Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
Ha Morisson,

Wat vervelend van die ruzie/boosheid.

Kunnen jullie goed (na de heftigheid) met elkaar praten?

Ik wil heel graag kwijt, ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar wel voor mezelf: je stoort mij niet met je tekst! Ieder mens heeft moeilijke momenten en daar is ook plek voor!

Ik herken het echt heel erg goed van het niet durven(?)/vinden dat je geen plek in mag nemen (bijv. omdat het gezeur/aanstelleritus etc. zou zijn of wat voor reden dan ook), maar er is juist ook plek voor je mindere momenten!

Dat mag je hier ook delen!
We hebben ook erg leuke momenten samen hoor, maar het is nu gewoon zo zwaar... als ik een slechte dag heb ben ik zo afhankelijk van hem, daar voel ik me ook erg schuldig over. We zijn er beiden gewoon zo ontzettend moe van!

Ik snap hem ook heel goed hoor, het is ook lastig, maar soms is het ontzettend frustrerend allemaal.

Binnenkort heeft hij twee weken vakantie, ik denk dat dat ook wat rust zal brengen. Meer tijd om te rusten, samen dingen te doen etc. Kijk er erg naar uit, hij ook trouwens.

We kunnen er na afloop moeilijk over praten, ik krijg het allemaal niet heel helder en ik merk dat ik het moeilijk vind hem te begrijpen. Ik denk dat dat andersom ook zo zal zijn. Meestal zakt de boosheid vanzelf weg en dan is het eigenlijk wel weer goed. Ik weet niet eens meer waarom we net ruzie hadden eigenlijk.

Dank jullie voor de steun! Heel fijn dat ik hier terecht kan als het wat minder gaat (maar ook als het beter gaat!)
anoniem_94082 wijzigde dit bericht op 25-07-2010 20:56
Reden: Vaag stukje, even wat beter verwoord
% gewijzigd
Hee allemaal!

Hoe was het feest van Schuddebuik????

LA, was je op eigen houtje gaan afbouwen met de AP? Jammer dat je ze toch nog nodig blijkt te hebben, he? Heb je ook wel eens andere AP gebruikt van de nieuwe generatie AP?

Janna, ben jij inmiddels weer thuis?

Verana, heb je vandaag nog kunnen fietsen?

Hoe is het met Snjo? Heb je nog veel last van je vingers vandaag?

Frizz, ga jij nog weleens naar de tempel? Ik hoor je daar niet zo vaak meer over.

Moon, geen zin om te forummen vandaag? Heb je dan andere leuke dingen gedaan vandaag?

Noah, hoe is je weekend geweest? Wat heb je gezellig met minino gedaan?

Morrison, is de 'ruzie' met je vriend inmiddels weer bijgelegd?

GE, hoe voel je je nu ten opzichte van je vriendin. Is er nog een blokkade tussen jullie die je door praten kunt en wilt opheffen?

Berbke, ben je vandaag weer bij je ouders geweest? Kom je ook nog een beetje aan jezelf toe?

Jumps, ben je nog wat gaan helpen op je werk? Daar had je het toch over een paar dagen geleden?

La Vie en Iris
Lieverd; zie mijn mail

Maareh, hoe is het met JOU??????
Hee Buikje, zal zo dadelijk even mijn mail gaan checken. Ben benieuwd!

Ik voel me niet zo geweldig. Ben de hele dag al bezig met het de vraag of de dingen echt zijn of niet. Lastig. Morgen komt mijn pb'er terug. Yeah!!!!
Ik vroeg me ook al af hoe het met je ging Annemeike.

Je schrijft (n verhouding) zo weinig en vertelt niet hoe het met jou gaat, alleen hoe het met anderen gaat ;).

Wat fijn dat je pb-er ein-de-lijk terug komt! Kan me voorstellen dat je dat heel fijn vindt.

Kunnen we je ergens mee helpen, iets ontkrachten of vertellen?
Ow wat vervelend lieverd.....

Misschien helpt het om te denken dat het niet uitmaakt óf het zo is. Jíj ziet het op dat moment wel dus voor jou zijn ze er sowieso. Misschien kun je het daardoor een beetje loslaten/naast je neer leggen. Of is dat heel moeilijk?

Kan me voorstellen dat het heel fijn is dat je pb'er er morgen weer is. Hoeveel uur per week is ze er? Wisselende diensten of overdag? Lekker bijkletsen met haar, heerlijk
Dank jullie Noah en Buikje. Ik schrijf minder de laatste tijd. Het is geen onwil. Het lúkt me gewoon niet, terwijl ik er wel behoefte aan heb om met jullie te schrijven.

Ik ben gewoon steeds zo bang. Zie constant overal spinnen en insekten. Durfde vandaag mijn bed niet uit, omdat ik er niet op wilde gaan staan en ook omdat ik niet wil dat ze tegen me op kruipen. Ik probeer tegen mezelf te zeggen dat het niet waar is en dat het in mijn hoofd zit, maar Jumps heeft het zich ook niet verbeeld dat die maden naar beneden vielen. Brrr........ Ik heb geen gaten in mijn plafond of vloer, maar tóch krioelt het hier. Ik word er ontzettend moe van en de angst put me een beetje uit.

Zo zijn er nog wel wat andere dingen.

Voor de rest gaat het eigenlijk wel goed, hoor.
Nee, het gaat dus helemaal niet lekker

Nee, het is niet echt. Ik kan het je zeggen maar dat helpt waarschijnlijk niet. Want wat moet je anders geloven als je het zelf ziet?! Wat is er nog meer aan de hand? Kan ik je ergens mee helpen? Misschien als je schrijft kun je het een plekje geven maar misschien wil je er juist helemaal niet over schrijven?

Echt niet leuk als je steeds zo bang bent.

Het is mij niet gelukt om weg te blijven van het forum. Ik voelde me echt een beetje kriebelig dat ik allerlei dingen aan het doen was om maar niet te forummen. Toen dacht ik: okee, toch maar het forum aan. Ik mis jullie anders gewoon

Ik heb LA ook nog niet gezien vandaag. Hoop dat alles goed gaat
Jullie zijn lief

Ik weet niet zo goed wat ik er over moet zeggen. Ben zo moe na de laatste dagen en ga denk ik zo maar vast slapen. Ik heb gewoon de energie niet om hier te schrijven wat ik graag zou willen delen. Ik wil heel graag met jullie praten, maar krijg het niet voor elkaar.

Ik wou dat ik een klamboe had, dan kon ik die over me heen trekken. Zat er net aan te denken om mijn vitrage er af te halen en daar onder te gaan slapen. Misschien doe ik dat wel. Het zal mijn nachtrust wel bevorderen denk ik.
Volgens mij heb ik LA al wel gezien.
Kun je niet aan de begeleiding vragen of er een klamboe is, ergens, die jij kunt gebruiken?

Als je de vitrage later ook weer op moet hangen is het wel een heel werk.

Als je geen energie hebt om te schrijven of de woorden niet kunt vinden, dan geeft dat toch niet?

Komt later wel en zo niet, dan niet. Rust eerst maar lekker uit. Ik hoop dat je dan ook wat minder bang wordt.

Je hebt gelijk, LA was er wel.
Getsie Annemeike

Dat verhaal van LaVie heeft je dus nogal aangegrepen..

Heeeel ergens in je achterhoofd weet je volgens mij wel dat het niet echt is, dat het niet echt kan zijn maar toch zie je het.

Niet vreemd dat je daar van in verwarring raakt.

@Moon: Kom gewoon lekker forummeren , gezellig toch..

LA was er vanochtend heel vroeg al.
Je hebt gelijk, Noah. Dat maakt het juist zo vermoeiend!

Het komt niet door het verhaal van Jumps, hoor.

Ik denk dat ik het forummen vandaag verder even laat zitten. Morgen fris en fruitig weer present hier!

Meiden, fijne avond nog. Hoop dat jullie lekker slapen!!
Slaap lekker!!
Was het nou Jumps of La Vie? La Vie geloof ik, he?

22.25
Ja, lavie, was ook een bizar verhaal. Ik hoop dat je lekker zult slapen en morgen een fijne dag hebt met je pb' er.
Annemeike

Ik droom weleens dat er overal spinnen zijn. Dan ben ik zo opgelucht als ik wakker word. Het lijkt me heel griezelig dat jij dit de hele dag ziet. Ik kan me voorstellen dat je er bang van wordt.

Je weet dat je me altijd mag mailen hè, als je het fijner vindt op die manier dingen te delen.

Een lichtpuntje is wel, dat je pb-er morgen terug is!
Ehm.... als er morgen iemand schrikt van een enorme vlieg op het scherm: Die heeft Viva er op gezet.

Ik waarschuw maar even. Het ligt niet aan jullie!
Slaap lekker allemaal.
I don\'t need an excuse for being what I am.
Annemeike

Wat goed dat je over je angst schrijft. Ik vind de klamboe echt een goed idee. Misschien kun je dat vandaag met je PBer ophangen?

Als dat helpt om goed te kunnen slapen zou ik dat echt doen.

Slecht slapen is zo funest voor je humeur en je gevoel.

Ik heb na dat verhaal van La vie ook een paar keer omhoog gekeken in mijn slaapkamer

Ik hoop dat je nu nog lekker ligt te slapne
@morisson: vervelend die ruzie. Toch denk ik dat het binnen een relatie goed is om af en toe ruzie te maken.

Je moet geen dingen opkroppen en het er af en toe even uitgooien.

Eigenlijk is dat ook wel mooi, dat je je dus zo vertrouwd en geliefd voelt dat je ook je slechte, sago kanten kunt laten zien.

Uitpraten alsin waarom je ruzie hebt gekregen is misschien niet altijd nodig, maar het goedmaken volgens mij wel.

Kun je niet proberen het huishouden een beetje los te laten?

Dat lijkt me nu niet het belangrijkste. Een keer niet stofzuigen is toch niet zo erg?
Annemeike:

Fijn dat je PBer er vandaag weer is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven