunnen breken. Maar zoals gezegd, ga eens op gesprek...
Als die baan je zo leuk lijkt (en je er ook nog financieel op vooruit gaat) zou ik er zeker voor gaan! Ik reis zelf ook ong. 2 uur per dag voor m'n werk en dat is zeker wel te doen hoor.
Ik reis een uur heen en een uur terug naar mn werk

met de trein en het bevalt vrij goed. 'S ochtends

lekker wakker worden met kopje koffie en krantje

in de trein. 'S avonds met een boek of muziekje

of vivamobiel als je dan thuis bent heb je je

werk ook helemaal losgelaten. Ik heb leuk werk dus

doe het graag. En soms werk ik ook gewoon thuis.

Dus als het leuk werk is zou ik zeker gewoon gaan

solliciteren..
quote:rider schreef op 23 juli 2010 @ 11:10:

[...]

GMTA
Een uurtje reizen is goed te doen, zelfs als het een uur heen en een uur terug is.

En vergis je niet, ook in het bedrijfsleven werken veel mensen die de kantjes eraf lopen, die worden echt niet overal zomaar eruit geschopt.
quote:imikgirl schreef op 23 juli 2010 @ 10:35:

Is het een uur enkele reis, of een uur in totaal? En is het een uur bijvoorbeeld met een bus die een keer in het uur gaat of de trein die 4 keer in het uur gaat? Dit in verband met het missen van je aansluiting, zodat je reis nog veel langer zou duren.

Ik zou voor de leuke baan gaan, dat uur reizen is wellicht in het begin wennen, maar ik denk dat het snel in jouw ritme zit, maar ook in het ritme van je kinderen dat mama wat eerder weg moet / later thuis is.

Succes!In totaal ongeveer een 1 a 1,5 uur per dag met de trein. Vanaf huis naar het station is het een kwartier, 20 minuutjes fietsen. Wat de afstand is van het station naar die verzekeringsmij. weet ik nog niet.
quote:Zoomix schreef op 23 juli 2010 @ 10:37:

Maar 2x 20 minuten fietsen is toch ook 'al' 40 minuten reistijd? Dan vind ik een reistijd van 60 minuten nou niet echt superveel méér. Daarbij krijg je een leukere baan én aanzienlijk meer salaris. Ik zou het wel weten! Je hebt me over de streep getrokken Het ging me er voornamelijk om dat ik dat gewoon niet ken, reizen voor het werk en wat impact dat eventueel heeft. Fijn dat er even meegedacht wordt.
Realiseer je je dat je heel veel informatie over jezelf geeft, en daardoor makkelijk herkenbaar bent?

Het zou zomaar kunnen dat iemand van je huidige of evt. toekomstige werk hier meeleest en je herkent.
quote:himalaya schreef op 23 juli 2010 @ 10:41:

[...]

Ga je 'meeste stemmen gelden' doen?

Of ga je, omdat je het zo zat bent bij de overheid, je collega's er de kantjes vanaf lopen en je er 1000 euro op vooruit gaat maar wel 1 uur per dag moet reizen, besluiten om het niét te doen? En dan blijven mokken dat je het zo zat bent?Gnegnegne, ik weet gewoon niet zo goed wat ik kan verwachten als ik "moet" gaan reizen voor m'n werk, ik heb dat nog nooit gedaan. Natuurlijk weet ik wat de voordelen zullen zijn van die nieuwe baan maar zo was het ook altijd wel makkelijk. Kind lekke band, gewoon even met de auto brengen en dan gelijk door naar m'n werk. Boeken halen? Kind even met de auto brengen en gelijk door naar m'n werk. Naar de dokter? Even tussendoor en dan weer naar m'n werk, dat soort dingen.
quote:Moonlight82 schreef op 23 juli 2010 @ 20:27:

Realiseer je je dat je heel veel informatie over jezelf geeft, en daardoor makkelijk herkenbaar bent?

Het zou zomaar kunnen dat iemand van je huidige of evt. toekomstige werk hier meeleest en je herkent.Dank je wel voor je waarschuwing hoor maar ik heb echt het e.e.a. dusdanig aangepast dat ik niet herkenbaar ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven