Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
Moonlight, even bellen met wat vragen kan nooit kwaad, toch? Eventueel zou je zelfs kunnen afspreken om een keer te komen kijken. Dan kun je altijd nog nee zeggen als het toch niet bevalt. Het is lastig hoor, omdat je inderdaad toch vrij snel moet beslissen bij dit soort dingen. Je kan niet aan de verhuurder vragen om even een week of 2 te wachten. Ik luister dan meestal heel goed naar mijn gevoel: Wil ik dit? Voel ik me hier prettig bij enz. Ik weet niet of het je helpt hoor...

Wat betreft het grenzen aangeven ben ik ook wel benieuwd. Als iemand je ineens zo overvalt lijkt het me nog lastiger dan normaal.
Bedankt voor je advies. Heb wel bedacht dat áls ik ga kijken, ik vader of broer mee moet nemen.

Ben zelf helemaal niet kritisch op zo'n moment, zit meer te kijken waar de bank moet staan enzo
Haha ik ken het ja! Als een woning me bevalt ben ik in staat om binnen 5 minuten na binnenkomst te vragen waar ik kan tekenen. Gelukkig heb ik een erg praktische en rationele vriend...

Goed plan om iemand mee te nemen dus!
Moon: dat is inderdaad een lastige situatie hoor, als iemand al tegen je begint te schreeuwen. Dat valt niet te voorkomen natuurlijk. Ik zou me ook wel overvallen voelen.

Ik denk trouwens wel, als ik iemand dus echt niet aardig vind, dat ik dan niet het gesprek zou voeden door naar haar vakantie te vragen. Ik zou een beleefd einde aan het gesprek proberen te draaien.

Al is het natuurlijk altijd makkelijker vanaf de zijlijn...
Ik vind mijn potentiële reactie trouwens wel wat horkerig hoor, maar aan de andere kant: als ik iemand, die redelijk ver van me afstaat, bijv. echt vervelend/onaardig vind dan ben ik ook niet in hem/haar geïnteresseerd.
Als ik iemand echt vervelend vind dan ga ik niet eens stil staan. Dan roep ik een antwoord terug en loop ik door.

Mocht ik die persoon wél aardig vinden geef ik gewoon kort en bondig antwoord en geef ik daarna aan dat ik weer door moet en wens ik die persoon een fijne dag.

Mocht ik die persoon echt mogen en vinden dat hij/zij zich midraagt, dan geef ik directe feedback op een aardige manier.
Nou, ik was dus bezig met doorlopen zodat ik haar gewoon zou passeren en alleen hallo zeggen.

Maar toen bedacht ik dat ik inmiddels mijn fiets voorbij liep. Dus de situatie was toch al bijzonder omdat ik een meter voorbij mijn fiets dacht: oh ja mijn fiets.

En toen was buuf inmiddels ook ter plaatse.

Ik heb net gezwommen. Bij het douchen raakte ik met twee jochies in gesprek, jaar of 8. Ze begonnen een beetje brutaal (3 jongetjes bij twee douches) met: die mevrouw hoeft vast niet zo lang te douchen

Ik zei: deze mevrouw gaat wel lang douchen want ze gaat haar haar wassen.

Vervolgens waren de jongens flink onder de indruk van de hoeveelheid shampoo die ik gebruikte (heb lang haar) en zo raakten we aan de praat. Dat ze bijna op vakantie gingen enzo. Eéntje stond echt met grote ogen te kijken hoe ik mijn haar waste, wel bijzonder.

Vond het een heel leuk moment, zulke stoere lieve jochies en dan zomaar een heel gesprek onder de douche

(als iemand by the way nog meer advies heeft over mijn post van 12.07, de woonruimte, is dat zeer welkom!)

Moon: inderdaad bellen en een afspraak maken om te gaan kijken (samen met je pa/broer) Daar vragen wat de voorwaarden zijn, als er niet een te lange opzegtermijn aan zit en het is te vertrouwen en verder ok zou ik het doen.

Maar dan zou ik wel de insteek hebben dat je er niet meteen gaat wonen maar eerst nachtjes proberen.

Dus echt stap voor stap oefenen.

Heb ik in het begin ook gedaan.

Misschien zonde van de huur omdat je er niet optimaal gebruik van maakt maar denk ik wel de beste manier.

Zeker als je het je financieel kunt veroorloven.

Ik had mijn woning vanaf oktober dacht ik, en ben er pas rond februari echt gaan wonen.

Spannend hoor moon!

15.16
Okee goede tips.

Wat vinden jullie van de financiën? Is het niet raar als ik geld moet bijleggen van mijn spaarrekening?

Ik ga er wel van uit dat ik ooit meer te besteden zal hebben maar op dit moment is 450 ex eigenlijk wel erg veel, voor mij.

Aan de andere kant, als ik eerst eens zelfstandig woon is dat wel een belangrijke stap vooruit. Is ook wat waard.

En het feit dat ik zelf kan bepalen tot wanneer ik er woon (in tegenstelling tot goedkoop tijdelijk wonen) geeft me misschien ook rust.

Liefst zou ik er rustig over nadenken maar dat kan niet met Marktplaats-woningen
Oh er bestaat ook nog huursubsidie natuurlijk. Eens kijken wat daarvoor de voorwaarden zijn.
Ik heb een berekening ingevuld en kom uit op 296 per maand huurtoeslag.

Dat is toch belachelijk veel!!

(Het voelt een beetje raar om allerlei bedragen op internet te zetten, houd dat normaal prive, maar okee)
huh? dat lijkt me inderdaad wat veel, misschien even de belastingdienst bellen?

Verder kan ik je niet echt advies geven. Ik weet niet hoeveel spaargeld je hebt en hoeveel waarde je aan bepaalde dingen hecht.

Ik heb nu ook spaargeld en een goed salaris maar geef dat op voor een baan met studie die beter bij mij past

Dat betekent dus een paar jaar niet met vakantie, geen nieuwe kleding en mijn yuppenlevenstijl aanpassen of veranderen.

Ik heb het er graag voor over, maar dat ben ik.
Och en laat ik er ook weer eens een egoberichtje tegen aan gooien.

Dit haal ik later weer weg ivm herkenbaarheid.

Zo ben blij dat ik het even kwijt ben.
anoniem_91473 wijzigde dit bericht op 23-07-2010 17:32
Reden: weggehaald ivm herkeenbaarheid
% gewijzigd
Hahaha, was je zo'n yup?

Ik heb niet zozeer een yuppenleven gekend maar heb het financieel natuurlijk wel makkelijk als ik bij mijn ouders woon.

Ik zit het nu te bekijken en er zitten nog wat haken en ogen aan de huurtoeslag. Maar t voelt niet zo prettig om dat hier online te zetten.

Ja dat van je laatste bericht kan ik me goed voorstellen

Waarschijnlijk, als alles goed was geweest in jullie relatie had jij nu daar gestaan.

En los daarvan zou het voor jou ook prettig zijn als je een geliefde had. Zij zijn samen en jij bent alleen

Mag je best even verdriet van hebben.
LA:
LA, dat is ook best confronterend. Dat is toch de jongen waarmee jij een jaar of zeven mee hebt samengewoond? Dan is het toch logisch dat dat pijn doet, ook al gun je het die twee heus wel.

Moon, die adviezen van LA lijken me inderdaad wel heel handig. Je zegt zelf trouwens al dat het een fijn gevoel geeft om ergens te wonen waar je niet direct bang hoeft te zijn dat je er snel uit moet of zo. Het kost dan wel wat meer centen, maar als je wat extra's kunt betalen vanaf je spaarrekening (als het niet té veel is), zou ik het echt serieus overwegen. Míts het appartement je ook echt aanstaat, hè?

Hoe groot is het en is het in een flat of een bovenwoning of zo?
Ik kreeg net een heel lief kaartje van een hele lieve forumster!!

Het is begane grond, heeft eigen keuken. Maar ik kan dus niet zien aan de advertentie of het echt zelfstandig is, of dat het wellicht bij iemand in huis is.

Het is twee kamers en een keuken, 35 m2.

Het sanitair moet ik dus vragen, of dat er ook bij zit of dat het gedeeld is.

Verder deuren naar de tuin maar of dat dan mijn eigen tuin is? Het is een beetje vaag allemaal

Ik heb me nooit gerealiseerd dat huursubsidie zo op kon lopen, dacht altijd dat dat bedragen van 25 of 50 euro waren. Gewoon nooit in verdiept.

Ik zou wel wat dingen moeten uitzoeken nog en dat vliegt me even aan, momenteel.

Maar die man bellen en vragen naar sanitair etc, kan sowieso. Daarvoor hoef ik niet mijn financiën door te spitten.
Moon, GE en Annemeike: dank voor jullie lieve reactie/knuffel. En ja het is inderdaad de ex waar ik ruim 7 jaar mee heb samengewoond en waar ik samen 2 honden mee heb.

Moon ik heb je gemaild.

Annemeike: ik heb je een berichtje via hyves gestuurd.
@moon: ja gewoon bellen, even wat korte vragen op een lijstje schrijven voor jezelf en dan daarna een afspraak maken.

Kun je het zelf met eigen ogen zien.

Wel iemand meenemen, maar je schreef al dat je dat ging doen.

Maarrr.. als je je nu onder druk voelt staan omdat het een marktplaatsadvertentie is zou ik het niet doen.

Volgende week staan er weer andere advertenties op.

Het klinkt allemaal heel goed, maar je moet jezelf ook niet voorbij lopen en het wel echt willen.
LA, snap wel dat dat even raar voelt!

Moon, ja, dat kan best wat zijn hoor, huursubsidie. Je moet dan wel een eigen huisnummer of bel ofzo hebben geloof ik.
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
LA, hyvesmail terug!

Moon, ik zou wel vasthouden aan je principe om een keuken en sanitair voor jezelf te hebben. Dat vind ik toch wel een basisbehoefte. Het moet wel echt naar je zin zijn. Zó goedkoop is het nou ook weer niet.
Ik kom even wat knuffels uitdelen voor iedereen die het nodig heeft:

Notitie aan mezelf: Huurtoeslag eindelijk eens regelen... (bedankt Moonlight hihi)

Een heel fijne middag/avond allemaal!
Annemeike: je hebt weer mail terug

Allen: Het gaat wel weer, moest er even uit en nu ben ik niet meer verdrietig, waar het forum wel niet goed voor is

Morisson: hoe gaat het met jou?
Ik heb geen nieuwe mail van je, LA.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven