Werk & Studie alle pijlers

Collega met onethisch gedrag in mijn team?

24-07-2010 23:59 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk met heel veel plezier in de hulpverlening met een vrij kwetsbare doelgroep. Natuurlijk heb ik een team om me heen, maar we hebben allemaal ons eigen werkgebied. Tijdens individuele cliëntcontacten en contacten met groepen cliënten zijn we dus meestal de enige professional ter plaatsen, in een vrij informele sfeer.

Nu weet ik dat een collega van een ander team dan het mijne misbruik heeft gemaakt van een aantal clienten (denk aan: geld en middelen afhandig maken, handelingen laten verrichten). Eén van hen heeft mij dat verteld, en na heel veel gesprekken heb ik hem samen met mijn leidinggevende kunnen overhalen een anonieme klacht in te dienen. Ik vond dat moeilijk omdat ik me in feite niet wil bemoeien met het (dis)functioneren van een collega, maar ik vind het ook heel erg als iemand een 'gevaar' vormt (in de zin van: cliënten niet helpen hun leven op de rit te krijgen maar juist meer problemen veroorzaken). De client zelf was ook heel erg bang dat betreffende man hem zou komen lastigvallen.

Ten tijde van die klacht vertrouwde onze gezamenlijke leidinggevende mij toe dat er al vaker dit soort klachten ingediend zijn, dat hij hier ook vaker officieel op is aangesproken, maar dat men het nooit hard heeft kunnen maken. Van een exclient hoorde ik ook een soortgelijk verhaal, die wilde hem wel wat aandoen. De enige consequentie naar aanleiding van onze klacht is geweest dat hij extra in de gaten gehouden zal worden. Sinds dit alles bij mij bekend is heb ik de collega er zelf nooit op aangesproken, maar mijn respect voor hem is tot het nulpunt gedaald en de tijd dat ik met hem lach of klets is voorbij.

Nu is er door omstandigheden een plek in mijn team vrijgekomen tot eind 2010. Ik heb via andere collega's te horen gekregen dat HIJ deze plek zal opvullen. Het gebied waar hij gaat werken is mijn oude werkgebied, dus hij gaat met 'mijn' cliënten werken. In 'mijn' kantoor. Hij zal ook bij de teamvergaderingen aanwezig zijn. Het nieuws is nog niet officieel: mijn leidinggevende is nu op vakantie (volgens mij is het rondgemaakt vlak voor haar vertrek) en zij zal het ongetwijfeld mededelen als ze terug is.

En ik, ik wil het niet. Ik heb de neiging ontzettende stennis te gaan schoppen. Het is duidelijk dat deze man zich onethisch gedraagt naar clienten toe, en blijkbaar is de organisatie te slap om hem uit zijn functie te ontzetten of hem te ontslaan. Dat vind ik al erg genoeg, maar IK wil daar niet mee geconfronteerd worden. Ik wil hem zo min mogelijk hoeven zien en spreken, en ik wil hem al helemaal niet in de buurt van 'mijn' (weleens waar ex)cliënten hebben. Het voelt voor mij ook als een principekwestie, ik kan dit toch niet laten gebeuren?

De vraag is nu: wat ga ik doen en hoe ga ik dat vormgeven. Iemand een idee?
Dankje Meik! Ik hou jullie op de hoogte natuurlijk.
Zooo ben bijgelezen

Wat goed van je Frizz, hoe je je hebt opgesteld tijdens de vergadering.Echt knap!

Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Toch vraag ik me af of het niet goed is om een gedragscode op te stellen. Jullie zijn heel vrij in je doen en laten en dat is juist heel erg goed.

Maar wanneer ga je in jullie vak een grens over? Zijn daar dingen over op papier gezet?

Mocht dat niet het geval zijn is het volgens mij wel heel verstandig daar eens over na te denken en een discussie te organiseren.

Ik kom het op mijn werk tegen (heul wat anders dan jouw werk) en heb beleid geschreven op 'ethiek' .

De discussie die daaraan vooraf is gegaan was erg interessant. Bleek toch dat mensen over sommige zaken heel anders dachten. Het klinkt een beetje kinderachtig, maar het is echt goed om wat op papier te hebben.

Als je er meer over wilt weten kun je me hyven.
Dankje LA!

Weet je LA, ik vind jou idee heel goed. Het hoort in het rijtje dingen waar ik al 2 jaar voor pleit tijdens beleidsdagen. Het is echter niet aan MIJ om dat te realiseren. Ik ben een uitvoerder, geen staf.

Men zegt steeds dat men ermee bezig is. Tja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven