Werk & Studie alle pijlers

Collega met onethisch gedrag in mijn team?

24-07-2010 23:59 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk met heel veel plezier in de hulpverlening met een vrij kwetsbare doelgroep. Natuurlijk heb ik een team om me heen, maar we hebben allemaal ons eigen werkgebied. Tijdens individuele cliëntcontacten en contacten met groepen cliënten zijn we dus meestal de enige professional ter plaatsen, in een vrij informele sfeer.

Nu weet ik dat een collega van een ander team dan het mijne misbruik heeft gemaakt van een aantal clienten (denk aan: geld en middelen afhandig maken, handelingen laten verrichten). Eén van hen heeft mij dat verteld, en na heel veel gesprekken heb ik hem samen met mijn leidinggevende kunnen overhalen een anonieme klacht in te dienen. Ik vond dat moeilijk omdat ik me in feite niet wil bemoeien met het (dis)functioneren van een collega, maar ik vind het ook heel erg als iemand een 'gevaar' vormt (in de zin van: cliënten niet helpen hun leven op de rit te krijgen maar juist meer problemen veroorzaken). De client zelf was ook heel erg bang dat betreffende man hem zou komen lastigvallen.

Ten tijde van die klacht vertrouwde onze gezamenlijke leidinggevende mij toe dat er al vaker dit soort klachten ingediend zijn, dat hij hier ook vaker officieel op is aangesproken, maar dat men het nooit hard heeft kunnen maken. Van een exclient hoorde ik ook een soortgelijk verhaal, die wilde hem wel wat aandoen. De enige consequentie naar aanleiding van onze klacht is geweest dat hij extra in de gaten gehouden zal worden. Sinds dit alles bij mij bekend is heb ik de collega er zelf nooit op aangesproken, maar mijn respect voor hem is tot het nulpunt gedaald en de tijd dat ik met hem lach of klets is voorbij.

Nu is er door omstandigheden een plek in mijn team vrijgekomen tot eind 2010. Ik heb via andere collega's te horen gekregen dat HIJ deze plek zal opvullen. Het gebied waar hij gaat werken is mijn oude werkgebied, dus hij gaat met 'mijn' cliënten werken. In 'mijn' kantoor. Hij zal ook bij de teamvergaderingen aanwezig zijn. Het nieuws is nog niet officieel: mijn leidinggevende is nu op vakantie (volgens mij is het rondgemaakt vlak voor haar vertrek) en zij zal het ongetwijfeld mededelen als ze terug is.

En ik, ik wil het niet. Ik heb de neiging ontzettende stennis te gaan schoppen. Het is duidelijk dat deze man zich onethisch gedraagt naar clienten toe, en blijkbaar is de organisatie te slap om hem uit zijn functie te ontzetten of hem te ontslaan. Dat vind ik al erg genoeg, maar IK wil daar niet mee geconfronteerd worden. Ik wil hem zo min mogelijk hoeven zien en spreken, en ik wil hem al helemaal niet in de buurt van 'mijn' (weleens waar ex)cliënten hebben. Het voelt voor mij ook als een principekwestie, ik kan dit toch niet laten gebeuren?

De vraag is nu: wat ga ik doen en hoe ga ik dat vormgeven. Iemand een idee?
Ik heb géén idee, maar ik hoop dat je enorm goede tips krijgt. Ik kan me je woede goed voorstellen. En je bezorgdheid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Goffer BGB! Ik zag staan dat ik één reactie had, met jouw naam, en ik vind jou altijd zo wijs dus vol verwachting klik ik en... geen advies!

Maar eehh... bedankt voor de steun!

Ik ben inderdaad boos. Ik was het al heel erg ten tijde van de klacht (paar maanden terug), maar had dat ook weer een beetje weggestopt. Ik vind het ook idioot dat ze eerst zeggen dat ie bepaalde clienten (hij flikte het vooral bij clienten met dezelfde afkomst) niet meer zal krijgen en dat ze hem extra in de gaten zullen houden en vervolgens krijgt ie een nieuwe plek waar dat niet eens mogelijk is!
Ik ben bang dat je er weinig aan kunt doen. Als er echt concrete bewijzen waren geweest, dan had de organisatie hem waarschijnlijk al lang al ontslagen. Het enige wat je kunt doen is met je leidinggevende bespreken dat je er erg veel moeite mee hebt en waarom. Misschien haalt het wat uit, maar ik vermoed van niet...
quote:frizzy schreef op 25 juli 2010 @ 00:05:

Goffer BGB! Ik zag staan dat ik één reactie had, met jouw naam, en ik vind jou altijd zo wijs dus vol verwachting klik ik en... geen advies!

Maar eehh... bedankt voor de steun!

Ik ben inderdaad boos. Ik was het al heel erg ten tijde van de klacht (paar maanden terug), maar had dat ook weer een beetje weggestopt. Ik vind het ook idioot dat ze eerst zeggen dat ie bepaalde clienten (hij flikte het vooral bij clienten met dezelfde afkomst) niet meer zal krijgen en dat ze hem extra in de gaten zullen houden en vervolgens krijgt ie een nieuwe plek waar dat niet eens mogelijk is!Ik had je echt graag goed advies willen geven maar..................ik werk ook in de zorg en dat soort " akkefietjes " is- hoe afschuwelijk ook - niets ongewoons en die mensen krijgen ze er op basis van " naar alle waarschijnlijkheid maar nét niet een heterdaadje " gewoon niet uit. Ze nemen weleens op " dringend aanraden " zelf ontslag, of ze laten ? zich overplaatsen, maar tot vervolging komt het zelden of nooit.
Heb je geen " zin " om hem aan te spreken op de " roddels " die je over hem hebt gehoord? Het lijkt mij toch dat als hij weet dat iedereen het weet............
Geld en middelen afhandig maken, handelingen verrichten?? Misschien is het wel niet zo simpel, maar als dit illegale dingen zijn kunnen de clienten dan geen aangifte doen? Daarmee komt het in ieder geval in het licht en wordt je collega op non-actief gesteld zodat hij hiermee niet door kan gaan.
Ik heb zoiets een keer meegemaakt, ook bij een mannelijke collega met een aantal klachten aan zijn broek. Achteraf bleken die klachten (met tussenpozen) ingediend door clienten die niet konden leven met de interventies die hij had gepleegd (laten we zeggen dat hij iets niet toestond/ regelde wat men heel graag wel geregeld had gezien), en hem op deze manier terug wilden pakken. We zijn als hulpverleners best kwetsbaar, waarmee ik niet wil zeggen dat de klachten ongegrond zijn TO, in jouw geval, maar klakkeloos aannemen wat je hebt gehoord, vind ik ook best riskant.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:nummerzoveel schreef op 25 juli 2010 @ 00:08:

Ik ben bang dat je er weinig aan kunt doen. Als er echt concrete bewijzen waren geweest, dan had de organisatie hem waarschijnlijk al lang al ontslagen. Het enige wat je kunt doen is met je leidinggevende bespreken dat je er erg veel moeite mee hebt en waarom. Misschien haalt het wat uit, maar ik vermoed van niet...Maar ik denk dan: als ik nou gewoon weiger met hem in één team te werken? Zou dat niet iets uit kunnen halen?
quote:frizzy schreef op 25 juli 2010 @ 00:14:

[...]

Maar ik denk dan: als ik nou gewoon weiger met hem in één team te werken? Zou dat niet iets uit kunnen halen?

Nope. Plaatsen ze jou over, of ze gooien het op werkweigering en dan ben je zwáár de lul.

Ze hebben hem toch zélf, wetende wat jij hier nu zegt, deze functie " kado " gedaan?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 juli 2010 @ 00:09:

Heb je geen " zin " om hem aan te spreken op de " roddels " die je over hem hebt gehoord? Het lijkt mij toch dat als hij weet dat iedereen het weet............

Nee, 'zin' heb ik niet nee. Niet omdat ik bang ben of iets dergelijks, maar wat gaat dat uithalen, ipv een hoop gezeik?

Ik begreep laatst dat zijn teamleden van het andere team wel iets weten, want één van hen zei: "Mjah ik weet ook niet hoe dat zit met hem en dat geld, maar ik heb hem wel verteld dat ie moet oppassen". Maar misschien weet ie iedereen leugens op de mouw te spelden?

Mijn eigen teamleden weten het wel, want ten tijde dat die client me in vertrouwen nam was ik helemaal de kluts kwijt en heb ik hen alleen bijeengeroepen voor een spoedberaad (we zijn erg close, dus ik hecht veel waarde aan hun mening als ik ergens mee zit). Niemand wil hem in ons team hebben (dat nu nog maar uit 3 mensen bestaat) maar ik verwacht van de anderen geen actie.
quote:Semafoor schreef op 25 juli 2010 @ 00:10:

Geld en middelen afhandig maken, handelingen verrichten?? Misschien is het wel niet zo simpel, maar als dit illegale dingen zijn kunnen de clienten dan geen aangifte doen? Daarmee komt het in ieder geval in het licht en wordt je collega op non-actief gesteld zodat hij hiermee niet door kan gaan.

Ik weet dat in ieder geval drie clienten zijn gehoord door een officiële klachtencommissie, en daarna hun klacht hebben ingetrokken. Ze hadden zich vergist, zo zeiden ze...

Onze doelgroep is bovendien niet de beste vriend van de politie, en sowieso durven ze niet snel in opstand te komen tegen een ouder iemand (hij is in de 50) van dezelfde cultuur.

Op heterdaad kan hij sowieso niet worden gepakt: we zijn eigenlijk heul vaak alleen met onze clienten.
(Alweer) eens met BGB. Als je voor een baas werkt dan zul je moeten accepteren dat jij niet uit maakt wie met wie werkt. Als je weigert met een collega samen te werken, dan kan het jou je baan kosten.

Zoals gezegd, probeer de weg van het overleg. En als dat niet lukt dan heb je de keuze om toch met hem te werken of weg te gaan.
quote:frizzy schreef op 25 juli 2010 @ 00:18:

[...]

Nee, 'zin' heb ik niet nee. Niet omdat ik bang ben of iets dergelijks, maar wat gaat dat uithalen, ipv een hoop gezeik? Dat hij het wel uit zijn harses haalt, hoop ik?

Ik begreep laatst dat zijn teamleden van het andere team wel iets weten, want één van hen zei: "Mjah ik weet ook niet hoe dat zit met hem en dat geld, maar ik heb hem wel verteld dat ie moet oppassen". Maar misschien weet ie iedereen leugens op de mouw te spelden?

Mijn eigen teamleden weten het wel, want ten tijde dat die client me in vertrouwen nam was ik helemaal de kluts kwijt en heb ik hen alleen bijeengeroepen voor een spoedberaad (we zijn erg close, dus ik hecht veel waarde aan hun mening als ik ergens mee zit). Niemand wil hem in ons team hebben (dat nu nog maar uit 3 mensen bestaat) maar ik verwacht van de anderen geen actie.Alleen sta je niet heel sterk, als jij zegt niet met hem te kunnen of te willen werken. Misschien als je dit met zijn allen zou doen.......... maar de kans is groot dat jij het woord doet en de anderen terugkrabbelen en dat jij dan alsnog in je eentje actie staat te voeren.
Als je niks hard kunt maken, is het misschien een overweging waard om hem openlijk te waarschuwen. Onder het mom van "veiligheid voor alles, zowel voor jou als voor de clienten" hem laten weten dat je geruchten hebt gehoord, dat je niks hard kunt maken, maar wel extra alert zult zijn. Desnoods met de schijnheilige smoes dat je met zekerheid wilt kunnen zeggen dat hij integer is, maw dat je de geruchten wilt kunnen ontkrachten.

Als hij weet dat hij extra in de gaten gehouden wordt, zal hij misschien in jouw team zich wat beter in de hand houden.
Lastig zeg, ik word gewoon plaatsvervangend boos voor jou. Ik heb geen idee wat je eraan kan doen. Wat zegt jullie gezamenlijke leidinggevende ervan?
quote:Snormel schreef op 25 juli 2010 @ 00:22:

Als je niks hard kunt maken, is het misschien een overweging waard om hem openlijk te waarschuwen. Onder het mom van "veiligheid voor alles, zowel voor jou als voor de clienten" hem laten weten dat je geruchten hebt gehoord, dat je niks hard kunt maken, maar wel extra alert zult zijn. Desnoods met de schijnheilige smoes dat je met zekerheid wilt kunnen zeggen dat hij integer is, maw dat je de geruchten wilt kunnen ontkrachten.

Als hij weet dat hij extra in de gaten gehouden wordt, zal hij misschien in jouw team zich wat beter in de hand houden.Jij legt het beter uit, maar dat bedoelde ik.
quote:Very Cherry schreef op 25 juli 2010 @ 00:11:

Ik heb zoiets een keer meegemaakt, ook bij een mannelijke collega met een aantal klachten aan zijn broek. Achteraf bleken die klachten (met tussenpozen) ingediend door clienten die niet konden leven met de interventies die hij had gepleegd (laten we zeggen dat hij iets niet toestond/ regelde wat men heel graag wel geregeld had gezien), en hem op deze manier terug wilden pakken. We zijn als hulpverleners best kwetsbaar, waarmee ik niet wil zeggen dat de klachten ongegrond zijn TO, in jouw geval, maar klakkeloos aannemen wat je hebt gehoord, vind ik ook best riskant.

Dat soort situaties ken ik ook VC. Goed dat je het zegt hoor.

Toch is deze vorm van hulpverlening vrij anders dan de meest gangbare vormen: het is namelijk vrijwillig en wij hebben totaal geen zeggenschap over onze clienten: we werken enkel vraaggericht. Dat betekent dat clienten ook niet snel met ons in conflict raken omdat we iets zouden doen wat zij niet willen.

Overigens zou het wel heel toevallig zijn als ik 3 dezelfde soort verhalen heb gehoord, uit 3 verschillende hoeken, waar 5 clienten bij betrokken waren. Ik heb ook een verhaal gehoord over meisjes die door hem misbruikt zouden zijn, maar dat is echt slechts een via via verhaal, daar doe ik dan ook niks mee.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 juli 2010 @ 00:15:

[...]

Nope. Plaatsen ze jou over, of ze gooien het op werkweigering en dan ben je zwáár de lul.

Ze hebben hem toch zélf, wetende wat jij hier nu zegt, deze functie " kado " gedaan?Mwah ik ben niet zo bang voor mijn eigen positie eigenlijk. Ik heb topresultaten en ben geliefd bij mijn leidinggevende, collega's, netwerkpartners en clienten (sorry for bragging ).
quote:frizzy schreef op 25 juli 2010 @ 00:27:

[...]

Mwah ik ben niet zo bang voor mijn eigen positie eigenlijk. Ik heb topresultaten en ben geliefd bij mijn leidinggevende, collega's, netwerkpartners en clienten (sorry for bragging ).En toch zou ik het er niet op wagen.
frizzy, het is erg leuk als je goed werk kunt doen en enorm gewaardeerd wordt. Maar mijn ervaring is dat die dingen niet meer tellen op het moment dat je werk weigert....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 juli 2010 @ 00:21:

[...]

Alleen sta je niet heel sterk, als jij zegt niet met hem te kunnen of te willen werken. Misschien als je dit met zijn allen zou doen.......... maar de kans is groot dat jij het woord doet en de anderen terugkrabbelen en dat jij dan alsnog in je eentje actie staat te voeren.

Precies. Ik ga niet op anderen rekenen. Ookal niet omdat het mensen zijn die liever niet de confrontatie met iemand aangaan, en gezien het 'broeders' zijn zouden ze dat sowieso niet snel openlijk doen.

Als ik zelf het gesprek met hem aanga... Dan gaat hij ontkennen. Dan ga ik zeggen dat ik hem niet geloof, dat ik hem niet in mijn buurt wil hebben, en zullen we dus een strijd moeten gaan voeren de komende tijd.
quote:Snormel schreef op 25 juli 2010 @ 00:22:

Als hij weet dat hij extra in de gaten gehouden wordt, zal hij misschien in jouw team zich wat beter in de hand houden.Dat is inderdaad op zich de moeite van het proberen waard. Alleen, dit is eerder ook al tegen hem gezegd. Deze man werkt volgens mij al 25 jaar voor onze werkgever, en al die tijd loopt ie te klooien. Ik heb eigenlijk niet de illusie dat IK daar iets aan kan doen.
quote:Semafoor schreef op 25 juli 2010 @ 00:23:

Lastig zeg, ik word gewoon plaatsvervangend boos voor jou. Ik heb geen idee wat je eraan kan doen. Wat zegt jullie gezamenlijke leidinggevende ervan?Onze teamleider heeft tegen mij gezegd dat ze hem weg wil hebben en dat ze daar álles aan wil doen. Dat was ten tijde van die klacht. Maar ja, boven haar zit nog een manager, en daarboven de directeur.
quote:frizzy schreef op 25 juli 2010 @ 00:25:

[...]Dat soort situaties ken ik ook VC. Goed dat je het zegt hoor.

Toch is deze vorm van hulpverlening vrij anders dan de meest gangbare vormen: het is namelijk vrijwillig en wij hebben totaal geen zeggenschap over onze clienten: we werken enkel vraaggericht. Dat betekent dat clienten ook niet snel met ons in conflict raken omdat we iets zouden doen wat zij niet willen.

Even nog een korte reactie; in ons geval was het ook een vrijwillige setting. Dan nog kun je dingen doen die clienten niet aanstaan, bijv. om een reden niet mee willen werken aan een urgentieverklaring, geen afspraak met de arts aanbieden voor pillen (want dat willen ze graag, pillen). Hij "gaf" ze iets niet wat ze graag wilden dus er kwam revanche. Want een kat in het nauw, etc. Daarom vind ik dat een hulpverlener ook recht heeft op bescherming en het voordeel van de twijfel.

Desondanks begrijp ik jouw gevoel heel goed en moet je vooral actie ondernemen. Maar wel voorzichtig, ook voor je eigen hachje.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven