Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 26 juli 2010 om 20:33
quote:Panda schreef op 26 juli 2010 @ 12:08:
Hallo dames, ik heb een vraag aan jullie van zeer praktische aard: ik ben op zoek naar een speldje/klemmetje voor op de voedingsbh, om te onthouden welke borst er aan de beurt is. Er zijn ook deze: milkbands die helpen je ook nog onthouden hoe laat je gegeven hebt en hoelang. In alle kleuren te krijgen.
oa bij www.trotsopborstvoeding.nl maar ook vele andere sites
Hallo dames, ik heb een vraag aan jullie van zeer praktische aard: ik ben op zoek naar een speldje/klemmetje voor op de voedingsbh, om te onthouden welke borst er aan de beurt is. Er zijn ook deze: milkbands die helpen je ook nog onthouden hoe laat je gegeven hebt en hoelang. In alle kleuren te krijgen.
oa bij www.trotsopborstvoeding.nl maar ook vele andere sites
maandag 26 juli 2010 om 21:22
Op mijn werk had ik vandaag een overleg en het kwam op kinderen en ik wees op mijn kolfapparaat in de hoek. 'Oh dus jij hebt nog een heel kleintje', was de reactie. Nu klopt dat nog wel. Hij is nu zeven maanden, maar straks is hij anderhalf en dan wil ik nog wel bv geven. Nouja, ik wou maar zeggen dat er een duidelijke verwachting is bij een kolfapparaat/ bv dat je dus een heel kleintje hebt en ik moet me daar niks van aantrekken maar raakte er wel even door in de war. Stom he?
maandag 26 juli 2010 om 21:31
Tsja, ik kan me de reactie wel voorstellen. Ik hoor mezelf nog zeggen tegen de ha "Nee hoor in augustus, dan mag ik die medicatie. Dan geef ik al lang geen bv meer. Dan is dochter 7 maanden!". En nu is het dus ineens al bijna augustus.
Laatst vroegen twee goede vriendinnen op 1 dag "wanneer ik nou eens ging afbouwen". Vond ik wel heel vervelend. Temeer omdat ze er uberhaupt niets van merken; we spreken altijd zonder kind af en dan drink ik ook vrolijk een glaasje (of drie..) mee.
Laatst vroegen twee goede vriendinnen op 1 dag "wanneer ik nou eens ging afbouwen". Vond ik wel heel vervelend. Temeer omdat ze er uberhaupt niets van merken; we spreken altijd zonder kind af en dan drink ik ook vrolijk een glaasje (of drie..) mee.
maandag 26 juli 2010 om 21:55
Ik ook hoor, ik had geen idee van te voren. Nu pas vind ik het gek dat zoveel mensen het raar vinden dat je zo lang bv geeft. Omdat het zo natuurlijk is geworden.
Ik heb nog een vraagje; onze zoon slaapt het makkelijkst in aan de borst. 's nachts komt hij regelmatig en leg ik hem gewoon aan zodat hij hij weer lekker doorslaapt. Hij sabbelt dan alleen even en dan kan ik hem weer terug leggen. Soms val ik zelf in slaap en worden we samen om zes uur wakker.
Mijn man heeft geen borst, (duh.. ) maar met een flesje krijg je hem niet in slaap. Als ik werk loopt mijn man soms een uur met hem op de arm tot hij in slaap valt. Zielig he? In de wagen wil nog wel eens helpen en wij hebben een draagdoek, maar hij is daar niet handig mee in zijn eentje. Iemand tips?
Ik heb nog een vraagje; onze zoon slaapt het makkelijkst in aan de borst. 's nachts komt hij regelmatig en leg ik hem gewoon aan zodat hij hij weer lekker doorslaapt. Hij sabbelt dan alleen even en dan kan ik hem weer terug leggen. Soms val ik zelf in slaap en worden we samen om zes uur wakker.
Mijn man heeft geen borst, (duh.. ) maar met een flesje krijg je hem niet in slaap. Als ik werk loopt mijn man soms een uur met hem op de arm tot hij in slaap valt. Zielig he? In de wagen wil nog wel eens helpen en wij hebben een draagdoek, maar hij is daar niet handig mee in zijn eentje. Iemand tips?
maandag 26 juli 2010 om 22:50
Oh, wou hij maar een speen! word hij heel boos van, zo vaak al geprobeerd met een beetje cinebaby, MM of vit D erop zodat hij ging sabbelen. In mijn bh gedragen, Verschillende maten, Pink. Hij heeft ook een tijdje een knuffeltje gehad waar hij op sabbelde, maar dat is ook weer over. En hij heeft echt genoeg gegeten. Zodra ik kom en hem aanleg valt hij in slaap.
Gelukkig is het niet altijd hoor, van de drie slaapjes per dag, is er eentje zo moeilijk
Gelukkig is het niet altijd hoor, van de drie slaapjes per dag, is er eentje zo moeilijk
maandag 26 juli 2010 om 23:17
Viooltje, wat geweldig!
Yaksha, wat hier wel hielp was het flesje een klein beetje warmer maken (maar dochter was toen al wel een jaar, ik weet eigenlijk niet vanaf wanneer dat veilig kan). Daardoor doezelde ze lekker in.
Of anders een ergonomische drager voor je man, die hij makkelijk om kan doen, zoals de Manduca, Bondolino, Beco Butterfly, Yamo e.d. (7 maanden is je kind toch?)
Yaksha, wat hier wel hielp was het flesje een klein beetje warmer maken (maar dochter was toen al wel een jaar, ik weet eigenlijk niet vanaf wanneer dat veilig kan). Daardoor doezelde ze lekker in.
Of anders een ergonomische drager voor je man, die hij makkelijk om kan doen, zoals de Manduca, Bondolino, Beco Butterfly, Yamo e.d. (7 maanden is je kind toch?)
maandag 26 juli 2010 om 23:29
Wen, we zijn meestal voorzichtig met opwarmen van de bv. Hij vind het ook lekker lauw, dus dan gaat er het minst verloren toch? Maar dat is wel een tip die kan. Hij is 7 maanden idd, en ik zou wel willen kijken voor een andere drager. De doek voldoet nog prima, maar Yakko is er nog niet zo handig mee en moet vooral blijven oefenen om hem in zijn eentje goed strak te krijgen.
maandag 26 juli 2010 om 23:37
Ja, dat klopt, niet boven lichaamstemperatuur verwarmen. De reden dat ik weet dat m'n dochter destijds minimaal een jaar was, was dat we toen af en toe kunstvoeding zijn gaan geven (of vervangende voeding, zoals iemand het laatst mooi noemde). Dat is ook zo.
Maar als voor een keertje de bv wat minder voedingsstoffen bevat is dat ook niet zo erg.
Tips voor nog meer andere dragers vind je op deze pijler in het draagdoekentopic!
Maar als voor een keertje de bv wat minder voedingsstoffen bevat is dat ook niet zo erg.
Tips voor nog meer andere dragers vind je op deze pijler in het draagdoekentopic!
dinsdag 27 juli 2010 om 20:07
Ik heb weer een vraagje!
Ik heb 1 van mn schildjes laten vallen en nu zit er dus een scheur in. Nou wil ik een nieuw setje bestellen en ik dacht zelf leuk de soft fit te bestellen, maar die is er alleen in maat 24mm. Ik kijk uit pure interesse nog even naar de tips voor het op maat kiezen van de schildjes en nu ben ik in de war.
Ik kolf prima, maar als ik naar de plaatjes op de betreffende site kijk, zijn ze misschien wel te groot. Al die tijd al....
Zijn er toevallig nog trucjes om je tepel op te meten ofzo??
(als je dat zo ziet staan is het best een vreemde vraag eigenlijk...)
En is die soft fit fijn (en ergens in meerdere maten verkrijgbaar)?
Ik heb 1 van mn schildjes laten vallen en nu zit er dus een scheur in. Nou wil ik een nieuw setje bestellen en ik dacht zelf leuk de soft fit te bestellen, maar die is er alleen in maat 24mm. Ik kijk uit pure interesse nog even naar de tips voor het op maat kiezen van de schildjes en nu ben ik in de war.
Ik kolf prima, maar als ik naar de plaatjes op de betreffende site kijk, zijn ze misschien wel te groot. Al die tijd al....
Zijn er toevallig nog trucjes om je tepel op te meten ofzo??
(als je dat zo ziet staan is het best een vreemde vraag eigenlijk...)
En is die soft fit fijn (en ergens in meerdere maten verkrijgbaar)?
dinsdag 27 juli 2010 om 20:37
Ja, ik heb soft fit schilden en ik vind ze erg fijn. Bij mijn eerste kind had ik een andere kolf met harde schilden en ik vind deze prettiger.
Qua maat: mijn tepels passen precies in het 'gangetje', zeg maar, dus ik neem aan dat de maat voor mij goed is. En als je er prima mee kolft zou ik vooral niet de maat veranderen. Heb je bij je harde schilden niet een soort verkleinstukje? Dat had ik destijds wel, die kon je dus in dat gangetje doen om 'm smaller te maken. Dan zou je daarmee kunnen vergelijken.
Qua maat: mijn tepels passen precies in het 'gangetje', zeg maar, dus ik neem aan dat de maat voor mij goed is. En als je er prima mee kolft zou ik vooral niet de maat veranderen. Heb je bij je harde schilden niet een soort verkleinstukje? Dat had ik destijds wel, die kon je dus in dat gangetje doen om 'm smaller te maken. Dan zou je daarmee kunnen vergelijken.
anoniem_9626 wijzigde dit bericht op 27-07-2010 20:39
Reden: schilden, niet schelpen
Reden: schilden, niet schelpen
% gewijzigd
dinsdag 27 juli 2010 om 20:46
dinsdag 27 juli 2010 om 20:49
Tja....ik heb geen klachten, maar als ik mn tepels.....eh...
Op het plaatje is het......eh....
Grrr, ik ga ff mn tepels beschrijven en hoe het anders is op het plaatje:
(Foto's zouden nu makkelijker zijn...)
Als je het 'puntje' van je tepel hebt, dan gaat nu bij mij tijdens het kolven iets van wat daaromheen zit, dus wat zeg maar plat tegen de borst zit, ook mee.
Maar ik heb er geen last van en de kolf 'zuigt' ook hard, dus ja, dan kan het bijna niet anders lijkt het.
Maar op het plaatje gaat alleen het gedeelte wat uitsteekt in het schildje.
Hm, duidelijk verhaal wel, dit.
Ik ben echt in staat een foto te maken, ter beoordeling, hahahaha
Als je het 'puntje' van je tepel hebt, dan gaat nu bij mij tijdens het kolven iets van wat daaromheen zit, dus wat zeg maar plat tegen de borst zit, ook mee.
Maar ik heb er geen last van en de kolf 'zuigt' ook hard, dus ja, dan kan het bijna niet anders lijkt het.
dinsdag 27 juli 2010 om 20:52
quote:Britannia schreef op 27 juli 2010 @ 20:49:
Ik snap het wel hoor .
Je bedoelt toch dat bij jou een stuk van het tepelhof ook mee gaat? Dat is bij mij niet, het is echt alleen mijn tepel zelf die naar binnen getrokken wordt.
Ik snap het wel hoor .
Je bedoelt toch dat bij jou een stuk van het tepelhof ook mee gaat? Dat is bij mij niet, het is echt alleen mijn tepel zelf die naar binnen getrokken wordt.
dinsdag 27 juli 2010 om 20:56
O en OGG: Hoe gaat het met je harde plek? Ik heb ze de laatste tijd regelmatig (denk van het vele kolven nu ik weer werk).
Je hebt niet snel een echte ontsteking, je moet goed opletten dat je geen koorts krijgt want dan is het wel echt mis.
Ik neem meteen brufen (ontstekingsremmend) als ik iets voel, om ontsteking te voorkomen.
Hete douche erop en stevig masseren (nee, niet leuk) helpt het beste bij mij. Ik smeer wat bepanthen op de borst, dan kan ik goed duwen met mn duimen zonder dat mn huid zeer gaat doen.
Ik voel me ook meteen beroerd als ik zo'n plek heb. Ik ben echt geen piepert, maar met zo'n beurse plek heb ik meteen het gevoel dat ik lekker in mn bed moet blijven...
Je hebt niet snel een echte ontsteking, je moet goed opletten dat je geen koorts krijgt want dan is het wel echt mis.
Ik neem meteen brufen (ontstekingsremmend) als ik iets voel, om ontsteking te voorkomen.
Hete douche erop en stevig masseren (nee, niet leuk) helpt het beste bij mij. Ik smeer wat bepanthen op de borst, dan kan ik goed duwen met mn duimen zonder dat mn huid zeer gaat doen.
Ik voel me ook meteen beroerd als ik zo'n plek heb. Ik ben echt geen piepert, maar met zo'n beurse plek heb ik meteen het gevoel dat ik lekker in mn bed moet blijven...
dinsdag 27 juli 2010 om 20:58
quote:magica schreef op 27 juli 2010 @ 20:52:
[...]
Ik snap het wel hoor .
Misschien bestel ik dan toch maar maat 22. Om te testen.
Als dat niks is kan ik altijd nog de soft fit 24 doen.
[...]
Ik snap het wel hoor .
Misschien bestel ik dan toch maar maat 22. Om te testen.
Als dat niks is kan ik altijd nog de soft fit 24 doen.