Witlof, wat is jouw recept?

25-07-2010 18:54 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel heb ik een witloftik...

Net nog gegeten, gekookte witlof, gewoon, met gekookte aardappels, schepje jus en een lappie vlees. Heerlijk.

Of vorige week nog, witlof uit de oven met ham en kaas

Hoe eten jullie je witlof? Ben wel toe aan wat nieuws.
quote:Francisca_ schreef op 25 juli 2010 @ 19:17:

[...]

Ik heb daar bevestigend antwoord gegeven en uiteindelijk een angel gevraagd je bericht aan te passen ivm privacy Oke ga ik even teruglezen Heb ik over het hoofd gezien!
quote:mylenevalerie schreef op 25 juli 2010 @ 19:09:

Als je wilt heb ik woensdag een receptje voor je van gekaramelliseerde witlof.

Verder uiteraard lekker in een ovenschotel, gekruid gehakt onderin, laagje aardappelschijfjes of aardappelpuree, witlof en ham en kaas erover. Je kan evt. 2 aardappellaagjes doen.

Witlofsalade vind ik lekker met augurk, sjalotje, appel, walnoot en dressing. En evt. mandarijnpartjes en italiaanse ham.

Foto van de witlofsalade alleen moet ik nog uploaden maar dit is hem, niet zo duidelijk deze foto.

[afbeelding]Oh ziet er heerlijk uit...Ik lees graag mee met het recept, woensdag.
Ik heb een heel simpel, het ziet er wat papperig uit, maar toch lekker recept. Een soort van stampot witlof.

300 gram gehakt rullen en kruiden.

Ongeveer 800-1000 gram witlof in stukjes snijden en koken tot het gaar is.

500 gr aardappelpuree aanmaken. Kaas door de aardappelpuree strooien (hoeveelheid kun je zelf bepalen en je kunt ook voor kaas aardappelpuree kiezen). Alles in één pan doen, op smaak maken met zout en peper. En smullen maar.
Plakken ham om witlofsstronken wikkelen, kaas erover, in de oven.

Ik kook de witolf wel altijd even voor.
Zal het straks ff opzoeken in m'n kookschrift!
Van die soep dus
Rauwe witlofsalade hmmmmm

Ik weet niet precies de verhoudingen van het recept want mijn moeder maakte het vroeger altijd. Maar er zat iig rauwe witlof in, (fijngesneden), blokjes ham, blokjes hardgekookt ei, fijngesneden peterselie en peren uit blik, ook fijngesneden. Wat perensap en een beetje mayonaise, peper en zout.

Heerlijk was dat
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Of dit recept.

Een lekkere toevoeging kunnen walnoten of cashewnoten zijn, daarnaast doe ik er meestal nog een teentje knoflook bij.
Ik doe altijd rauwe witlof met reepjes kaas, wat yoghurtdressing, bieslook en verse aardbeitjes of in de winter wat frambozen uit de vriezer
1. Witlofsalade: wilof, partjes mandarijn, stukjes appel, walnoten, mengen met dressing van yoghurt, mayo en tuinkruiden.

2. Witlof koken, kerriesaus maken met daarin stukjes rode paprika. Cashewnoten roosteren en de witlof overgieten met de kerriesaus en cashews erover heen strooien. Heerlijk met aardappelpuree.

3. Gekarameliseerde witlof is lekker bij vlees. Bijv. in de winter met hertenbiefstuk. Mmmm.

4. De standaard witlofschotel met ham en kaas.

5. Aardappelpuree, pakje boursin erdoor. Witlof voorkoken en in ovenschaal leggen, puree erover en afmaken met blokjes ham en ger. kaas. Vind ik persoonlijk niet lekker, maar het is een idee

6. Puree maken van aardappels en knolselderij. Dit in een ovenschaal doen. Prei koken en dan witlofblaadjes om de prei wikkelen en vervolgens in een plakje ham. Deze rolletjes leg je boven op je puree en je maakt het af door er geraspte kaas over te strooien. 25 min. in de oven.
...
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 juli 2010 @ 18:56:

Mijn witlofrecept;

1 kilo witlof

1 kliko

kliko open

witlof er in

kliko dicht.

(beetje laat maar ik lag dubbel)
Als dressing bij een witlofsalade met bv. rozijnen,walnoten stukjes kaas is mayo +mosterd+kersenjam heel lekker. Je kunt er ook nog een gekookt ei door prakken maar die lust ik niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
witlofsalade

witlof, banaan, sinaasappel en een dressing van yoghurt en veel kaneel.
Je kunt witlof ook bakken!

Even kort voorkoken (stronkjes eruit), halveren, door ei en door bloem halen en dan in een pan met wat boter/olie bakken. Krijg je een lekker krokant korstje om de witlof!
Ben gek op witlof, maar veel van mijn recepten zijn al genoemd.

Ik haal altijd het binnenste uit de witlof, dat is zo bitter.
Perfectionisme is niet perfect...
quote:yasmijn schreef op 25 juli 2010 @ 19:21:

Plakken ham om witlofsstronken wikkelen, kaas erover, in de oven.

Ik kook de witolf wel altijd even voor.Geen ham, maar coburger of een andere rauwe/gerookte ham. Klein beetje aromat over de kaas voor je het in de oven schuift. Typt lastig met een raketje in een hand!
Fran, ik vind de kok Rudolph zo leuk, de afleveringen "basic" vond ik zelf niet zo bijzonder maar misschien vind je het toch leuk om te zien.

Aflevering witlof

Je kan ook alleen de recepten bij die link bekijken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
de blaadjes van de witlof roerbakken, geitenkaas erdoor (in de pan), honing erdoor en dat eventjes mee roerbakken. Heerlijk.
Witlof in reepjes snijden.

Roerbakken in een beetje olie.

Hamblokjes op het laatst mee bakken + een paar druppels tabasco.

Vuur uitdraaien en kleine blokjes komijnenkaas er doorheen roeren.
Witlof klein snijden en dan met stukjes appel, rozijnen en manderijntjes. "Dressing'' van scheutje perzikyoghurt en het sap van de manderijntjes. Lekker als bijgerecht.
Witlofsalade met gekookt ei en stukjes ananas en dan een dressing van olie en mayo, peper/zout en een beetje kerriepoeder. Lekker!
Home is where your wifi connects automatically.
Witlof met honing en tijm

Alle witlof recepten van diezelfde site
BGB was me voor met het witloofrecept dat ik in gedachten had, maar dit vind ik ook een goede. En de enige reden waarom ik witlof koop:

Bordje is altijd schoon leeg!
En hier heb je je tik:

quote:Kletsmajoor schreef op 25 juli 2010 @ 20:42:

BGB was me voor met het witloofrecept dat ik in gedachten had, maar dit vind ik ook een goede. En de enige reden waarom ik witlof koop:

[afbeelding]

Bordje is altijd schoon leeg!Wil jij dan een recept met konijn ?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven