Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal;

LA; beterschap en voor iedereen die het kan gebruiken een

Zo zie je maar dat sommigen echt met dezelfde dingen worstelen (Luctor et Emergo).....

Hoop dat iedereen toch een fijne avond zal hebben
Een dikke voor iedereen!!

Ik hoop dat iedereen snel wat lekkerder in haar vel zit / beter is / zich beter voelt enz. !
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Hee Janna, jij ook een dikke hoor.

Ik heb al meerdere hugs gehad vandaag en ik moet zeggen dat ik me best wel beterder voel. Voelde me ook niet kei-slecht of zo.

Ik hoop dat iedereen een goede nacht zal hebben. Ik ga zo ook maar slapen.

Welterusten!
Zo, spuit 11 komt ook weer even langs.

Wat zijn jullie toch fantastische meiden, stuk voor stuk. Ik vind het zó knap dat jullie je gevoelens en emoties zo goed onder woorden kunnen brengen. Ben ik soms best jaloers op.

En ondanks de dippen/dipjes waar hier over geschreven wordt (en waar ook gewoon ruimte voor is), is er altijd en bij allemaal nog ruimte voor een bemoedigend woord of een of voor de anderen.

't Is helemaal niet makkelijk om een (volwassen) leven voor jezelf op te bouwen. Er komt zoveel op je af, het leven gaat eigenlijk zo snel en er wordt heel veel van je verwacht (op een heleboel verschillende manieren en terreinen) en het is lastig om van het ingeslagen pad af te gaan om iets anders te zoeken/vinden.

Zelf zit ik me nu al weer een tijdje af te vragen of ik terug naar NL zal gaan (sinds de val van de economie is de waarde van mijn loon met bijna 50% gekelderd, de belastingen zijn (en worden nog steeds) omhoog geschroefd en de kosten voor levensonderhoud zijn ook gestegen) ben de voors en tegens aan het afwegen maar vind het een doodenge beslissing.

En als ik dan jullie verhalen lees vind ik dat ik eigenlijk een luxeprobleem heb.
Snjókorn falla, á allt og alla
Ik sluit me helemaal aan bij Snjo.

Er worden hier zoveel waardevolle adviezen gegeven, en oprechte interesse getoond.

Soms heb ik gewoon eerder de neiging om te forummen, dan om in het echt naar iemand toe te gaan.

Hier is een andere sfeer, een openheid , die ik in mjn echte leven niet heb.

Dank jullie wel hoor daarvoor.

I don\'t need an excuse for being what I am.
.
En ik ben het ook eens met berbke en snjo!

En jullie (berbke en snjo.. en uh... iedereen ) komen toch ook a.j.b hier schrijven als je het nodig hebt??
LA:

Ik hoop dat je je vandaag weer wat beter voelt!

En wat ik ook nog wil zeggen trouwens! ik vind je, enkel gebaseerd op het forum natuurlijk, een tof iemand! Ik maak je nu een tijdje mee, en uh...
Hier alles prima, hoor! Hoop dat het met iedereen (naar omstandigheden) weer goed gaat!

Snjo,

wat een lastig dilemma! Ik vind het eigenlijk niet echt een luxe-probleem. Het is hoe dan ook ingrijpend voor je. Als je in IJsland blijft wonen, zul je dus de eindjes aan elkaar moeten knopen en dat zal niet makkelijk zijn en als je naar Nederland komt, zul je je bestaan in IJsland misschien erg missen.

Een zeer moeilijke keuze. Kunnen wij je op de één of andere manier helpen? Laat ik even alleen mezelf aanbieden: Kan ik je misschien ergens mee helpen?

Berbke,

wat heb jij op een raar tijdstip gepost!!! Kon je niet slapen? Fijn dat jij je ook zo thuis voelt hier!

GE,

Je blijft dus lang aan mensen hangen omdat je bang bent ze kwijt te raken. Laat je mensen dan ook snel over jouw grenzen gaan? Kun je sowieso moeilijk grenzen stellen?

Je vraagt zelden hulp, maar er moet toch wel een evenwicht zijn in hulp verlénen en hulp vragen? Jij bent toch ook belangrijk? En als iemand jou niet (meer) zou mogen als je de echte GE laat zien, dan kan zo iemand toch ook geen fijne vriend(in) voor jou zijn?

Gelukkig vind je jezelf toch eigenlijk best ok, toch?

Ik lees nog even niks, wil wat nuttigs gaan doen vandaag maar zi alweer bijna vastgeplakt aan de PC.

LA, ik ga jou nog mailen. Ergens vandaag of morgen.

fijne dag!
Moon, ook al lees je dit niet.........veel succes met het doen van zinnige zaken!

LA, voel je je al wat beter???
Hallo allemaal;

@Frizzy; nee, er zijn geen oefeningen die ik kan doen. Ben nu ook gedepersonaliseerd. Het is toch iets neurologisch/psychiatrisch overgehouden aan hersenoedeem.

Nu ook weer herken ik mezelf niet in de spiegel en zie andere handen typen.. ik wéét dat ik het ben maar zo voelt het niet.

Het enige wat ik kan doen is rust nemen/slapen, goed voor mezelf zorgen. Als er iemand bij me is scheelt dat wel, maar ja dochter naar school en man werken. Mensen merken het overigens nooit aan me. Ik functioneer nl. nog wel, alleen alles op de automatische piloot. Realiteitszin is intact.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Depersonalisatie

Meestal duurt het enkele uren/dagen en nu is het ook alweer 2 maanden geleden geloof ik, dus komt wel weer goed...

Zo, volgens mij moest ik even iets kwijt, had miss beter op Taboe kunnen schrijven, sorry,

geen zin om nogmaals te typen of wacht miss kan ik plakken etc.

och schuddebuik

Ik vind het echt heel rot voor je, lijkt me ook echt eng wat je meemaakt.

Ik hoop dat het snel weggaat

Kun je niet een vriendin vragen even langs te komen?
GE wat een lieve tekst, bedankt

En wat jammer van die ene vriendin, misschien even een weekje laten rusten en dan een afspraak maken om het uit te praten.

Zelfs al zou je op haar hangen dan is het wel zo fair dat ze dat tegen je zegt en niet zo lomp doet door ineens een afspraak te vergeten.

Door het aan te kaarten in een gesprek kun je ook kijken of er echt punten zijn die jij kunt verbeteren in je vriendschappen of dat je het jezelf een beetje aanpraat.

Moon: neem jij tijd hoor, mailen mag maar moet niet

Lieve Schuddebuik, eerst een

Rottig dat je je zo ellendig voelt. Woonde ik maar wat dichterbij. Dan kwam ik even bij je langs om een kop thee te drinken en een arm om je heen te slaan. Zou ik heel graag doen.

Sterkte!
Hey meiden, het is rot maar komt wel goed, bedankt

Ik had het bij tijd geschreven omdat Frizz er iets over vroeg maar dit is een betere plek bedacht ik me

Hoe is het Annemeike, ga je nog iets leuks doen?

Ik ga even de rest lezen, doei!
Nee Buikje, ik heb niet echt plannen voor vandaag, maar ga mezelf wel dwingen iets in huis te doen en dan mag ik af en toe wel hier op het topic kijken, maar niet continue.
oh, dan doe ik met je mee. Ik ga nu de bierpullen uit de vaatwasser halen
Ok succes! Ik ga nú mijn badkamertje onder handen nemen!!!
Hoi iedereen,

Ik voel me vandaag nog steeds ontzettend moe, ik slaap alleen maar. Dus ik lees nog even niet bij, sorry!

voor iedereen!
morisson

Hoe gaat het met de kitten, ben zijn naam even kwijt, dean?

Is hij het huis al aan het verkennen?

13.34
Ik zie dat vriendschappen bij sommigen van ons nog best wel eens moeilijkheden kunnen geven. Raar is dat eigenlijk he.

En ook weer niet, want het is een relatie, en relaties kunnen lastig zijn.

Schuddebuik wat naar. Lijkt me heel eng om mee te maken

Ik had trouwens op de meet-hyve (voor degenen die daar op zitten) een kopje gemaakt met de mogelijkheid om je woonplaats neer te zetten. Voor degenen die dat willen. Van sommigen weet ik waar ze ongeveer wonen, van anderen niet.

Zou het suf vinden als ik bij een van jullie op de hoek woon, zonder het te weten
Ik moet eigenlijk beginnen met opruimen. Mijn plafondlamp is kapot (opruimen gaat makkelijker als er genoeg licht is) dus misschien moet ik eerst even nieuw lampje halen.

Dan wel naar een ander dorp of naar de stad want hier in t dorp hebben ze geen lampen volgens mij.
Moon, ik woon in ieder geval niet bij je op de hoek!

Ik heb mijn huis een beetje aan kant gemaakt en ga nu een poosje slapen.

Tot straks!
Annemeike: wat een rake vragen! Tja ik denk vaak dat het allemaal reuze meevalt wat betreft grenzen, maar eigenlijk heb ik er wel eens problemen mee.

LA: oh, ik heb je mailtje net pas gezien!!

Ik laat het inderdaad maar even bezinken!

Ik hoop dat LA en schuddebuikje goed op zich zelf aan het passen zijn!

En de rest ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven